آموزش ترید ارز دیجیتال

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت

تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت

در بازار خرید و فروش ارز دیجیتال که نوسانات آن می‌تواند در یک لحظه معامله‌گر را به عرش برساند و در دقیقه بعدی او را به زمین بزند، تریدرها باید بتوانند کاری کنند که حداکثر سود را به‌دست آورند و ضرر خود را نیز به حداقل برسانند. این کار اگرچه چندان ساده نیست و بازار می‌تواند هر کسی را غافلگیر کند اما چند نوع سفارش وجود دارد که می‌تواند به معامله‌گران کمک کند سرمایه و معاملات خود را بهتر کنترل کنند. سفارش‌های استاپ و لیمیت، دو نوع از سفارش هستند که تاکنون توانسته‌اند تریدرهای بسیاری را از ضررهای سنگین نجات دهند. پس با ما همراه باشید تا بدانیم تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت چیست و چه کارایی دارند.

سفارش استاپ چیست؟

سفارش استاپ لاس (Stop loss) که به آن دستور توقف ضرر نیز گفته می‌شود، نوعی از سفارش حرفه‌ای است که در آن سرمایه‌گذار سطح معینی از ضرر را برای خود تعیین می‌کند و می‌پذیرد. در این نوع سفارش‌ زمانی که قیمت‌ها به سطح قیمتی که شما تعریف کرده‌اید رسید، معامله بسته می‌شود.

با سفارش استاپ، در حقیقت سرمایه‌گذاران مشخص می‌کنند که سفارش فروش یا خروج آن‌ها تنها زمانی اجرا می‌شود که به یک قیمت (حد) معین یا به پایین‌تر برسد.

برای ساده‌تر شدن موضوع، اجازه دهید با یک مثال بیشتر توضیح دهیم.

تصور کنید یک معامله‌گر، ارز دیجیتالی را با قیمت ۳۰ دلار خریداری می‌کند. این سرمایه‌گذار برای این معامله خود تا ۵% ضرر را می‌پذیرد و سفارشی را نیز در همین قیمت ثبت می‌کند. در صورتی که قیمت ارزی که خریداری کرده از این 5% بیشتر کاهش یابد، معامله به‌صورت خودکار بسته شده و معامله‌گر برای جلوگیری از ضرر بیشتر از معامله خارج می‌شود.

بنابراین، به کمک استاپ لاس شما می‌توانید بدون نیاز به نظارت مداوم بر بازارها معاملات خود را کنترل کنید. انتخاب این که سفارش استاپ شما چگونه باشد به‌طور کلی به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد اما به‌طور کلی حتما به یاد داشته باشید که سطح سفارش استاپ را طوری انتخاب کنید که به دارایی‌های شما امکان نوسان در قیمت را بدهد و در عین حال از شما در برابر ضرر بیش از حد محافظت کند.

سفارش استاپ و سفارش لیمیت چیست؟

سفارش لیمیت چیست؟

سفارش لیمیت (Limit order) بسیار ساده است زیرا در آن تریدر قیمت مورد نظر خود برای خرید یا فروش یک ارز را ثبت می‌کند. تمامی سفارش‌های لیمیت در صرافی‌ها ثبت می‌شود تنها در صورتی که قیمت دارایی به محدوده موردنظر برسد سفارش لیمیت اجرا می‌شود. 

برای مثال، اگر معامله‌گر در مثال قبلی سفارش استاپ لاس را روی قیمت ۲۵ دلار و یک سفارش فروش در قیمت ۲۴/۵ قرار دهد، زمانی که ارز دیجیتال به قیمت ۲۴/۵ می‌رسد، سفارش لیمیت فعال و ارز فروخته می‌شود (معامله sell یا فروش). سفارش لیمیت برای خرید ارزها نیز انجام می‌شود. معامله‌گر می‌تواند قیمت مورد نظر برای خرید ارز را ثبت کند تا زمانی که به آن قیمت رسید، ارز برای او خریداری شود.

این نوع سفارش معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک معامله‌گر نقطه ورود یا خروج هدف را در ذهن داشته باشد و می‌خواهد منتظر بماند تا بازار به نفع او تغییر کند. 

تفاوت سفارش stop و limit چیست؟

تفاوت سفارش stop و limit چیست؟

تفاوت سفارش استاپ و لیمیت در موقعیت استفاده از آن‌ها است. هر دوی سفارش‌های استاپ و لیمیت از دسته رایج‌ترین اوردرهای بازار اسپات (spot) و فیوچرز ارزهای دیجیتال هستند که ممکن است حتی بسیاری از شما نیز بدون آنکه اسم و قوانین آن‌ها را بدانید از آن استفاده کرده باشید؛ اما تفاوت سفارش استاپ و لیمیت چیست؟ همانطور که خواندید، لیمیت اوردر سفارشی است که به شما اجازه می‌دهد قیمت‌های مطلوب خود، چه برای ورود به معامله خرید (long) و چه برای معامله فروش (short)، را برای ترید را مشخص کنید در حالی که در سفارش استاپ، رسیدن به محدود قیمتی خاصی از معامله خارج می‌شوید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال

مقایسه سفارش stop و limit

در سفارش لیمیت سعی بر این است که پایین‌ترین قیمت برای خرید یا بالاترین قیمت برای فروش را انتخاب کنید. زمانی که ارز دیجیتال به قیمت تعیین‌شده برسد صرافی به‌طور خودکار معامله مورد نظر شما را باز می‌کند. Limit order اغلب برای معامله‌هایی مفید است که شما عجله‌ای برای خرید یا فروش ندارید و می‌خواهید برای رسیدن بازار به نقطه موردنظر خود صبر کنید. در سفارش لیمیت فروش معامله‌گران معامله‌ای برای قیمت بالاتر از بازار فعلی و سفارش لیمیت خرید قیمت پایین‌تر را مشخص می‌کنند.

در مقابل، سفارش استاپ یا استاپ لاس بیشتر با این هدف اجرا می‌شود که جلوی ضرر سرمایه‌گذار را بگیرد. در این سفارش شما به یک استاپ پرایس (stop price) نیز نیاز دارید که با رسیدن به این قیمت سفارش شما فعال شود. با رسیدن قیمت ارز به استاپ پرایس، سفارش stop loss شما به یک اوردر تبدیل شده و در بهترین قیمت مارکت، که ممکن است با قیمت تعیین شده توسط شما متفاوت باشد، انجام می‌شود. این نوع سفارش برای جلوگیری از ضررهای سنگین در بازارهای نزولی یا بولیش مناسب است.

از سفارش استاپ و لیمیت چگونه استفاده کنیم؟

از سفارش استاپ و لیمیت چگونه استفاده کنیم؟

حال که تفاوت سفارش استاپ و لیمیت را شناختیم، وقت آن است که به سراغ استفاده از آن‌ها برویم. خوشبختانه از آنجا که این دو سفارش از پرکاربردترین انواعی هستند که معامله‌گران از آن استفاده می‌کنند اکثر صرافی‌ها، اوردرهای استاپ و لیمیت را ارائه می‌دهند و شما محدودیتی در این موضوع نخواهید داشت.

همانطور که پیش از این گفتیم، سفارش استاپ بیشتر در بازارهای نزولی و سفارش لیمیت در هردو بازار کاربرد دارند. به تصویر بالا دقت کنید.

فرض کنید شما ارزی را در قیمت 0.013089 دلار خریداری کرده‌اید( خط مشکی) و اکنون قیمت آن 0.014070 دلار است (خط سبز). همانطور که می‌دانید مهم‌ترین نکته در یک معامله محافظت از اصل سرمایه است پس شما تصمیم می‌گیرید برای جلوگیری از ضرر یک سفارش استاپ را معین کنید تا در صورتی که رمز ارز به قیمت خرید رسید، سفارش شما فعال شود و اگر به قیمت لیمیتی (خط قرمز 0.012520) که تعیین می‌کنید رسید معامله انجام شود و شما ضرر نکنید. 

سفارش‌های حدضرر یا استاپ می‌توانند برای حفظ سود یک معامله نیز به کار روند. در حالی که کاربرد اصلی برای سفارشات استاپ لاس، جلوگیری از ضررهای شدید در موقعیت‌های خرید یا فروش است، می‌توان از آن‌ها برای محافظت از سود نیز استفاده کرد، زیرا زمانی با رسیدن قیمت ارز دیجیتال به یک سطح معین معامله، فعال می‌شوند.

برای مثال زمانی که می‌خواهید مدت طولانی‌تری در یک معامله بمانید با حرکت قیمت به سمت تارگت‌های بعدی معامله، شما نیز می‌توانید استاپ لاس خود را حرکت داده و متناسب با تارگت قرار دهید. به این ترتیب چنین معامله‌ای برای شما هیچوقت ضرر ده نخواهد شد. چرا که شما سوار بر موج قیمت شده‌اید. 

در ادامه به بررسی پنل خرید و فروش صرافی mecx در استفاده از سفارش‌های استاپ و لیمیت پرداخته‌ایم. به تصویر زیر دقت کنید.

آموزش کار با سفارش های استاپ و لیمیت

طبق توضیحات قبل، برای مثال ما می‌خواهیم که بیت کوین را  در قیمت ۳۱۰۰۰ دلار با استاپ ضرر ۲۸۰۰۰ دلار خریداری کنیم. به این منظور همانند تصویر بالا ابتدا:

  1. بخش لیمیت را انتخاب می‌کنیم (کادر قرمز ۱).
  2. سپس میزان سرمایه که می‌خواهیم وارد کنیم را با استفاده از اهرم کادر قرمز ۲، مشخص می‌کنیم.
  3. در مرحله سوم، در بخش stop-loss حد ضرر یا همان ۲۸۰۰۰ دلار را وارد می‌کنیم (در کادر بالای آن یعنی take profit باید حد سود خود یعنی جایی که می‌خواهید از معامله خارج شوید؛ مثلا ۳۲۰۰۰ دلار را وارد کنید).
  4. سپس گزینه open long را انتخاب کنید.

به این ترتیب وقتی قیمت بیت کوین به ۳۱۰۰۰ دلار برسد، صرافی برای شما یک معامله لانگ باز می‌کند. اگر قیمت بالا رفته و به حد سود شما برسد، معامله با سود بسته خواهد شد. اگر هم روند بازار عوض شده و خلاف تحلیل شما عمل کند، با رسیدن به ۲۸۰۰۰ دلار و احتساب ضرر، معامله شما توسط صرافی بسته خواهد شد.  

نکته: حتی اگر قیمت تا ۲۰۰۰۰ هزار دلار هم کاهش داشته باشد، معامله شما در همان ۲۸۰۰۰ دلار بسته می‌شود و سرمایه شما از ضرر بیشتر در امان می‌ماند. به همین خاطر است که برای استفاده از استاپ لاس تاکید می‌شود.

مزایا و معایب سفارش‌های استاپ و لیمیت

هر دوی سفارش‌های استاپ و لیمیت در کنار مزایایی که برای معامله‌گران فراهم می‌آورند معایبی نیز دارند که باید پیش از آغاز به کار با آن‌ها نیز آشنا شوید. هردوی این سفارش‌ها انواع مختلفی از محافظت را برای دارایی شما به همراه دارند اما ممکن است در مواردی باعث شوند شما از بازار جا بمانید.

مزایای سفارش‌های استاپ و لیمیت

  • این سفارش‌ها امکان برنامه‌ریزی و شخصی‌سازی معاملات را به شما می‌دهند و می‌توانید بدون نیاز به این که ۲۴ ساعت چارت را زیر نظر بگیرید، در معاملات شرکت داشته و نگران از دست رفتن سرمایه خود نباشید.
  • به کمک این سفارش‌ها می‌توانید ارزها را در قیمت دلخواه بخرید و بفروشید و به میزان دلخواه سود کنید.

معایب سفارش‌های استاپ و لیمیت

  • سفارش‌های استاپ لاس با رسیدن به قیمت تعیین شده اجرا می‌شوند، اما ممکن است نوسانات ارز پس از فروختن دارایی شما انجام شوند.
  • دارایی ممکن است به قیمت تعیین شده نرسد و ارز خریداری نشود.
  • ممکن است نتوانید محدوده قیمتی درست و دقیقی تعیین کنید و از بازار جا بمانید.

جمع بندی

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال اگرچه ممکن است وقت‌گیر و چالش‌برانگیز به نظر برسد اما به کمک برخی امکانات مانند سفارش‌های stop loss و limit order می‌توانید از دارایی خود محافظت کنید و بدون نیاز به نظارت ۲۴ ساعته، کنترل کاملی بر معاملات خود داشته باشید. در این مقاله تلاش کردیم تفاوت سفارش‌ های استاپ و لیمیت را به زبان ساده بیان کنیم تا بتوانید به کمک این نوع سفارش با خیال آسوده‌تری معامله کنید.

سوالات متداول
Request for Quote

مارکت اوردر به سفارش‌هایی گفته می‌شود که معامله‌گر با قیمت لحظه‌ای انجام می‌دهد، در مقابل لیمیت اوردر و استاپ اوردر معاملاتی هستند که معامله‌گر برای رسیدن به قیمت موردنظر صبر می‌کند.

سفارش استاپ و لیمیت مناسب معامله‌گرانی است که عجله‌ای برای خرید یا فروش ندارند می‌خواهند برای رسیدن به بازار به نقطه موردنظر خود منتظر بمانند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...