معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال مانا چیست؟ معرفی کاربرد، مزایا و معایب MANA

ارز دیجیتال مانا چیست؟ معرفی کاربرد، مزایا و معایب MANA

دیسنترالند با رمزارز درون برنامه‌ای مانا (MANA)، یکی از پروژه‌های فعال در صنعت متاورس است؛ پروژه‌ای که در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از راه‌اندازی توانست توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. کاربران در پلتفرم دیسنترالند می‌توانند با ساخت زمین مجازی و خرید و فروش آن، بازی، شرکت در رویدادهای مختلف و… کسب درآمد داشته باشند. در واقع، پلتفرم دیسنترالند و رمزارز MANA این شرایط را فراهم کرده‌اند که کاربران بتوانند از حضور در یک دنیای مجازی هیجان‌انگیز لذت ببرند. همچنین درآمد داشته باشند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت به بررسی جامعی از چیستی دیسنترالند، نحوه عملکرد آن و مزایا و معایب رمزارز مانا می‌پردازیم.

ارز دیجیتال مانا چیست؟

برای آشنایی با ارز دیجیتال مانا، بهتر است با پلتفرم مبتنی بر بازی و متاورسی دیسنترالند (Decentraland) آشنا شوید. دیسنترالند مانند اسکایریم (Skyrim) و فال‌آوت (Fallout)، یک پلتفرم واقعیت مجازی همه جانبه است که در سال 2017 توسط آریل میلیچ (Ariel Meilich) و استبان اوردانو (Esteban Ordano) تاسیس شد. این پروژه مبتنی بر بلاکچین اتریوم ساخته شده و از این شبکه امن برای تضمین ذخیره امن اطلاعات و مالکیت اقلام درون بازی استفاده می‌کند. در بخش‌های بعد راجع به این پلتفرم و بخش‌های مختلف آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

اکوسیستم دیسنترالند و پلتفرم بازی مبتنی بر آن سه توکن درون برنامه‌ای دارد که مانا با نماد MANA مهم‌ترین آن‌ها است. توکن مانا روی بلاکچین اتریوم و با استاندارد ERC-20 ساخته شده است. این توکن در دنیای دیسنترالند کاربردهای فراوانی دارد؛ به عنوان مثال می‌توانید از آن برای خرید زمین‌های مجازی، آواتار، NFT و سایر آیتم‌ها و دارایی‌های دیجیتال موجود در پلتفرم دیسنترالند استفاده کنید.

نام ارز مانا
نماد MANA
تاریخ عرضه 17 سپتامبر 2017
بلاک‌چین پایه اتریوم
توسعه‌دهنده‌ها آریل میلیچ و استبان اوردانو
بیشترین قیمت تاریخی (ATH) 5.9 دلار
کمترین قیمت تاریخی (ATL) 0.007883 دلار
مارکت کپ 973 میلیون دلار
آدرس سایت decentraland.org

به عبارت دیگر، مانا یک دارایی یا ارز دیجیتال است که خرید اقلام و خدمات مجازی مورد استفاده در پلتفرم دیسنترالند را تسهیل می‌بخشد. این توکن با استاندارد ERC-721 اتریوم نیز پشتیبانی می‌شود.

پروژه دیسنترالند Decentraland چیست؟

دیسنترالند یک پلتفرم سه ‌بعدی واقعیت مجازی است که در سال 2020، به‌ طور رسمی در اختیار کاربران قرار گرفت. از آنجایی که این پلتفرم روی بلاک چین اتریوم عرضه شده است و به ایجاد تجربیات مبتنی بر واقعیت مجازی کمک می‌کند، در این مدت زمان کوتاه توانسته مورد توجه کاربران زیادی قرار گیرد. در حقیقت، دیسنترالند یک پلتفرم غیرمتمرکز و منبع باز است که امکان خرید درون برنامه‌ای، سرمایه‌گذاری، خرید و فروش آیتم‌های مختلف و کسب درآمد را برای کاربران فراهم کرده است.

مالکیت زمین‌ها و دارایی‌هایی که کاربران در این پلتفرم خریداری می‌کنند، از طریق فناوری مبتنی بر توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) ثبت می‌شود. به عنوان مثال، توکن ان اف تی LAND، توکن بومی دیگری در اکوسیستم دیسنترالند است که برای نشان دادن مالکیت قطعات زمین یا املاک مجازی استفاده می‌شود.

در این پروژه علاوه بر خرید زمین، کاربران می‌توانند با انجام فعالیت‌های مختلفی مانند بازی، شرکت در رویدادهای مختلف و… کسب درآمد کنند. به طور خلاصه، پلتفرم دیسنترالند با این هدف راه‌اندازی شده است که انگیزه لازم برای کاربران را ایجاد کند، طوری که آن‌ها بتوانند در یک دنیای مجازی گسترده و مبتنی بر شبیه‌سازی دنیای واقعی با هم تعامل و به صورت مشترک فعالیت داشته باشند.

خرید و فروش زمین مجازی در دیسنترالند

کاربرد مانا در Decentraland

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، ارز دیجیتال مانا برای خرید و فروش دارایی‌ها، NFT های موجود در اکوسیستم دیسنترالند و شرکت در تصمیم‌گیری‌ها مهم این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالت کلی، ارز دیجیتال مانا یک ابزار کاربردی و حیاتی برای دیسنترالند به شمار می‌رود که کاربران با استفاده از آن می‌توانند فعالیت راحت‌تری در پلتفرم داشته و کسب درآمد کنند.

تاریخچه ارز مانا MANA

پایه‌گذاری رمزارز مانا و پروژه دیسنترالند به سال 2015 برمی‌گردد که تحت نظر یک سازمان غیر متمرکز (DAO) شروع به فعالیت کرد. در نهایت این رمزارز در تاریخ 17 سپتامبر 2017 به ‌صورت یک فروش اولیه اختصاصی، به دنیای کریپتو عرضه شد. تاریخچه این پروژه نشان می‌دهد که دیسنترالند در چند گام راه‌اندازی و ارتقا یافته است:

سال 2015: نسخه اولیه این پروژه، در 2015 منتشر شد که شامل پیکسل‌هایی در شبکه دو بعدی بود؛ بنابراین اولین نسخه از متاورس دسنترالند به عصر حجر لقب گرفت.

سال 2016: مرحله بعدی در پایان سال 2016 توسعه یافت و عصر برنز نام گرفت؛ در این مرحله، به منظور توسعه یک محیط سریع که در آن کاربران می‌توانند به ایجاد برنامه‌ و محتوای تعاملی بپردازند. همچنین با سایر کاربران ارتباط برقرار کنند، تیم توسعه‌دهنده دیسنترالند یک شبکه P2P و یک دنیای سه بعدی ایجاد کرد.

سال 2017: مرحله آخر که پروژه توسط اتریوم پشتیبانی شد و به عنوان یک ابر رایانه برای پشتیبانی از یک اکوسیستم متاورسی ارتقا یافت. مرحله‌ای که به عصر آهن نام گرفت. همچنین در این دوران پروژه عرضه اولیه شد و توانست بیش از 20 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند.

سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰: پروژه دیسنترالند نسخه بتای پلتفرم خود را در سال 2019 راه‌اندازی کرد و در فوریه 2020 آن را در اختیار عموم قرار داد.

روند قیمتی مانا از گذشته تا اکنون

ارز دیجیتال مانا در زمان عرضه اولیه خود، با قیمت 0.02 دلار به بازار عرضه شد و تا اواخر سال 2020 توانست تقریبا چهار برابر شود و به محدوده 0.08 دلار برسد. همچنین با شروع روند صعودی بیت‌کوین و به طور کلی بازار کریپتو، در سال 2021، شاهد افزایش تقاضای بیشتر برای خرید مانا بودیم؛ طوری که قیمت ارز دیجیتال MANA در 24 نوامبر 2021 توانست سقف تاریخی خود را در مقدار 5.91 دلار ثبت کند. رشد قیمتی چشمگیری که همه را متحیر و دیسنترالند را بیش از پیش برجسته کرد.

روند قیمتی مانا (MANA)

با شروع سال 2022 و روند نزولی بازار کریپتو، قیمت رمزارز مانا نیز کاهشی شد؛ طوری که به محدوده کمتر از 0.3 دلار در روزهای پایانی سال 2022 رسید. قیمت مانا سال 2023 و 2024 را تقریبا در یک محدوده رنج (بین 0.3 الی 0.76 دلار) سپری کرد. در زمان نوشتن این متن، مانا در محدوده 0.35 دلار معامله می‌شود و از نظر ارزش بازار در رتبه 101 لیست ارزهای دیجیتال قرار دارد.

آینده ارز مانا چگونه خواهد بود؟

اگر چه نمی‌توان به ‌طور قطعی درباره آینده یک رمزارز نظر داد، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که اغلب کارشناسان نسبت به آینده MANA خوشبین هستند. با توجه به استقبال دنیای تکنولوژی از صنعت متاورس و پلتفرم دیسنترالند، احتمال می‌رود که ارز دیجیتال مانا همچنان به رشد خود ادامه دهد و تا پایان سال ۲۰۳۰ سقف قیمتی جدیدی را برای خود ثبت کند.

به عنوان مثال، کوین پرایس فورکست (Coin Price Forecast)، یکی از پلتفرم‌های فعال در زمینه پیش‌ بینی قیمت رمزارزها، برآورد می‌کند که ارز دیجیتال مانا تا پایان سال‌ 2025 به محدوده قیمتی 1.5 دلار افزایش یابد. این در حالی است که سایت پرایس پریدیکشن نت (Price Prediction Net)، صعود بیشتری برای این رمزارز متصور است و تخمین می‌دهد که قیمت MANA تا پایان 2025، احتمالا به بیش از 3 دلار خواهد رسید. همچنین طبق دیدگاه کارشناسان این پلتفرم، تا پایان ۲۰۳۰ قیمت مانا می‌تواند به بیش از 20 دلار برسد. سایت‌های معروف دیگری نظیر ولت اینوستور (Wallet Investor) و تریدینگ بست (Trading Beast) به ترتیب محدوده‌های قیمتی 10.8 و 25.45 دلار را برای ارز مانا تا پایان سال 2030 پیش‌بینی کرده‌اند.

آینده متاورس و ارز دیجیتال مانا

بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری رمزارز مانا

انتخاب کیف پول مناسب برای نگهداری رمزارزها از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربران قبل از خرید ارز دیجیتال MANA باید یک کیف پول امن و متناسب با استراتژی خود برای نگهداری آن انتخاب کنند. ارز دیجیتال مانا از محبوبیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل توسط پلتفرم‌‎ها و کیف پول‌های متنوعی پشتیبانی می‌شود.

کاربران می‌توانند از انواع کیف پول‌های سخت‌ افزاری و نرم‌افزاری برای نگهداری ارز دیجیتال MANA استفاده کنند. در حالت کلی کیف پول‌های سخت‌افزاری از امنیت بالایی برخوردارند و بهترین گزینه برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال به شمار می‌روند. از طرفی کیف پول‌های نرم‌افزاری رابط کاربری ساده‌ای دارند. همچنین در اغلب موارد استفاده از آن‌ها هزینه‌ای ندارد و به ‌راحتی می‌توانید برنامه‌‌ی آن‌ها روی دستگاه موبایل خود نصب و استفاده کنید. به‌ طور کلی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال MANA عبارت‌اند از:

  • تراست ولت
  • اتمیک ولت
  • مای اتر ولت
  • کوین بیس ولت
  • لجر
  • ترزور

تیم سازنده و توسعه دهندگان ارز مانا چه کسانی هستند؟

اکوسیستم دیسنترالند و رمزارز مانا در ابتدا توسط دو فعال نوآوری تمرکززدایی، آریل میلیچ و استبان اوردانو راه‌اندازی شد که هر دوی آن‌ها در حال حاضر از سمت‌های اصلی خود در پروژه کناره‌گیری کرده‌اند و اکنون به عنوان مشاور در دیسنترالند فعالیت می‌کنند. آریل میلیچ یک کارآفرین برجسته است که چند استارتاپ معروف از جمله یک پلتفرم فعال در زمینه CRM و یک بستر ترجمه آنلاین (online translation agency) را پایه‌گذاری کرده است. او همچنین سابقه فعالیت به عنوان تحلیلگر حرفه‌ای یک صندوق سرمایه‌گذاری شناخته شده در سیلیکون ولی را دارد.

استبان اوردانو نیز سابقه طولانی و درخشانی در زمینه ارزهای دیجیتال و فناوری قراردادهای هوشمند دارد. او قبل از حضور در پروژه دیسنترالند، به ‌عنوان مهندس نرم‌افزار در شرکت‌ بیت پی (BitPay) و مشاور در پروژه متیک نتورک (Matic Network) سابقه فعالیت داشته است. اوردانو همچنین یکی از بنیان‌گذاران شرکت زپلین سولوشنز (Zeppelin Solutions) است؛ یک شرکت فعال در حوزه فناوری که روی بهبود سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین، امنیت و زیرساخت‌های این حوزه تمرکز دارد.

ارز مانا را از کجا بخریم؟

صرافی‌ها و پلتفرم‌های بسیاری امکان خرید و فروش مانا را فراهم آورده‌اند. به عنوان مثال در سطح جهانی، پلتفرم‌هایی نظیر کوکوین، بایننس، بای بیت، کوین بیس، مکسی و… از تبادل رمزارز MANA پشتیبانی می‌کنند. همچنین با توجه به تصمیمات محدود کننده‌ای که این صرافی‌ها نسبت به استفاده کاربران ایرانی از آن‌ها لحاظ کرده‌اند، پلتفرم‌های شناخته شده زیادی در ایران امکان خرید و فروش مانا را به وجود آورده‌اند.

صرافی رمزارزی ایرانیکارت به عنوان یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی شناخته می‌شود که شرایط لازم برای خرید امن و آسان MANA را فراهم کرده است. امنیت بالا، قابلیت‌های متنوع، دریافت کمترین مقدار ممکن برای کارمزد معاملات و پشتیبانی از ارزهای دیجیتال متنوع جزو ویژگی‌های منحصر به ‌فرد این صرافی هستند. به همین ترتیب کاربران می‌توانند با ایجاد یک حساب کاربری در ایرانیکارت، ارز مانا و سایر دارایی‌های دیجیتال را به ‌راحتی و مطمئن خریداری کنند.

کاربرد رمزارز مانا (MANA) چیست

مزایای رمز‌ارز مانا

گستردگی اکوسیستم دیسنترالند و بهر‌ه‌مندی از مزایای منحصر به فرد این پروژه، باعث شده است که ارز دیجیتال MANA بیشتر مورد توجه قرار گیرد و جزو گزینه‌های ایده‌ال برای سرمایه‌گذاری تلقی شود. به ‌طور کلی موارد زیر را می‌توان به عنوان برترین مزایای رمزارز MANA برشمرد:

  • تمرکززدایی: این پروژه به‌ صورت غیرمتمرکز طراحی شده است و هیچ نهاد یا فردی آن را کنترل نمی‌کند.
  • کاربردی: ارز دیجیتال مانا به‌ عنوان توکن حاکمیتی و بومی دیسنترالند کاربردهای زیادی دارد و کاربران با استفاده از آن می‌توانند فعالیت بهتری در این پلتفرم وسیع داشته باشن؛ مانا به شما امکان می‌دهد که بتوانید مالکیت دارایی‌های موجود در دیسنترالند را به دست آورید و به‌ راحتی آن‌ها را انتقال دهید.
  • کامیونیتی فعال: پلتفرم دیسنترالند دارای یک کامیونیتی قدرتمند و فعال است که امکان فعالیت و کسب درآمد را برای کاربران فراهم می‌کند. سپس به رشد پروژه سرعت می‌بخشد.
  • فرصت خوب سرمایه‌گذاری: مانا با توجه به کارایی بالا و پتانسیل رشد زیادی که دارد یک دارایی ارزشمند تلقی می‌شود و از نظر برخی کارشناسان، خرید آن یک فرصت مطلوب سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
  • امنیت بالا: ارز دیجیتال MANA روی بستر بلاکچین اتریوم قرار دارد و از امنیت بالایی برخوردار است. بنابراین کاربران می‌توانند با خیال راحت از مانا استفاده کنند و به نقل و انتقالات آن اطمینان داشته باشند.

معایب ارز دیجیتال مانا

در کنار تمام این برتری‌ها و مزایای مطلوب، مانا برخی معایب نیز دارد:

  • رقبای قوی: ارز دیجیتال مانا و پلتفرم آن رقبای قدرتمند بسیاری دارند و پروژه‌های زیادی در حوزه صنعت متاورس فعالیت می‌کنند که می‌توانند خطری برای گرفتن سهم بازار پلتفرم دیسنترالند تلقی شوند.
  • حداکثر عرضه نامحدوده: برای عرضه توکن‌های MANA، هیچ سقف عرضه‌ای در نظر گرفته نشده است؛ موضوعی که می‌تواند قیمت این رمزارز در دراز‌مدت درگیر تورم کند.

مقایسه مانا و سندباکس

ارز دیجیتال سندباکس (SAND)، توکن بومی پلتفرم بازی متاورسی سندباکس (sandbox) است که رقیب اصلی رمزارز مانا محسوب می‎‌شود. هر دوی این پروژه‌ها محبوبیت زیادی در بین کاربران دارند. اگرچه پلتفرم دیسنترالند سابقه فعالیت بیشتری دارد و دنیایی با گستردگی بیشتر از صنعت متاورس ارائه می‌دهد، اما پلتفرم سندباکس به عنوان بزرگ‌ترین پروژه متاورسی با محوریت بازی شناخته می‌شود.

هر دوی این پروژه‌ها با هدف ایجاد بستری برای کسب درآمد کاربران خود راه‌اندازی شده‌اند. با این حال، از نظر تمرکززدایی، پلتفرم دیسنترالند به طور کامل غیرمتمرکز است و توسط یک DAO هدایت می‌شود، اما سندباکس دارای یک نهاد متمرکز کنترل کننده است. به طور کلی، جدول زیر به مقایسه‌ای از MANA و SAND می‌پردازد:

نام رمزارز مانا سندباکس
نماد MANA SAND
بلاکچین پایه اتریوم اتریوم
تاریخ عرضه 2017 2020
رتبه از نظر ارزش بازار 101 88
هدف ایجاد یک دنیای مجازی گسترده به منظور شبیه‌سازی دنیای واقعی توسعه یک اکوسیستم بازی و کاربرمحور
کاربرد برای خرید دارایی‌ها در پلتفرم دیسنترالند برای خرید دارایی‌ها در بازی سندباکس

مقایسه مانا و بیت کوین

با توجه به موقعیت و جایگاه بیت‌کوین در بازار ارزهای دیجیتال، اغلب سرمایه‌گذاران پروژه‌های نوظهور و محبوب را با این رمزارز برتر مقایسه می‌کنند. اگرچه ارز دیجیتال مانا از موقعیتی که قابل‌قیاس با بیت‌کوین باشد خیلی فاصله دارد، اما برخی معتقدند که MANA نیز می‌تواند مسیر توسعه‌یافته بیت‌کوین را دنبال کند. با این وجود، این دو بسیار از هم متفاوت هستند؛ طوری که حتی ریسک سرمایه‌گذاری روی آن‌ها بسیار متمایز از هم است. جدول زیر نگاهی کلی از بیت‌کوین و مانا به شما می‌دهد:

ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) مانا (MANA)
نوع رمزارز  کوین (دارای بلاکچین اختصاصی) توکن (مبتنی‌ بر بلاکچین اتریوم)
سابقه زیاد و تثبیت شده‌تر نسبتا کم و ریسکی‌تر
سقف عرضه ۲۱ میلیون واحد ندارد
خالق ناشناخته (هویت ساتوشی ناکاموتو) شناخته شده
فاصله تا سقف تاریخی تقریبا کمتر از 20 درصد تقریبا 2000 درصد
موارد استفاده روش پرداخت، ابزاری برای ذخیره ارزش و… پرداخت درون برنامه‌ای پلتفرم دیسنترالند

آیا مانا برای سرمایه گذاری ارز مناسبی است؟

مانا به عنوان یکی از رمزارزهای جذاب و کاربردی موجود در بازار کریپتو را می‌توان از نظر بنیادی قوی در نظر گرفت؛ این ارز دیجیتال از نظر روند تغییر قیمت، محبوبیت در بین کاربران، مارکت کپ و کارایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین از طرف دیگر، به دلیل افزایش روز افزون کاربرد فناوری‌های مبتنی بر متاورس و NFT، از نظر اغلب کارشناسان احتمالا در آینده شاهد استفاده گسترده از پلتفرم‌های متاورسی نظیر دیسنترالند خواهیم بود؛ موضوعی که می‌تواند منجر به رشد قیمت رمزارز مانا در آینده شود.

پس در مجموع می‌توان گفت که ارز دیجیتال مانا می‌تواند یک گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری و کسب سود باشد. با وجود این، باید به این نکته توجه داشت که کریپتو یک بازار پر نوسان است و احتمال ریزش بازار و سقوط قیمت‌ها در آن در هر زمان وجود دارد؛ بنابراین برای سرمایه‌گذاری در هر رمزارزی از جمله MANA لازم است که به طور کامل اخبار ارز دیجیتال مورد نظر را پیگیری کنید. همچنین با بررسی مزایا و معایب پروژه مورد نظر، به‌ صورت هوشمندانه‌تری روی آن سرمایه‌گذاری کنید.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

دسنترالند اهداف شفاف و امیدوارکننده‌ای دارد. این پروژه هنوز در حال توسعه است.

ارز دیجیتال مانا جزو رمزارزهای متاورسی پرطرفدار است که شاهد رشد قابل توجهی در سال‌های گذشته بوده‌ است. اگر قصد سرمایه‌گذاری دارید لازم است که از نظر تحلیل تکنیکال این رمزارز را بررسی کنید و در بهترین سطح قیمتی آن را بخرید.

با فعالیت در پلتفرم دیسنترالند می‌توانید ارز دیجیتال مانا بدست آورید.

با استفاده از صرافی رمزارزی ایرانیکارت می‌توانید ارز دیجیتال مانا را با کمترین کارمزد خریداری کنید.

ارز دیجیتال مانا چیست؟ معرفی کاربرد، مزایا و معایب MANA
دیسنترالند با رمزارز درون برنامه‌ای مانا (MANA)، یکی از پروژه‌های فعال در صنعت متاورس است؛ پروژه‌ای که در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از راه‌اندازی توانست توجه مخاطبان زیادی را...
4 از 4 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...