آموزش ارز دیجیتال

دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید

دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید

دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است. در این مقاله، ما در مورد انواع شاخص دامیننس از جمله دامیننس بیت کوین، اتریوم و تتر صحبت خواهیم کرد. همچنین به شما تحلیل دامیننس را آموزش می‌دهیم تا بدانید چه زمانی بهتر است آلتکوین بخرید یا چه زمانی صبر کنید!

شاخص دامیننس چیست ؟

دامیننس به معنای تسلط به بازار است. این شاخص بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. شاخص دامیننس در ابتدا برای تحلیل م معامله بیت کوین به کار می‌رفت اما پس از آن دامیننس اتریوم و تتر نیز مورد استفاده تحلیل گران قرار گرفت. در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

خرید تتر در صرافی ایرانیکارت

دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین نشان دهنده نسبت ارزش بازار بیت کوین به کل بازار ارزهای دیجیتال است. در واقع شاخص تسلط بیت کوین سهم سرمایه بیت کوین را در بین کل سرمایه موجود در ارزهای دیجیتال، نشان می‌دهد. با گسترش صنعت ارزهای دیجیتال، تعداد آلتکوین‌ها به طور مداوم در حال افزایش است و به همین دلیل تسلط بیت کوین به تدریج کاهش می‌یابد.

بنابراین، اگر ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به ۱ تریلیون دلار برسد و ارزش بازار بیت کوین ۶۰۰ میلیارد دلار باشد، دامیننس بیت کوین به ۶۰ درصد خواهد رسید. این معیار ساده که توسط تحلیلگران مختلف استفاده می‌شود، به پیش بینی روند بیت کوین در بازار کمک می‌کند.

این یک واقعیت است که بازار رمز ارزها هنوز هم ارتباط زیادی با بیت کوین دارند. وقتی پادشاه همه ارزهای دیجیتال در یک جهت حرکت می‌کند، آلت کوین‌ها می‌توانند به شدت تحت تاثیر حرکت آن قرار گیرند.

دامیننس اتریوم

دامیننس اتریوم که با نماد ETH.D مشخص می‌شود هم معیاری برای سنجش قدرت آن در مقایسه با سایر ارزهای موجود در بازار است. با این حال در مورد اتریوم، دامیننس تا حدودی نشان می‌دهد که چقدر از آن برای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌شود.

از دیدگاه کلان با توجه به رشد بیشتر بازار ارز دیجیتال، دامیننس بیت کوین به طور مداوم در حال کاهش است اما این نوسانات حاصل از آن است که باید مورد توجه سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باشد. به هر حال، اصلاح قیمت‌ها و جریان‌های دامیننس بیت‌کوین و اتریوم می‌تواند موارد زیادی در مورد بازار، فاز فعلی آن و اینکه سرمایه‌گذاران باید در چه موقعیتی باشند، به ما بگوید.

خرید اتریوم از  صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت

دامیننس تتر

دامیننس تتر USDT.D نشان می‌دهد که چند درصد از سرمایه کاربران در USDT است. به طور کلی زمانی که ترس در بازار وجود دارد اکثر کاربران برای کاهش ریسک، سرمایه خود را به تتر یا استیبل کوین‌های دیگر تبدیل می‌کنند. بنابراین وقتی این اتفاق می‌افتد قیمت تمام رمز ارزها کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی خرید یا فروش ارزهای دیجیتال توصیه نمی‌شود.

رابطه دامیننس‌ها باهم

زمانی که دامیننس بیت کوین در حال کاهش است و قیمت بیت کوین در حال تثبیت است این دوره آلت سیزن Altseason نامیده می‌شود. دوره‌ای که در آن باید آلتکوین بخرید. در این زمان توکن‌ها صدها درصد رشد می‌کنند. همچنین زمانی که بازار در حال اصلاح قیمت شدید است و بیت کوین در حال سقوط، دامیننس بیت کوین افزایش یافته اما آلت کوین‌ها دو برابر بیت کوین سقوط می‌کنند. این شرایط خرید آلت کوین و بیت کوین منطقی نیست. بهترین استراتژی در چنین بازاری انتقال سرمایه به استیبل کوین یا باز کردن پوزیشن‌های کوتاه مدت، در صورت داشتن دانش فنی لازم است.

رابطه دامیننس‌ها باهم

تحلیل دامیننس چیست؟

از آنجایی که آلت کوین‌ها به حرکات قیمت بیت کوین و دامیننس آن واکنش نشان می‌دهند، تحلیل انواع دامیننس می‌تواند به عنوان ابزاری برای سنجش احساسات حاکم بر بازار ارز دیجیتال استفاده شود. بیشتر اوقات، آلت کوین‌ها در برابر بیت کوین با روند نزولی یا صعودی معامله می‌کنند. تنها زمانی که تسلط بیت کوین افزایش می‌یابد در حالی که قیمت بیت کوین ثابت است یا زمانی که تسلط بیت کوین کاهش می‌یابد و قیمت آن نیز کاهش می‌یابد، قیمت آلت کوین‌ها نسبتاً ثابت می‌ماند. در ادامه روش تحلیل دامیننس را توضیح می‌دهیم.

هنگامی که دامیننس بیت کوین افزایش می‌یابد، آلت کوین‌ها ارزش خود را از دست داده و دچار کاهش قیمت می‌شوند. چنین سناریویی اغلب پس از عبور بیت کوین از مرحله تثبیت و ورود به مراحل اولیه یک فاز صعودی آغاز می‌شود. همانطور که سوابق قیمتی بیت کوین نشان داده است، معمولاً بیت کوین ابتدا یک رالی صعودی آغاز می‌کند و آلت کوین‌ها پس از آن حرکت می‌کنند.

تحلیل دامیننس چیست

دامیننس بیت کوین نیز زمانی که قیمت بیت کوین تحت تاثیر قرار می‌گیرد و آلت کوین‌ها کاهش می‌یابند، به شدت افزایش می‌یابد. وقتی این اتفاق می‌افتد، یک سرمایه‌گذار نباید بیت‌کوین یا آلت‌کوین‌ها نگه دارد. هرچند که تحلیل بازار آسان‌تر از انجام آن است. با این وجود، تحلیل دامیننس بیت کوین می‌تواند ابزاری برای کمک به پیش بینی قیمت‌ها باشد. لازم به ذکر است، چنین وضعیتی در بازار پس از اینکه بیت کوین رشد زیادی را تجربه کرد، اتفاق می‌افتد.

زمانی هم که تسلط بیت کوین کاهش می‌یابد، در حالی که در همان زمان قیمت آن در حال افزایش است یا حداقل ثابت می‌ماند، نشان دهنده یک روند صعودی مناسب است. همچنین شانس زیادی هم برای شروع آلت سیزن وجود دارد. معمولا آلت سیزن زمانی است که حداقل ۷۵ درصد از ۵۰ آلتکوین برتر در ۹۰ روز گذشته عملکرد بهتری نسبت به بیت کوین داشته اند.

فرمول دامیننس چیست؟

از فرمول زیر می توان دامیننس را برای همه انواع آن محاسبه کرد.

ارزش ارز دیجیتال مورد نظر تقسیم بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال و ضرب در 100٪.

سخن آخر

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار، نظارت دقیق بر نسبت دامیننس بیت‌کوین، اتریوم و تتر ضروری است، زیرا دیدگاه خوبی برای ارزیابی درست احساسات فعلی بازار به شما می‌دهد. در مطلب دامیننس چیست خواندید که در طول افزایش قیمت بیت کوین، زمانی که تسلط بیت کوین در حال افزایش است، سرمایه گذار باید در بیت کوین باشد. هنگامی هم که آلت سیزت شروع می‌شود، سرمایه گذاران باید مقداری از سرمایه خود را به موقع به آلت کوین منتقل کنند تا از کاهش موقت تسلط بیت کوین و افزایش ارزش آلت کوین سود ببرند.

سوالات متداول
Request for Quote

از وبسایت تریدینگ ویو می‌توانید تمام شاخص‌های BTC. D، USDT. D و ETH. D را مشاهده کنید.

ارزش ارز دیجیتال مورد نظر تقسیم بر کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال و ضرب در 100٪.

دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....
5 از 2 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....