آموزش تحلیل تکنیکال

کندل روزانه، هفتگی و ماهانه بیت کوین کی بسته می‌شود؟

کندل روزانه، هفتگی و ماهانه بیت کوین کی بسته می‌شود؟

زمان باز و بسته شدن کندل‌ها آنقدر مهم است که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران، خرید و فروش خود را براساس آن انجام می‌دهند. اما چرا؟ اهمیت زمان باز و بسته شدن کندل‌ها در چیست؟ چرا سشن‌های معاملاتی و زمان باز و بسته شدن کندل‌ها در آن‌ها، جزو اصول مهم تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن به شمار می‌آید؟ کندل روزانه، هفتگی و ماهانه بیت کوین کی بسته می‌شود؟ چه تفاوتی بین زمان باز و بسته شدن کندل‌ها به وقت ایران و ساعت جهانی است؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

چرا زمان باز و بسته شدن کندل‌ها مهم است؟

کندل‌ها تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال را در بازه زمانی مشخص، نمایش می‌دهند. با مشاهده یک کندل، به راحتی می‌توانید تغییرات قیمت را در یک مدت زمان معین، بررسی و تحلیل کنید. در حوزه تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن، کندل‌شناسی جزو اصول اولیه به شمار می‌آید و خیلی از تحلیل‌گران، صرفا با توجه به کندل‌ها، بازار را پیش‌بینی می‌کنند. 

زمان باز و بسته شدن کندل‌ها در حقیقت یک سیگنال خرید یا فروش معتبر در معامله ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود. همانطور که اشاره شد، توجه به مولفه‌های یک کندل، عرضه و تقاضا یا رفتار خریداران و فروشندگان یک ارز دیجیتال را در بازه‌های زمانی معین (از دقیقه و ساعت گرفته تا روزانه، هفتگی و ماهیانه)، نشان می‌دهد. 

برای اینکه بتوانید از باز و بسته شدن کندل‌ها استفاده کنید باید با ساختار آن‌ها نیز آشنا باشید. یک کندل دارای 5 مولفه است.

  • نقطه باز شدن: قیمت یک ارز دیجیتال به محض آغاز یک دوره زمانی مشخص ( یک دقیقه، سه دقیقه، 5 دقیقه، 15 دقیقه، 30 دقیقه، یک ساعت، 4 ساعت، یک روز، یک هفته و یا یک ماه)
  • نقطه بسته شدن : قیمت یک ارز دیجیتال به محض پایان یک دوره زمانی مشخص
  • رنگ کندل : رنگ سبز به معنای رشد قیمت از زمان باز شدن کندل تا زمان بسته شدن کندل است. رنگ قرمز نیز به معنای کاهش قیمت از زمان باز شدن کندل تا زمان بسته شدن کندل است.
  • سایه یا Shadow بالا : بالاترین قیمت ثبت شده در محدوده زمانی کندل
  • سایه یا Shadow پایین : پایین‌ترین قیمت ثبت شده در محدوده زمانی کندل

 تصویر زیر به خوبی مولفه‌های یک کندل را نمایش می‌دهد.

اما چرا زمان باز و بسته شدن کندل‌ها اهمیت دارد؟ کندل استیک یا کندل‌شناسی، از جمله روش‌های تحلیلی برای پیش‌بینی روند بازار به شمار می‌آید.

برای تریدرهایی که به روش اسکالپ ترید معامله می‌کنند (ترید در بازه‌های زمانی کم در حد چند دقیقه)، زمان باز و بسته شدن کندل‌ها، روند کوتاه مدت قیمتی را نشان می‌دهد و می‌توانند بر اساس آن‌ها، استراتی معاملاتی خود را تعیین کنند. 

برعکس این قضیه نیز صادق است. برای تریدرهایی که عمدتا در دوره های بلندتر زمانی معامله می‌کنند (ترید روزانه)، زمان باز و بسته شدن کندل‌ها می‌تواند حد سود و حد ضرر را به اندازه قابل توجهی تغییر دهد. از این رو می‌توان گفت زمان باز و بسته شدن کندل‌ها، یک نشانه خوب برای تاییدیه گرفتن به منظور ورد به معامله خرید یا فروش در دنیای بازارهای مالی جهانی (مانند ارزهای دیجیتال و فارکس) است.

زمان و باز و بسته شدن کندل روزانه، هفتگی و ماهیانه

همانطور که می‌دانید کشورهای مختلف دنیا با یکدیگر اختلاف ساعت دارند. وقتی در آمریکا خورشید طلوع می‌کند و روز آغاز می‌شود، در استرالیا و ژاپن غروب آفتاب اتفاق می‌افتد. همین موضوع باعث ایجاد مفهومی به نام سشن‌های معاملاتی شده که لازم است در اینجا در مورد آن توضیح مختصری بدهیم.

 چرخه اقتصاد یک کشور در طول روز اتفاق می‌افتد. از این رو بازارهای سرمایه در هر کشوری معمولا از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شوند و تا حدود ساعت ۱۶ ادامه می‌یابند. بازارهای مالی مانند بازار ارزهای دیجیتال، پیوستگی زیادی با هم دارند و بر هم تاثیرگذارند.

به خاطر اختلاف ساعت، شاهد تفاوت در فعالیت‌های اقتصادی کشورها هستیم. ۴ منطقه مهم در دنیا وجود دارد که بازارهای سرمایه در آن‌ها از لحاظ حجم، فعالیت‌های چشمگیری دارند.

سشن های معاملاتی

  • استرالیا و نیوزلند، سشن سیدنی (کادر زرد) که از ساعت 1.5 بامداد تا 11.5 ظهر به وقت تهران فعال است.
  • ژاپن و شرق آسیا، سشن توکیو (کادر صورتی) که از ساعت 3.5 بامداد تا 13.30 بعد از ظهر به وقت تهران فعال است.
  • منطقه یورو و بریتانیا، سشن لندن (کادر آبی) که از ساعت 11.5 ظهر تا 19.5 فعال است.
  • آمریکای شمالی، سشن نیویورک (کادر نارنجی) که از ساعت 15.30 تا 23.30 فعالیت دارد.

شما می‌توانید با استفاده از اندیکاتور sessions تمامی سشن‌های معاملاتی را در چارت خود به تفکیک مشاهده کنید. 

بیشتر بخوانید: تایم فریم چیست؟

نکته: زمان و باز و بسته شدن کندل‌ها بر پایه ساعت جهانی و به وقت گرینویچ یا همان سشن لندن است. از این رو در نمودارها، زمان و تاریخ بر اساس ساعت جهانی است. بنابراین حتما به اختلاف ساعت تهران با لندن در نمایش کندل‌ها توجه داشته باشید.

باز و بسته شدن کندل روزانه به وقت جهانی و ایران

باز و بسته شدن کندل روزانه در وهله اول بستگی به تنظیمات تاریخ سایت یا پلتفرمی دارد که از آن استفاده می‌کنید. اغلب تریدرها از ساعت و تاریخ جهانی (لندن) استفاده می‌کنند. کندل روزانه که از نام آن پیدا است، فعالیت قیمتی ارزهای دیجیتال را برای یک روز کامل نشان می‌دهد. زمان باز شدن کندل روزانه براساس سایت تردینگ ویو، ساعت ۰۰:۰۰ گرینویچ یا ساعت ۳:۳۰ صبح در ایران و ساعت بسته شدن کندل روزانه ساعت ۲۳:۵۹.۵۹ ساعت جهانی یا همان ۳:۲۹.۵۹ بامداد روز بعد به وقت ایران است.

البته این زمان برای بهار و تابستان است و با تغییر ساعت به حالت زمستانه احتمالا جابجا می‌شود. به طور مثال به علت‌عدم تغییر ساعت تابستانه در سال ۱۴۰۲، فاصله زمانی تهران تا لندن ۳:۳۰+ است. در حالی که معمولا این اختلاف، چهار و نیم ساعت بود. واضح است که کندل روزانه برای یک تریدر آمریکایی می‌تواند از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان خرید و فروش ارز دیجیتال برای ایرانیان

باز و بسته شدن کندل هفتگی به وقت جهانی و ایران

همانطور که می‌دانید در تقویم میلادی (برخلاف تقویم شمسی یا قمری) روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند. از این رو بازارهای مالی، به جز ارزهای دیجیتال، نیز فعالیتی ندارند. به همین دلیل کندل هفتگی، از ساعت 1.30 دقیقه بامداد دوشنبه (آغاز بازار استرالیا) تا ساعت 1.30 دقیقه بامداد شنبه هفته بعد (پایان سشن نیویورک ) را نشان می‌دهد.

باز و بسته شدن کندل ماهانه به وقت جهانی و ایران

کندل ماهانه نیز به طور معمول افزایش یا کاهش قیمت یک ارز دیجیتال را در محدوده زمانی ۲۰ تا ۲۲ روز کاری را نشان می‌دهند. بسته به این که اولین روز ماه، چه روزی از هفته باشد، زمان باز و بسته شدن کندل‌های ماهانه متفاوت است و یک روز خاص نیست. 

آموزش مشاهده زمان باز و بسته شدن کندل‌ها در تریدینگ ویو

برای فعال کردن گزینه مشاهده زمان باقی مانده تا بستن کندل در هر تایم فریم، در سایت tradingview.com، از بخش تنظیمات چارت، گزینه countdown to bar close را انتخاب کنید. پس از آن همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، تایم باقی مانده تا بسته شدن کندل در هر تایم فریمی به شما نشان داده می‌شود. کافی است در بخش بالایی نمودار، تایم فریم مدنظر خود را انتخاب کرده و به زمان باز و بسته شدن کندل‌ها توجه کنید.

زمان باز و بسته شدن کندل در تریدینگ ویو

استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از سشن زمانی

تحلیل زمانی کندل‌ها می‌تواند سیگنال‌های خوبی برای معامله خرید و فروش باشند. خیلی از تریدرها بر اساس سشن‌های زمانی، استراتژی‌های معاملاتی خود را اعمال می‌کنند. به طور مثال تجربه نشان داده حجم بازار در سشن‌های لندن و نیویورک و تایم همپوشانی آن‌ها (۱۶.۳۰ الی ۱۹.۳۰) بسیار بالا است. از این رو می‌توان در عرض همین سه ساعت، تریدهای سوددهی انجام داد.

بیشتر بخوانید: تحلیل زمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

اغلب خبرهای مهم و تاثیر گذار در بازار، در ابتدای سشن نیویورک مخابره می‌شود. از این رو توجه به زمان باز و بسته شدن کندل‌ها و رنگ آن‌ها، می‌تواند هم برای کوتاه مدت و هم برای بلندمدت، نشانه‌هایی از روند بازار را ارائه کند.

به همین دلایل ترید با زمان باز و بسته شدن کندل‌ها می‌تواند همراهی با روند بازار قلمداد شود که معمولا سودده خواهد بود. از اندیکاتورهای مختلفی مانند اندیکاتور تایم کندل (candle time) برای تشخیص زمان باقی مانده در کندل فعلی همراه با هشدار استفاده کنید. اگر اصول کندل استیک را بدانید، این ابزار می‌تواند کمک شایانی به شما کند. کافی است این ابزار را در قسمت اندیکاتورها جستجو کنید تا روی چارت اعمال شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به اهمیت زمان باز و بسته شدن کندل‌ها در نمودار یک ارز دیجیتال پرداختیم. این مفهوم با توجه به سشن‌های معاملاتی و تایم فریم‌های ساعتی، روانه، هفتگی و ماهانه یک ابزار مناسب برای تحلیل ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید. اگر بتوانید به خوبی به زمان باز و بسته شدن کندل‌ها در تایم فریم‌های مختلف توجه داشته باشید می‌توانید روند کلی بازار را حدس زده و مطابق با آن ترید کنید.

کندل روزانه، هفتگی و ماهانه بیت کوین کی بسته می‌شود؟
زمان باز و بسته شدن کندل‌ها آنقدر مهم است که بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران، خرید و فروش خود را براساس آن انجام می‌دهند. اما چرا؟ اهمیت زمان باز و...
4.38 از 8 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. با عرض ادب و احترام خدمت شما بانوی گرامی،خواستم بدونم اگر بر اثر اتفاقی مانند همین افت محسوس بیت کوین یا اخبار جنگی ،ارزهایی که داریم افت شدید بکنند، چطور میتونیم تشخیص بدیم که این اقت جزو اصلاح هفتگی هست یا ماهانه؟ و اینکه چطور باید متوجه بشیم که آیا ارزها مجددا به حالت قبل باز میگردن یا خیر.
    سپاسگزار میشم اگر توضیح کامل بدهید
    با احترام محمد سروستانی 🙏

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      قائده کلی این است رمز ارز مورد نظر خود را در در تایم فریم های هفتگی، روزانه و ساعتی تحلیل کنید.
      زمانی می توانید دریابید که افت یا صعود مربوط به چه بازه زمانی است که برای مثال خط روند صعودی شما در تایم هفتگی شکسته باشد اما در تایم ماهانه هنوز در روند صعودی است. به این ترتیب درمی یابید که روند صعودی هفتگی دیگر اعتبار ندارد اما روند بلند مدت هنوز افزایشی است. برای سایر تایم فریم ها نیز به همین صورت عمل کنید.
      معمولا تا 3 کندل را برای تایید روند باید در نظر بگیرید. اگه سه کندل بعد کندل نزولی نیز، کاهشی بودند به منزله تایید روند نزولی است. بالعکس این موضوع نیز صدق می کند.
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  2. مطالعه این مطالب بسیار مفید بود و کاملا ساده و رسا توضیح داده شده بود . بشخصه از آن استفاده کردم.متشکرم.

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      سپاس از حسن توجه شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  3. باسلام واحترام،تشکر میکنم از نکات ارزنده ای که با ما درمیون گذاشتید،امیدواریم مطالب بیشتری مشاهده کنیم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      تشکر از حسن توجه شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
  4. عالی بود کل اینترت رو گشتم تا این مقاله رو پیدا کردم.خیلی از سوالهام رو جواب داد.خسته نباشید

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...