آموزش تحلیل تکنیکال

بهترین اندیکاتور برای سیگنال ورود و خروج +تنظیمات صحیح

بهترین اندیکاتور برای سیگنال ورود و خروج +تنظیمات صحیح

پیدا کردن نقطه درست برای ورود به یک معامله یا خروج از آن که کمترین ضرر و بیشترین سود را به ما بدهد، علاوه بر این که دانش زیادی را می‌طلبد به شانس ما نیز وابستگی زیادی دارد. اما در هر صورت، اندیکاتورها ابزارهایی هستند که به ما کمک می‌کنند استراتژی بچینیم، بازار را پیش‌بینی کنیم و بدانیم کجا وارد یک معامله و کجا از آن خارج شویم. اما از میان ده‌ها اندیکاتور مختلف کدام را انتخاب کنیم؟ اگر به دنبال پیدا کردن بهترین اندیکاتور برای سیگنال ورود و خروج هستید می‌توانید اطلاعات لازم را در این مقاله پیدا کنید.

نکات مهم در انتخاب اندیکاتور مناسب سیگنال ورود و خروج

برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال، ده‌ها اندیکاتور و شاخص مختلف وجود دارد که هرکدام اطلاعات مختلفی به شما می‌دهند. بنابراین باید بدانید چه اندیکاتوری را در چه زمانی انتخاب کنید تا بهترین و دقیق‌ترین نتیجه را از آن به دست آورید. طبیعی است که اگر بدانید هر اندیکاتور چگونه کار می‌کند، می‌توانید هنگام ساختن سیستم‌های معاملاتی خود آگاهانه‌تر عمل  کنید و حتی بتوانید از ترکیب آن‌ها به طور موثر استفاده کنید.

پیش از این به سراغ نکات مهم در انتخاب اندیکاتور مناسب سیگنال ورود و خروج برویم باید خاطر نشان کنیم حتی اندیکاتورها نمی‌توانند سیگنال‌های محکم و صد در صدی به شما بدهند. در واقع در بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال چنین شاخص‌هایی اصلا وجود ندارند پس انتظار معجزه نداشته باشید.

انتخاب یک استایل تریدری شخصی

 قبل از این که بهترین اندیکاتورها را برای گرفتن سیگنال ورود و خروج انتخاب کنید، باید در مورد سبک معاملاتی‌ که قصد دارید با آن پیش بروید فکر کنید و یک استراتژی را برگزینید. زیرا مجموعه اندیکاتورهایی که می‌توانند به کار شما بیایند بسته به شرایط، توانایی‌ها، تجربه و خواسته‌های شما متفاوت خواهند بود.

به طور کلی ۳ عامل وجود دارد که بر انتخاب استراتژی معاملاتی شما تاثیرگذار است:

  • زمان: این که شما چه میزان زمان از روز را می‌خواهید به معامله‌گری اختصاص دهید؟
  • تجربه: تجربه معاملاتی شما مستقیماً بر تصمیم شما در مورد انتخاب سبک تأثیر می‌گذارد.
  • توانایی‌ها: توانایی‌های جسمی و روانی خود را به طور عینی ارزیابی کنید زیرا انجام تعداد زیادی از معاملات که با خطر از دست دادن سرمایه شما همراه است، هر روز بر بدن و احساسات فشار وارد می کند.

برای اطلاعات بیشتر، توصیه می‌کنیم با بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال نیز آشنا شوید.

نکات مهم در انتخاب اندیکاتور مناسب سیگنال ورود و خروج

شناخت تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

تحلیل فاندامنتال یا همان بنیادی به تحلیلی گفته می‌شود که شامل عوامل وسیعی از جمله اخبار، اتفاقا سیاسی و اجتماعی و هر چیزی که بتواند بر پلتفرم و آن دارایی تاثیر بگذارد است. اما تحلیل تکنیکال، تحلیلی است که بیشتر بر روی نمودار و چارت‌ها تمرکز دارد و در آن معامله‌گر تلاش می‌کند تا با توجه به رفتار‌های گذشته ارز آینده آن را پیش‌بینی کند. معامله‌گران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنند، برای این که بتوانید یک سیگنال خوب از بازار دریافت کنید بهتر است هردو تحلیل فاندامنتال و تکنیکال را بررسی و سپس اقدام به خرید یا فروش دارایی خود کنید.

آشنایی با سطوح حمایت و مقاومت

نکته دیگری که پیش از این انتخاب بهترین اندیکاتور برای ورود و خروج باید بدانیم آشنایی با سطح مقاومت (resistance levels) و حمایت (support levels) است. تشخیص این سطوح کار ساده و در عین حال بسیار مهمی است که می‌تواند به شما یک سیگنال خوب و نسبی می‌دهد. در تحلیل تکنیکال، دو نوع سطح مقاومت و حمایت داریم:

  • سطوح استاتیک (Static): سطوح حمایت و مقاومت استاتیک به سطوح افقی می‌گویند که در آن با گذشت زمان سطح قیمت ثابت است. در این نوع سطح افقی بالا سطح مقاومت و سطح افقی پایین، سطح حمایت نامیده می‌شود.
  • سطوح داینامیک (Dynamics): سطوح حمایت و مقاومت داینامیک، به همان خط روند صعودی و نزولی گفته می‌شود که در آن قیمت با گذر زمان تغییر می‌کند.

انتخاب حد سود و حد ضرر

حد سود و حد ضرر از ابزارهای مهم مدیریت ریسک هستند که برای تمام معامله‌ها ضروری به‌شمار می‌روند. حد ضرر یا حد سود یعنی با مشخص نمودن یک سفارش دارایی شما در صورت رسیدن به قیمتی معین معامله به صورت خودکار بسته و دارایی فروخته می‌شود. این نوع از سفارش برای محدود کردن ضرر در صورت کاهش قیمت ارز دیجیتال به زیر سطح قیمت خریداری شده طراحی شده است. استاپ لاس یا حد ضرر همچنین می‌تواند به جلوگیری از تصمیمات هیجانی کمک کند و برای افرادی که نمی‌توانند همیشه حواسشان به بازار باشد نیز مفید است.

آیا اندیکاتورها می توانند نقاط ورود و خروج را به ما نشان دهند؟

چطور بهترین نقاط ورود و خروج به یک معامله را پیدا کنیم؟ این سوال همواره ذهن معامله‌گران را مشغول خود کرده است. اما تجربه نشان داده یکی از معتبرترین روش‌های شناسایی نقاط ورود و خروج، استفاده از نمودارها و شاخص‌های فنی است. برای این کار، انواع مختلفی از اندیکاتورهای فنی مانند میانگین متحرک، نوسانگر، شاخص حجم و اندیکاتور روند وجود دارد که با تمرین و مطالعه هر علاقمندی می‌تواند از آن‌ها سیگنال دریافت کند.

برای شناسایی نقاط ورود و خروج با استفاده از نشانگرهای فنی، همچنین باید بدانید که چگونه کار می‌کنند، چه سیگنالی دارند و چگونه آن‌ها را تفسیر کنید. برای نمونه، یک استراتژی معمول در بازار این است که زمانی که یک اندیکاتور فنی مانند یک تقاطع، واگرایی، یا اشباع فروش سیگنال صعودی می‌دهد، شما می‌توانید یک معامله خرید را آغاز کنید؛ یا برعکس زمانی که واگرایی یا شرایط اشباع خرید رخ می‌دهد می‌توانید آن را به عنوان نقطه خروج از معامله تفسیر کنید.

بسیاری از شاخص ها می توانند سیگنال های متناقض و فلج تجزیه و تحلیل ایجاد کنند، در حالی که اندیکاتورهای بسیار کمی می توانند اطلاعات و سیگنال های مهم را از دست بدهند.

فهرست بهترین اندیکاتورهای سیگنال خرید و فروش

در تحلیل تکنیکال اندیکاتورهای بسیاری وجود دارد اما چطور بهترین اندیکاتورهای سیگنال خرید و فروش را از میان آن‌ها پیدا کنیم؟ ابزارهای معامله برای معامله‌گران روزانه و تحلیلگران فنی شامل ابزارهای نموداری است که یا سیگنال‌هایی برای خرید یا فروش ایجاد می‌کند یا روندها یا الگوهای بازار را نشان می‌دهد. به طور کلی، دو نوع اساسی از شاخص‌های فنی وجود دارد:

  • همپوشانی‌ها: شاخص‌های فنی هستند که از همان مقیاس قیمت‌ها استفاده می‌کنند و روی قیمت‌ها در نمودار ارز رسم می‌شوند. از نمونه این کندل‌ها می توان به میانگین متحرک و خطوط بولینگر باند یا اندیکاتور فیبوناچی اشاره کرد.
  • نوسانگرها: به جای قرار گرفتن در نمودار قیمت، نوسانگرها شاخص‌های فنی هستند که بین حداقل و حداکثر محلی در نوسان‌اند و در بالا یا زیر نمودار قیمت رسم می‌شوند. از نمونه آن‌ها می توان به نوسان ساز تصادفی، MACD یا RSI اشاره کرد.

معمولا معامله‌گران برای این که به نتایج دقیق‌تری برسند معمولا از ترکیب اندیکاتورها استفاده می‌کنند اما به طور کلی باید بگوییم این که شما بخواهید از کدام اندیکاتور استفاده کنید به استراتژی‌ای که در حال معامله با آن هستید. با این حال، در ادامه ما به معرفی بهترین اندیکاتور برای ورود و خروج در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم تا شما نیز بتوانید علاوه بر آشنایی با محبوب‌ترین‌های امسال آن‌ها را در معاملات خود به کار گیرید.

اندیکاتور  (OBV) On-Balance Volume

 (OBV) On-Balance Volume

 (OBV) On-Balance Volume برای اندازه‌گیری جریان مثبت و منفی حجم در ارز دیجیتال در طول زمان استفاده می‌شود. افزایش حجم به میزان حجم در روزی است که قیمت ارز دیجیتال افزایش یافته و کاهش حجم، نشانگر حجم در روزی است که قیمت کاهش یافته ست. بنابراین حجم هر روز بر اساس افزایش یا کاهش قیمت از شاخص اضافه یا کم می‌شود.

وقتی OBV در حال افزایش است، نشان می‌دهد که خریداران مایلند وارد معامله شوند و قیمت را بالاتر ببرند. هنگامی که OBV در حال کاهش است، حجم فروش از حجم خرید پیشی می‌گیرد که نشان‌دهنده قیمت نزولی است. به این ترتیب obv مانند یک ابزار تایید روند عمل می‌کند. اگر قیمت و OBV در حال افزایش باشد، به ادامه روند کمک می‌کند.

معامله گرانی که از OBV استفاده می کنند باید مراقب واگرایی نیز باشند. این زمانی اتفاق می‌افتد که اندیکاتور و قیمت در جهت‌های مختلف حرکت می‌کنند. اگر قیمت در حال افزایش باشد اما OBV در حال کاهش باشد، این می‌تواند نشان دهد که این روند توسط خریداران قوی حمایت نمی‌شود و به زودی می‌تواند معکوس شود.

اندیکاتور (ICHIMOKU) Ichimoku Cloud 

(ICHIMOKU) Ichimoku Cloud 

اندیکاتور ایچیموکو چند میانگین را محاسبه می‌کند و سپس این اطلاعات را مانند یک ابر بر روی نمودار معاملاتی رسم می‌کند. این اندیکاتور در شناسایی سطوح حمایت و مقاومت اهمیت زیادی دارد و معامله‌گران نیز می‌توانند از این طریق سیگنال‌های ورود و خروج را نیز پیدا کنند. اندیکاتور ایچیموکو از پنج جزء تشکیل شده است:

  • میانگین ۹ دوره‌ای یا تنکن سن؛
  • میانگین ۲۵ دوره‌ای یا کیجون سن؛
  • میانگینی متشکل از دو میانگین ۹ و ۲۵ روزه که به آن سنکو اسپن آ می‌گویند؛
  • میانگین ۵۲ دوره‌ای یا سنکو اسپن ب
  • موضع احساسی بازار که میانگین قیمت پایانی معاملات قبلی را نشان می‌دهد و به آن چیکو اسپن می‌گویند

در خوانش ایچیموکو مهم‌ترین چیزی که باید به آن دقت کنید ابری است که بر روی نمودار ترسیم شده است. این ابر که “kumo” یا «کومو» به صورت پیش‌فرض، وقتی سنکو اسپن «آ» بالاتر از سنکو اسپن «ب» باشد، ابری به رنگ سبز و زمانی که سنکو اسپن «آ» پایین‌تر از سنکو اسپن «ب» باشد، ابر به رنگ قرمز رسم خواهد شد. در چنین حالتی، اگر قیمت از ابر ایچیموکو بالاتر باشد روند صعودی و اگر قیمت از ابر پایین‌تر باشد روند نزولی خواهد بود. در صورتی که قیمت داخل ابر باشد روند خنثی در نظر گرفته می‌شود.

اندیکاتور (Moving Average Convergence/Divergence (MACD

(Moving Average Convergence/Divergence (MACD

شاخص واگرایی همگرایی میانگین متحرک (MACD) به معامله گران کمک می‌کند تا جهت روند و همچنین حرکت آن روند را ببینند و سیگنال‌های ورود و خروج را نیز دریافت کنند. خواندن این نمودار بسیار ساده است. زمانی که اندیکاتور مکدی بالای خط صفر باشد، قیمت در یک فاز صعودی قرار دارد و اگر MACD زیر سطح صفر باشد، قیمت وارد دوره نزولی شده است.

اندیکاتور مک دی از دو خط MACD و یک خط سیگنال که کندتر حرکت می‌کند تشکیل شده است. وقتی MACD از زیر خط سیگنال عبور می‌کند، نشان می‌دهد که قیمت در حال کاهش است و زمانی که خط MACD از بالای خط سیگنال عبور می‌کند، قیمت در حال افزایش است.

نگاه کردن به اینکه اندیکاتور در کدام سمت صفر قرار دارد به شما کمک می‌کند سیگنال‌هایی که باید دنبال کنید را ببینید. به عنوان مثال، اگر نشانگر بالای صفر است، باید مراقب باشید تا MACD نیز از بالای خط سیگنال عبور کند تا سیگنال ورود شکل گیرد.

اندیکاتور Average Directional Index (ADX)

Average Directional Index (ADX)

شاخص جهت‌دار متوسط (ADX) یک شاخص روند است که برای اندازه‌گیری قدرت و حرکت یک روند استفاده می‌شود. هنگامی که ADX بالای ۴۰ باشد، بسته به جهتی که قیمت در حال حرکت است، روند دارای قدرت جهت گیری زیادی، بالا یا پایین در نظر گرفته می‌شود. وقتی اندیکاتور ADX زیر ۲۰ باشد، روند ضعیف یا غیرروندی در نظر گرفته می‌شود.

ADX خط اصلی روی اندیکاتور است که معمولاً با رنگ سیاه مشخص می‌شود. در این شاخص همچنین دو خط اضافی DI+ و DI- نیز وجود دارد که می‌توانند به صورت اختیاری نشان داده شوند. این خطوط اغلب به ترتیب به رنگ قرمز و سبز هستند. در نمودار ADX هر سه خط با هم کار می‌کنند تا جهت روند و همچنین حرکت روند را نشان دهند.

  • ADX بالای ۲۰ و DI+ بالای DI-: این یک روند صعودی است.
  • ADX بالای ۲۰ و DI- بالای DI+: این یک روند نزولی است.
  • ADX کمتر از ۲۰ یک روند ضعیف یا دوره دامنه‌ای است که اغلب با DI- و DI+ به سرعت از یکدیگر عبور می‌کنند.

اندیکاتور Relative Strength Index (RSI)

Relative Strength Index (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) حداقل سه کاربرد در تحلیل دارد. این اندیکاتور بین صفر تا ۱۰۰ حرکت می‌کند و افزایش قیمت اخیر در مقابل زیان اخیر قیمت را ترسیم می‌کند. بنابراین سطوح RSI به اندازه‌گیری حرکت و قدرت روند کمک می‌کنند. اما اساسی‌ترین استفاده از اندیکاتور RSI به عنوان شاخص اشباع خرید و فروش است.

وقتی RSI به بالای ۷۰ برسد، دارایی در اشباع خرید در نظر گرفته می‌شود و ممکن است قیمت آن کاهش یابد. اما زمانی که RSI زیر ۳۰ باشد، دارایی در اشباع فروش قرار دارد و قیمت آن می‌تواند فزایش یابد. البته معامله‌گران باید در نظر داشته باشند این نشانه تنها کافی نیست. بنابراین، بهتر است منتظر بمانید تا اندیکاتور به بالای ۷۰ برسد و سپس یک نزول پایین‌تر از دره را تجربه کند، یا به زیر ۳۰ برسد و سپس یک قله بالاتر را تجربه کند.

علاوه بر این، واگرایی یکی دیگر از کاربردهای RSI است. وقتی اندیکاتور در جهتی متفاوت از قیمت حرکت می‌کند، نشان می دهد که روند فعلی قیمت در حال ضعیف شدن است و به زودی می‌تواند معکوس شود. سومین کاربرد RSI تشخیص سطوح حمایت و مقاومت است. در طول روند صعودی، یک ارز دیجیتال اغلب بالای سطح ۳۰ باقی می‌ماند و به ۷۰ یا بالاتر می‌رسد. به همین ترتیب، هنگامی که یک ارز در روند نزولی قرار دارد، RSI معمولاً زیر ۷۰ باقی می‌ماند و اغلب به ۳۰ یا کمتر می‌رسد.

ورود به معامله و خروج از آن با اندیکاتور

هدف هر معامله‌گر دربازار ارزهای دیجیتال، تعیین جهت حرکت یک دارایی معین و تلاش برای کسب سود از آن است؛ بنابراین همه در تلاش هستند تا با تشخیص جهت حرکت نقاط ورود و خروج مناسب به معامله را پیدا کنند. شکی نیست که اگر معامله‌گر بتواند به درستی سیگنال‌های ورود و خروج یک ارز دیجیتال را تشخیص دهد می‌تواند بیشترین سود و کمترین ضرر را از معامله خود به دست آورد. البته که این کار چندان ساده نیست اما به کمک اندیکاتورها و شاخص‌ها می‌توان تا حدی آن را تشخیص داد. در این مقاله به معرفی بهترین اندیکاتور برای ورود و خروج پرداختیم و نحوه خواندن آن‌ها را نیز فهمیدیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

بهترین اندیکاتور برای سیگنال ورود و خروج +تنظیمات صحیح
پیدا کردن نقطه درست برای ورود به یک معامله یا خروج از آن که کمترین ضرر و بیشترین سود را به ما بدهد، علاوه بر این که دانش زیادی را...
5 از 4 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • سلام و احترام
      لطفا سوال خود را به صورت واضح تر بیان کنید.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...