سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

به‌نظر شما چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟ اگر تابه‌حال برای خرید یا فروش ارز دیجیتال در بازار اقدام کرده باشید، متوجه این موضوع شده‌اید که قیمت ارزها در صرافی‌های مختلف متفاوت است. این مسئله دلایل متعددی دارد که در ادامه به آن پاسخ داده‌ایم. جالب است بدانید این اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف خود نیز یکی از روش‌های کسب درآمد و سود برای افراد حرفه‌ای در بازار دنیای دیجیتال است. اما قبل از آن‌که به سراغ دلایل تفاوت قیمت ارز دیجیتال در صرافی های ایرانی و خارجی برویم؛ بهتر است برای درک مفاهیم درباره نحوه کار و روش های قیمت گذاری رمز ارزها نیز صحبت کنیم. سپس اگر می‌خواهید بدانید چرا لیست قیمت رمزارزها در صرافی‌ها متفاوت است و کسب درآمد از این روش چگونه انجام می‌شود، تا انتها این مطلب از ایرانیکارت با ما همراه باشید.

آشنایی با نحوه کار و روش های قیمت گذاری در صرافی های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند ارزهای فیات نیستد که قیمت واحد داشته باشند و دولت‌ها بتوانند با اعمال سیاست‌های مالی (چاپ پول و تعیین نرخ بهره) آن‌ها را کنترل کنند. عرضه ارزهای فیات در بازار برای کنترل تورم انجام می‌شود. درحالی‌ که عرضه محدود را در برخی از کوین‌ها و بیت کوین که تعیین کننده قیمت در آلت کوین‌ها است را شاهد هستیم.

اما “چگونه قیمت ارزهای دیجیتال تعیین می‌شوند؟” یا بهتر است بگوییم “نحوه کار و روش های قیمت گذاری در صرافی های ارز دیجیتال چیست؟”. جالب است بدانید بطورکلی، تعیین کننده قیمت ارزهای دیجیتال؛ معاملاتی است که توسط کاربران در این بازار انجام می‌شود. میزان تقاضا کاربران برای خرید ارزهای رمزنگاری شده و نقدینگی و عرضه آن‌ها در بازار کریپتو کارنسی است که نقش اصلی را در تعیین قیمت انواع ارز دیجیتال در دنیا و صرافی‌های ایرانی و خارجی دارد.

دلایل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف

دلایل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟ برخی فکر می‌کنند اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال تنها بین صرافی‌های ایرانی و خارجی است. درحالی‌که این اختلاف قیمتی در کل پلتفرم‌های معاملاتی ارزهای دیجیتال وجود دارد. پارامترهای زیر، دلایل اختلاف قیمت ارز دیجیتال در همه صرافی‌های ایرانی و بین‌المللی است.

  • عدم قیمت‌گذاری با استانداردهای جهانی

یکی از دلایل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف این است که هیچ‌گاه در قوانین مالی بازارهای جهانی، قیمت گذاری ارزهای دیجیتال انجام نشده است. بهتر است در این بخش نیز به این سوال پاسخ دهیم که “چرا تا به امروز قیمت ارزهای دیجیتال براساس استاندارهای جهانی تعیین نشده است؟”. پاسخ این سوال ساده است زیرا رمز ارزها وابسته به نهادهای خاص یا برای دولت خاصی نیستند.

کریپتو کارنسی یک بازار جهانی است که همه رمز ارزها در آن، براساس ویژگی‌هایی که در ادامه بررسی کرده‌ایم، قیمت گذاری می‌شوند. البته عدم قیمت گذاری ارزهای دیجیتال برای همه رمز ارزها نیست. برخی از رمز ارزها که با نام استیبل کوین شناخته می‌شوند؛ به ارزهای فیات متصل هستند و معمولا ثبات قیمتی دارند همچون تتر که برابر با یک دلار آمریکا است.

  • غیرمتمرکز بودن رمز ارزها

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟ غیرمتمرکز بودن رمز ارزها و انتشار آن‌ها در بستر بلاک چین و ویژگی ناشناس بودن آن‌ها؛ سبب به‌وجود آمدن مزایایی نظیر پایین آمدن هزینه تراکنش‌ها در معاملات آنلاین، کاهش خطر هک شدن ارزهای دیجیتال و تبادل ارزها در سطح بین‌الملل، شده است.

این‌عدم کنترل قیمت ارزهای دیجیتال وعدم تعیین قیمت جهانی، به دلیل فاکتور غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال است که یکی دیگر از دلایل تفاوت قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌های ایرانی و خارجی به‌حساب می‌آید.

عدم قیمت‌گذاری با استانداردهای جهانی

  • حجم معاملات (میزان عرضه‌وتقاضا)

قانون عرضه‌وتقاضایی که در بازارهای مالی (فروش و ارائه خدمات) وجود دارد، برای بازار ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند. هرچه میزان تقاضا از عرضه یک ارز دیجیتال در صرافی آنلاین بیشتر باشد، کاهش قیمت آن رمز ارز در همان صرافی دیده می‌شود.

همانطور که در کل جهان فقط یک فروشگاه مواد غذایی وجود ندارد و همه فروشگاه‌ها از سود جداگانه و وابسته به میزان مشتریان خود بهره‌مند می‌شوند، حجم معاملات نیز در هیچ یک از صرافی‌های مختلف یکسان نیست. به‌طور کلی میزان عرضه‌وتقاضا در هر صرافی متفاوت است و نقدینگی هر صرافی نیز از دلایل تفاوت قیمت ارز دیجیتال در صرافی های ایرانی و خارجی است.

  • میزان نقدینگی

میزان نقدینگی هر صرافی به نسبت دیگر رقبای خود، تفاوت‌های غیرقابل چشم‌پوشی دارد. این تفاوت‌ نقدینگی، رابطه مستقیمی با میزان کاربران فعال در صرافی داشته و هرچه اعتبار صرافی در بازارهای جهانی بیشتر باشد، طیف وسیع‌تری از کاربران را در برمی‌گیرد. به مراتب به دلیل تقاضا بالا در معاملات کاربران، نقدینگی کاهش یافته و روند صعودی در قیمت گذاری رمزارزها در صرافی‌های بزرگ به مراتب بیشتر دیده می‌شود.

  • محدودیت‌های اعمال شده در قوانین مالی هر کشور

باوجود محبوبیت و استقبال‌هایی که مردم جهان از بازارهای مالی آنلاین در طول سال‌های اخیر کرده‌اند، برخی از دولت‌ها هستند که با سرمایه‌گزاری مردم کشور خود در بازار کریپتو کارنسی مخالف هستند.

از این‌رو، برای پاسخ سوال “چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است” برای این کشورها باید گفت؛ قوانین تصویب شده یکی از تاثیرات منفی در بازار ارز دیجیتال این کشورها را دارد و عدم هماهنگی قیمت‌ها در صرافی‌های این کشورها به وضوح دیده می‌شود.

این قوانین در کشورهایی نظیر چین، ترکیه، مصر، روسیه، نپال، ویتنام و اکوادور حاکم است. همچنین در برخی دیگر از کشورها، قوانین سخت‌گیرانه مالیاتی و دارایی وجود دارد که این مسئله به تنهایی یکی از برجسته‌ترین دلایل اختلاف قیمت ارز دیجیتال در صرافی های ایرانی و خارجی به‌شمار می‌آید. در قوانین حاکم بر این کشورها، افراد جامعه ارزش سرمایه واقعی خود را از طریق خرید رمز ارزها پنهان می‌کنند. افزایش تقاضا برای خرید ارزهای دیجیتال در این جوامع بیشتر است و باعث بالا رفتن قیمت ارزها در صرافی‌ها می‌شود.

  • کارمزد تراکنش‌ها در صرافی‌های دیجیتال

صرافی‌ها بستری برای انجام معاملات ارزهای دیجیتال هستند. هزینه‌های پرداختی برای ایجاد این بسترها برای کاربران، بسیار زیاد بوده و تنها سود حاصل از این بستر، کارمزد تراکنش‌های معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها است.

کارمزدهای در نظر گرفته شده برای انجام معاملات در دنیای دیجیتال به نسبت سودآوری‌های مالی پس از سرمایه‌گذاری و ارزشی که این تجارت دارد، بسیار پایین است. این کارمزدها در صرافی‌‌های ایرانی و خارجی متغیر است و توسط صرافی با توجه به هزینه‌های ساخت بستر، نقدینگی مالی و حجم معاملات تعیین می‌شود. کارمز تراکنش‌های تعیین شده توسط هر صرافی‌ دیجیتال، یکی دیگر از پاسخ‌های سوال “چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟”، محسوب می‌شود. 

  • تفاوت بازه بروزرسانی قیمت‌ها در صرافی‌های ایرانی و خارجی

لیست قیمت‌هایی که در صرافی‌ها نمایش داده می‌شود، براساس آخرین معامله‌ای است که کاربران در آن صرافی انجام داده‌اند. هر صرافی باتوجه به فاکتورهای قیمت گذاری که دارد و منابع متفاوتی که برای بدست آوردن قیمت پایانی استفاده می‌کند، فهرست قیمت‌های خود را بروز می‌کند. عدم تعیین زمان مشخص به‌صورت جهانی برای بروز رسانی قیمت‌ها در این پلتفرم نیز از دلایل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف است.

چطور اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها را رصد کنیم؟

تعداد صرافی‌های ارزدیجیتال در دنیا بسیار زیاد است و رصد کردن اختلاف قیمت در صرافی‌های مختلف برای خرید ارز دیجیتال با قیمت پایین امکان‌پذیر نیست. علاوه‌بر آن پیش‌تر به این مسئله اشاره کردیم که فهرست قیمت‌ها در صرافی‌های ایرانی و خارجی در یک ساعت مشخص بروزرسانی نمی‌شوند. برای رصد کردن قیمت ارزهای دیجیتال می‌توانید از وبسایت‌های رسمی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کمک بگیرید.

همچنین ربات‌هایی با نام ربات آربیتراژ ارز دیجیتال طراحی شده‌اند که با آن‌ها می‌توانید تغییرات قیمت در صرافی‌ها را رصد کنید. البته استفاده از ربات‌ها برای انجام معاملات ارز دیجیتال و ترید توصیه نمی‌شود زیرا ربات‌ها معمولا ایمن نیستند و امکان دسترسی هکرها به آن‌ها بالا است. جالب است بدانید اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی های مختلف یکی از راه‌های کسب درآمد از بازارهای دیجیتال است.

کسب سود از اختلاف قیمت رمز ارزها در صرافی‌های مختلف - آربیتراژ

کسب سود از اختلاف قیمت رمز ارزها در صرافی‌های مختلف

بازارهای مالی دیجیتال پتانسل زیادی در بدست آوردن سودهای کلان دارند. یکی از این راه‌ها خرید انواع ارز دیجیتال با قیمت پایین و فروش آن در صرافی‌های دیگر با قیمت بالاتر است که آربیتراژ (Arbitrage) نام دارد.

آربیتراژ ارز دیجیتال ملزم به سرعت عمل معامله‌گر است زیرا در کمتر از یک لحظه قیمت‌های لیست شده در صرافی‌ها می‌توانند تغییر کنند. کارمزد تراکنش‌ها نیز در سودی که قرار است از Arbitrage بدست آید تاثیر می‌گذارند.

پس مهم است که صرافی را برای خرید و فروش انتخاب کنید که کارمزد کمی را برای معاملات در نظر گرفته باشد. همچنین واریز از صرافی مبدا به صرافی مقصد باید آنی و بدون تاخیر انجام شود. از‌این‌رو اگر قصد کسب سود از اختلاف قیمت رمز ارزها در صرافی های مختلف را دارید، این نکته را نیز در نظر بگیرید.

داشتن پشتیانی شبانه‌روزی نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مهم صرافی مبدا و مقصد است؛ زیرا در صورت بروز مسئله‌های پرداخت وجه یا واریز رمز ارز،  قبل از آن‌که سرمایه‌تان کاهش یابد، بتوانید آن مشکل را حل کنید.

کلام آخر

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟ سوالی بود در این مطلب که به پاسخ آن پرداختیم. در پی پاسخ این سوال، سوالات دیگری نظیر ” نحوه چگونگی روش‌های قیمت گذاری در صرافی‌های ارز دیجیتال و چطور اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی ها را رصد کنیم؟” را بررسی کردیم.

به طور خلاصه از دلایل اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی های ایرانی و خارجی می‌توان به غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، کارمزد تراکنش‌ها در صرافی، میزان عرضه‌وتقاضا و نقدینگی، محدودیت‌های مالیاتی و مالی در کشورها و عدم قیمت گذاری در بازارهای جهانی و بروزرسانی قیمت‌ها در ساعت‌های نامشخص، اشاره کرد.

آربیتراژ نیز نحوه درآمدی از بازارهای مالی دیجیتال است که از طریق آن می‌توان از اختلاف‌ قیمت رمز ارزها در صرافی‌های مختلف، کسب سود کرد. همچنین به این نکته نیز اشاره کردیم که برای کسب سود از آربیتراژ فاکتورهای واریز آنی، پشتیبانی و کاهش پایین کارمزد معاملات را باید در نظر بگیرید. در انتها، امیدواریم با خواندن این مقاله پاسخ همه سوالات خود را پیدا کرده باشید!

چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟
به‌نظر شما چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی ها متفاوت است؟ اگر تابه‌حال برای خرید یا فروش ارز دیجیتال در بازار اقدام کرده باشید، متوجه این موضوع شده‌اید که قیمت...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...