اخبار ارز دیجیتال

سود باز معاملات آتی بیت کوین رکورد زد؛ منتظر نوسانات زیادی در بازار باشید

سود باز معاملات آتی بیت کوین رکورد زد؛ منتظر نوسانات زیادی در بازار باشید

در وضعیت فعلی آرامش خود را حفظ کنید و فریب سقف‌های قیمتی جدید بیت کوین و اتریوم را نخورید. سود باز معامله‌گران باید دیر یا زود از بین برود.

با افزایش سرعت رالی بیت کوین و اتریوم، ما شاهد بازگشت سود باز (Open Interest) هر دو دارایی به سطوح بی‌سابقه‌ای هستیم که یادآور روزهای پرتلاطم رالی سال ۲۰۲۱ است. این افزایش سرسام‌آور فعالیت‌های معاملاتی با اطمینان بیان می‌کند که بازار صعودی در نهایت به یک سویینگ کامل رسیده است. با این حال، شباهت وضعیت حال حاضر بازار با سال ۲۰۲۱ نیز نگران‌کننده است، چرا که افزایش شدید فعالیت‌های صورت گرفته در این بازار را نشان می‌دهد و یعنی احتمالاً نوسانات بیشتری برای قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم در راه است.

این بدان معنا نیست که ما به بالاترین قیمت‌‌های این چرخه رسیده‌ایم، اما سرمایه‌گذاران باید در مورد این سطوح بالا محتاط باشند. در واقع، بیت کوین در ۳۰ روز گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و اخیراً بالاترین سطح تاریخی (ATH) خود را لمس کرده است، در حالی اتریوم نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و در همان بازه زمانی ۵۰ درصد رشد قیمت را تجربه می‌کند.

اما فقط افزایش سریع قیمت نیست که از نوسانات قریب‌الوقوع برای بزرگترین دارایی‌های ارز دیجیتال خبر می‌دهد. شاخص‌های تکنیکالی مانند سود باز و فاندینگ ریت (Funding Rates) بیت‌ کوین – ابزاری قابل اعتماد برای پیش‌بینی‌ قیمت وقتی که به صورت جمعی در نظر گرفته شود – یک بازار مملو از گمانه‌پردازی و خوش‌بینی بیش از حد را به تصویر می‌کشند.

هفته گذشته، فاندینگ ریت معاملات آتی بیت کوین در بایننس برای اولین بار در حداقل یک سال گذشته از مرز ۱۰۰ درصد گذشت، به این معنی که اهرم‌های موجود در بازار به سمت پوزیشن‌های صعودی منحرف شده‌اند. افزایش سود باز معاملات نشان‌دهنده افزایش حجم معاملات باز مشتقات بیت کوین و اتریوم در صرافی‌ها، از جمله پوزیشن‌های خرید و فروش (لانگ و شورت) معاملات آتی بیت کوین و اتریوم یا قراردادهای اختیار معامله (آپشن) است. فاندینگ ریت بالا، تغییرات شدید قیمت و افزایش سود باز اغلب به عنوان یک هشدار برای معامله‌گران، به ویژه آن‌هایی که از اهرم استفاده می‌کنند، در نظر گرفته می‌شود.

سود باز معاملات بیت کوین در تاریخ ۴ مارس به ۳۱ میلیارد دلار رسید و به راحتی از رکورد ۲۴/۳ میلیارد دلاری خود که در تاریخ ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ ثبت شده بود عبور کرد. قیمت بیت کوین در آن زمان نزدیک به سطوح فعلی بود و در ۶۳،۵۳۴ دلار نوسان داشت. در ادامه اما قیمت تا ۲۶ آوریل ۲۰۲۱ حدود ۲۳ درصد کاهش یافت و به ۴۹،۰۷۸ دلار رسید.

در همین حین، سود باز معاملات آتی اتریوم تا تاریخ ۴ مارس حدود ۱۲ میلیارد دلار بود و به سقف ۱۳ میلیارد دلاری خود که در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۱ مشاهده شده بود – روزی که اتر به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۴۸۱۰ دلار رسید – نزدیک می‌شد. تا تاریخ ۱۹ نوامبر، قیمت اتریوم به ۳۹۹۶ دلار کاهش یافت و ۱۷ درصد از سقف خود فاصله گرفت.

سود باز بیت کوین تا تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۴
سود باز بیت کوین تا تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۴

در مقایسه با سال ۲۰۲۱، واضح به نظر می‌رسد که بیت کوین و اتریوم باید برای مدتی استراحت داشته باشند. بیت کوین در مقیاس سالانه منتهی به ۴ مارس بیش از ۱۸۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در برخی ارزهای فیات اصلی، از جمله پزو آرژانتین و ین ژاپن، قیمت BTC از رکورد قبلی خود نیز فراتر رفته است. اتریوم اما در این زمینه عقب مانده و طی ۱۲ ماه بیش از ۱۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

سود باز اتریوم تا تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۴
سود باز اتریوم تا تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۴

دلایل متعددی برای عقب ماندن اتریوم از بیت کوین از نظر تغییرات قیمتی وجود دارد. از جمله این دلایل می‌توان به این اشاره کرد که هنوز چندین ماه تا آخرین مهلت تصمیم‌گیری کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) درباره ETF اسپات اتریوم باقی مانده است. می‌توانیم انتظار افزایش بیشتر قیمت را در پیشبرد این تصمیم تاریخی داشته باشیم. به طور مشابه، اگر تاریخ را گواه بدانیم، هاوینگ بیت کوین که برای ماه آینده در نظر گرفته شده تقریباً به طور قطع یک محرک مهم برای افزایش بیشتر قیمت BTC خواهد بود.

بنابراین، افزایش سود باز و فاندینگ ریت، اصول فاندامنتالی پیرامون بیت کوین و اتریوم را تغییر نمی‌دهد، چرا که دست یافتن قیمت به رکوردهای جدید هنوز هم در این چرخه تضمین شده است. این موارد نشان می‌دهند که احساسات مثبت بیش از حد در بازار کریپتو حاکم شده‌اند. معاملات شدیدی که گاهاً در بازار می‌بینیم فقط از طرف معامله‌گران حرفه‌ای یا علاقه‌مندان به سرمایه‌‌گذاری بلندمدت نشأت نمی‌گیرند، بلکه از افزایش FOMO (ترس از دست دادن فرصت) نیز خبر می‌دهند. با این حال، این حرکت مبتنی بر FOMO پایدار نیست و می‌تواند به راحتی در کوتاه‌مدت باعث سقوط قیمت شود.

در شرایطی که بازارها به شدت غیرقابل پیش‌بینی و پرخطر می‌شوند، داشتن یک استراتژی کاملاً تعریف‌شده و پایبندی به آن و همچنین اجتناب از تصمیم‌گیری احساسی، بسیار مهم است. برای معامله‌گران آپشن، این موارد به معنای تماشای تمامی داده‌ها و کل نمودار است، نه فقط کندل‌های سبز رنگ. سرمایه‌گذارانی که از استراتژی خرید و هولد استفاده می‌کنند، باید به خاطر داشته باشند که کریپتو یک طبقه دارایی پرنوسان است و تمامی سیگنال‌های فعلی به نوسانات بیشتر آن در آینده نزدیک اشاره می‌کنند.

اما مهم‌تر از هر چیز دیگری، این مطلب جهت یادآوری به شما که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارید تهیه شده تا به خاطر داشته باشید که باید آرام بمانید و اگر بیت کوین و اتریوم از ATH‌های خود عبور کردند از تصمیم‌گیری احساسی اجتناب کنید. در ماه‌های آینده فرصت‌های زیادی ایجاد می‌شود و اتفاقات مهمی را در پیش داریم. کسانی که در طول تلاطم بازار خونسردی خود را حفظ می‌کنند، احتمالاً در بازار صعودی از جمله‌ موفق‌ترین‌ها خواهند بود.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...