ارز های دیجیتال

سریع‌ ترین بلاکچین جهان؛ معرفی ۱۲ رمزارز با مقیاس‌ پذیری بالا

سریع‌ ترین بلاکچین جهان؛ معرفی ۱۲ رمزارز با مقیاس‌ پذیری بالا

فناوری بلاکچین با ظهور بیت‌ کوین در سال 2008 به جهان معرفی شد؛ نوآوری که طرز فکر جهان را در مورد تراکنش‌های آنلاین به کلی تغییر داد. رمزارزهایی که تا به امروز ایجاد شده‌اند، توانایی پوشش هر سه معیار امنیت، مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی را در یک شبکه به بهترین سطح ممکن ندارند. به عنوان مثال از نظر اغلب کارشناسان، بهترین شبکه‌ای که توانسته هم‌زمان امنیت و تمرکززدایی را حفظ کند، بلاکچین بیت ‌کوین است که در مقیاس‌پذیری ضعیف‌ است. از سوی دیگر، برخی بلاکچین‌ها مانند شبکه سولانا در مقیاس‌پذیری قوی‌تر هستند، اما ویژگی امنیت آن‌ها نسبت به بیت‌کوین ضعیف‌تر است. در این مقاله به معرفی ۱۲ مورد از سریع‌ترین بلاکچین‌های دنیای رمزارزها می‌پردازیم.

اهمیت سرعت در بلاکچین

یکی از اهداف و کاربردهای اصلی فناوری بلاکچین استفاده در پرداخت‌های بین‌المللی و تراکنش‌های آنلاین است. سیستم‌های سنتی که این نوع خدمات را ارائه می‌دهند، ارائه‌دهنده‌هایی نظیر پی پال، ویزا کارت، مسترکارت و… هستند. پروژه‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین برای اینکه بتوانند با ارائه‌دهنده‌های سنتی رقابت کنند و جایگزین آن‌ها شوند، باید مقیاس‌پذیری خود را ارتقا دهند و در پردازش و انجام تراکنش‌ها حداقل به اندازه سیستم‌های سنتی سریع باشند؛ بنابراین مقیاس‌پذیری اهمیت بسیار زیادی در شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین دارد.

در کنار امنیت، سرعت یک بلاکچین که در واقع به همان سرعت انتقال داده‌ها از مبدأ به مقصد یک تراکنش اشاره دارد، یکی از پارامتر‌های اصلی است؛ هر چه یک بلاکچین سریع‌تر باشد، سرعت پردازش و تأیید تراکنش‌ها در آن نیز بیشتر است. به طور کلی بلاک‌چین‌های سریع مزایای مختلفی از جمله موارد زیر را برای کاربران فراهم می‌آورند:

  • مقیاس‌پذیری و کاربرد بیشتر: مقیاس‌پذیری و سرعت دو عامل مرتبط به هم در بلاکچین هستند. هر چه یک بلاکچین سریع‌تر باشد، می‌تواند تعداد تراکنش بیشتری را در ثانیه انجام دهد و به این ترتیب قدرت پردازش برنامه‌ها و محاسبات پیچیده‌تر را دارد.
  • تجربه کاربری: اگر سرعت بلاکچین کم باشد، زمانی که لازم است تا تراکنش توسط شبکه تأیید شود، بیشتر خواهد شد و این امر احتمالاً باعث نارضایتی کاربران شود. ارائه تجربه کاربری سریع و قابل اعتماد برای کاربران یکی از عوامل مهم در پذیرش بلاکچین است. سرعت بالا در تأیید و انجام تراکنش‌ها، کاربران را تشویق می‌کند در اکوسیستم بلاکچین شرکت کرده و از آن استفاده کنند.
  • رقابت بهتر با سایر فناوری‌ها: در عصر اطلاعات، رقابت بین فناوری‌ها بسیار شدید است. سیستم‌های مبتنی بر بلاکچین باید قابلیت ارائه سرعت بالا را داشته باشند که بتواند با فناوری‌ها و سرویس‌های مشابه دیگر رقابت کنند.

بهترین بلاکچین ها از نظر TPS واقعی

معرفی سریع‌ ترین بلاکچین‌ها در سال ۲۰۲۴     

تمام بلاکچین‌هایی که تا به امروز معرفی شده‌اند، در مفهومی به نام «سه‌گانه‌ بلاک‌چین» که به تلاقی سه معیار: امنیت، مقیاس‌پذیری (سرعت) و تمرکززدایی اشاره دارد، چالش دارند. به عبارت دیگر، در تئوری یک بلاکچین زمانی بسیار قوی محسوب می‌شود که هم‌زمان امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری را ارائه دهد، اما در عمل اجرای این وضعیت بسیار دشوار است و تاکنون به صورت بهترین حالت رخ نداده است؛ یعنی هر پروژه‌ای رمزارزی که تا الان ایجاد شده است، اگر تمرکززدایی بسیار بالایی دارد، در یکی از دو مورد دیگر به بهترین نحوه ممکن عمل نکرده است.

اولین تراکنش دنیای رمزارزها در بلاکچین بیت‌کوین ۱۰ دقیقه طول کشید که تأیید شود. این زمان اگرچه در مقایسه با سیستم سنتی تراکنش‌های بانکی سریع بود، اما با گسترش محبوبیت ارزهای دیجیتال و افزایش تعداد کاربران و ازدحام شبکه، این زمان بیشتر شد. تأیید برخی تراکنش‌های بیت کوین در زمان شلوغی شبکه ممکن است تا یک ساعت نیز طول بکشد و این موضوع باعث کاهش کارآمدی بلاکچین آن شده است. بلاکچین اتریوم نیز اگرچه تا حدی نسبت به بیت‌کوین، مقیاس‌پذیری خود را بهبود بخشیده است، اما همچنان با سرعت کم در پردازش تراکنش‌ها مواجه است. راه‌حل‌های مختلفی از جمله استفاده از لایه دوم‌های اتریوم در این زمینه مطرح شده‌اند.

در مجموع اگرچه بیت کوین و اتریوم همچنان یکی از بهترین بلاک‌چین‌ها از نظر امنیت و تمرکززدایی هستند، اما پروژه‌های رمزارزی بسیاری به وجود آمده‌اند که نسبت به این دو سریع‌تر هستند؛ طوری که برخی از آن‌ها سرعت پردازش و تأیید تراکنش‌ها را به یک یا چند ثانیه کاهش داده‌اند. در این بخش به معرفی ۱۲ مورد از سریع‌ترین بلاکچین‌ها در دنیای رمزارزها خواهیم پرداخت. توان پردازش عملی و تست‌‌شده هر کدام از این رمزارزها تا زمان نوشتن این متن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

نام بلاکچین توان پردازش تراکنش (TPS) زمان تأیید تراکنش (بر حسب ثانیه)
بیت کوین 7 متغیر بین 600 الی 3000
اتریوم 15 تقریباً 300
سولانا 1504 کمتر از ۱
سویی 854 کمتر از 1
بایننس اسمارت چین 378 ۳ الی 5
پالیگان 190 2 الی 3
تون 175 کمتر از 5
ترون 160 کمتر از 10
نیر پروتکل 118 ۱۰ الی ۱۵
آوالانچ 89 1
کرونوس 72 10 الی 20
گنوسیس 66 کمتر از 30
فانتوم 59 1
آربیتروم 59 کمتر از 60

۱. سولانا (Solana): ۱۵۰۴ تراکنش در ثانیه

بلاکچین ارز دیجیتال سولانا (SOL) یکی از سریع‌ترین و مقیاس‌پذیرترین شبکه‌های بلاکچین در جهان است. این پروژه می‌تواند به کمک بهینه‌سازی‌ الگوریتم‌‎هایی مانند اثبات تاریخچه (PoH – Proof of History) یا اثبات سهام (PoS – Proof of Stake) تا 65 هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند؛ قابلیتی که باعث می‌شود زمان تأیید تراکنش‌ها در سولانا به طور معمول به زیر یک ثانیه کاهش یابد. بلاکچین سولانا به دلیل توان زیاد در پردازش تراکنش، یکی از بهترین شبکه‌ها برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود.

۲. سویی (Sui): 854 تراکنش در ثانیه

ارز دیجیتال سویی (SUI) به عنوان یکی از بلاکچین‌های لایه یک پرسرعت شناخته می‌شود که در طراحی بسیار شبیه اتریوم ساخته شده است؛ پروژه‌ای که برای پردازش تراکنش‌های فوری با پرداخت کارمزد تراکنش کم، بسیار مناسب است. بلاکچین سویی برای افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها، مجهز به فناوری اجرای تراکنش‌های موازی است؛ این امر باعث می‌شود که شبکه این رمزارز توان پردازش تا ۱۲۰ هزار تراکنش در ثانیه را داشته باشد. بلاکچین سویی در امور دیفای و توکن‌های غیر قابل تعویض بسیار کاربرد دارد.

۳. بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain): 378 تراکنش در ثانیه

بلاکچین بایننس اسمارت چین (BSC) یک شبکه بلاک‌چین موازی با بایننس چین (Binance Chain)، بلاکچین اصلی رمزارز بایننس کوین (BNB) است که در راستای بهبود مقیاس‌پذیری و سرعت انجام تراکنش‌ها در بلاکچین این رمزارز ساخته شده است. بایننس اسمارت چین از الگوریتم اثبات اعتبار سهام (PoSA – Proof of Staked Authority) استفاده می‌کند؛ بهره‌مندی از این مکانیزم در بایننس اسمارت چین باعث می‌شود که روند تأیید تراکنش‌ها به طور معمول در ۳ ثانیه انجام می‌شود. این بلاکچین برای توسعه‌دهندگان و کاربرانی که به دنبال هزینه کمتر و سرعت بالا هستند، جذاب است.

سریع ترین بلاکچین : اهمیت سرعت در تراکنش‌های ارز دیجیتال

۴. پالیگان (Polygon): ۱۹۰ تراکنش در ثانیه

پروژه ارز دیجیتال پالیگان (MATIC) یک بلاکچین لایه دوم است که روی بلاکچین اتریوم و به عنوان یک راه‌حل افزایش مقیاس‌پذیری راه‌اندازی شد. پالیگان با استفاده فناوری زنجیره‌های جانبی، امکان افزایش سرعت تراکنش‌های بر بستر شبکه اتریوم تا توان پردازش ۷ هزار تراکنش در ثانیه (TPS) را فراهم می‌کند. این ارز دیجیتال پلتفرمی را برای توسعه‌دهندگان DApp‌ ها ارائه می‌کند که با سرعت بالا و هزینه کم تراکنش‌های خود را انجام دهند، در حالی که از امنیت شبکه اتریوم و سایر مزایای زنجیره لایه اصلی آن بهره‌مند شوند. در حال حاضر تعداد زیادی از پلتفرم‌های صنعت بازی، صرافی‌های غیرمتمرکز و برنامه‌های کاربردی حوزه DeFi با شبکه پالیگان همکاری می‌کنند.

۵. شبکه تون (TON): 175 تراکنش در ثانیه

رمزارز وابسته به پیام‌رسان مشهور تلگرام یعنی تون کوین (Toncoin) دارای یک شبکه مبتنی بر بلاکچین بسیار سریع است؛ بلاکچین این رمزارز که TON (برگرفته از عبارت Telegram Open Network) نامیده می‌شود، دارای یک زنجیره اصلی و تعداد زیادی زنجیره جانبی است. بلاکچین تون که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، بسیار مقیاس‌پذیرتر از بلاکچین‌های اصلی نظیر شبکه بیت کوین و اتریوم است. این پروژه ادعا می‌کند که با ترکیب چند فناوری، توانسته به قابلیت پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه برسد. از این رو بنیان‌گذاران تون کوین می‌گویند که شبکه TON می‌تواند با شرکت‌هایی مانند ویزا و مسترکارت، در سرعت پردازش و تأیید تراکنش‌ها رقابت کند. سپس از این طریق، دسترسی به فضای وب ۳ را سریع‌تر کند.

۶. ترون (Tron): ۱۶۰ تراکنش در ثانیه

ارز دیجیتال ترون (TRX) نیز جزو پروژه‌هایی است که بلاکچین آن در مقیاس‌پذیری به طور قابل‌توجهی شناخته شده است؛ بلاکچین غیرمتمرکز و منبع‌باز این پروژه در سال ۲۰۱۷ توسط یکی از فعالان صنعت کریپتو به نام جاستین سان معرفی و راه‎اندازی شد. مکانیزم اجماع «اثبات سهام نمایندگی شده» (DPoS) به کار رفته در این شبکه همراه با برخی فناوری‌های دیگر، بلاکچین ترون را بسیار مقیاس‌پذیرتر از اتریوم کرده است؛ طوری که توان پردازش 2000 تراکنش در ثانیه را دارد. این قابلیت از شبکه ترون، توسعه‌دهندگان را برای ساخت dApp های جدید یا صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) در شبکه ترون جذب می‌کند.

۷. نیر پروتکل (NEAR Protocol): ۱۱۸ تراکنش در ثانیه

ارز دیجیتال نیر پروتکل (NEAR) یکی از آن پروژه‌های رمزارزی است که در زمان راه‌اندازی به عنوان رقیب اتریوم در مقیاس‌پذیری و کارمزد کم تراکنش‌ها معرفی شد. شبکه نیر برای افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت پردازش تراکنش‌ها در بلاکچین خود، مجهز به نوع خاصی از فناوری شاردینگ (تقسیم‌بندی شبکه به اجزای کوچک‌تر) است. شاردینگ استفاده شده در بلاکچین نیر که Nighshade نام دارد، می‌تواند توان پردازش شبکه را تا ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه افزایش دهد؛ راه‌حل Nighshade هم‌زمان امکان کاهش چشمگیری از کارمزد تراکنش‌ها را فراهم می‌آورد.

فناوری شاردینگ راه‌حلی برای افزایش مقیاس پذیری

۸. آوالانچ (Avalanche): ۸۹ تراکنش در ثانیه

بلاکچین رمزارز آوالانچ (AVAX) یک شبکه منحصر به فرد و مقیاس‌پذیر به نام Avalanche Network است که از الگوریتم اجماع اثبات سهام مختص به خود استفاده می‌کند. این شبکه در واقع از سه بلاکچین اصلی: زنجیره‌ی تبادل (X-Chain)، زنجیره‌ی قراردادهای هوشمند (C-Chain) و زنجیره‌ی پلتفرم (P-Chain) تشکیل شده که به شبکه در حل مشکلات مقیاس‌پذیری و کارمزد تراکنش‌ها کمک ویژه‌ای می‌کنند. بلاکچین آوالانچ با تقسیم‌ وظایف کلی شبکه در هر کدام از بلاکچین‌های مذکور، می‌تواند تا ۴٬۵۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند و زمان تأیید هر تراکنش در آن به یک ثانیه برسد. آوالانچ برای اجرای برنامه‌های هوشمند و ارائه خدمات مالی به صورت متمرکز یا غیرمتمرکز، مناسب است.

 

۹. کرونوس (Cronos): ۷۲ تراکنش در ثانیه

شبکه ارز دیجیتال کرونوس (CRO) به عنوان یک «بلاکچین قابل تعامل» (Interoperable Blockchain) راه‌اندازی شد؛ طوری که امکان نقل و انتقال برنامه‌ها و دارایی‌های رمزنگاری شده از زنجیره‌های بلاکچینی مختلف را ساده کند. این شبکه هم‌زمان با کارمزد کم تراکنش‌ها، توان عملیاتی سریع و کاهش زمان نهایی تأیید تراکنش‌ها را در اولویت قرار داده است. بلاکچین کرونوس به عنوان یک زنجیره سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) عمل می‌کند و با پشتیبانی از شبکه‌های ارتباط بین بلاکچینی (IBC) مبتنی بر Cosmos SDK تقویت شده است. این ادغام به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد که dApp ها را بر بستری متکی به زیرساخت EVM ایجاد و راه‌اندازی کنند.

۱۰. گنوسیس (Gnosis): ۶۶ تراکنش در ثانیه

پروژه ارز دیجیتال گنوسیس (GNO) به عنوان یک زنجیره «لایه اجرا» (Execution Layer) در ماشین مجازی اتریوم عمل می‌کند. این شبکه از استیبل کوین ایکس دای (xDAI)، مشتقی از ارز دیجیتال دای که خود یک استیبل کوین متصل به دلار آمریکا است، برای تراکنش‌ها و پرداخت هزینه‌ها استفاده می‌کند. امنیت شبکه گنوسیس توسط مکانیزم Gnosis Beacon Chain (GBC) تضمین می‌شود که نوعی از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده شده در پروژه‌های کاردانو و سولانا است؛ کاربران برای مشارکت در اعتبارسنجی تراکنش‌های شبکه، توکن‌های GNO را به اشتراک می‌گذارند و برای کمک به امنیت شبکه، پاداش‌های اضافی GNO دریافت می‌کنند. بلاکچین این رمزارز توان پردازش 500 تراکنش در ثانیه را دارد.

۱۱. فانتوم (Fantom): 59 تراکنش در ثانیه

ارز دیجیتال فانتوم (FTM) یکی دیگر از بلاکچین‌های سریع در دنیای رمزارزها محسوب می‌‎شود که از ماشین مجازی اتریوم استفاده می‌کند؛ به این ترتیب، توسعه‌دهندگان به سادگی می‌توانند DApp های خود را در شبکه فانتوم مستقر کنند و گسترش دهند. بلاکچین فانتوم ادعا می‌کند که توان پردازش ۲۰ هزار تراکنش در ثانیه را دارد و تنها در یک ثانیه تراکنش ارزهای دیجیتال را تأیید می‌کند. فانتوم مجهز به نوع خاصی از اجماع اثبات سهام به نام «لاچسیس» (Lachesis) یا LPoS است؛ الگوریتم LPoS به گره‌ها اجازه می‌دهد که به طور هم‌زمان تراکنش‌ها را پردازش کنند و از این طریق منجر به افزایش سرعت و کارایی شبکه شود. علاوه بر این، روش اجماع بلاکچین فانتوم مجهز به DAG یا «گراف جهت‌دار غیرمدور» (Directed Acyclic Graph) است که به نودها اجازه می‌دهد تراکنش‌ها را به صورت موازی پردازش کنند.

۱۲. آربیتروم (Arbitrum): 59 تراکنش در ثانیه

رمزارز آربیتروم (ARB) یکی دیگر از پروژه‌های کریپتویی است که به عنوان یک راه‌حل لایه دوم برای افزایش مقیاس‌پذیری بلاکچین اتریوم راه‌اندازی شد. شبکه آربیتروم از فناوری رول‌ آپ‌ (Rollup) برای افزایش قابل‌توجه مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه‌های تراکنش‌ در عین حفظ امنیت بلاکچین اصلی اتریوم استفاده می‌کند. این پروژه با ترکیب روش‌های مختلفی توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد که قراردادهای هوشمند سازگار با EVM را با توان تراکنش بسیار بالاتر و کارمزدهای کمتر در مقایسه با زنجیره اصلی اتریوم اجرا کنند؛ قابلیتی که آربیتروم را به یک پلتفرم قانع‌کننده برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز تبدیل می‌کند.

فناوری رول آپ در پروژه های لایه دوم اتریوم نوعی از سریع ترین بلاکچین ها

پارامتر‌های اندازه گیری سرعت بلاکچین‌‌ها      

عوامل مختلفی مانند زمان و اندازه بلاک، ترافیک در شبکه، هزینه‌های تراکنش و… وجود دارند که در اندازه‌گیری سرعت یا عملکرد یک بلاکچین مؤثرند. مهم‌ترین پارامتر‌ها در اندازه‌گیری سرعت یک بلاکچین عبارت‌اند از:

۱. میزان TPS

مفهوم TPS که مخفف عبارت Transactions Per Second است، به تعداد تراکنش‌هایی اشاره دارد که یک بلاکچین می‌تواند در واحد زمان پردازش کند. هرچه TPS یک بلاکچین بالاتر باشد، ظرفیت آن بلاکچین بیشتر و در نتیجه شبکه سریع‌تر است.

۲. زمان بلاک

زمان بلاک زمانی است که برای استخراج یا تولید یک بلاک جدید در بلاکچین صرف می‌شود. هر چه زمان بلاک کوتاه‌تر باشد عملکرد بلاکچین افزایش خواهد یافت. سپس بلاکچین سریع‌تر خواهد شد.

۳. زمان تأیید

زمان تأیید در یک بلاکچین به زمانی اشاره دارد که طول می‌کشد یک تراکنش در بلاکی از شبکه گنجانده شود و تأییدشده‌ی نهایی در نظر گرفته شود؛ در واقع، زمان تأیید همان بازه زمانی است که بین لحظه‌ درخواست تراکنش در شبکه از حساب مبدأ تا لحظه انجام تراکنش در حساب مقصد، طوری که غیرقابل برگشت تلقی شود، طول می‌کشد. بلاکچین‌های با زمان تأیید کمتر، سریع‌تر تلقی می‌شوند.

۴. تأخیر

در دنیای مبتنی بر بلاکچین، تأخیر یا Latency در یک شبکه بلاک‌چینی زمان بین شروع یک تراکنش و اولین تأیید آن را اندازه‌گیری می‌کند. این پارامتر مؤثر از عواملی مانند زمان انتشار در شبکه، زمان انتشار در بلاک و زمان اعتبارسنجی بلاک توسط گره‌ها خواهد بود. تأخیر کمتر نشان‌دهنده پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها در بلاکچین است.

۵. مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری (Scability) مهم‌ترین عاملی است که در سرعت هر بلاکچین نقش دارد و به توانایی یک بلاکچین در مدیریت افزایش حجم تراکنش بدون کاهش قابل‌توجه عملکرد اشاره دارد. یک بلاکچین مقیاس‌پذیر می‌تواند تعداد زیادی از تراکنش‌ها را انجام دهد و در عین حال سرعت و کارایی خود را حفظ کند.

۶. الگوریتم اجماع

الگوریتم اجماع مورد استفاده در یک بلاکچین می‌تواند بر سرعت آن تأثیر بگذارد؛ برخی از الگوریتم‌های اجماع مانند انواع روش‌های اثبات سهام (PoS) در مقایسه با روش‌های مبتنی ‌بر اثبات کار (PoW – Proof of Work)، برای تأیید بلاک‌ها بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند.

۷. تراکم شبکه

میزان شلوغی شبکه یا تعداد تراکنش‌های معلق در یک بلاکچین می‌تواند بر سرعت انجام تراکنش‌‌ها در آن بلاکچین تأثیر بگذارد. ترافیک و ازدحام شبکه احتمالاً منجر به کندتر شدن زمان پردازش تراکنش شود.

بررسی پروژه‌های مختلف بلاکچین از نظر سرعت     

به طور کلی معیارهای زیادی وجود دارند که برای مقایسه و دسته‌بندی انواع بلاکچین‌ها می‌توان به آن‌ها اکتفا کرد. مقیاس‌پذیری و سرعت یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در ارزیابی و دسته‌بندی بلاکچین‌های مختلف مورد بررسی واقع شود؛ به ویژه زمانی که عملکرد و کاربردپذیری یک بلاکچین بسیار حائز اهمیت است و رابطه مستقیم با میزان سرعت آن بلاکچین در پردازش و تأیید تراکنش‌ها دارد. در این بخش، پروژه‌های مختلف بلاکچین را از نظر سرعت با هم بررسی می‌کنیم:

نوع بلاکچین نمونه
بلاکچین‌های قدیمی LTC ،BTC و XRP
بلاکچین‌های کند BTC و BCH
بلاکچین‌های نسبتا سریع ETH و BSC
بلاکچین‌های زیر ۵ دقیقه ADA و XRP
بلاکچین زیر ۱ دقیقه FTM ،SOL و ATOM

بلاکچین‌های قدیمی

بلاکچین‌های قدیمی نظیر نسخه استفاده شده در پروتکل بیت‌کوین اغلب برای تأیید تراکنش‌ها به چند دقیقه زمان نیاز دارند. این نوع شبکه‌ها اغلب به عنوان نسل اول بلاکچین نیز شناخته می‌شوند. هدف اولیه بلاکچین‌های نسل اول ارائه یک راه‌حل جایگزین برای پرداخت‌های بدون واسطه است.

  • بیت کوین (BTC): سرعت تأیید تراکنش در بلاکچین بیت کوین حداقل ۱۰ دقیقه است.
  • لایت کوین (LTC): سرعت تایید بلاکچین لایت کوین تقریباً ۲.۵ دقیقه است.
  • ریپل (XRP): سرعت تایید در بلاکچین ریپل کمتر از یک دقیقه است.

بلاکچین‌‌های کند

کندترین شبکه‌های بلاکچین‌ در جهان معمولا آن‌هایی هستند که از انواع الگوریتم‌های اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند؛ الگوریتم‌هایی که زمان تأیید و اضافه کردن بلاک‌ها در آن‌ها به نسبت طولانی است. بلاکچین‌هایی از جمله بیت‌کوین و بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) جزو شبکه‌های کند محسوب می‌شوند؛ بیت‌کوین کش یک فورک از شبکه بیت‌کوین است که زمان تأیید بلاک‌ها در آن همانند بیت‌کوین، حدوداً 10 دقیقه است و در برخی موارد حتی بیشتر می‌تواند باشد.

بلاکچین‌های نسبتا سریع

بلاکچین‌های نسبتاً سریع و با زمان تأیید تراکنش‌های کوتاه‌تر از الگوریتم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند که با هدف افزایش سرعت و قابلیت همگام‌سازی بیشتر طراحی شده‌اند. این نوع شبکه‌ها که به بلاکچین‌های نسل دوم نیز مشهور هستند، قصد دارند علاوه بر ارائه یک راه‌حل جایگزین برای پرداخت‌ها، ابزاری برای راه‌اندازی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز باشند. برخی از بلاکچین‌های نسبتا سریع در جهان عبارت‌اند از:

  • اتریوم (ETH): اتریوم یک بلاکچین متن‌باز است که در ابتدا از الگوریتم PoW استفاده می‌کرد، اما بعدتر بلاکچین خود را به الگوریتم سریع‌تر اثبات سهام تغییر داد. به همین منظور، نسبت به بلاکچین‌های نسل اول که از PoW استفاده می‌کنند، زمان تأیید بلاک‌ها کمتر است. سپس مقیاس‌پذیرتر است.
  • بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain): شبکه بایننس اسمارت چین یک بلاکچین متمرکز است که از الگوریتم اثبات سهام استفاده می‌کند. سرعت تأیید تراکنش‌ها در بایننس اسمارت چین تقریباً حوالی ۳ الی ۵ ثانیه است.

بلاکچین‌های زیر ۵ دقیقه

بلاکچین‌هایی که زمان تشکیل بلاک آن‌ها کمتر از ۵ دقیقه است، در حال حاضر به عنوان بلاکچین‌ سریع شناخته می‌شوند. برخی از معروف‌ترین پروژه‌های رمزارزی که بلاکچین‌ آن‌ها، تراکنش‌ها را زیر ۵ دقیقه تأیید می‌کند عبارت‌اند از:

  • کاردانو (ADA): بلاکچین کاردانو قدرت پردازش ۲۵۰ تراکنش در ثانیه را دارد. این بلاکچین بین ۵ تا ۱۰ ثانیه تراکنش‌ها را تأیید می‌کند.
  • ریپل (XRP): بلاکچین ریپل می‌تواند ۱۵۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کند. سرعت ساخت بلاک در این بلاکچین نیز بین ۵ تا ۱۰ ثانیه طول می‌کشد.

سریع ترین بلاکچین ها در پردازش تراکنش‌ها

بلاکچین زیر ۱ دقیقه

بلاکچین‌هایی که زیر یک دقیقه تراکنش را تأیید می‌کنند، جزو جدیدترین بلاکچین‌هایی هستند که اغلب از امکانات بسیار زیادی مانند قراردادهای هوشمند، برنامه‌های غیرمتمرکز و… پشتیبانی می‌کنند و بسیار سریع نیز محسوب می‌‎شوند؛ زیرا مقیاس‌پذیری بالایی دارند. برخی از بلاکچین‌هایی که تراکنش را زیر ۱ دقیقه تایید نهایی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • سولانا (SOL): بلاکچین سولانا به دلیل تکنولوژی منحصر به فردی که دارد سریع‌‌ترین بلاکچین جهان در حال حاضر است و تراکنش‌ها را زیر یک ثانیه تأیید می‌کند. این بلاکچین همچنین به عنوان مقیاس‌پذیرترین بلاکچین جهان شناخته می‌شود.
  • فانتوم (FTM): سرعت تأیید تراکنش در بلاکچین فانتوم ۱ الی ۲ ثانیه است.
  • کازماس (ATOM): سرعت تأیید تراکنش در بلاکچین کازماس ۶ ثانیه است.

در مجموع توجه به این نکته مهم است که اعداد و ارقام ارائه شده در این مقاله، تقریبی هستند، زیرا به صورت میانگینی از بازه‌های زمانی مختلف حاصل شده‌اند؛ به عبارت دیگر، نمی‌توان به صورت دقیق گفت که زمان تأیید نهایی هر تراکنش در یک شبکه مبتنی‌ بر بلاکچین چقدر است، زیرا این موضوع در بازه‌های زمانی مختلف و بسته به میزان شلوغی یا ترافیک در حجم درخواست‌ها متفاوت است.

بلاکچین‌ سریع‌تر، کارایی بیشتری دارد

با افزایش کاربران دنیای ارزهای دیجیتال و گسترش استفاده از فناوری بلاکچین در صنایع مختلف، تأیید سریع تراکنش‌‎ها در بلاکچین و عملکرد سریع پروژه‌های مبتنی بر این فناوری بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر، بلاکچین ارز دیجیتال سولانا در این زمینه قوی‌ترین شبکه محسوب می‌شود؛ بنابراین این پروژه کاربردهای زیادی در صنعت وب ۳، بخش دیفای و راه‌اندازی برنامه‌های غیرمتمرکز، ایجاد توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) و… دارد. البته توجه به این نکته مهم است که با در نظر گرفتن، پوشش هر سه ویژگی اساسی یک بلاکچین یعنی: امنیت، تمرکززدایی و مقیاس‌پذیری، شکی نیست که بیت‌کوین همچنان برترین پروژه دنیای رمزارزها است. در این مقاله سعی کردیم که به معرفی لیستی از سریع‌ترین بلاکچین جهان بپردازیم.

سریع‌ ترین بلاکچین جهان؛ معرفی ۱۲ رمزارز با مقیاس‌ پذیری بالا
فناوری بلاکچین با ظهور بیت‌ کوین در سال 2008 به جهان معرفی شد؛ نوآوری که طرز فکر جهان را در مورد تراکنش‌های آنلاین به کلی تغییر داد. رمزارزهایی که تا...
3.67 از 3 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...