سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

استراتژی مارتینگل در ارز دیجیتال + نکات مهم آن

استراتژی مارتینگل در ارز دیجیتال + نکات مهم آن

در بازار خرید فروش ارز دیجیتال استراتژی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به معامله بپردازید. یکی از استراتژی‌هایی که ممکن است اسم آن را بسیار شنیده باشید، مارتینگل است. استراتژی Martingale بیان می‌کند که وقتی معامله‌ وارد ضرر می شود، حجم دوبرابر از اولیه را وارد معامله کنیم. با دو برابر کردن مداوم حجم معامله در هنگام ضرر، معامله‌گر از نظر تئوری با یک معامله برنده در نقطه‌ای یکسان قرار می گیرد. در ادامه به بررسی جامع این استراتژی می‌پردازیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مارتینگل چیست؟

این استراتژی توسط ریاضیدان فرانسوی Paul Pierre Levy اختراع شد. پیش‌فرض این استراتژی بر اساس این ایده است که یک معامله می‌تواند به‌طور کلی شما را سودده کند. طبق استراتژی مارتینگل، معامله گران باید بعد از هر بار که ضرر، در معامله حجم معامله را دو برابر کنند.

این استراتژی از نظر تئوری برای سرمایه‌گذاری خوب عمل می‌کند، اما یک روش پر رسیک محسوب می‌شود و به سرمایه زیاد و تجربه بالا نیاز دارد.

استراتژی مارتینگل چگونه کار می‌کند؟

استراتژی مارتینگل چگونه کار می‌کند؟

بگذارید موضوع را برایتان بازتر کنیم. سیستم مارتینگل که به‌عنوان استراتژی مارتینگل هم شناخته می‌شود یک روش ترید است که نیازمند ریسک زیادی است. ایده کلی این سیستم بر پایه آمار و احتمال است. شما نمی‌توانید به‌طور مدام ضرر کنید، در نهایت به یک سود دست پیدا می‌کنید. با این حال شما سرمایه‌تان را افزایش می‌دهید تا یک معامله سودده کل ضرر شما را جبران کند.

همچنین مارتینگل بر اساس نظریه بازگشت میانگین عمل می‌کند. شما باید ضررها را تحمل کنید تا در نهایت به سود دست پیدا کنید. باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سود نهایی شما نسبت به ریسکی که می‌کنید کمتر است. در نتیجه این روش طالب ریسک زیادی است.

همانطور که تئوری احتمال نشان می‌دهد، شما می‌توانید تمام باخت‌های خود را بازیابی کنید به شرطی که افزایش حجم را تا زمان برد، ادامه دهید. به این ترتیب زمانی که معامله در نهایت وارد سود شد، تمام ضرر، به علاوه سود اضافه را پس می‌گیرید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال  در سال 2023

در روش مارتینگل، معامله‌گر پس از هر ریزش قیمت، حجم معامله را افزایش می‌دهد. در واقع مارتینگل، یک افزایش خودکار در حجم معامله است که به بازیابی سرمایه از دست رفته در شرایط نامطلوب بازار کمک می‌کند.

برای مثال اگر یک معامله با حجم ۱۰۰ دلار باز کرده باشیم و معامله ما وارد ضرر شود، در سطوح خاص قیمت در مرحله اول ۲۰۰ دلار و سپس اگر کاهش قیمت ادامه داشته باشد در مرحله دوم ۴۰۰ دلار و به همین ترتیب ادامه می‌دهیم تا روند قیمت دارایی معکوس شده و معامله ما وارد سود شود.

مفهوم مارت زدن در ارز دیجیتال

مارت زدن همان استفاده از روش‌ مارتینگل است. افرادی که شرط‌بندی می‌کنند از مارت زدن استفاده می‌کنند؛ در واقع مارت زدن هم عملکردی مانند مارتینگل دارد. فرض کنید فردی ‌به اندازه A شرط‌بندی می‌کند. اگر ببازد در شرط بعدی خود ۲A پول می‌گذارد. در هر دفعه که شرط ببازد مبلغ دو برابر می‌شود تا زمانی که برنده شود. زمانی که شرط برنده شود، فرد به اندازه A سود می‌کند.

مارت زدن در ترید ارز‌های دیجیتال هم به همین‌گونه عمل می‌کند. شما در معامله خود اگر ضررده شوید، مبلغ معامله بعدی را دو برابر می‌کنید. این کار را در ترید به‌قدری ادامه می‌دهید که به سود برسید. اگر تنها یکی از معامله‌ها به سود منجر شود، شما به سود کلی دست پیدا می‌کنید. البته برخی از تریدر‌ها معتقدند که دو برابر کردن مبلغ معامله باید نهایتا تا ۲۴ بار اتفاق بی‌افتد.

یکی از موارد مورد توجه در مارت زدن ارز دیجیتال میزان شانس شماست. در شرط‌بندی شانس شما ۵۰ درصد است؛ اما در ترید ارز‌های دیجیتال شما شانس بیشتری دارید. به‌همین دلیل برخی از تریدر‌ها از سیستم مارتینگل استفاده می‌کنند.

تفاوت مارتینگل و خرید و فروش پله‌ای چیست؟

استراتژی مارتینگل و خرید و فروش پله‌ای بسیار شبیه به هم هستند؛ اما دارای تفاوت‌هایی هم هستند.

  • خرید و فروش پله‌ای در واقع نسخه‌ای کم ریسک‌تر از استراتژی مارتینگل است. این روش برای بهینه کردن سیستم مارتینگل ایجاد شده است.
  • در سیستم مارتینگل حدی برای سرمایه در نظر گرفته نمی‌شود؛ در واقع اگر معامله ضررده باشد به‌طور مداوم سرمایه معامله دو برابر می‌شود. در خرید و فروش پله‌ای این متفاوت است.
  • معامله‌گر سرمایه‌ای را که قصد معامله با آن را دارد به بخش‌های مساوی تقسیم می‌کند. برای مثال سه بخش که سه پله محسوب می‌شود و در قیمت‌های مختلف اقدام به معامله می‌کند.
  • خرید و فروش پله‌ای ریسک و استرس معامله‌گران را کاهش می‌دهد؛ همچنین به معامله‌گران این اجازه را می‌دهد که به‌صورت پله‌ای وارد بازار شده و سود خود را هم به‌صورت پله‌ای بیرون بکشند.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل مدیریت سرمایه در بازارهای مالی

مثال کاربردی از استفاده مارتینگل در ارز دیجیتال

فرض کنید شما یک ارز دیجیتال را با قیمت ۱۰ دلار خریداری می‌کنید. مجموع خرید شما ۱۰۰۰ دلار و ۱۰۰ واحد ارز دیجیتال است. این ارز دیجیتال ۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و به قیمت ۹.۵ دلار می‌رسد. در این زمان شما ۱۰۰۰ دلار دیگر به سرمایه کلی اضافه می‌کنید. حال سرمایه شما ۲۰۰۰ دلار شده است، اگر معامله شود و تنها ۵ درصد سود کنید، نه تنها ضرر قبلی را جبران می‌کنید؛ بلکه ۵۰ دلار هم سود می‌کنید. سرمایه شما چیزی حدود ۲۰۵۰ دلار می‌شود.

در واقع شما پس از هر ضرر سرمایه‌تان را دوبرابر می‌کنید و تنها با یک معامله مثبت می‌توانید تمامی ضرر‌ها را جبران و به سود دست پیدا کنید. از مارتینگل در شرط‌بندی هم استفاده می‌کنند. در ادامه یک جدول هم برای فهم بهتر استراتژی مارتینگل با شما به اشتراک گذاشته‌ایم.

سرمایه اولیه وضعیت معامله سود یا زیان نهایی
ورود با 1000 دلار 5% ضرر 50 دلار ضرر
دوبرابر کردن سرمایه اولیه = 2000 5% ضرر 100 دلار ضرر 
دوبرابر کردن سرمایه ثانویه = 4000 5% سود 200 دلار سود

همان‌طور که دیدید آخرین معامله در این جدول نه تنها ضرر‌های قبلی را جبران کرد؛ بلکه به 200 دلار سود هم رسید.

مزایا و معایب مارتینگل

در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب روش مارتینگل توضیح داده شده است.

مزایای مارتینگل

  • امکان معاملات سودآور

اگر تجربه معامله دارید و از یک استراتژی معاملات ارز دیجیتال قابل اعتماد استفاده می کنید، استراتژی Martingale می تواند به شما کمک کند، سود بیشتری به دست آورید. 

  • ساده برای استفاده

یادگیری و استفاده از استراتژی Martingale ساده است. چه در ترید تازه کار باشید و چه با تجربه ، پیاده سازی آن آسان است و با بازارهای مختلف کار می کند.

  • به شما امکان می‌دهد بدون احساسات معامله کنید

داشتن یک برنامه مدیریت ریسک معاملات و ارز دیجیتال به این معنی است که تصمیمات خود را بر اساس مجموعه‌ای از قوانین قرار خواهید داد. این امر احتمال انجام معاملات هیجانی را کاهش می‌دهد.

مزایا و معایب مارتینگل

معایب مارتینگل

  • خطر ضررهای قابل توجه

طرف دیگر ماجرا هم ترسناک است. اگر بخواهید پس از هر معامله سرمایه را دو برابر کنید، با سرمایه اولیه هزار دلار و ده بار شکست شما باید چیزی حدود ۱ میلیون و ۲۴ هزار دلار وارد معامله کنید! این باعث می‌شود معامله‌گران قبل از اینکه به سود برسند معامله را متوقف کنند.

یک استراتژی که قبلا جواب می‌داد ممکن است شکست بخورد و اگر بعد از هر باخت به دو برابر کردن شرط خود ادامه دهید، پول زیادی از دست خواهید داد. کاهش قابل توجه سرمایه، می‌تواند باعث شود که اعتماد به استراتژی معاملاتی خود را از دست بدهید و منجر به تصمیمات احساسی شوید. همچنین، از آنجایی که باید سرمایه‌گذاری را تا رسیدن به سود ادامه دهید، ممکن است قبل از رسیدن به سود، پولتان تمام شود.

  • ریسک بالا نسبت به سود

 یکی از معایب سیستم مارتینگل نسبت ریسک به سود آن است. شما نسبت به سودی که دست پیدا می‌کنید، ریسک زیادی می‌کنید. حتی در مبالغ بیشتر که مستلزم ریسک زیادی هم است، شما سود کمی دریافت می‌کنید.

  • عملکرد ضعیف در برخی شرایط بازار‌

 با اینکه این استراتژی در اکثر شرایط بازار‌ جوابگو است، ممکن است در برخی بازار‌ها موفق نباشد. به‌خصوص بازارهایی که دچار ریزش‌های متوالی می‌شوند. برای مثال روز‌هایی که بازار کریپتو دچار سقوط بزرگ شده بود را به یاد بیاورید. در آن شرایط معامله‌گرانی که از این استراتژی استفاده می‌کردند، به راحتی دچار ورشکستگی می‌شدند.

استراتژی مارتینگل مناسب چه کسی است؟

استراتژی مارتینگل نیاز به سرمایه‌ زیادی دارد؛ زیرا همان‌طور که می‌دانید پس از شکست هر معامله باید مبلغ را دو برابر کنید.

  • به‌‌همین دلیل این استراتژی معمولا مناسب افرادی است که سرمایه‌ی زیادی دارند.
  • همچنین افرادی که انتظار سود‌های بالا از معاملات دارند، نمی‌توانند از این روش استفاده کنند؛ زیرا سودی که مارتینگل دارد نسبت به ریسکش کمتر است.
  • این استراتژی برای افرادی که در چندین بازار فعالیت می‌کنند، مناسب است. اساسا مارتینگل یک استراتژی مدیریت پول است و به‌همین دلیل می‌توان از آن در بازار‌های مختلفی استفاده کرد.

اشتباهات رایج در استراتژی مارتینگل

اشتباهات رایج در استراتژی مارتینگل

مارتینگل یک استراتژی مفید است که می‌تواند شما را به سود برساند؛ اما برخی موارد هستند که منجر به خارج شدن از کنترل این استراتژی می‌شوند و در نهایت شما را ضررده می‌کنند. اگر قصد دارید از این استراتژی در پلن ترید خود استفاده کنید، باید به چند نکته توجه کنید. این نکات برخی از اشتباهات رایج مارتینگل هستند.

  • شروع با مبلغ زیاد بدون داشتن سرمایه کافی

استراتژی مارتینگل زمانی به درستی کار می‌کند که سرمایه کافی برای استفاده وجود داشته باشد. در غیر این‌صورت زمانی که شما باید معامله‌های آخر را انجام دهید تا به سود برسید و تمامی ضرر‌ها را جبران کنید سرمایه‌تان تمام می‌شود. پایان سرمایه ترید به معنی این است که شما باید تمامی ضرر‌ها را متحمل شوید.

اگر می‌خواهید از استراتژی مارتینگل استفاده کنید و پولتان محدود است، سعی کنید اولین معامله را با کمترین مبلغ شروع کنید. این به شما کمک می‌کند تا زمانی که به معامله موفق می‌رسید ضرر نکنید.

  • عدم تعیین نقطه توقف

تئوری احتمال می‌گوید که شما می‌توانید تا ابد استراتژی مارتینگل را ادامه دهید؛ اما در دنیای واقعی شما پول محدودی دارید. پس باید مشخص کنید که تا کجا می‌توانید پیش بروید. در واقع باید نقطه توقف مارتینگل را به‌طور شفاف مشخص کنید؛ همچنین باید مشخص کنید که تا چه حد می‌توانید پول از دست بدهید.

 برخی از تریدر‌ها هستند که از استراتژی مارتینگل استفاده می‌کنند اما هیج نقطه توقفی مشخص نمی‌کنند. این باعث می‌شود آن‌ها پول زیادی از دست دهند. در واقع از جایی به بعد ترس بر آن‌ها غالب می‌شود که همین حس دلیل ضرر بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج تریدرها

  • تحقیق نکردن در بازار رمزارز‌ها

مارتینگل می‌تواند به سرمایه‌گذاری جلوه شرط‌بندی دهد.این موضوع برخی از تریدر‌های بازار کریپتو را به این کار مجاب می‌کند که به‌طور رندوم یک ارز را انتخاب کنند و در آن سرمایه‌گذاری کنند. این می‌تواند شما را متحمل ضرر‌های بسیاری کند. بسیاری از رمزارز‌ها وجود دارند که برای مدت طولانی روند نزولی‌ای داشته‌اند.

شما باید در کنار استفاده از استراتژی‌های مختلف درباره بازار کریپتو هم تحقیق کنید. این بدان معنی است که رمزارز‌هایی را زیر نظر داشته باشید و پتانسیل‌های آن را بررسی کنید. در صورتی که به این نتیجه رسیدید یک رمزارز برای ترید مناسب است، می‌توانید از مارتینگل برای معامله آن استفاده کنید.

سخن آخر

همانطور که در مطلب مارتینگل چیست خواندی، استراتژی مارتینگل یکی از روش‌های قدیمی و محبوب معامله‌گری است. در این مقاله تلاش کردیم به‌طور جامع به آموزش استراتژی مارتینگل بپردازیم. نحوه کارکرد این استراتژی را توضیح دادیم؛ همچنین به مفهوم مارت زدن در بازار ارز‌های دیجیتال پرداختیم. در آخر مزایا و معایب به همراه اشتباهات رایج در استفاده از مارتینگل را با شما به اشتراک گذاشتیم. به‌نظر شما این استراتژی برای بازار کریپتو مناسب است؟ در بخش نظرات به ما بگویید!

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...