اخبار ارز دیجیتال

بروزرسانی Dencun در شبکه اصلی اتریوم اجرا شد

بروزرسانی Dencun در شبکه اصلی اتریوم اجرا شد

دنکان (Dencun)، بزرگترین ارتقاء اتریوم از زمان ادغام (Merge)، به تازگی در شبکه اصلی بزرگترین آلت کوین جهان فعال شده است.

بروزرسانی دنکان در ساعت ۱:۵۵ بعد از ظهر به وقت جهانی مورخ ۱‍۳ مارس با موفقیت در شبکه اصلی اتریوم آغاز به کار کرد.

دنکان مورد‌ انتظارترین هارد فورک اتریوم از زمان ادغام است و انتظار می‌رود به طور قابل‌توجهی هزینه تراکنش‌ در شبکه‌های لایه دوم را کاهش و مقیاس‌پذیری اتریوم را به صورت کلی افزایش دهد.

به گفته آرتور بریتمن (Arthur Breitman)، یکی از بنیانگذاران بلاک چین تزوس (Tezos)، در حالی که ارتقاء دنکان گام درست در مسیر حرکت اتریوم است، اما تمام کاستی‌های راه‌حل‌های لایه دوم را بهبود نمی‌بخشد. او اظهار داشت:

بروزرسانی دنکان حداقل تغییرات را برای گسترش داده‌های قابل استفاده توسط رولاپ‌ها در اتریوم ایجاد می‌کند و هدف آن کاهش هزینه‌های تراکنش در این راه‌حل‌های لایه دوم است. این آپدیت به صورت کلی گامی در مسیر درست است، اما در نهایت، رولاپ‌های ساخته شده بر روی اتریوم بسیار محدود مانده‌اند و مجبور به اتخاذ تدابیر شدیداً متمرکزی هستند.

راه‌اندازی دنکان تقریباً یک سال پس از ارتقاء شانگهای در آوریل ۲۰۲۳ انجام شده است. آپدیت شانگهای به فعالین شبکه این امکان را داد تا اترهای خود را برای اولین بار پس از انتقال شبکه به یک الگوریتم اثبات سهام در پی آپدیت ادغام، از حالت استیک خارج کنند.

هارد فورک دنکان ۹ پروپوزال مختلف برای بهبود اتریوم (EIP) را در خود جای داده است. نام این بروزرسانی ترکیبی از نام ارتقاء کنکان (Cancun) لایه اجرایی اتریوم و ارتقاء دنب (Deneb) در لایه اجماع آن است. بخش اول یعنی Cancun، بر بهبود نحوه مدیریت و پردازش تراکنش‌ها در لایه اجرا تمرکز دارد، در حالی که بخش دوم یعنی Deneb، با هدف بهبود لایه اجماع کار می‌کند و به نحوه توافق مشارکت‌کنندگان شبکه در مورد وضعیت بلاک چین اشاره دارد.

به گفته جیمز وو (James Wo)، مدیر‌عامل و بنیانگذار Digital Finance Group، معرفی بلاب‌های داده از طریق استاندارد EIP-4844 که به عنوان proto-danksharding نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بروزرسانی است. او گفت:

هدف Proto-danksharding کاهش هزینه‌های تراکنش در لایه دوم با افزایش دسترس‌پذیری داده‌هاست، حرکتی حیاتی که در جهت تبدیل اتریوم به یک لایه تسویه مقیاس‌پذیر صورت گرفته است.

با این حال، طبق گزارش ۶ مارس مکس وادینگتون (Max Wadington)، تحلیلگر بخش تحقیقات‌ Fidelity Investments، کاهش کارمزد به واسطه این آپدیت بر روی کاربران شبکه اصلی اتریوم تأثیری نخواهد گذاشت. او نوشت:

در کوتاه‌مدت، کاربرانی که می‌خواهند از این تغییر هزینه‌ها بهره‌مند شوند، باید با انجام تراکنش‌های خود در لایه دوم به جای شبکه اصلی اتریوم، تمرکززدایی و امنیت را قربانی هزینه پایین‌تر کنند. این امر مطمئناً کاربران بیشتری را ترغیب می‌کند تا دارایی‌های خود را در جاهای دیگری پل بزنند. با این حال، ما کاملاً معتقدیم که انجام تراکنش در اتریوم برای اهداف خاص همچنان بهترین گزینه (به ویژه برای تراکنش‌های با ارزش بالا) در میان‌مدت در نظر گرفته می‌شود، زیرا پلتفرم‌های لایه دوم بلاک چین هنوز به بلوغ نرسیده‌اند.

گس فی (کارمزد) تراکنش‌ها در شبکه اصلی اتریوم همچنان بالاست و به بیشتر از ۷۲ gwei رسیده است. طبق داده‌های Etherscan، یک سواپ معمولی ۸۶/۱۵ دلار گس فی برای کاربران به همراه دارد، در حالی که فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) به طور متوسط گس فی ​​۱۴۵/۶۰ دلاری از کاربر طلب می‌کند.

میانگین گس فی اتریوم
میانگین گس فی اتریوم

قیمت اتریوم واکنش چندانی به اجرای دنکان در شبکه اصلی نشان نداد و طی ۲۴ ساعت گذشته با تقریباً ۱/۲۵ درصد رشد، حالا در سطح ۳۹۸۶ دلار قرار دارد.

ارتقاء دنکان در ماه آوریل به شبکه آزمایشی zkEVM خواهد رسید

بروزرسانی دنکان قرار است در ماه آوریل وارد شبکه آزمایشی zkEVM شود. مهندس و توسعه‌دهنده Polygon Labs، جرود واتس (Jarrod Watts)، معتقد است که این ارتقاء می‌تواند نفع زیادی برای Polygon zkEVM و راه‌حل‌های مشابه لایه دوم داشته باشد.

به گفته او، پروپوزال‌های ارائه شده در EIP-4844 برای کاربران اتریوم مفید خواهد بود و تأثیر مثبتی بر روی پالیگان و اکوسیستم ماشین مجازی اتریوم با دانش صفر (zkEVM) خواهد داشت.

در حالی که پالیگان با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است، اما به‌ عنوان یک زنجیره جانبی به جای یک راه‌حل واقعی لایه دوم عمل می‌کند. در نتیجه، تأثیر دنکان بر پالیگان ممکن است کمتر مشخص باشد.

با این حال، Polygon zkEVM هم از اثبات‌های دانش صفر (برای بهبود حریم خصوصی) و هم از رولاپ‌ها استفاده می‌کند. این بدان معناست که به طور بالقوه می‌تواند از ارتقاء دنکان بهره‌مند شود.

واتس، مهندسی که بر روی این پروژه کار می‌کند، خاطرنشان کرده که تقریباً ۸۰ درصد کارمزدهای zkEVM از کال دیتا حاصل می‌شود. به نظر می‌رسد که Polygon zkEVM با تغییر استاندارد خود به ذخیر‌ه‌سازی کارآمدتر «بلاب‌ها» پس از دنکان، این هزینه‌ها را به شدت کاهش خواهد داد.

Polygon zkEVM قصد دارد پروپوزال‌های EIP-4844 را با خود یکپارچه کند و تست و بررسی آن طی ماه آوریل در شبکه آزمایشی آغاز می‌شود. ارتقاء Feijoa این تغییرات را تقریباً یک ماه بعد به شبکه اصلی خواهد آورد.

به موازات این تلاش‌ها برای افزایش مقیاس‌پذیری، پالیگان روی Polygon 2.0 نیز کار می‌کند. بخش اصلی این بروزرسانی تبدیل توکن بومی فعلی آنها یعنی MATIC به POL خواهد بود.

پالیگان با این تغییر توکن قصد دارد کل اکوسیستم خود را یکپارچه کند و توکن POL به عنوان ابزاری برای تبادل و حکمرانی عمل خواهد کرد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...