معرفی ارز دیجیتال

اتریوم چیست؟ نگاهی عمیق به دنیای قراردادهای هوشمند و بلاکچین

اتریوم چیست؟ نگاهی عمیق به دنیای قراردادهای هوشمند و بلاکچین

ارز دیجیتال اتریوم به عنوان یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین پلتفرم‌ها در عرصه رمزارزها و قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود. این پلتفرم که توسط ویتالیک بوترین و همکارانش در سال 2015 معرفی شد، بیش از یک ارز دیجیتال ساده است. اتریوم یک اکوسیستم کامل است که امکانات بی‌نظیری برای ایجاد و اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند ارائه می‌دهد. این شبکه‌ی قدرتمند با ارائه خدمات نوآورانه خود باعث شده است که به‌ عنوان یک تکنولوژی منحصربه‌فرد شناخته شود. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که اتریوم چیست؟ چه کاربرد و ویژگی‌هایی دارد و تفاوت آن با بیت کوین چیست. پس اگر می‌خواهید با ارز دیجیتال اتریوم به‌طور کامل آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با ایرانیکارت همراه باشید.

اتریوم (ETH) چیست؟

اتریوم (Ethereum)، یک شبکه بلاک چین غیرمتمرکز و منبع باز است که به‌عنوان مکمل بیت کوین طراحی شده است. این شبکه با بهره‌مندی از زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت منحصربه‌فرد به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که بتوانند برنامه‌های غیرمتمرکز (Dapp) و قراردادهای هوشمند (SmartContracts) مورد نیاز خود را به‌راحتی ایجاد و مدیریت کنند. شبکه بلاک چین اتریوم دارای ارز دیجیتال بومی اتریوم با نماد اختصاری ETH است. این ارز به دلیل ارزش بالای بازار و کاربرد فراوان خود در رتبه دوم  بازار ارز دیجیتال قرار دارد و با لقب ملکه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.

اتریوم (ETH) چیست؟

اتریوم با هدف حل مشکل مقیاس‌پذیری و افزایش سرعت تراکنش‌های بیت کوین ساخته شد. تاکنون نیز توانسته است در این زمینه موفق عمل کند و مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند. این شبکه در ابتدا از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کرد اما پس از ارتقای به اتریوم 2 شاهد تبدیل اثبات کار به الگوریتم اثبات سهام هستیم. این موضوع باعث شده است که اتریوم انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد و یک گزینه ایده‌آل برای توسعه‌دهندگان تلقی شوند. شبکه بلاک چین اتریوم شرایطی را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند ارتباط بهتری با یکدیگر داشته و تراکنش‌های خود را با امنیت بیشتری انجام دهند.

اتریوم فقط یک پلتفرم نیست بلکه یک زبان برنامه‌نویسی (Turing) کامل است که روی یک بلاکچین اجرا می‌شود و به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های توزیع شده را بسازند و منتشر کنند. در واقع ایده‌ی اتریوم این است که به یک کامپیوتر جهانی تبدیل شود و همه اپلیکیشن‌ها را بر روی یک بستر امن و غیر متمرکز بر پا کند.

تاریخچه اتریوم (ethereum)

اتریوم یکی از معتبرترین پروژه‌های بلاک چین جهان است توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به منظور رفع مشکلات و محدودیت‌های بیت کوین ایجاد شد. ویتالیک وایت پیپر اتریوم را در سال 2013 منتشر کرد که بیان می‌کرد اتریوم شرایط لازم برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند.

تاریخچه اتریوم (ethereum)

در گذشته امکان توسعه DApp در فضای بلاک چین وجود داشت اما پلتفرم‌ها نمی‌توانستند در آن همکاری کنند. بوترین با راه‌اندازی اتریوم این مشکل را برطرف کرد تا مقیاس‌پذیری بلاک چین و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز را افزایش دهد.

شبکه بلاک چین اتریوم با صرف هزینه‌های بالا توسط گاوین وود، جفری ویلک، چارلز هاسکینسون، میهای آلیسی، آنتونی دی ایوریو و امیر چتریت راه‌اندازی شد. این افراد بنیانگذاران اتریوم هستند که در یک پیش فروش نمادین 18439086 دلار را برای توسعه اتریوم جمع آوری کردند. در سال 2014، کار توسعه آغاز شد و با سرمایه جمعی تامین شد و شبکه در 30 جولای 2015 فعال شد. این گروه توسعه‌دهنده بنیاد اتریوم را با هدف حفظ و توسعه شبکه در سوئیس تاسیس کردند. اما پس از آن بوترین اعلام کرد که بنیاد اتریوم به‌صورت غیرانتفاعی اداره خواهد شد. به همین جهت برخی از بنیانگذاران اتریوم، آن را ترک کردند.

با گذشت زمان توسعه‌دهندگان ایده‌های خود را گسترش داده و در سال 2016، DAO را تاسیس کردند. این سازمان با هدف رای دهی درباره تغییرات و پیشنهادات شبکه اتریوم راه‌اندازی شد. در ادامه با هک 40 میلیون دلار از دارایی‌های دائو، DAO به هارد فورک اتریوم رای داد. این موضوع باعث شد که از شبکه اصلی جدا شد و ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک رونمایی شود. در ادامه اتریوم برای این که مشکل مقیاس‌پذیری و کارمزد بالای تراکنش‌ها را برطرف کند از اتریوم 2 رونمایی کرد. در حال حاضر، اتریوم به‌عنوان دومین شبکه بلاک چین جهان شناخته می‌شود و برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر راجع به اینکه اتریوم کلاسیک چیست و چه تفاوتی با اتریوم دارد، به وبلاگ ایرانیکارت مراجعه کنید.

کاربرد اتریوم چیست

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

ساختار بلاکچین اتریوم بسیار شبیه بیت کوین است. صدها داوطلب از سراسر جهان نسخه‌ای از بلاکچین کامل اتریوم را ذخیره می‌کنند. به هریک از این نسخه‌ها که حاوی داده‌های ذخیره شده در شبکه اتریوم است نود شبکه یا گره گفته می‌شود. هر بار که از قرارداد هوشمند اتریوم استفاده می‌شود، شبکه‌ای متشکل از هزاران رایانه آن را پردازش می‌کند و مطمئن می‌شود کاربر از قوانین پیروی می‌کند.

همه این گره‌ها به هم متصل هستند. علاوه بر ذخیره این داده ها، هر گره اتریوم از همان قوانین پذیرش معاملات و اجرای قراردادهای هوشمند پیروی می‌کند. برخلاف بیت کوین، گره‌های اتریوم چیزی فراتر از جزئیات معامله را ذخیره نمی‌کنند. این شبکه باید «وضعیت» یا اطلاعات فعلی همه این برنامه‌ها را شامل شود، از جمله موجودی هر کاربر، کدهای قرارداد هوشمند، جایی که همه آن ذخیره شده است و هیچگونه تغییری امکان‌پذیر نیست. به طورکلی اتریوم از چندین قطعه اصلی تشکیل شده است:

قراردادهای هوشمند: قوانینی که تعیین می‌کند پول تحت چه شرایطی جا به جا شود.

برنامه‌های غیرمتمرکز: برنامه‌هایی که مبتنی بر بلاکچین اتریوم ساخته شده‌اند.

ماشین مجازی اتریوم: بخشی از اتریوم که قوانین را اجرا می‌کند و مطمئن می‌شود که یک معامله یا قرارداد هوشمند ارائه شده از قوانین پیروی می‌کند.

گس: هزینه‌ای که در ازای انجام تراکنش در شبکه اتریوم پرداخت می‌شود.

بلاکچین: کل سابقه اتریوم، هر معامله و تماس هوشمند با قرارداد در زنجیره بلوک ذخیره می‌شود.

اتر: رمزارز اتریوم، که برای انجام معاملات و اجرای قراردادهای هوشمند در اتریوم لازم است.

اثبات سهام: این مدل اجماع اتریوم است، چیزی که کل سیستم را کنار هم نگه داشته و اطمینان می‌دهد همه افراد در شبکه از قوانین پیروی می‌کنند.

در ادامه هریک از این موارد گفته شده را توضیح داده‌ایم.

قرار داد هوشمند اتریوم چیست؟

قرار داد هوشمند اتریوم چیست؟

قراردادهای هوشمند ابزاری هستند که در صورت تحقق برخی شرایط بدون نیاز به کمک شرکت یا نهاد واسطه ای، می‌توانند به طور خودکار معاملات را انجام دهند. لازم است بدانید یک مرجع مرکزی که فقط شبکه را مدیریت نمی‌کند، بلکه قوانین را نیز تنظیم می‌کند و تخلف آن‌ها را اعمال می‌کند. قرارداد هوشمند امکان خودکارسازی این وظایف دیجیتالی را بدون نیاز به نهادی متمرکز برای مدیریت و تأیید معامله فراهم می‌کند. قراردادهای هوشمند بوسیله بلاکچین شبکه‌ای از رایانه ها، امکان‌پذیر است که بدون نیاز به کمک واسطه برای اجرای قوانین در شبکه همکاری می‌کنند.

درقراردادهای مرسوم، یک سند شرایط روابط بین دو طرف را مشخص می‌کند که توسط قانون قابل اجرا است. اگر یک طرف «الف» شرایط را نقض کند، فرد «ب» می‌تواند «الف» را به دلیل‌عدم رعایت توافق نامه به دادگاه بکشاند. یک قرارداد هوشمند چنین توافق نامه‌هایی را به صورت کد تقویت می‌کند، بنابراین قوانین بدون دخالت دادگاه‌ها (یا شخص ثالث) به طور خودکار اجرا می شوند.

برنامه‌های غیر متمرکز اتریوم چیست؟

برنامه‌ غیرمتمرکز که به آن «dapp» نیز گفته می‌شود، خدماتی مشابه نرم افزارهای معمولی هستند. با این حال، این برنامه‌ها از فناوری بلاکچین برای کنترل بیشتر داده‌ها استفاده می‌کنند. در اصل برنامه‌های غیر متمرکز نیاز به واسطه‌های متمرکز برای مدیریت داده‌ها را حذف می‌کند. بنابراین برنامه‌هایی غیر متمرکز ایجاد می‌شود.

برنامه‌های دیجیتال در دنیای امروز فراگیر هستند. مصرف کنندگان از برنامه‌های ارسال ایمیل، پرداخت هزینه پارکینگ، یافتن تاریخ و موارد بی‌شمار دیگر استفاده می‌کنند. طبق مدل‌های معمول کنترل و مالکیت  مصرف کنندگان معمولاً داده‌های شخصی را به شرکت ارائه دهنده خدمات تحویل می‌گیرند. با استفاده از یک برنامه غیرمتمرکز، کاربران از نظر تئوری کنترل بیشتری بر امور مالی و اطلاعات شخصی خود بدست می‌آورند زیرا برای ذخیره و ایمن‌سازی اطلاعات نیازی به اعتماد به شخص دیگری ندارند.

امروزه صدها dapp در اتریوم وجود دارد، از جایگزینی توییتر گرفته تا یک بازی واقعیت مجازی غیرمتمرکز. استفاده از بسیاری از آن‌ها کند و دشوار است، اما این پتانسیل برنامه‌های غیرمتمرکز در طولانی مدت را نشان می‌دهد. توسعه دهندگان امیدوارند که Ethereum ۲.۰ این مشکلات را در سال‌های آینده کاهش دهد.

ماشین مجازی اتریوم (EVM)

هر گره اتریوم دارای یک ماشین مجازی Ethereum (EVM) است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند. همه گره‌ها به صورت همگام اجرا می‌شوند. قراردادهای هوشمند را توسعه دهندگان به زبان برنامه‌نویسی قابل خواندن توسط انسان می‌نویسند، این قراردادها توسط کامپیوتر قابل خواندن نیست. آن‌ها باید به bytecode تبدیل شوند، تا کامپیوتر‌ها بتوانند آن را متوجه شوند.

گس اتریوم Ethereum چیست؟

گس اتریوم Ethereum چیست؟

اگر تاکنون معامله‌ای را در بلاکچین اتریوم انجام داده اید، مجبورید مقداری گس را برای استفاده از سیستم انتخاب کنید تا تأیید شود. بدون انتخاب گس، معامله شما توسط ماینرهای شبکه انتخاب نمی‌شود و در بلوک بعدی لحاظ نمی‌شود.

گس برای شبکه اتریوم ضروری است، به معنای واقعی کلمه سوختی است که به آن امکان فعالیت می‌دهد. به طور دقیق تر، گس به واحدی اطلاق می‌شود که میزان تلاش محاسباتی مورد نیاز برای اجرای عملیات در شبکه اتریوم، را اندازه گیری می‌کند. در اصل شما برای تشویق ماینرها به گس نیاز دارید تا بتوانید معاملات خود را در بلاکچین اتریوم انجام دهید.

به طور کلی گس دو جز اصلی دارد: محدودیت گس و قیمت گس. کل هزینه انجام یک عملیات از ضرب محدودیت گس و قیمت گس به وجود می‌آید.

محدودیت گس (Gas Limit) به حداکثر گس که کاربر می‌خواهد برای محاسبه هزینه کند، گفته می‌شود. برخی از محاسبات اساسی به تعداد از پیش تعیین شده گس نیاز دارند  به طور مثال، در سیستم اتریوم هر معامله به ۲۱۰۰۰ گس نیاز دارد. به همین دلیل است که اکثرا به طور پیش فرض ۲۱۰۰۰ را به عنوان Gas Limit نشان می‌دهند.

قیمت هر واحد گس به GWEI نشان داده شده است، که نسخه‌ی کلی  WEI است. WEI معادل ETH است مانند اینکه که یک پنی معادل دلار است و این کوچکترین واحد پول است. یک وی WEI معادل است با GWEI ۱۰ ^ ۹.

طبیعی است که  هرچه قیمت گس پیشنهادی بیشتر باشد، احتمال وارد شدن معامله در بلوک بعدی بیشتر خواهد بود، زیرا این همان چیزی است که اعتبارسنج‌ها را تشویق می‌کند. قیمت پیش فرض گس در اکثر رابط‌ها ۲۰ GWEI است که باید برای انجام معامله در چند دقیقه کافی باشد. افزایش قیمت به ۴۰ GWEI احتمالاً شما را در بلوک بعدی قرار می‌دهد.

ویژگی‌های اتریوم چیست؟

اتریوم یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی دارد. بهره‌مندی از این ویژگی‌ها سبب شده است که اتریوم در لیست بهترین ارزهای کریپتو قرار بگیرد و یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری تلقی شود. برای این که دید بهتری نسبت به این ارز داشته باشید لازم است که ویژگی‌های ارز دیجیتال ETH را به‌طور کامل بشناسید. به‌طور کلی ویژگی‌های اتریوم عبارت‌اند از:

  • اتریوم به‌صورت غیرمتمرکز و منبع باز طراحی شده است.
  • این شبکه امنیت بالایی دارد و شرایط لازم برای ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را فراهم می‌کند.
  • بلاک چین اتریوم از الگوریتم اثبات سهام برای پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌کند.
  • اتریوم انعطاف‌پذیری بالایی دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد که تعامل بهتری با یکدیگر برقرار کنند.
  • اتریوم دارای ارز دیجیتال بومی با نماد ETH است.
  • اتریوم در مقابل سانسور مقاوم است و به‌صورت شفاف عمل می‌کند.
  • اتریوم یک سیستم جهانی برای پرداخت مالی به‌صورت همتا به همتا است.
  • این ارز توسط هیچ ارگان یا شخصی نظارت نمی‌شود و شما می‌توانید برای پرداختی‌های خود از آن استفاده کنید.
  • اتریوم یک پلتفرم توقف ناپذیر است و هر روز به محبوبیت و کاربردی بودن آن افزوده می‌شود.

کاربرد‌های اتریوم

اتریوم لقب دومین بلاک چین قدرتمند دنیا را با خود به یدک می‌کشد. این شبکه با ایجاد شبکه جهانی به معروفیت رسیده است و کاربردهای بسیار زیادی دارد. برای این که با اتریوم آشنا شوید لازم است که کاربردهای آن را نیز بشناسید. به‌طور کلی مهم‌ترین کاربردهای اتریوم عبارت‌اند از:

1) کاربرد در امور مالی

اتریوم یک شبکه پرداخت جهانی است که به‌صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند. این پلتفرم توسط هیچ ارگانی کنترل نمی‌شود و کاربران می‌توانند برای نقل و انتقال دارایی‌ها و امور مالی مورد نیاز خود از اتریوم استفاده کنند.

2) ذخیره امن اطلاعات

اتریوم یکی از امن‌ترین بلاک چین‌های دنیا است که برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلتفرم حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران را در اولویت کار خود قرار داده است. بنابراین داده‌های کاربران به‌صورت ایمن در این شبکه ذخیره می‌شوند.

3) دنیای NFT

امروزه که دنیای NFT به شدت محبوب شده است بیشتر می‌توان به قدرت و اعتبار اتریوم پی برد. اغلب هنرمندان برای ساخت آثار هنری خود از اتریوم استفاده می‌کنند. چرا که این شبکه به اندازه کافی شناخته‌شده است و امنیت بسیار زیادی دارد.

4) ساخت برنامه های غیرمتمرکز

فراهم کردن شرایط لازم برای ساخت و مدیریت برنامه‌های غیرمتمرکز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کاربردهای اتریوم شناخته می‌شود. این شبکه انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد و با پلتفرم‌های مختلفی همکاری می‌کند. بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های مورد نیاز خود را با استفاده از بلاک چین اتریوم راه‌اندازی و به‌صورت اختصاصی مدیریت کنند.

5) اجرای قراردادهای هوشمند

اتریوم از جمله معدود شبکه‌هایی است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. به لطف بهره‌مندی از این ویژگی و ماشین مجازی اتریوم، امکان ایجاد و اجرای قراردادهای هوشمند برای توسعه‌دهندگان با استفاده از اتریوم امکان‌پذیر شده است.

مزایا و معایب اتریوم

اتریوم جزو بهترین شبکه‌های موجود در دنیا است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این شبکه بلاک چین با هدف رفع کمبودهای بیت کوین ایجاد شده و تاکنون توانسته است که عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. اتریوم مزایا و معایب بسیار زیادی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید شناخت بهتری نسبت به آن داشته باشید باید این مزایا و معایب را به‌طور کامل بشناسید.

مزایای اتریوم

اتریوم به‌عنوان دومین شبکه بلاک چین جهان مزایای بسیار زیادی دارد به همین جهت از محبوبیت بالایی نزد کاربران برخوردار است. به‌طور کلی مهم‌ترین مزایای اتریوم عبارت‌اند از:

  • غیرمتمرکز بودن (Decentralization): اتریوم به‌صورت غیرمتمرکز طراحی شده است و هیچ نهاد، شخص ثالث یا ارگانی روی آن نظارت ندارد. در واقع کاربران با استفاده از بلاک چین اتریوم می‌توانند تراکنش‌های خود را به‌صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه انجام دهند.
  • دسترسی (Availability): اتریوم از جمله معدود بلاک چین‌هایی است که همه افراد می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. با توجه به این که اتریوم به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند اگر یک گره از کار بیفتد هیچ خرابی در شبکه رخ نمی‌دهد و کاربران می‌توانند به اتریوم دسترسی داشته و نیازهای خود را برطرف کنند.
  • امنیت (Security): شبکه اتریوم از امنیت بالایی برخوردار است به همین جهت کاربران و توسعه‌دهندگان برای رفع نیازهای خود از این شبکه استفاده می‌کنند. این شبکه به‌صورت غیرقابل هک طراحی شده است و هکرها تنها در صورتی می‌توانند به شبکه اتریوم دسترسی داشته باشند که بیشتر گره‌های شبکه را کنترل کنند.
  • حریم خصوصی (Privacy): اتریوم اهمیت زیادی به حفظ حریم خصوصی کاربران خود قائل است. در واقع کاربران بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی می‌توانند تراکنش‌ها خود را در این شبکه انجام دهند. این موضوع باعث ناشناس ماندن تراکنش‌ها و حفظ حریم خصوصی افراد می‌شود.
  • بدون ابهام (without ambiguity): تمام فرآیندهای در شبکه اتریوم به‌صورت شفاف و بدون هیچ گونه ابهامی انجام می‌شوند. این شبکه برای پیشبرد اهداف و توافقات در شبکه از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند.
  • کاربرد پذیری (applicability): اتریوم تنها یک ارز دیجیتال معمولی نیست و کاربرد پذیری زیادی دارد. کاربران و توسعه‌دهندگان می‌توانند از شبکه اتریوم برای انجام تراکنش‌ها، ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و ایجاد قراردادهای هوشمند استفاده کنند.
  • تعامل (Interaction): شبکه اتریوم به گونه‌ای طراحی شده است که پلتفرم‌ها، توسعه‌دهندگان و کاربران به‌راحتی از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود که افراد بتوانند با استفاده از اتریوم تعامل بهتری با هم برقرار کرده و خیلی زود مشکلات خود را برطرف کنند.

معایب اتریوم

اتریوم با توجه به مزایای بسیار زیادی که دارد یک شبکه کاربردی و موثر به شمار می‌روند. با این حال، اتریوم بدون نقص نیست و یک سری معایب نیز دارد. پس اگر قصد استفاده از اتریوم را دارید باید معایب آن را نیز بشناسید. به‌طور کلی معایب اتریوم عبارت‌اند از:

  • هزینه بالای تراکنش (High transaction cost): یکی از بزرگترین معایب اتریوم مربوط به هزینه تراکنش‌ها است. این شبکه علی رغم محبوبیت زیادی که دارد بابت تراکنش‌ها هزینه‌های بالایی دریافت می‌کند که برای کاربران به صرفه نیست.
  • مقیاس پذیری پایین (Low scalability): شبکه اتریوم با مشکل مقیاس‌پذیری نیز دست و پنجه نرم می‌کند. اتریوم قادر است که 15 تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند اما این سرعت برای چنین شبکه پر کاربرد و محبوبی کافی نیست. این موضوع سبب می‌شود که اتریوم مقیاس‌پذیری پایینی داشته باشد و کاربران برای انجام تراکنش‌های خود از راه‌حل‌های لایه دوم استفاده کنند.
  • حجم عرضه نامحدود (Unlimited supply volume): اتریوم دارای محدودیت انتشار 18 میلیون اتر در طی یک سال است. اما هیچ گونه محدودیتی در رابطه با کل حجم عرضه ندارد. این موضوع باعث می‌شود که خاصیت ضد تورمی نداشته و همانند دلار عمل کند.

راه‌های به دست آوردن Ethereum

اتریوم یکی از بهترین ارزهای دیجیتال موجود در کریپتو است که ارزش بسیار زیادی دارد. قیمت بالای این ارز باعث شده است که کاربران تمایل زیادی به اتریوم داشته باشند و از روش‌های مختلف برای به دست آوردن Ethereum استفاده کنند. در حالت کلی روش‌های متنوعی برای به دست آوردن اتریوم وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • معامله اتریوم: سریع‌ترین راه برای به دست آوردن اتریوم، معامله آن است. شما می‌توانید با استفاده از صرافی ایرانیکارت مقداری اتریوم با توجه به سرمایه‌ای که دارید خریداری و با نگهداری آن سود کنید.
  • ترید کردن: یکی دیگر از روش‌های به دست آوردن اتریوم، ترید کردن است. شما می‌توانید با ترید و نوسان گیری از اتریوم مقدار زیادی اتریوم به دست آورید.
  • فاست اتریوم: شما می‌توانید از طریق سایت‌های فاست، اتریوم رایگان به دست آورید. برای این کار لازم است که معما حل کنید، ویدئو تماشا کنید، بازی کنید یا تبلیغات ببینید. در ازای انجام این کارها می‌توانید مقداری اتریوم رایگان به دست آورید.
  • استیکینگ اتریوم: یکی دیگر از روش‌های جذاب به دست آوردن اتریوم، استیکینگ است. شما می‌توانید مقداری اتریوم را خریداری و با قفل کردن آن در استخرهای استیکینگ، اتریوم به دست آورید.
  • ایردراپ: اگر می‌خواهید اتریوم رایگان به دست آورید باید در ایردراپ‌ها شرکت کنید. ایردراپ‌ به شما این امکان را می‌دهد که با انجام وظایف خاص اتریوم یا ارزهای دیجیتال دیگر را به‌صورت رایگان برنده شوید.

مقایسه بیت‌کوین (btc) و اتریوم (eth)

مقایسه بیت‌کوین (btc) و اتریوم (eth)

بیت کوین و اتریوم بهترین ارزهای دیجیتال دنیا هستند که با هم مقایسه می‌شوند. این دو ارز شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. بیت کوین به‌عنوان اولین و پرطرفدارترین ارز دیجیتال دنیا شناخته می‌شود و در لیست بهترین دارایی‌های جهان قرار می‌گیرد. در عوض اتریوم یک شبکه بلاک چین قدرتمند است که با کاربرد پذیری بالای خود قصد دارد محدودیت‌های بیت کوین را پشت سر گذاشته و به قدرتمندترین بلاک چین جهان تبدیل شود. به‌طور کلی تفاوت‌ بیت کوین و اتریوم عبارت است از: 

  • شبکه: بیت کوین با نماد اختصاری BTC متعلق به شبکه بلاک چین بیت کوین است و اتریوم با نماد اختصاری ETH در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تاریخ راه‌اندازی: بیت کوین اولین ارز دیجیتال دنیا است که در سال 2009 ایجاد شد. اما اتریوم در سال 2015 به‌عنوان مکمل بیت کوین روانه بازار شد ولی هم اکنون به‌طور جدی با یکدیگر در حال رقابت هستند.
  • کاربرد شبکه: شبکه بیت کوین برای پشتیبانی از ارز دیجیتال بیت کوین و کمک به نقل و انتقال آسان دارایی‌ها راه‌اندازی شده است ولی اتریوم موارد کاربرد زیادی دارد و به‌عنوان یک بلاک چین قابل برنامه‌ریزی در جهان شناخته می‌شود.
  • حجم عرضه: بیت کوین یک ارز ضد تورمی به شمار می‌رود و حداکثر حجم تعیین‌شده برای آن 21 میلیون واحد است. اما اتریوم دارای حداکثر حجم 18 میلیون واحد در سال و حجم کل عرضه نامحدود است.
  • سرعت انجام تراکنش: شبکه بیت کوین در هر ثانیه 7 تراکنش انجام می‌دهد اما اتریوم می‌تواند 16 تراکنش انجام دهد.
  • سیستم اجماع: بیت کوین برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها از سیستم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند و می‌توان ارز دیجیتال بیت کوین را استخراج کرد. اتریوم نیز در ابتدا از اثبات کار استفاده می‌کیرد ولی با ارتقا به اتریوم 2 و ادغام در 15 سپتامبر 2022 الگوریتم آن از اثبات کار به سیستم اثبات سهام (PoS) تبدیل شد.
  • نوع رمزگذاری: هر دو این شبکه‌ها رمزگذاری‌های متفاوتی دارند. اتریوم برای رمزگذاری خود از Ethash استفاده می‌کند ولی بیت کوین دارای رمزگذاری (SHA-256) است.
  • سرعت تایید بلوک های جدید: بلوک‌های جدید در شبکه بیت کوین در هر 10 دقیقه یک بار تایید می‌شوند ولی بلوک‌های جدید اتریوم هر 12 ثانیه یک بار تایید می‌شوند.
  • استفاده از کد اجرایی: تراکنش‌های اتریوم می‌توانند از کد اجرایی استفاده کنند ولی تراکنش‌های بیت کوین از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

خرید و فروش اتریوم

تا اینجا در مورد اینکه اتریوم چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد صحبت کردیم اما اگر دوست دارید بدانید که چگونه می‌توان  به خرید و فروش اتریوم پرداخت به این بخش از مقاله توجه کنید. آسان‌ترین راه این است که از یک صرافی معتبر مانند ایرانیکارت خرید خود را انجام دهید.

در ایرانیکارت می‌توانید بهترین کیف پول‌های اتریوم را خریداری کنید. پیشنهاد ما این است که اگر قرار است برای مدت طولانی پول خود را نگهداری کنید و همچنین مبلغی که خرید کرده‌اید زیاد است، به نفع شما خواهد بود که یک کیف پول سخت افزاری برای امنیت بیشتر برای نگهداری ارزهایتان در نظر بگیرید.

  1. برای خرید اتریوم باید وارد سایت ایرانیکارت شوید و در پنل سایت عضو شوید.
  2. پس از آن مراحل احراز هویت را طی کنید تا بتوانید درخواست خود را برای خرید یا فروش ثبت کنید.
  3. س از این مقدار مورد نظر را به ریال پرداخت کنید و معادل آن را به ارز دیجیتالی مد نظر خود دریافت کنید.

انتخاب کیف پول اتریوم

انتخاب کیف پول اتریوم

قبل از اینکه خرید خود را انجام دهید بهتر است تصمیم بگیرید که چه کیف پولی تهیه کنید. کیف پول‌های ارز دیجیتال در دو نوع نرم افزاری  و سخت افزاری قابل ارائه هستند. کیف پول‌های نرم افزاری بر بستر اینترنت هستند و به طور رایگان در دسترس شما قرار می‌گیرند اما کیف پول‌های سخت افزاری که به صورت فیزیکی هستند باید از یک منبع معتبر مانند ایرانیکارت خریداری شوند. بهترین کیف پول‌های اتریوم عبارتند از:

کیف پول سخت افزاری لجر نانو ایکس

این جدیدترین کیف پول سخت افزاری ETH است که می توانید تهیه کنید. لجر در صنعت کیف پول سخت افزاری پیشگام بوده است و این کیف پول از اتریوم و  ارز های دیگر پشتیبانی می کند.

کیف پول سخت افزاری ترزور

ترزور اولین کیف پول سخت افزاری بود که برای بیت کوین اختراع شد. با این حال ، اکنون ترزور می تواند برای اتریوم نیز استفاده شود.

این کیف پول، اتر را به صورت آفلاین روی یک تراشه الکترونیکی ایمن ذخیره می کند که فقط در صورت ورود به سیستم با رمز عبور می توانید آن را فعال کنید. این دستگاه، بسیار سبک و قابل حمل است.

کیف پول نرم افزاری اتمیک (مناسب برای دسکتاپ و موبایل)

کیف پول اتمیک یک راه حل مناسب برای ذخیره ی توکن های اتریوم  مانند ERC20 است. کیف پول شما را قادر می سازد تا ETH را با کارت بانکی ذخیره، مبادله و خریداری کنید. این کیف پول با روشی کاملاً غیرمتمرکز برای مبادله ارز های رمزنگاری  شده بدون درگیر شدن واسطه، عمل می کند.

کیف پول نرم افزاری اکسودوس (کیف پول دسکتاپ و موبایل)

Exodus اولین کیف پول دسکتاپ است که در آن ارز های زیادی را می توان تبادل کرد. استفاده از آن رایگان است و رابط کاربری جذابی دارد.

در نظر داشته باشید که اگر از اکسودوس استفاده می کنید ، باید همیشه به اینترنت متصل باشید، اما نگران نباشید زیرا کلیدهای خصوصی شما هرگز از دستگاه خارج نمی شوند.

ویژگی هایی مانند بازیابی ایمیل با یک کلیک و کلیدهای پشتیبان برای بازیابی کیف پول شما، امنیت وجوه شما را تضمین می کنند.

کیف پول نرم افزاری متامسک (کیف پول دسکتاپ و موبایل)

MestaMask یکی از جذاب ترین کیف پول هاست. در این کیف پول دسترسی به شبکه اتریوم مانند یک مرورگر است. این نه تنها شما را قادر می سازد اتریوم را ذخیره و ارسال کنید ، بلکه به شما امکان دسترسی به برنامه های غیرمتمرکز اتریوم را نیز می دهد.

کیف پول نرم افزاری کوین بیس ( کیف پول تحت وب)

Coinbase یکی از محبوب ترین کیف پول های وب بیت کوین است. این کیف پول از اتریوم نیز پشتیبانی می کند. استفاده از این کیف پول روشی ارزان و سریع برای ذخیره ی اتریوم است.

این ها تنها نمونه هایی از کیف پول های مناسب برای اتریوم هستند. کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری فراوانی در حال حاضر وجود دارند. اما اگر هنوز کیف پول های خود را انتخاب نکردید می توانید در مورد آن ها بیشتر جست و جو کنید.

آینده ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم جزو ارزهای دیجیتال محبوب کریپتو است که رشد چشمگیری از زمان پیدایش خود تجربه کرده است. این موضوع در کنار ارتقای اتریوم و کاربردی بودن آن سبب می‌شود که تحلیلگران و فعالان بازار آینده خوشبینانه‌ای را برای این ارز متصور شوند. برخی از این افراد معتقدند که اتریوم در سال‌های آینده می‌تواند به قیمت‌های بالای ده هزار و صد هزار برسد. این ارز نسبتا جوان پتانسیل رشد زیادی دارد و انتظار می‌رود که آینده اتریوم درخشان باشد. دلیل این خوشبینی کاربردی بودن اتریوم، امکان ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند با شبکه اتریوم و همچنین گسترش صنعت NFT است. پس اگر می‌خواهید روی یک ارز آینده دار و مستعد رشد سرمایه‌گذاری کنید، اتریوم گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما قبل از خرید اتریوم باید تحقیقات لازم را انجام دهید تا بتوانید به‌صورت هوشمندانه روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

در آخر 

دانستید که اتریوم چیست و کاربرد اتریوم در زندگی روزمره چه خواهد بود. اتریوم تنها به ارز اتر ختم نمی شود و یک برنامه ی وسیع و گسترده ورای این موارد است. در حال حاضر قرارداد های هوشمند در ایران کاربردی ندارند و همچنین در کشورهای دیگر نیز استفاده نمی شود. اما با روی کار آمدن این قرارداد ها بسیاری از مشکلاتی که در روند معاملات انسان وجود دارد بر طرف خواهد شد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی هستیم که ماهیت پول، سریع‌تر از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم، در حال تکامل است. ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول را برای دنیا تعریف کردند....
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...