آموزش تحلیل تکنیکال

اندیکاتور فیبوناچی fibonacci چیست؟ آموزش کاربردی و تصویری

اندیکاتور فیبوناچی fibonacci چیست؟ آموزش کاربردی و تصویری

اگر شما یک معامله گر فعال هستید، حتما می‌دانید که قیمت دارایی‌های مالی از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند و در سطوح مشخصی نوسان می‌کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی اهداف قیمت، ابزار فیبوناچی اصلاحی است. در این مقاله به کاربرد و آموزش این اندیکاتور معروف می ‌پردازیم.

اندیکاتور فیبوناچی چیست؟

اندیکاتور فیبوناچی مجموعه‌ای از نسبت‌ها هستند که توسط دنباله فیبوناچی (در ریاضی) تعریف می‌شوند. شاخص فیبوناچی در بازار ارزهای دیجیتال یک ابزار معاملاتی است که سطوح حمایت و مقاومت را در نمودار قیمت نشان می‌دهد. معامله گران اغلب از این اندیکاتور برای تأیید ورود به پوزیشن و تعیین حد سود و ضرر استفاده می‌کنند. ایده اصلی این است که پس از شروع یک روند صعودی یا نزولی، قیمت یک بازگشت به حمایت و مقاومت قبلی خواهد داشت. ابزارهای فیبوناچی برای شناسایی این محدوده‌ها بسیار پرکاربرد هستند. شما می‌توانید از سطوح فیبوناچی را با سایر روش‌های تحلیلی ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید: چک لیست ابزارهای معاملاتی کاربردی برای تریدرها

تاریخچه پیدایش اندیکاتور فیبوناچی

لئوناردو پیسانو بوگولا دنباله فیبوناچی را در اوایل دهه 1400 کشف کرد. این ریاضیدان ایتالیایی نسبتی را در دنباله‌ای از اعداد کشف کرد که از یک الگو پیروی می‌کنند. سری فیبوناچی دنباله‌ای از اعداد است (0، 1، 1، 2، 3، 5، 8، 13، 21، 34) که عدد بعدی در این دنباله حاصل جمع دو عدد قبلی است. با پیشرفت دنباله، اگر یک عدد بر عدد قبلی تقسیم شود، یک نسبت تولید می‌کند. ابزارهای فیبوناچی از این رابطه ریاضی برای پیش بینی برگشت روند استفاده می‌کنند.

بیشتر بدانید: انواع تحلیل ارز دیجیتال کدامند؟

اندیکاتور فیبوناچی fibonacci چیست؟ آموزش کاربردی و تصویری

انواع اندیکاتور Fibonacci فیبوناچی

پنج نوع اندیکاتور وجود دارند که بر اساس فیبوناچی ساخته شده‌اند: کمانی، اصلاحی، اکستنشن، فن و زمانی.

فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracements)

فیبوناچی  اصلاحی با گرفتن دو نقطه از بالا و پایین نمودار و تقسیم فاصله عمودی، نسبت‌های کلیدی فیبوناچی 23.6٪، 38.2٪، 50٪، 61.8٪ و 100٪  را ایجاد می‌کند. پس از تعیین این سطوح، خطوط افقی ترسیم شده بر روی چارت برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت استفاده می شود. سطوح اصلاحی فیبوناچی قیمت‌های ثابتی هستند که تغییر نمی‌کنند. مهم‎‌ترین سطح اصلاحی 61.8٪ است که در آن حداکثر فروش برای مدت زمان محدودی اتفاق می‌افتد.

فیبوناچی زمانی (Fibonacci Time Zones)

فیبوناچی زمانی شاخصی است که توسط معامله گران برای شناسایی دوره‌هایی که در آن قیمت یک دارایی حرکت قابل توجهی را تجربه می‌کند استفاده می‌شود. آن‌ها یک سری خطوط عمودی هستند که در فواصل فیبوناچی 0، 1، 2، 5، 8، 13 و غیره ایجاد می‌شوند. شروع یک منطقه زمانی جدید (خط عمودی) معمولاً به عنوان منطقه‌ای برای شروع یک حرکت عمده بازار در نظر گرفته می‌شود. یک معامله گر همچنین می‌تواند منتظر کندل روز بعد، پس از شروع یک منطقه زمانی جدید، برای تایید ادامه یا معکوس شدن روند فعلی باشد.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن چیست؟

فیبوناچی فن (Fibonacci Fans)

فیبوناچی فن سه خط روند بر اساس سطوح اصلاح فیبوناچی است که برای اندازه گیری سرعت حرکت قیمت استفاده می‌شوند. این فیبوناچی ابتدا با ترسیم یک خط روند از بین دو نقطه (معمولاً بالا و پایین در یک دوره مشخص) و سپس با تقسیم فاصله عمودی بین این دو نقطه بر نسبت‌های کلیدی 38.2٪، 50٪ و 61.8٪ ایجاد می‌شوند.

فیبوناچی کمان (Fibonacci Arcs)

فیبوناچی فن سه خط منحنی بر اساس نقاط اصلاح فیبوناچی هستند که برای پیش بینی سطوح حمایت و مقاومت کلیدی ترسیم می‌شوند. این فیبوناچی ابتدا با ترسیم یک خط روند بین دو نقطه (معمولاً بالا و پایین در یک دوره معین) و سپس با ترسیم سه منحنی که این خط روند را در نسبت‌های کلیدی فیبوناچی 38.2%، 50% و 61.8% قطع می‌کنند، ایجاد می‌شود. تئوری اساسی پشت کمان‌های فیبوناچی این است که تصمیمات معاملاتی (خرید یا فروش) زمانی انجام می‌شوند که قیمت یک دارایی از این سطح مهم عبور کند.

فیبوناچی اکستنشن (Fibonacci Extensions)

فیبوناچی اکستنشن ابزاری است که می‌توانند از آن برای تعیین اهداف سود یا تخمین مسافتی که ممکن است قیمت پس از پایان پولبک طی کند، استفاده کرد. سطوح رایج فیبوناچی اکستنشن 61.8%، 100%، 161.8%، 200% و 261.8% هستند.

آموزش اندیکاتور فیبوناچی در ارز دیجیتال

اگر ارزی به سرعت حرکت کرده‌ و فرصتی برای ورود پیدا نکرده‌اید، سطوح اصلاحی زمان خوبی برای ورود به معامله پس از بازگشت قیمت هستند. مانند سایر شاخص‌ها، سطوح فیبوناچی نباید به تنهایی استفاده شوند. باید به دنبال تاییدیه‌های دیگری مانند شکل گیری الگوهای کندل استیک، افزایش حجم، مووینگ اوریج و سایر استراتژی‌های معاملاتی باشید. برای انجام تحلیل فنی هر ارزی، می‌توانید از تریدینگ ویو (Trading view) که یکی از شناخته‌ترین پلتفرم نمایش چارت است، استفاده کنید. مطابق تصویر، پس از انتخاب ارز و تایم فریم نمودار، در نوار ابزار عمودی سمت چپ کلیلک کرده و فیبو اصلاحی را انتخاب می‌کنید.

اندیکاتور فیبوناچی fibonacci چیست؟ آموزش کاربردی و تصویری

تنظیمات فیبوناچی

برای رسم فیبوناچی، یک روند صعودی یا نزولی را در نظر بگیرید. ابتدای فیبوناچی را روی نقطه شروع روند و انتهای آن را همانطور که در تصویر نمایش داده‌شده‌است، روی پایان روند قرار دهید. سپس وارد منوی setting فیبوناچی شوید. منو تنظیمات گزینه‌های مختلفی دارد که می‌‌توانید با توجه به سلیقه و استراتژی شخصی خود، آن‌ها را تغییر دهید.

اندیکاتور فیبوناچی fibonacci چیست؟ آموزش کاربردی و تصویری

نحوه محاسبه فیبوناچی

سری اعداد فیبوناچی عبارتند از:

0 , 1 , 1 , 2 , 3 , 5 , 8 , 13 , 21 , 34 , 55 , 89 , 144 , 233  و . . .

فرمول ریاضی محاسبه‌ی دنباله فیبوناچی به این صورت است:

F ( n ) = F ( n-1 ) + F ( n-2 )

  • F ( n ) : عدد فیبوناچی که می‌خواهیم حساب کنیم
  • F ( n – 1 ) : یک جمله عقب‌تر از جمله n
  • F ( n – 2 ) : دو جمله‌ی عقب‌تر از جمله‌ n

مزایا و معایب آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی

اولین مزیت کار با اندیکاتور فیبوناچی این است که می‌توان از انواع فیبوناچی به عنوان سطوح حمایت و مقاومت استفاده کرد. همچنین این اندیکاتور در تمام تایم‌ فریم‌ها کاربرد دارد، اما هر چه تایم فریم بالاتر باشد، دقت فیبوناچی بیشتر خواهد بود. از طرفی از اندیکاتور فیبوناچی نمی‌توان به عنوان سیگنال ورود یا خروج استفاده کرد. هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت به طور دقیق سطوح فیبوناچی را تاچ کند. گاهی ممکن است قیمت ارز قبل از برخورد با سطوح فیبوناچی برگردد. از این رو، معامله گران همیشه حد سود و ضرر خود را کمی پایین‌تر یا بالاتر از خطوط فیبوناچی قرار می‌دهند.

پیشنهاد مطاله بیشتر:

اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟ آموزش کامل تصویری

اندیکاتور مووینگ اوریج چیست moving average و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور RSI چیست؟ آموزش استفاده به زبان ساده

بهترین اندیکاتور برای سیگنال ورود و خروج

سخن نویسنده: 

 در این مقاله با آموزش ابزار فیبوناچی به بیان ساده آشنا شدید. آیا تابحال از اندیکاتور فیبوناچی در تحلیل‌های خود استفاده کرده‌اید؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

همانطور که در مقاله توضیح داده شد، از این اندیکاتور برای شناسایی خطوط حمایت و مقاومت استفاده می‌شود.

فیبوناچی یکی از ابزارهای معتبر معاملاتی است که بسیاری از تحلیلگران در سبک‌های مختلف تحلیلی از آن استفاده می‌کنند.

نحوه رسم و استفاده از ابزار فیبوناچی در مقاله توضیح داده شده‌است.

شما می‌توانید با انتخاب فیبوناچی از قسمت اندیکاتورها در پلتفرم تریدینگ ویو، این ابزار را روی نمودار خود مشاهده کنید.

اندیکاتور فیبوناچی fibonacci چیست؟ آموزش کاربردی و تصویری
اگر شما یک معامله گر فعال هستید، حتما می‌دانید که قیمت دارایی‌های مالی از الگوهای خاصی پیروی می‌کنند و در سطوح مشخصی نوسان می‌کنند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌بینی...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • سلام و احترام
      از اینکه نظر خود را به اشتراک گذاشتید، سپاس گزاریم.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...