آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی سه گانه خارجی صعودی و سه گانه خارجی نزولی

الگوی سه گانه خارجی صعودی و سه گانه خارجی نزولی

الگوهای سه گانه خارجی صعودی (Three Outside up) و سه گانه خارجی نزولی (Three Outside Down)، به عنوان الگوهای معکوس کننده (بازگشتی) سه کندلی شناخته می‌شوند که در دنیای معامله‌گران بسیار کاربرد دارند. این الگوهای پراستفاده برای تشکیل شدن به سه کندل شمعی نیاز دارند که در توالی خاص کنار هم قرار می‌گیرند. همچنین بیانگر این موضوع هستند که روند فعلی شتاب خود را از دست داده و ممکن است به زودی تغییر جهت دهد. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت قصد داریم، به معرفی این دو نوع الگوی تکنیکالی بپردازیم. همچنین شما را با نحوه استفاده از الگوهای سه گانه خارجی صعودی و الگوهای سه گانه خارجی نزولی در معاملات روزانه خود آشنا خواهیم کرد.

سه گانه خارجی صعودی چیست؟

الگوی سه گانه خارجی صعودی یا Three Outside Up یک مدل از الگوهای کندل استیک سه کندلی است که تکمیل شده الگوی انگلفینگ صعودی (Bullish Engulfing) خواهد بود. Three Outside Up توسط گرگوری ال موریس (Gregory L Morris)، مشاور ارشد یک شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی به نام مک النی شفیلد (McElhenny Sheffield) معرفی شده و هدف آن بهبود عملکرد الگوهای دو کندلی است. 

الگوی سه گانه خارجی صعودی

هر الگوی سه گانه خارجی صعودی در واقع شامل دو بخش است که بخش اول آن شامل یک الگوی پوشا یا انگلفینگ صعودی می‌شود و بخش دوم آن شامل یک کندل صعودی است که الگوی انگلفینگ بخش اول را تقویت می‌بخشد و به عنوان تأییدیه‌ای برای صعودی بودن الگو عمل می‌کند.

سه گانه خارجی صعودی چه موقع به وجود می‌آید؟

همان طور که بالاتر اشاره شد الگوی سه گانه خارجی صعودی در پرایس اکشن از سه کندل متوالی تشکیل شده است که معمولاً انتهای یک روند نزولی ظاهر می‌شود. در این الگو ابتدا یک شمع نزولی شکل می‌گیرد و به دنبال آن، دو الگوی صعودی ظاهر می‌شوند.

نحوه تشکیل سه گانه خارجی صعودی

اگر بخواهیم مراحل تشکیل الگوی سه‌گانه خارجی صعودی را لیست کنیم، می‌توان به صورت زیر اشاره کرد:

  1. روند باید خرسی (نزولی) باشد.
  2. اولین کندل باید نزولی باشد که نشان دهنده خرسی بودن بازار است.
  3. سپس یک کندل صعودی بزرگ تشکیل می‌شود. بدنه این کندل صعودی باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که کندل مرحله قبل را به طور کامل بپوشاند.
  4.  کندل سوم و آخر نیز باید صعودی باشد. همچنین قیمت بسته شدن در آن باید بالاتر از قیمت بسته شدن کندل مرحله قبل قرار گیرد.

نکات مربوط به سه گانه خارجی صعودی

نکاتی که هنگام شناسایی یک الگوی Three Outside Up باید در نظر داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود.

  • کندل اول می‌تواند هر مدلی از الگوی‌های تک کندلی با بدنه نزولی مانند؛ دوجی، الگوی چکش و… باشد.
  • کندل دوم باید دارای بدنه قوی بوده و صعودی ظاهر شود. انواع کندل‌ها مانند؛ ماروبوزو صعودی، کندل‌های دوجی و… می‌توانند در این کندل ظاهر شوند.
  • کندل سوم نیز می‌تواند هر مدل کندل باشد با این شرط که صعودی بوده و قیمت بسته شدن بالاتر از قیمت بسته شدن کندل قبل واقع شود. در نظر داشته باشید که در این کندل طول سایه‌ها به هر حالتی می‌تواند باشد.

سه گانه خارجی نزولی چیست؟

الگوی سه گانه خارجی نزولی (Three Outside Down) در نقطه مقابل الگوی سه گانه خارجی صعودی قرار دارد. طوری که از سه کندل متوالی شکل گرفته و معمولاً انتهای روندهای صعودی ظاهر می‌شود. همان‌طور که احتمال تا الان حدس زده باشید، تشکیل این الگوی تکنیکالی بیانگر این است که روند صعودی تکنیکالی در حال اتمام است و بازار خرسی به زودی شروع خواهد شد.

الگوی سه گانه خارجی نزولی

در ادامه مراحل تشکیل این الگو را بیان می‌کنیم.

سه گانه خارجی نزولی چه موقع پدیدار می‌شود؟

از آنجایی که پیش بینی روند قیمت‌ها در بازارهای مالی به طور دقیق و در تمام مواقع امکان پذیر نیست، نمی‌توان به طور قطع گفت که این الگو‌های تکنکیالی در چه زمانی از روند‌ شکل‌گیری یک چارت قیمتی ظاهر می‌شوند. اما می‌توان گفت که در اغلب مواقع، یک الگوی سه گانه خارجی نزولی در انتهای یک روند صعودی نمایان می‌شود.

نحوه تشکیل سه گانه خارجی نزولی

برای تشکیل یک الگوی سه گانه خارجی نزولی موارد زیر نیاز است.

  1. روند باید صعودی باشد.
  2. اولین کندل باید صعودی بوده که نشان دهنده صعودی بودن بازار است.
  3. سپس یک کندل نزولی بزرگ تشکیل می‌شود. بدنه این کندل نزولی باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که کندل مرحله قبل را به طور کامل بپوشاند.
  4.  کندل سوم و آخر نیز باید نزولی باشد. همچنین قیمت بسته شدن در آن باید پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل مرحله قبل قرار گیرد.

نکات مربوط به سه گانه خارجی نزولی

نکاتی که هنگام شناسایی یک الگوی Three Outside Down باید در نظر داشته باشید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • کندل اول می‌تواند هر مدلی از الگوی‌های تک کندلی با بدنه صعودی مانند؛ کندل دوجی، الگوی چکش و… باشد.
  • کندل دوم باید دارای بدنه قوی بوده و نزولی ظاهر شود. انواع کندل‌ها مانند؛ ماروبوزو نزولی، کندل‌های دوجی و… می‌توانند در این مرحله ظاهر شوند.
  • کندل سوم نیز می‌تواند هر مدل کندل باشد با این شرط که نزولی بوده و قیمت بسته شدن پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل قبل واقع شود. در نظر داشته باشید که در این کندل طول سایه‌ها به هر حالتی می‌تواند باشد.

نحوه معامله با الگوی سه گانه خارجی صعودی و نزولی

شکی نیست که اکتفا کردن به فقط و فقط یک الگوی تکنیکالی شما را تبدیل به یک معامله‌گر موفق نخواهد کرد و لازم است که با استفاده از چند سبک متفاوت و ابزارهای تحلیلی مختلف به تجزیه و تحلیل روند بازار بپردازید. با این وجود، معامله‌گران از الگوی سه گانه خارجی صعودی برای تفسیر بازار به شکل زیر استفاده می‌کنند.

نحوه معامله با الگوی سه گانه خارجی صعودی و نزولی

در یک روند نزولی قرار داریم. سپس یک کندل با قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن شکل می‌گیرد که تداوم روند نزولی را نشان می‌دهد و به این صورت اولین کندل از الگوی سه کندلی شکل می‌گیرد. کندل بعد با قیمت باز شدن کم‌تر نسبت به قیمت بسته شدن کندل قبل و قیمت بسته شدن بالاتر نسبت به قیمت بازشدن کندل قبل (اولین کندل الگو) شکل می‌گیرد و از این طریق صعودی ظاهر می‌شود. از آنجایی که کندل دوم روند را تغییر داده، احتمالاً قدرت کنترل بازار از دست خرس‌ها (فروشنده‌‌ها) خارج شده و باید سود حاصل از روند نزولی اخیر خود را دریافت کنند، زیرا احتمال تغییر روند وجود دارد. با تشکیل کندل سوم الگوی سه گانه خارجی که جهتی صعودی دارد و با قیمتی بالاتر از قیمت بسته شدن کندل قبلش بسته می‌شود، سناریوی احتمالی تغییر روند تقویت می‌شود و فروشنده‌ها با احتمال بیشتری می‌توانند اقدام به تصمیم‌گیری کنند.

برای استفاده از الگوی سه گانه خارجی نزولی نیز درست به عکس حالت فوق عمل می‌کنیم. معامله‌گر با دیدن این الگو در نمودار قیمت یک دارایی باید این انتظار را داشته باشد که خریداران احتمالاً به زودی سود خود را از افزایش قیمت آن دارایی ذخیره کنند. سپس قدرت کنترل بازار در دست فروشنده‌ها قرار گیرد.

پیشنهاد: الگوی مارابوزو از معروف‌ترین الگوهای کندل استیک را مطالعه کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم این دو الگوی تکنیکالی در کندل دوم نهفته است. در واقع، هر چقدر کندل پوشای دوم بدنه پرقدرتی داشته باشد، نشان دهنده این است که الگوی سه گانه خارجی صعودی قوی‌تر است. در مقابل هرچقدر این کندل ضعیف‌تر باشد، احتمال ضعیف بودن نرخ موفقیت الگو در تشخیص تغییر روند وجود دارد.

الگوی سه گانه، تاییدی برای روند

در این مطلب الگوی سه‌گانه خارجی صعودی و نزولی در پرایس اکشن توضیح داده شد. این الگو به عنوان تایدییه در تحلیل تکنیکال می‌تواند قابل استفاده باشد. درصورت داشتن هرگونه سوال، از قسمت نظرات پاسخگوی شما هستیم.

سوالات متداول
Request for Quote

بله این الگوی سه کندلی به عنوان یک الگوی تکنیکالی معکوس کننده یا بازگشتی شناخته می‌شود.

خیر شناسایی و تشخیص الگوهای سه گانه خارجی صعودی و نزولی خیلی ساده است. برای این کار کافی است که با قوانین اصلی شکلی‌گیری هر کدام از الگوها که در این مقاله ارشاره شده، آشنا باشید.

برای شناسایی زمان دقیق تغییر روندها می‌توانید از این دو نوع الگوهای سه کندلی استفاده کنید. نکته‌ای که در هر دو نوع این الگو‌ها باید در نظر گرفت، قدرت بدنه کندل دوم است که رابطه مستقیم با نرخ موفقیت آن در تشخیص روندها دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...