معرفی ارز دیجیتال

پولکادات چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال دات Dot

پولکادات چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال دات Dot

در این روزها ارز دیجیتال پولکادات به عنوان یک ارز محبوب و آینده دار شناخته می‌شود. در این مقاله همراه ایرانیکارت باشید و تا بیشتر با ارز دات و دلایل محبوبیت آن آشنا شوید.

پولکادات polkadot چیست؟

ارز دیجیتال پولکادات یک پروتکل بلاکچین است که برای پشتیبانی از چندین زنجیره (parachains) در یک شبکه طراحی شده است. هدف آن غلبه بر مشکلی در فضای فعلی بلاکچین است. این ارز در سال 2020 وارد بازار شد و هدف آن ایجاد قابلیت همکاری ، مقیاس پذیری و امنیت است. ارز دیجیتال پولکادات (Polkadot) به رهبری گاوین وود و جوتا اشتاینر (دو مدیر سابق اتریوم ) ساخته شده‌است. این پروژه توسط Web3 Foundation پشتیبانی می‌شود. در جدول زیر مشخصات کلی ارز دیجیتال پولکادات آمده است.

 نام اختصاری dot
رتبه در بازار 12
ارزش بازار 6 میلیارد دلار
عرضه در گردش 1,164,957,507 DOT
آدرس وبسایت polkadot.network

رمز ارز دات Dot چیست؟

پولکادات با فروش ارز DOT خود در ICO در سال 2017 حدود 140 میلیون دلار سرمایه جمع آوری کرد. این شرکت همچنین در سال های 2019 و 2020 دو فروش خصوصی به مبلغ 100 میلیون دلار انجام داد. به دلیل اشکال در کیف پول Parity’s Ethereum، تقریباً نیمی از رمزهای اصلی ICO مسدود شدند. این توکن های منجمد هنوز بازیابی نشده اند اما این خسارت بر توانایی و فعالیت Polkadot تأثیر نداشت. پولکادات به سرمایه گذاران اجازه داد تا از آگوست سال 2020 توکن‌های باقیمانده را معامله کنند. از آن زمان، DOT در بیش از 40 صرافی  معتبر مانند ایرانیکارت خرید  فروش می‌شود.

مطالعه بیشتر: توکن چیست؟ کاربرد و انواع آن

پولکادات چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال دات Dot

تاریخچه و بنیانگذاران پولکادات

توسعه این پروژه در نوامبر 2017 توسط Parity Technologies آغاز شد و توسعه دهندگان اولین کد را در Github منتشر کردند. این شرکت در سال 2018 اولین parachain Polkadot را گسترش داد. اولین نسخه پولکادات در سال 2020 راه اندازی شد و انتقال ارزها در آگوست 2020 انجام شد. طراحی ارز دیجیتال پولکادات برای پشتیبانی از چندین زنجیره است.

دانلود وایت پیپر پولکادات

بررسی معماری و ساختار پولکادات polkadot

هر زنجیره در پولکادات “parachain” نامیده می‌شود. توسعه دهندگان می‌توانند parachin خود را با Substrate (چارچوبی برای ایجاد بلاکچین) بسازند. همچنین می‌توان بلاک چین‌های توسعه یافته با Substrate را بدون عضویت در شبکه پولکادات اجرا کرد. ارز دیجیتال پولکادات قابلیت همکاری ، اجماع ، امنیت و سایر خدمات را برای زنجیره های مبتنی بر Substrate فراهم می‌کند. پاراچین ها می توانند از ویژگی های بسیاری از بلاک چین‌ها از جمله قراردادهای هوشمند (Ethereum) ، ZK-snarks (Zcash) و معاملات UTXO (Bitcoin) پشتیبانی کنند. این ویژگی ها بخش اساسی از پولکادات نیستند. در عوض این ویژگی ها می توانند به parachains اضافه و از آن‌ها حذف شوند. موارد مختلفی برای استفاده از parachains پولکادات وجود دارد، از جمله زنجیره‌های معاملاتی، زنجیره‌های اوراکل، زنجیره‌های هویت، زنجیره‌های ذخیره سازی پرونده، زنجیره‌های تنظیم داده، زنجیره‌های اینترنت اشیا، زنجیره‌های مالی و زنجیره‌های حریم خصوصی. بیش از 25 پروژه در حال ساخت از جمله Chainlink و Protocol Ocean در پولکادات وجود دارد.

پولکادات چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال دات Dot ایرانیکارت

Parachains فقط یکی از چندین مولفه‌های تشکیل دهنده شبکه پولکادات است. سایر مولفه‌ها عبارتند از:

  • زنجیره رله: مرکز اصلی ارتباط بین parachains و “ستون فقرات” Polkadot.
  • Parachains: زنجیره‌های بلوکی مستقل که در بالای زنجیره رله قرار می‌گیرند، بهم پیوند می خورند و توسط حراج رزرو می شوند.
  • Parathreads: جایگزین سبک‌تری برای parachains برای توسعه دهندگانی که فقط می‌خواهند Polkadot را امتحان کنند.
  • Bridges: ماژول‌ها و قراردادهایی که به بلاک چین‌های دیگر مانند Bitcoin و Ethereum متصل می‌شوند.

کاربرد پولکادات چیست؟

غیر از معاملات بازارهای مالی، سه کاربرد اصلی برای رمز DOT وجود دارد: حاکمیت (governance)، سهام (staking) و اوراق قرضه (bonding). در این میان اعضایی هستند که در این موارد استفاده نقش اساسی دارند.

  • Validators: اعتبار سنج‌ها سازندگان را تأیید می‌کنند و در اجماع شرکت می‌کنند.
  • Nominators: با انتخاب اعتبار سنج‌های معتبر ، زنجیره رله را ایمن می‌کنند.
  • Collators: معاملات را جمع آوری می‌کنند و برای معتبران سند اثبات ایجاد می کنند.
  • Fishermen: شبکه را رصد می کنند و فعالیت های مخرب را گزارش می دهند.
خرید ارز دیجیتال پولکادات

پولکادات چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال دات Dot ایرانیکارت

مزایا و معایب پولکادات

  • مقیاس پذیری (Scalability): پولکادات از چندین زنجیره بلوک از طریق مکانیزمی به نام ”خرد کردن” یا parachains پشتیبانی می‌کند. این مکانیزم اجازه می‌دهد تا معاملات به طور کارآمد و موازی پردازش شوند.
  • قابلیت همکاری (Interoperability): پاراچین و برنامه‌های مختلف پولکادات به لطف طراحی قابل انطباق پروژه و سازگاری بین زنجیره‌ها می توانند اطلاعات و عملکردها را به اشتراک بگذارند.
  • تخصص (Specialization): هر parachain پولکادات می تواند متناسب با یک مورد خاص یا کاربرد خاص باشد.
  • به روزرسانی Forkless: پولکادات را می‌توان بدون سخت افزارهای وقت گیر ارتقا داد.

فرآیند استیک رمز ارز دات Dot

توابع استیکینگ پولکادات بر اساس مکانیسم اجماع تایید شده اثبات سهام (NPoS) کار می‌کند. NPoS نسخه تکامل یافته مکانیزم سنتی اثبات سهام است. در NPoS تنها گره‌هایی که توسط رأی‌دهندگان منتخب شده‌اند مجاز به اعتبارسنجی بلوک‌های جدید هستند. اعتباردهنده‌ها می‌توانند بر عملکرد شبکه تأثیر بگذارند و هزینه‌های عملیاتی را افزایش دهند. مکانیسم NPoS با دادن حق رای به سرمایه گذاران برای انتخاب اعتبار دهندگان، از مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

برای درک بهتر این مطلب، بهتر است مقاله استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ را مطالعه کنید.

پولکادات چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال دات Dot ایرانیکارت

آینده پولکادات چگونه خواهد بود؟

پولکادات یک پروژه امیدوار کننده است. آینده این ارز نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال‌های وابسته به شرایط کلی بازار کریپتو است. موقعیت رده بالای توکن DOT در بازار همچنین می‌تواند برای اعتبار پروژه مفید باشد. گسترش موارد استفاده و حل مشکلات سه گانه بیت کوین نیز در آینده این پروژه تاثیر گذار است.

 بیشتر بدانید: پیش بینی آینده ارز پولکادات

رقبای اصلی ارز دیجیتال پولکادات

پولکادات قبل از اینکه همه رویاهایش به واقعیت تبدیل شوند باید گام‌های بزرگی بردارد و رقبایی مانند COSMOS را کنار بزند. با این حال، پولکادات دارای تیمی با سابقه اثبات شده، بودجه سازمانی عظیم و اصول بنیادی است که با ارزش‌های اصلی همه کاربران واقعی ارزهای دیجیتال هماهنگ است. غیر متمرکز بودن، استفاده برای نقل و انتقالات مالی، حاکمیت و موارد بسیاری هستند که ارز دیجیتال دات را  از سایر رقبای آن متمایز می‌کنند.

کیف پول های ارز دیجیتال دات

کیف پول‌های ارز دیجیتال به شما این امکان را می‌دهند که توکن DOT را ذخیره و مدیریت کنید. همانطور که می‌دانید، استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری یا داغ بسیار ساده است و می‌توانید طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال را برای کوتاه مدت در آن نگهداری کنید. اگر به دنبال بیشترین سطح از امنیت هستید، کیف پول‌ سخت افزاری گزینه بهتری است. در جدول زیر اسامی کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری را مشاهده می‌کنید که از ارز پولکادات پشتیبانی می‌کنند.

کیف پول های سخت افزاری  کیف پول های نرم افزاری
الیپال تیتان (Elipal Titan) اتومیک ولت ( Atomic Wallet)
ترزور (Trezor) تراست ولت (Trust Wallet)
لجر (Ledger) بایننس (Binance)
سیف پال (Safepal) متا مسک (MetaMask)
خرید کیف پول سخت افزاری

سخن نویسنده:

در این مقاله با پروژه محبوب پولکادات آشنا شدید. نظرات و تجربیات خود را از سرمایه گذاری در این پروژه با ما به اشتراک بگذارید.

سلب مسئولیت: این بلاگ صرفا با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه ارزهای دیجیتال نگارش شده و ایرانیکارت به هیچ‌وجه توصیه‌ای به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال ندارد. بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک و پرنوسان است و ورود به آن نیازمند دانش و تجربه کافی در حوزه کریپتوکارنسی و معاملات بازارهای مالی است.

سوالات متداول
Request for Quote

پولکادات یک پروتکل بلاکچین است و دات ارز بومی آن است.

تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال کاملا شخصی است و به استراتژی مدیریت دارایی سرمایه گذار بستگی دارد.

ارز دیجیتال دات را می‌توانید بدون پرداخت کارمزد از صرافی ایرانیکارت خریداری کنید.

پولکادات چیست؟ صفر تا صد ارز دیجیتال دات Dot
در این روزها ارز دیجیتال پولکادات به عنوان یک ارز محبوب و آینده دار شناخته می‌شود. در این مقاله همراه ایرانیکارت باشید و تا بیشتر با ارز دات و دلایل...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...