اخبار ارز دیجیتال

افزایش محدودیت گس اتریوم؛ نگرانی جدید توسعه‌دهندگان

افزایش محدودیت گس اتریوم؛ نگرانی جدید توسعه‌دهندگان

توسعه‌دهندگان اتریوم، اپراتورهای گره و کاربران هنوز در مورد پیشنهاد اخیر ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) برای افزایش محدودیت گس در اتریوم به توافق نرسیده‌اند.

در تاریخ ۱۱ ژانویه، بوترین از افزایش «متوسط» ۳۳ درصدی محدودیت گس یا همان گس لیمیت (Gas Limit) برای بهبود توان عملیاتی شبکه اتریوم حمایت کرد. بوترین توضیح می‌دهد که افزایش گس لیمیت به ۴۰ میلیون پیشنهادشده از سطح ۳۰ میلیون فعلی، امکان انجام تراکنش‌های بیشتری را برای هر بلوک فراهم می‌کند و از نظر تئوری توان و ظرفیت کلی شبکه را افزایش می‌دهد.

با این حال، طبق گفته ماریوس ون در ویدن (Marius van der Wijden)، توسعه‌دهنده اتریوم که نگرانی‌های خود را در یک پست وبلاگی مورخ ۱۱ ژانویه با عنوان «چرا افزایش گس لیمیت دشوار است» بیان کرده، اشکالاتی در انجام این امر وجود دارد. نگرانی اصلی او افزایش سایز بلاک چین اتریوم است که شامل مانده حساب‌ها و داده‌های قرارداد هوشمند می‌شود. وی گفت که مجموع فضای مورد نیاز در حال حاضر فقط برای تراز شبکه تقریباً ۲۶۷ گیگابایت (GB) است.

او افزود:

اگر گس لیمیت را افزایش دهیم، سایز شبکه سریع تر رشد خواهد کرد.

بر اساس گزارش Blockchair، اندازه داده‌های تاریخچه کامل بلاک چین اتریوم در حال حاضر حدود ۹۰۰ گیگابایت است.

ویدن می‌گوید که ذخیره‌سازی داده‌ها در شرایط فعلی ارزان است و این امر باعث می‌شود که سایز شبکه کمتر نگران‌کننده باشد. با این حال، او اشاره کرد که دسترسی و اصلاح مقادیر زیادی از داده‌ها به تدریج کندتر می‌شود و همچنین در حال حاضر هیچ راه حل قطعی برای مدیریت رشد داده‌ها وجود ندارد.

علاوه بر این، او افزود که گس لیمیت بالاتر مدت زمان مورد نیاز برای همگام‌سازی را افزایش می‌دهد و ایجاد کلاینت‌های متنوع را سخت‌تر می‌کند.

مارتین کوپلمن (Martin Köppelmann)، یکی از بنیانگذاران Gnosis نیز نگرانی‌هایی را در این باره مطرح کرد و اظهار داشت که در صورت افزایش گس لیمیت، پهنای باند نیز افزایش خواهد یافت. پیتر سیلاگی (Péter Szilágyi)، سرپرست تیم اتریوم، یکی دیگر از افرادی بوده که نگرانی‌های خود را در مورد افزایش گس لیمیت ابراز کرده است.

او گفت:

افزایش آن قطعاً جنبه‌های منفی دارد. تراز شبکه سریع‌تر رشد می‌کند، همگام‌سازی در شبکه زودتر از آنچه که باید کند می‌شود و پتانسیل DoS رشد می‌کند.

گس لیمیت به حداکثر میزان کار و گس صرف شده برای اجرای تراکنش‌های اتریوم یا قراردادهای هوشمند در هر بلوک اشاره دارد. گس لیمیت به گونه‌ای تنظیم شده تا اطمینان حاصل شود که بلوک‌ها خیلی بزرگ نیستند و نمی‌توانند بر عملکرد و هماهنگ‌سازی شبکه تأثیر بگذارد. راه‌حل‌های احتمالی برای این امر شامل بروزرسانی‌هایی مانند EIP-4444 و EIP-4444 برای دسترس‌پذیری داده‌های رولاپ با استفاده از «بلاب‌ها (blobs)» می‌شود که به مهار روند رشد بلندمدت اتریوم کمک می‌کنند.

میکا زولتو (Micah Zoltu)، توسعه‌دهنده نرم‌افزار در پاسخ به پست Reddit ویتالیک بوترین گفت:

هدف ما باید این باشد که کاربران واقعی بتوانند گره‌های اتریوم را روی دستگاه‌های روزمره خود اجرا کنند. با این حال، این یک چالش بزرگ خواهد بود زیرا تراز و سایز بلاک چین در طول زمان رشد می‌کند.

او افزود:

نباید صرفاً اطمینان حاصل کنیم که یک گره اتریوم روی یک دستگاه چند هزار دلاری اجرا می‌شود. باید این را در نظر داشته باشیم که یک فرد عادی هم بتواند یک گره اتریوم را اجرا کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...