آموزش تحلیل تکنیکال

ایچیموکو چیست؟

ایچیموکو چیست؟

همان طور که می‌دانید، بخش مهمی از موفقیت در بازار کریپتو به تحلیل‌های درست و کاربردی شما بر می‌گردد. چنانچه بدون دانش کافی برای تحلیل داده‌ها پا به دنیای ارزهای دیجیتال بگذارید، نمی‌توانید شرایط فعلی و همچنین تاریخچه نوسان ارزها را به عنوان فاکتوری برای پیش بینی آینده آن‌ها در نظر بگیرید. با نگاهی به عملکرد تریدرها متوجه خواهید شد که اغلب معامله‌گران موفق، بهترین استراتژی‌ها را برای تحلیل وضعیت بازار رمزارزها به کار می‌گیرند و در نتیجه این تحلیل درست، عملکرد مطلوبی نیز خواهند داشت. حال برای آن که با یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال آشنا شوید، «اندیکاتور ایچیموکو» را شرح خواهیم داد.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو یکی از کاربردی‌ترین اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال است که به شما کمک می‌کند تا در یک نگاه، بازار رمزارزها را تحلیل و بررسی کنید. این مسئله به اسم این اندیکاتور نیز مرتبط است؛ چرا که «ایچیموکو» در زبان ژاپنی به معنای «در یک نگاه» می‌باشد. Ichimoku kanki hyu که به اختصار ایچیموکو خوانده می‌شود، ممکن است تحت عنوان «نمودار ابری» نیز شناخته شود. این نمودار از خطوطی تشکیل شده که در یک نگاه روند کلی بازار را به شما نشان می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مشاهده آخرین تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

ایچیموکو در ارز دیجیتال یک ابزار کاربردی برای تحلیل بازار و انجام معاملات است. جالب است بدانید عده‌ای از تریدرها به قدری به قدرت این اندیکاتور ایمان دارند که معتقدند باید آن را به عنوان یک استراتژی معاملاتی در نظر گرفت. اگر به تازگی تحلیل رمزارزها را آغاز کرده‌اید، ممکن است کار با اندیکاتور ایچیموکو برایتان کمی دشوار باشد؛ اما نگران نباشید! با کمی دقت و آشنایی با خطوط، نحوه تحلیل با ایچیموکو را یاد می‌گیرید. در ادامه افزون بر تاریخچه ابداع آن، اجزای تشکیل‌دهنده را نیز بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: اندیکاتور چیست

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

تاریخچه پیدایش و مبتکر ایچیموکو

اگر بخواهیم به بررسی تاریخچه ایچیموکو بپردازیم، باید به اوایل دهه سوم از قرن 20 میلادی سفر کنیم. ایچیموکو سانجین یا همان گویچی هوسودا در این برهه از تاریخ اندیکاتور ایچیموکو را ابداع کرد. هوسودا مدیر بخش امور بازرگانی روزنامه میاکو بود که این روزها همان روزنامه توکیو است. هوسودا همچنین یک تحلیلگر با استعداد سهام و خبرنگار روزنامه نیز بود. آن روزها روزنامه میاکو توجه ویژه‌ای به تحلیل بازار داشت و این تحلیل‌ها در بسیاری از مواقع نیز مورد استفاده معامله‌گران قرار می‌گرفت. جالب است بدانید گویچی هوسودا از 12 سالگی انجام معاملات را آغاز کرده بود.

ایچیموکو سانچین یک موسسه تحقیقاتی خصوصی را راه‌اندازی کرده بود تا تحقیقاتی را در قلب بازار سهام انجام دهد. او خود را وقف مطالعه و تحقیق در این حوزه کرده بود تا نهایتاً در سال 1935 توانست اولین ستون خود را از روزنامه میاکو به نام «شنتو تنکانسن» منتشر کند. با این حال نقشه‌ها و محاسبات آن مخفی ماند.

پس از مدتی معامله‌گران از ایچیموکو درخواست کردند که تکنیک‌ها تجزیه و تحلیل خود را برای آن‌ها آشکار کند. سرانجام در سال 1950 او تکنیک خود را بر اساس یک قرارداد 10 ساله محرمانه به 3 نفر آموزش داد. یکی از آن‌ها رئیس یک شرکت اوراق بهادار بزرگ در ژاپن بود و دو نفر دیگر ناشناخته ماندند.

حدود 20 سال بعد در سال 1969 هفت جلد کتاب از ایچیموکو سانجین یکی پس از دیگری منتشر شدند و دانشی که منحصراً به سانجین اختصاص داشت، در دسترس عموم قرار گرفت. از این 7 جلد کتاب، تنها 4 جلد آن در بازار قابل خریداری هستند و 3 جلد دیگر در کتابخانه ملی توکیو قرار دارند.

بررسی اجزای تشکیل دهنده ایچیموکو

به طور کلی 5 جزء اصلی در نمودار ایچیموکو دیده می‌شود که هر یک از آن‌ها در تحلیل تکنیکال، حرفی برای گفتن دارند. در ادامه این پنج جزء را به اختصار معرفی کرده‌ایم:

  • تنکانسن یا کانورشن: تنکانسن همان خط آبی رنگی است که در نمودار ایچیموکو مشاهده می‌کنید. تنکانسن تحت عنوان خط کانورشن نیز شناخته می‌شود و میانگین بالاترین و پایین‌ترین قیمت در 9 دوره گذشته است. در نتیجه فرمول تنکانسن، نقاطی حاصل می‌شوند که عدد یا نقطه‌ای بر روی خط تنکانسن هستند. این خط تبدیل می‌تواند مناطق حمایت و مقاومت را به ما نشان دهد. به این ترتیب می‌دانیم که خروج از این سطح، هشداری برای تغییر روند است.
  • کیجونسن یا بیس لاین: کیجونسن یک خط پایه است که حدضرر شناور را مشخص می‌کند. این خط میانگین قیمت در 26 دوره گذشته را مشخص می‌کند و نشان‌گر حرکت قیمت از کوتاه مدت تا میان مدت است. زمانی که قیمت از این نمودار عبور کند، به این معناست که روند تغییر کرده و می‌توان سیگنال‌هایی را از آن دریافت کرد. کیجونسن روی نمودار با رنگ قرمز نمایش داده می‌شود.
  • سنکو اسپن A: در سنکواسپن A باید تنکانسن و کیجونسن را با هم جمع کرده و سپس بر 2 تقسیم کنید. در واقع این مؤلفه میانگین تنکانسن و کیجونسن خواهد بود. پس از به دست آوردن نتیجه، می‌بایست آن را در 26 دوره قبل ترسیم کنید. خطی که از این ترسیم پدید می‌آید، یک لبه از ابر ایچیکومو خواهد بود که به شما در تشخیص مناطق حمایت و ضرر کمک می‌کند. توجه داشته باشید که سنکو A روی نمودار به رنگ سبز نشان داده می‌شود.
  • سنکو اسپن B: خط دیگری بر روی نمودار می‌بینید که به رنگ قرمز کشیده می‌شود. این نمودار سنکواسپن B نام دارد که به پیش‌بینی وضعیت 26 روز آتی کمک می‌کند. سنکو B از میانگین مجموع بیشترین و کمترین قیمت یک ارز در دوره طولانی (مثلاً 52 روزه) به دست می‌آید. در واقع باید پس از بررسی بیشترین و کمترین مقدار قیمت در 52 روز گذشته، آن‌ها را با هم جمع کرده و نهایتاً بر 2 تقسیم کنید.
  • چیکو اسپن یا لگینگ اسپن: چیکو اسپن در واقع همان قیمت فعلی است که در 26 روز گذشته ترسیم شده است. در واقع این مؤلفه همواره 26 کندل عقب‌تر است. چیکو اسپن با رنگ سبز روی نمودار دیده می‌شود و به کمک آن نیز می‌توان روند را شناسایی کرد.

در سیستم ایچیموکو مؤلفه دیگری به نام ابر یا «کومو» نیز وجود دارد که از تلاقی اسپن‌های A و B حاصل می‌شود. اگر خط اسپن A بالاتر از خط اسپن باشد، روند صعودی خواهد بود و کومو سبز می‌شود. در مقابل اگر خط اسپن B بالاتر از خط اسپن A قرار بگیرد، کوموی قرمز رنگی خواهیم داشت که به معنای نزولی بودن روند حرکت است.

بررسی اجزای تشکیل دهنده ایچیموکو

کاربرد ایچیموکو چیست؟

همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد، ایچیموکو یکی از ابزارها و اندیکاتورهای کاربردی برای تحلیل تکنیکال بازار کریپتوکارنسی‌هاست که می‌توان از آن برای بررسی هر چه بهتر وضعیت بازار در کنار سایر موارد مانند کندل استیک و … استفاده کرد.

به طور کلی کاربرد ایچیموکو، تحلیل تکنیکال وضعیت ارزهاست. البته باید گفت که این اندیکاتور صرفاً مخصوص کریپتو نیست و در بسیاری از بازارهای مالی از آن استفاده می‌شود؛ همان طور که سال‌ها پیش در اوایل قرن 20 نیز از تکنیک ایچیموکو برای تحلیل بازار اقتصاد استفاده می‌شد.

هدف اصلی این است که بتوان در یک نگاه، از وضعیت بازار آگاه شده و بهترین تصمیمات را برای کسب سود بیشتر اتخاذ کرد. در ادامه چند مورد از اصلی‌ترین کاربردهای ایچیموکو را شرح داده‌ایم:

  • شناسایی روندها: یکی از مهم‌ترین کاربردهای ایچیموکو، تحلیل روندهاست. با شناسایی روندهای حاکم بر بازار رمزارزها می‌توانید بهترین موقعیت‌ها را برای خرید و فروش پیدا کنید. به عنوان مثال گفته می‌شود اگر نمودار قیمت بالاتر از ابر یا کومو باشد، بازار صعودی است و اگر نمودار قیمت به پایین این کومو برسد، بازار نزولی خواهد بود. علاوه بر آن، زمانی که نمودار قیمت داخل کومو باشد، بازار در مرحله تثبیت قرار دارد و نباید معاملاتی را انجام دهید. افزون بر موارد گفته شده، رنگ ابرها نیز به شما در درک بهتر روندها کمک خواهند کرد. یک کوموی سبز رنگ نشان‌دهنده روند حرکت صعودی و یک کوموی قرمز رنگ نشان‌دهنده روند حرکت نزولی در بازار است.
  • بررسی نحوه حرکت: دیگر کاربرد ایچیموکو، بررسی پرایس اکشن یا حرکت قیمت و میزان شتاب آن است. با دانستن میزان شتاب حرکت می‌توان بهترین موقعیت‌ها را برای ورود و خروج پیدا کرد. در واقع این شتاب می‌تواند سیگنال‌های کاربردی را در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال زمانی که خط تبدیل از بالای خط پایه عبور کند، ممکن است نشان‌گر یک حرکت صعودی باشد. حال افزایش فاصله بین خط تبدیل و خط پایه نشان دهنده این است که حرک در حال افزایش می‌باشد. اگر قیمت برخلاف جهت کومو در حرکت باشد، به معنای یک روند تضعیف و یا یک روند معکوس بالقوه است.
  • تشخیص حمایت و مقاومت: ایچیموکو به شما کمک می‌کند که سطوح حمایت و مقاومت را در هر برهه زمانی در بازار کریپتو به دست آورید. همان طور که می‌دانید، سطح حمایت مانع از کاهش بیش از حد قیمت و سطح مقاومت، مانع از افزایش بیش از حد قیمت خواهند شد. حال ایچیموکو در ارز دیجیتال به شما کمک می‌کند تا با تحلیل تکنیکال بازار، نقاط حمایت و مقاومت را شناسایی کنید. به این ترتیب، امکان دریافت سیگنال‌های صحیح برای خرید و فروش وجود خواهد داشت.

با وجود کاربرد ایچیموکو که طیف گسترده‌ای از موارد را نیز شامل می‌شود، قطعاً این اندیکاتور نیز بدون عیب و نقص نیست و مشکلاتی دارد که محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، باید گفت که ایچیموکو غالباً برای تحلیل‌های روزانه استفاده می‌شود و به کارگیری آن برای استفاده‌های ساعتی، چندان معمول نیست. به این خاطر که در بازه‌های کمتر از یک روز، ایچیموکو در تحلیل نوسان‌ها درست عمل نکرده و می‌تواند سیگنال‌های اشتباهی را ارسال کند.

انواع استراتژی های استفاده از ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

اگر می‌خواهید از ایچیموکو برای معاملات خود استفاده کنید، لازم است برخی نکات را در نظر داشته و بر اساس آن‌ها معاملات خود را پیش ببرید. برخی اطلاعات اولیه را در ادامه خواهید دید و سپس به استراتژی‌های استفاده از ایچیموکو خواهیم پرداخت. هر یک از استراتژی‌ها مکن است برای نوع خاصی از معاملات در نظر گرفته شده باشند.

کراس خط کانورشن/بیس لاین

استراتژی کراس تنکان/کیجون یکی از استراتژی‌هایی است که می‌تواند سیگنال‌های قابل توجهی را به همراه داشته باشد. زمانی که تنکانسن در یک سیر صعودی کیجون را قطع می‌کند، تریدر باید ارزها را خریداری کند. در مقابل اگر تنکانسن کیجونسن را در حال حرکت به سمت پایین قطع کند، باید فروش ارزها اتفاق بیفتد.

زمانی که قیمت پایین‌تر از کیجون بسته می‌شود، باید ارزهای خود را بفروشید و به امید افزایش قیمت، آن‌ها را نگه ندارید. این‌ها می‌توانند سیگنال‎‌های معتبری باشند که شدت آن‌ها به موقعیت این کراس‌ها نسبت به کومو بستگی دارد.

چنانچه کراس بالاتر از کومو اتفاق بیفتد، یک سیگنال صعودی قوی را شاهد هستیم. اگر کراس پایین‌تر از سطح کومو اتفاق بیفتد، سیگنال ضعیف است و سیگنال‌های خنثی نیز درون ابر کومو شکل می‌گیرند.

سیگنال های اندیکاتور ایچیموکو

کراس بیس لاین

بر اساس استراتژی کراس کیجون، موقعیت خرید زمانی ایجاد می‌شود که قیمت، در جایی بالاتر از نمودار کیجون بسته شود. همچنین برعکس این مسئله برای موقعیت فروش صادق است؛ یعنی زمانی که قیمت پایین نمودار کیجونسن بسته شد، می‌توانید ارزها را بفروشید. شدت این سیگنال‌ها را نیز می‌توانید نسبت به محل رخ دادن کراس‌اور تشخیص دهید.

شکست ابر کومو

استراتژی شکست کومو یکی دیگر از استراتژی‌های تحلیل تکنیکال با استفاده از ایچیکومو است. همان طور که می‌دانید، کومو بخش مرکزی ایچیکومو است و می‌توان به کمک آن سیگنال‌هایی را دریافت کرد.

اگر قیمت بالاتر از ابر باشد، شاهد یک نمودار صعودی هستیم و اگر قیمت‌ها پایین‌تر از کومو قرار بگیرند، یک نمودار نزولی خواهیم داشت. حال اگر قیمت شکسته شده و در ناحیه بالاتر از کومو بسته شود، می‌توانیم ارز مورد نظر را خریداری کنیم. در مقابل اگر قیمت شکسته شده و در ناحیه پایین کومو بسته شود، موقعیت فروش خواهیم داشت.

اگر نمودار صعودی باشد، حد ضرر در ناحیه‌ای پایین‌تر از کیجونسن قرار خواهد گرفت. در مقابل اگر نمودار روند قیمت نزولی باشد، حد ضرر بالاتر و نزدیک به کیجون تعریف می‌شود. هر گاه قیمت در نزدیکی کیجون قرار بگیرد و یا بالاتر و پایین‌تر از کیجون بسته شود، باید از معامله خارج شوید.

شکست لگینگ

استراتژی شکست چیکو بر 2 اصل استوار است که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید:

  • زمانی ارزها را بخرید که نمودار چیکو بالاتر از روند قیمتی بوده و قیمت بسته شدن، از قیمت 26 روز گذشته بیشتر باشد.
  • زمانی اقدام به فروش ارزها کنید که چیکو از روند قیمت عبور کرده و قیمت بسته شدن، از قیمت 26 روز گذشته کمتر باشد.

محل قرارگیری چیکو نسبت به کومو نیز می‌تواند شدت سیگنال را مشخص کند. باید بدانید که خروج از معامله می‌تواند بسته به موقعیت، زمانی انجام شود که قیمت درون ناحیه کیجون و یا بالا و پایین آن قرار دارد.

پیشنهاد مطالعه: آموزش کامل تریدینگ ویوو

استراتژی سیو سود

از دیگر استراتژی‌هایی که می‌توانید در تحلیل ایچیکومو داشته باشید، سیو سود در حال انباشت است. بسیاری از تریدرها ترجیح می‌دهند همزمان با انجام دادن معاملات، بخشی از سود خود را برداشت کنند. در این حالت بهتر است به کیجونسن و تنکانسن به عنوان راهنما نگاه کنید. به 2 نکته زیر توجه کنید:

  • چان چه روند صعودی باشد، تنکان یک سطح حمایتی ضعیف و کیجون یک سطح حمایتی قوی است.
  • اگر روند نزولی باشد، تنکان یک سطح مقاوتی ضعیف و کیجون یک سطح مقاوتی قوی به حساب می‌آید.

در یک روند صعودی، قیمت نباید از سطح حمایت حاصل از کیجون عبور کند و در مقابل، در یک روند نزولی نیز قیمت نباید از سطح مقاومت ایجاد شده توسط این مؤلفه عبور نماید.

نتیجه گیری

اگر می‌خواهید از ایچیموکو برای تحلیل تکنیکال استفاده کنید، باید گفت که در ابتدای راه ممکن است احساس راحتی نداشته باشید. اما باید گفت که پس از کم تمرین، همه جزئیات را یاد می‌گیرید و خواهید دید که کار با ایچیموکو چقدر آسان است. با این حال عده‌ای بر این باورند که اگر پس از آموزش ایچیموکو در ارز دیجیتال با آن راحت نبودید، بهتر است اندیکاتور دیگری را برای تحلیل انتخاب کنید. حالا که با ایچیموکو چیست در این مقاله آشنا شدید، می‌توانید قدم‌های بعد را برای یادگیری آن بردارید. توجه داشته باشید که تحلیل ایچیموکو در وبسایت‌ها صرفاً جنبه آموزشی داشته و نمی‌توانند مبنای معاملات شما باشند. بنابراین مسئولیتی در قبال سود و یا ضرر شما وجود نخواهد داشت. امید است با کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه، نهایت استفاده را از سیگنال‌های ایچیموکو ببرید.

سوالات متداول
Request for Quote

کراس اوور یا قطع کردن زمانی اتفاق می‌افتد که دو خط از دو مؤلفه با یکدیگر تلاقی می‌کنند. این کراس اوورها می‌توانند سیگنال‌های مهمی برای موقعیت خرید و فروش داشته باشند.

ابر ایچیموکو با میانگین متحرک تفاوت‌هایی دارد. در محاسبه میانگین متحرک اگر بخواهید نمودار 10 دوره گذشته را رسم کنید، پس از جمع کردن قیمت پایانی هر دوره، آن‌ها را بر 10 تقسیم می‌کنید؛ اما در ابر ایچیموکو بیشترین و کمترین قیمت در هر بازه جمع شده و نهاتاً بر 2 تقسیم می‌شوند.

در ایچیموکو چند عدد طلایی وجود دارند که شامل 9، 17، 26، 35 و 52 هستند. با این حال مهم‌ترین اعدادی که با آن‌ها سر و کار خواهید داشت، 9 و 26 هستند که به فراوانی در ایچیموکو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به طور کلی گفته می‌شود که ایچیموکو بر پایه تعادل و قیمت به وجود آمده است. عمدتاً تعادل بر پایه Closing price محاسبه می‌شود و تحلیل‌گران نیز آن را برابر با میانگین متحرک در نظر می‌گیرند؛ چرا که در کل قیمت نمی‌تواند زیاد از آن دور شود. قیمت در هر حالت دیر یا زود به میانگین متحرک باز خواهد گشت.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...