ارز های دیجیتال

بررسی و تحلیل وایت پیپر دوج کوین

بررسی و تحلیل وایت پیپر دوج کوین

اگر آشنایی کلی با دنیای ارزهای دیجیتال داشته باشید، می‌دانید که دوج کوین یکی از ارزهای پر سر و صدای بازار کریپتو است که همواره بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. از سال ۲۰۱۴ که این میم کوین پا به دنیای رمزارزها گذاشت تا به امروز، یکی از عجیب‌ترین و پرطرفدارترین ارزهایی بوده که در ابتدا هیچ گونه هدف جدی برای ابداع و ارائه آن وجود نداشته است! با این حال گذر زمان نشان داده که ارزهای کاربردی تا چه حد می‌توانند با استقبال مردم مواجه شوند. در ادامه با بررسی وایت پیپر دوج کوین، شما را با جزئیات این میم کوین دوست‌داشتنی آشنا خواهیم کرد.

نام ارز دوج کوین
نماد شرکت DOGE
توسعه دهندگان بیلی مارکوس، جکسون پالمر
انتشار اولیه ۶ دسامبر ۲۰۱۳
بلاکچین بلاکچین اختصاصی دوج کوین
مکانیسم عملکرد اجماع اثبات سهام (Pos)
مدل منبع منبع باز
مقدار پاداش مورد انتظار ۱۰ هزار دوج به ازای هر بلاک از ۲۰۱۸
زمان انتظار برای تایید تراکنش 1 دقیقه
لینک وایت پیپر دوج کوین DogechainWP.pdf

وایت پیپر دوج کوین چیست؟

هر بار که ارز جدیدی به بازار کریپتو معرفی می‌شود، برای آن که جای هیچ ابهامی برای خریداران باقی نماند، توضیحات کامل و جامعی در وبسایت رسمی ارز مربوطه منتشر می‌شود که از سوی توسعه‌دهندگان آن نوشته شده است. در این توضیحات موارد متعددی از جمله اهداف ایجاد این ارز جدید و همچنین کاربردهای آن شرح داده می‌شوند. به این ترتیب با خواندن این متن، به ویژگی‌های منحصربه‌فرد ارز مذکور پی می‌برید و وجه تمایز آن‌ها از سایر ارزها را درک می‌کنید.

پیشنهاد مطالعه: دوج کوین چیست

وایت پیپر دوج کوین نیز سندی است که ویژگی‌های این ارز در آن قید شده و اصلی‌ترین اهداف آن را شرح می‌دهد. با وجود آن که دوج کوین در ابتدا تنها به عنوان یک شوخی وارد دنیای کریپتو شد و هدف جدی و بلندمدتی نداشت، اما پس از مدتی با خرید و فروش دوج کوین به صورت گسترده و مشاهده پیشرفت‌ چشم‌گیر آن، اهدافی برای DOGE تعیین شد. وایت پیپر دوج کوین نحوه کارکرد، اهداف و کاربردهای دوج کوین را بررسی کرده و توضیحات خوبی در این باره ارائه می‌کند.

تحلیل وایت پیپر دوج کوین

دوج کوین به عنوان یک میم کوین که قرار بود تنها برای پرداخت‌های دوستانه استفاده شود، حالا پس از نزدیک به ۱۰ سال از ابداع آن به عنوان یکی از موفق‌ترین ارزهای دنیای کریپتو شناخته می‌شود که بسیاری از افراد مطرح و معروف نظیر ایلان ماسک و اسنوپ داگ از آن حمایت کرده‌اند!

پیشنهاد مطالعه: مشاهده لیست بهترین میم کوین‌ها با سود انفجاری

اگر چه میم کوین‌ها به عنوان نوعی شت کوین تغییرات قیمت قابل توجهی را تجربه می‌کنند و پامپ و دامپ‌های زیادی در آن‌ها دیده می‌شود، اما دوج تا به امروز توانسته جایگاه مطلوبی را در میان تریدرها کسب کند. حال بیایید چگونگی عملکرد این ارز محبوب را بررسی کنیم.

تحلیل وایت پیپر دوج کوین

ظهور دوج کوین

طبق وایت پیپر، دوج کوین در سال 2013 توسط جکسون پالمر که مدیر محصول سیدنی، دفتر Adobe Inc بود، ایجاد شد. پالمر ناظر منطقی فناوری‌های جدید بود، اگرچه او ابتدا پس از دریافت بازخورد مثبت در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی که دامنه dogecoin.com را خرید، این رمزارز را به شوخی گرفت.

در همین حال، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در IBM که می‌خواست یک ارز دیجیتال ایجاد کند، وزوز Dogecoin را کشف کرد. مارکوس با پالمر تماس گرفت تا برای نرم افزاری که پشت یک رمزنگاری واقعی قرار دارد مجوز بگیرد. کد Dogecoin مارکوس بر روی Luckycoin که از Litecoin مشتق شده است، قرار گرفت.

معماری دوج کوین

خلاصه وایت پیپر دوج کوین درمورد معماری آن بیان می‌کند که پروتکل بلاک چین آن از پروژه Litecoin جدا شده و پارامترهای مختلفی در حال تغییر است. به عنوان مثال، لایت کوین به طور متوسط ۲.۵ دقیقه طول می‌کشد تا یک بلوک را ضرب کند، در حالی که Dogecoin تنها یک دقیقه طول می‌کشد تا همین کار را انجام دهد.

دوج کوین از تابع هش Scrypt در مقایسه با هش SHA256 بیت کوین استفاده می‌کند. این باعث می‌شود سخت افزارهایی که به طور خاص برای بلاک چین مهندسی شده‌اند (مانند ASIC) برای Dogecoin ناکارآمد باشند.

توکنومیک دوج کوین

هیچ سقفی برای عرضه دوج کوین وجود ندارد. تا ژوئن ۲۰۲۳ حدود ۱۳۹ هزار میلیارد واحد عرضه شده که همه آن در گردش است. با این حال پس از آن که ماجرای این توله سگ‌های پرطرفدار جدی شد، توسعه‌دهندگان تصمیم گرفتند که محدودیتی را برای تعداد عرضه آن قائل شوند تا از تورم‌زا بودن آن کم کنند.

به همین خاطر تعداد کل کوین‌های استخراج شده در یک سال را به ۵ میلیارد محدود کردند. بنابراین اگر چه محدودیتی در عرضه کلی این کوین‌ها وجود ندارد و ممکن است تا بی‌نهایت دوج کوین وارد بازار شوند، اما محدودیت‌هایی برای عرضه سالیانه آن در نظر گرفته شده است.

مکانیزم دوج کوین

در وایت پیپر دوج کوین، اصول کلیدی پلتفرم آن به صورت زیر نوشته شده است.

  • اجماع اثبات سهام (PoS): کاربران انجمن می‌توانند در شبکه‌ای که یک بلاک چین بدون مجوز و غیرمتمرکز را تضمین می‌کند.
  • سازگار با EVM: قراردادهای هوشمند موجود اتریوم را می‌توان به راحتی و بدون نیاز به تغییر بیشتر به شبکه دوج کوین منتقل کرد.
  • حکومت غیرمتمرکز: اعضای انجمن (دارندگان توکن) می‌توانند پیشنهاداتی ارائه دهند، به پارامترها و رویدادهای بلاک چین رای داده و بر حاکمیت پلتفرم تأثیر بگذارند.
  • سازگاری بین زنجیره ای: Dogecoin را می‌توان به راحتی در شبکه Dogechain استفاده کرد.

دوج کوین برای آن که بتواند مشکلات سیستم PoW را بر طرف کند، از شبکه‌ لایت کوین برای ساخت بلاکچین دوج الهام گرفته است. این سیستم مزایایی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • این بلاکچین مصرف انرژی را کاهش می‌دهد؛ یعنی سیستم دوج به انرژی کمتری نسبت به بیت کوین نیاز دارد.
  • سیستم دوج کوین پیچیدگی کمتری برای ماینینگ دارد و برخلاف بیت کوین که به عنوان نخستین شبکه بلاکچین بسیار دشوار و پیچیده بود، سیستم دوج آسان‌تر توسعه یافته است.
  • با توجه به این که انرژی کمتری برای استخراج دوج کوین صرف می‌شود و پیچیدگی خاصی هم برای ماینینگ آن وجود ندارد، می‌توان سرعت استخراج دوج کوین را تا ۴ برابر بیت کوین افزایش داد.
  • کارمزد تراکنش‌ها در دوج کوین نسبت به بیت کوین کمتر است؛ به همین خاطر دوج کوین را ارزی کاربردی می‌دانند كه می‌توان از آن برای پرداخت‌های روزمره نیز استفاده کرد.
  • همچنین امنیت اطلاعات نیز در سیستم دوج کوین بیش از بیت کوین تضمین‌شده خواهد بود و دیگر نیاز نیست نگران اطلاعات خود باشید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش کامل استخراج دوج کوین 

قراردادهای هوشمند Dogechain

مدیریت اعتبارسنجی به همراه انتخاب، توزیع پاداش و شرط‌بندی آن ها، مدل قرارداد هوشمند دوج کوین است که پروتکل انجام می‌شود. این قراردادها در بلوک پیدایش در Dogechain، به صورت شش نوع مختلف وجود دارند.

  • قرارداد حاکمیتی: پیشنهادها و آرای تایید کننده را مدیریت می‌کند.
  • قرارداد مجموعه اعتبار سنجی: اعتبار دهندگان را رتبه‌بندی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که کدام یک یا انتخاب شده یا حذف شوند.
  • قرارداد ارزش: تمام هزینه‌های برداشت را از پل زنجیره‌ای دریافت می‌کند.
  • قرارداد استیکینگ: عملیات شرط‌بندی و توزیع جوایز بلوک را مدیریت می‌کند.
  • قرارداد انضباطی: اقدامات انضباطی را علیه اعتبارسنجی‌هایی که از آن‌ها پیروی نمی‌کنند مدیریت می‌کند.
  • قرارداد پل زدن: تبادل توکن بین بلاک چین Dogecoin و Dogechain.

استیکینگ دوج کوین

استیکینگ دوج کوین

پروژه Dogechain به کاربران این امکان را می‌دهد که به ترتیب به سه مدل مختلف استیکینگ توکن دسترسی داشته باشند.

  • قرار دادن توکن‌های $wDOGE در بلاک چین Dogechain به سهامداران اجازه می‌دهد تا پاداش‌های دلاری به دست آورده و امنیت داشته باشند.
  • قرار دادن توکن‌های $DC در زنجیره، پاداش‌های اضافی $DC را فراهم می‌کند.
  • قرار دادن توکن‌های $DC در مدل Dogechain Ve به کاربران امکان می‌دهد که $veDC را دریافت کنند.

روند استیکینگ به شرح زیر است:

  1. کاربران $DOGE را روی Dogechain قفل می‌کنند تا $wDOGE را دریافت کنند.
  2. سپس کاربران می‌توانند دلاری را که به عنوان پاداش دریافت کرده‌اند در مدل Ve قرار داده و پاداش بیشتر دریافت کنند.

برنامه‌های آینده دوج کوین

برنامه‌های آینده دوج کوین به سه بخش ان اف تی، دیفای و گیم فای تقسیم می‌شود. به این ترتیب دوج کوین به کاربران خود این امکان را می‌دهد که NFT‌ های خود را در شبکه آن منتشر کنند. همچنین به عنوان یک بلاک چین سازگار با EVM، پروتکل‌های DeFi مانند Uniswap و SushiSwap می‌توانند با دوج چین همگام شوند. چرا که $wDOGE و $DC ارزهای دیجیتال با قابلیت DeFi هستندکه می‌توانند در استخرهای نقدینگی مختلف قفل شوند و برای دارندگان پاداش ارائه کنند.  

در صنعت گیم فای نیز دوج کوین به توسعه دهندگان توانایی ساخت جهان‌های مجازی و بلاک چین را می‌دهد. در نتیجه ارزهای دیجیتال $wDOGE و $DC  کاربران را قادر می‌سازد تا در اقتصادهای بازی مجازی شرکت کنند و ارزهای دیجیتال خود را به اشتراک بگذارند.

چرا تحلیل وایت پیپر دوج کوین مهم است؟

چرا تحلیل وایت پیپر دوج کوین مهم است؟

هر وقت بخواهید یک ارز دیجیتال را به خوبی بشناسید، سری به دنیای اینترنت و ارتباطات می‌زنید و با چند سرچ ساده، هر آن چه که درباره ارز مورد نظر نیاز داشته باشید را پیدا می‌کنید. با این حال اگر بخواهید به اطلاعاتی درست و قابل اطمینان رجوع کنید، باید منابع موثقی در اختیار داشته باشید. هر ارز دیجیتال وایت پیپری دارد که موثق‌ترین و معتبرترین منبع برای کسب اطلاعات ارز مذکور است. به همین خاطر برای آگاهی از ویژگی‌های ارز مورد نظر، لازم است حتماً وایت پیپر آن را مطالعه کنید. مطالب موجود در وایت پیپر دوج کوین همان چیزهایی هستند که توسعه دهندگان درباره آن مطرح کرده‌اند؛ در نتیجه برداشت سایر تحلیل‌گران از منبع اصلی نیست.

اگر می‌خواهید اهداف دوج کوین و نحوه عملکرد آن در بازار فعلی را بشناسید، مطالعه وایت پیپر دوج کوین باید در اولویتتان باشد. همچنین می‌توانید اطلاعاتی نظیر مکانیزم عملکرد دوج کوین و مزایای آن نسبت به سایر ارزها را نیز از طریق وایت پیپر دوج کوین به دست آورید. در بررسی این وایت پیپر تلاش کردیم شما را با اجزای آن آشنا کرده و جزئیات طرح دوج کوین را مطرح کنیم.

نتیجه گیری

به نظر می‌رسد باید پذیرفت که گاهی جدی‌ترین پروژه‌ها با شکست مواجه می‌شوند و در مقابل، یک شوخی از میم رایج در فضای مجازی، دنیا را از اسم خود پر می‌کند. دوج کوین این روزها بیش از هر زمان دیگر مورد توجه افراد قرار گرفته و به نظر می‌رسد همچنان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. همان طور که در طی این سال‌ها توانسته به عنوان یکی از برترین ارزهای بازار کریپتو شناخته شده و توسط بسیاری از افراد معامله شود. امید است این ارز محبوب بتواند با حفظ ویژگی‌های مثبت خود نظیر کاربردی بودن در پرداخت‌های روزانه، همچنان محبوبیت خود را در نوسانات بازار کریپتو‌ حفظ کند.

سال‌هاست که دوج کوین به عنوان یکی از ارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و عده زیادی از افراد آن را در سبد ارز دیجیتال خود قرار داده‌اند. با این حال باید به نوسانات شدید و محبوبیت‌های مقطعی میم‌کوین‌ها توجه داشته باشید و پیش از اقدام برای سرمایه‌گذاری بر دوج‌کوین، با یک کارشناس مالی مشورت نمایید.

وایت پیپر دوج کوین در تلاش است تا آن را به عنوان یک ارز کاربردی معرفی کند که سیستم پیچیده‌ای ندارد و می‌توانید آن را به یک ارز معمول در زندگی روزمره تبدیل کنید. امروزه یکی از دلایل محبوبیت دوج کوین نیز همین است. می‌توانید به راحتی از این میم کوین در پرداخت‌های روزانه استفاده کنید.

متن وایت پیپر دوج کوین را می‌توانید از وبسایت رسمی دوج کوین و یا وبسایت CoinMarketCap مطالعه کنید. تحلیل‌هایی نیز برای وایت پیپر دوج کوین در وب‌سایت‌های تخصصی کریپتو موجود هستند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...