مشاهیر ارز دیجیتال

با جد مک کیلب، خالق ریپل بیشتر آشنا شوید!

با جد مک کیلب، خالق ریپل بیشتر آشنا شوید!

این روزها شاهد اوج گرفتن رمزارز ریپل بعد از خبر پیروزی آن در دادگاه هستیم. میزان خرید و فروش ریپل در مدت اخیر، باعث افزایش 20 میلیارد دلاری به مارکت کپ آن شد! تا به حال از خالق ریپل چیزی شنیده‌اید؟ داستان زندگی و دستاوردهای او قطعا برای شما جالب خواهد بود. در ادامه این مقاله از ایرانیکارت به «جد مک کیلب» و موفقیت‌های او خواهیم پرداخت.

خالق ریپل کیست؟

تاریخچه Ripple به سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵ بازمی‌گردد، زمانی که برنامه‌نویس کانادایی رایان فوگر یک راه‌حل پرداخت به نام RipplePay را توسعه داد. RipplePay برای فعال کردن یک گزینه پرداخت امن برای جامعه آنلاین در آن زمان از طریق یک شبکه جهانی و ایمن ایجاد شد. RipplePay چیزی بود که در نهایت به ریپلی تبدیل شد که امروز می‌شناسیم. پس از ۶ سال فوگر این پلتفرم را به سه نفر به نام جد مک‌کالب، آرتور بریتو و دیوید شوارتز فروخت که قصد داشتند از آن برای پلتفرم ارز دیجیتال خود استفاده کنند. این شرکت جدید Opencoin نام گرفت.

دیوید شوارتز، آرتور بریتو و جد مک کالب پس از بررسی بیت کوین و تمایل به ایجاد نسخه بهتری از شبکه که کاستی‌های آن را تا حد زیادی بهبود بخشد، در سال ۲۰۱۱ شروع به توسعه دفتر کل XRP کردند. هدف آن‌ها ایجاد یک دارایی دیجیتالی بود که پایدارتر از بیت کوین باشد و به طور خاص برای پرداخت ایجاد شود.

در نتیجه، دفتر کل XRP در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. مدت کوتاهی پس از راه اندازی دفتر کل XRP، کریس لارسن وارد هیئت مدیره شد و گروهی شرکت نیو کوین را تأسیس کردند. این شرکت نام خود را به Opencoin و سپس به Ripple که امروزه می‌شناسیم تغییر داد.

بیوگرافی جد مک کیلب

وقتی صحبت از رمز ارز و پروتکل‌های P2P به میان می‌آید، جید مک کیلب به عنوان یک نابغه شناخته می‌شود و این، حقیقتی است که تمام همکاران او نیز آن را تأیید می‌کنند. مک کیلب اصطلاحا به عنوان یک «کارآفرین سریالی» شناخته می‌شود که تا به امروز چندین و چند پروژه موفق را آغاز کرده و جالب این جاست که همه آن‌ها به بهترین شکل پیش رفته‌اند. برای مرور زندگی‌نامه جد، باید به سال‌ 1975 برگردیم.

جد مک کیلب در سال 1975 به دنیا آمد و دوران کودکی خود را در لیتل راک ایالت آرکانزاس سپری کرد. فعالیت حرفه‌ای جد با ورود او به دانشگاه شروع شد. پیش از آن که سال اول دانشگاه خود را تمام کند، به عنوان یک کارآفرین فناوری برای یک دوره کوتاه در دانشگاه برکلی شرکت کرد. در این مسیر جد مک کیلب چند شرکت فناوی تأسیس کرده بود؛ اما هنوز با دنیای رمز ارزها آشنایی نداشت. در سال 2000 و همزمان با اتمام دانشگاه جد، پروژه EDONKEY نیز شکل گرفت و او توانست موفقیت قابل توجهی را در این حوزه به دست آورد. با توجه به محبوبیت این پروژه، مک کیلب به نامی شناخته شده تبدیل شده بود.

بیوگرافی جد مک کیلب

در سال 2009، زمزمه‌های ظهور ارز جدیدی به نام بیت کوین به گوش می‌رسید. جید با توجه به سابقه‌ای که در حوزه‌های مختلف فناوری بلاکچین داشت، به سرعت جذب بیت کوین و این سیستم پرداخت مبتنی بر بلاکچین شد. به این ترتیب، او تحقیقات در این حوزه را آغاز کرد. ثبات اقتصادی ارزهای دیجیال اصلی‌ترین نکته مورد توجه او بود. مک کیلب با درک این نکته که ارزهایی دیجیتال بدون داشتن بستری برای تجارت ارز، شانسی برای بقا نخواهند داشت، در سال 2010 پلتفرم Mt.Gox را به عنوان صرافی مبادله بیت کوین پدید آورد.

با وجود آن که کیلب دو پروژه کوتاه مدت را پیش برده بود، به دنبال پروژه‌ای بود که موفقیت آن حتمی باشد. از این رو، شروع به تحقیق درباره بیت کوین کرده و آن را از نظر عملیاتی مورد بررسی قرار داد. او متوجه چند ایراد عمده و اساسی در پروژه بیت کوین شده بود و می‌خواست سیستمی را به وجود بیاورد که از این مشکلات مصون باشد.

به این ترتیب، همکاری او با دیوید شوارتز، جسی پاول و آرتور بریتو در نهایت سبب شکل‌گیری شرکت OpenCoin شد که کمی بعد به ریپل تغییر نام داد. به سبب موفقیت این پروژه حالا اغلب افراد جد را به عنوان خالق ریپل می‌شناسند. جالب است بدانید مک کیلب از این پروژه نیز جدا شد و پس از حدود یک سال، پروژه stellar را شروع کرد که رقیب جدی برای ریپل به حساب می‌آید. با چنین کارنامه‌ای حقیقتا نمی‌توان از لفظ نابغه برای این اعجوبه دنیای کریپتو استفاده نکرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جانب مک کیلب، می‌توانید صفحات اجتماعی او را به آدرس JedMccaleb دنبال نمایید. همچنین او وبسایتی به آدرس JedMccaleb.com نیز دارد که می‌توانید به آن سر بزنید.

پروژه‌های جد مک کیلب

همانطور که در زندگی‌نامه جید مک کیلب اشاره شد، او پروژه‌های عظیم متعددی را در طی این سالیان آغاز کرده که هر یک از آن‌ها به نحوی در دوران خود مطرح شدند و البته برخی از آن‌ها نیز پس از یک دوره موفقیت، شکست سنگینی را تجربه کردند. در ادامه به پروژه‌های جد مک کیلب، خالق ریپل خواهیم پرداخت.

eDonkey

edonkey2000.en.softonic.com که با نام eDonkey2000 نیز شناخته می‌شود، یک پلتفرم اشتراک‌گذاری فایل است که به صورت غیرمتمرکز فعالیت کرده و عمدتا بر سرور همتا به همتا مبتنی است.

جد مک کیلب به همراه سام یاگان در سال 2000 این پلتفرم را ایجاد کردند تا کاربران بتوانند به فایل‌هایی با حجم بالا به مدت طولانی دسترسی داشته باشند. این فایل‌ها حجمی برابر با ده‌ها و حتی صدها مگابایت داشتند و برای دورانی که حداکثر حجم در دسترس بسیار محدود بود، پیشرفت بسیار خوبی تلقی می‌شد.

در ابتدا نرم افزار eDonkey برای مایکروسافت ویندوز و لینوکس در دسترس بود. با این حال در نهایت شکایت‌هایی مبنی بر نقض حق کپی رایت، این پروژه را با شکست مواجه کرد. عده‌ای بر این باور بودند که eDonkey نقض کپی رایت را تسهیل خواهد کرد.

صرافی ورشکست شده Mt.Gox متعلق به جد مک کیلب

Mt.Gox

Mt.Gox در حقیقت یک صرافی ارز دیجیتال بود که در سال 2010 در توکیو مستقر شده و فعالیت خود را آغاز کرد. این صرافی در دوران اوج خود مسئول بیش از 70 درصد تراکنش‌های بیت کوین بود. در ابتدای کار جید مک کیلب به عنوان بنیان گذار این پلتفرم، وبسایتی را تأسیس کرد که به صرافی Mt.Gox تبدیل شد. جالب است بدانید این وبسایت در سال 2006 در اصل با هدف مبادله ارزهای مجازی در یک بازی پرطرفدار ایجاد شده بود.

اسم و رسمی که این صرافی ارز دیجیتال توانست ظرف مدت زمان کوتاهی به دست آورد، آن را به یک هدف با ارزش برای هکرها تبدیل کرد. به این ترتیب، آن‌ها بارها و بارها برای هک کردن صرافی Mt.Gox اقدام کردند و در نهایت، موفق به برداشت مقدار زیادی بیت کوین شدند. نهایتا این صرافی اعلام کرد که تقریبا 850 هزار بیت کوین به سرقت رفته است.

اگر چه کمی بعد حدود 200 هزار بیت کوین پیدا شد، اما صرافی Mt.Gox با از دست دادن ناگهانی 450 میلیون دلار سرمایه دیگر اعتباری در میان اکوسیستم رمز ارز نداشت. بعدها در سال 2015 تحقیقات نشان دادند که بیت کوین‌ها به تدریج و از سال 2011 از کیف پول گرم این صرافی سرقت شدند. به هر صورت، Mt.Gox اعلام ورشکستگی کرد و این پروژه جد مک کلیب، پس از چند سال در اوج بودن، شکست خورد.

Ripple

همان طور که گفته شد ریپل در سال 2012 فعالیت خود را آغاز کرد و شاید بتوان آن را معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه جد مک کیلب دانست. اگر چه مدتی پس از راه‌اندازی ریپل، مک کیلب از این پروژه جدا شد، اما هنوز هم نام او بیش از هر چیز به عنوان خالق ریپل شناخته می‌شود. هدف ریپل را می‌توان یک هدف کاربردی و تأثیرگذار بر تجارت جهانی دانست که پس از آن منبع الهام بسیاری از پروژه‌ها دیگر نیز بود.

بیشتر بخوانید: ریپل چیست

Stellar

همان طور که گقته شد، جد مک کیلب پس از جدا شدن از پروژه ریپل، پروژه رمز ارز دیگری را آغاز کرد که با نام stellar مشهور شد. این پروژه نیز چیزی شبیه به ریپل است و قصد دارد معاملات و مبادلات جهانی را تسهیل کند. تراکنش‌های مالی برون مرزی از طریق این سیستم تسریع می‌شوند و از سوی دیگر، به سبب استفاده از فناوری بلاکچین، امنیت معاملات تضمین‌شده است.

جد مک کیلب موسس ریپل و استلار

استلار می‌تواند چندین هزار تراکنش را ظرف مدت چند ثانیه تأیید کند. این پروژه که در سال 2014 آغاز شده بود، در ابتدا از نظر کدنویسی بسیار شبیه به ریپل بود و بسیاری آن را یک فورک از ریپل می‌دانستند. جد مک کیلب در سال 2015 پس از برگزاری دادگاه‌های متعدد، با ایجاد یک به روز رسانی گسترده، این ابهام را برطرف کرد.

رمز ارز بومی این شبکه «لومن» است که اغلب به همان نام استلار با نماد XLM شناخته می‌شود. این ارز بیشتر به عنوان یک رابط در شبکه استلار کاربرد دارد. در زمان نگارش این مقاله استلار جایگاه 20 از لیست CoinMarketCap را دارد و این نشان می‌دهد که جد مک کیلب، در هر پروژه‌ای که آغاز کرده توانسته قدرت و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد.

نکته: برای خرید و فروش استلار می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

حواشی پیرامون Jed mccaleb

در طول سالیان متوالی به سبب فعالیت گسترده جد مک کلیب و بنیان‌گذاری کمپانی‌های گوناگون، طبیعتا حواشی مختلفی پیرامون او شکل گرفته که به نحوی حل شده‌اند.

در ارتباط با هک شدن صرافی مت گوکس باید گفت که این صرافی در سال 2011 به «مارک کارپلز» فروخته شده بود و از این رو، جد مک کیلب هیچ نقشی در ادامه مسیر صرافی نداشت. از آن جا که پس از هک شدن سیستم و از دست رفتن مقدار قابل توجهی سرمایه بسیاری از افراد مارک کارپلز را مقصر می‌دانستند، بعید نیست در صورت بروز چنین اتفاقی در دوران مک کیلب، پای او نیز به این حواشی باز می‌شد.

با نگاهی به سابقه مک کیلب می‌بینیم که بیشتر داستان‌های ایجاد شده پیرامون او، مربوط به پروژه ریپل است و پس از جدا شدن او از این شرکت، این حواشی شدت گرفته‌اند. گفته می‌‌شود جد مک کیلب 9 میلیارد واحد از XRP را در همان ابتدا از دارایی ریپل دریافت کرده و به مرور زمان از سال 2013 مشغول فروش آن بوده است و حالا کمتر از دو سال است که به نظر می‌رسد این 9 میلیارد واحد به طور کامل فروخته شده‌اند.

طی شکایتی که سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا از ریپل داشت، ریپل‌هایی که بنیان‌گذاران از جمله مک کیلب دریافت کرده بودند، پشتوانه‌ای از اوراق بهادار امریکا نداشت و از این جهت یک فعالیت غیرقانونی صورت گرفته بود.

این دادگاه از سال 2018 آغاز شده بود و پس از چندین سال، به تازگی و در سال 2023 ریپل برنده دادگاه شد. پس از شکایت SEC بود که مک کیلب بخش اعظم دارایی خود از ریپل را فروخت. عده‌ای معتقد بودند نتیجه این دادگاه اگر به ضرر ریپل تمام شود، با توجه به پیشینه Jed Mccaleb، استلار را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. حالا با اعلام نتیجه دادگاه ریپل، علاوه بر رشد قابل توجه این رمزارز طی چند ساعت، استلار و مک کیلب نیز آسیبی از این دادگاه ندیدند.

ثروت جد مک کیلب چقدر است؟

ثروت جد مک کیلب چقدر است؟

با توجه به فعالیت‌های جد مک کیلب بدیهی است که به یکی از میلیاردرها تبدیل شده باشد که سرمایه زیادی را در اختیار دارد. با این حال علی رغم تمام خدماتی که به دنیایی فناوری داشته، جایزه‌ خاصی از سوی مراجع مربوطه دریافت نکرده است.

با این حال توجه خاص Forbes به مک کیلب آشکار است. از سال 2021 ثروت خالق ریپل jed mccaleb حدود 20 میلیون دلار تخمین زده شده است. حال گفته می‌شود طبق گزارشات Forbes، سرمایه این نابغه در سال 2023 برابر با 2.4 میلیارد دلار برآورد شده است!

کلام آخر

در بیوگرافی جد مک کیلب خواندید که در سال 2012 شبکه بلاکچین ریپل برای تسریع و تسهیل نقل و انتقال ارز در سطح جهانی ایجاد شد. انجام تراکنش‌ها در شبکه ریپل کم هزینه بوده و برای انجام هر تراکنش، کافی است چند واحد از رمز ارز اختصاصی شبکه ریپل را بپردازید. XRP به عنوان این رمزارز اختصاصی، این روزها جایگاه مطلوبی در بازار کریپتو پیدا کرده و همواره در بین 10 ارز برتر در CoinMarketCap دیده می‌شود.

تمام این موارد نشان دهنده آن است که خالق ریپل از همان ابتدا مسیر درست را پیش گرفته بود. جد مک کیلب همان کسی است که زمینه حضور ریپل در بازارهای جهانی را فراهم کرده و پایه‌های مستحکمی را برای پیشرفت آن ایجاد کرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...