ارز های دیجیتال

تفاوت ایردراپ با عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

تفاوت ایردراپ با عرضه اولیه ارزهای دیجیتال

ایردراپ و عرضه اولیه، از اصطلاحات محبوبی هستند که ممکن است در بازار ارزهای دیجیتال شنیده باشید. برخی از افراد تصور می‌کنند که ایردراپ همان عرضه اولیه است. تفاوت‌‌های مهمی بین ایردراپ‌ها و عرضه اولیه ارزهای دیجیتال در اهداف و نحوه توزیع آن‌ها وجود دارند که در ادامه این مقاله به آن‌ها می‌پردازیم. همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه از فرصت‌های درآمدزایی از بازار ارزهای دیجیتال استفاده کرده و در ایردراپ‌ یا عرضه اولیه شرکت کنید.

ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، گاهی اوقات پول‌ها از آسمان می بارند که به آن ها ایردراپ می گویند. ایردراپ‌ها توکن‌هایی هستند که شرکت‌ها با هدف بازاریابی و تبلیغات بین کاربران به صورت رایگان توزیع می‌کنند. این توکن‌ها می‌توانند جدید یا قدیمی باشند. ایردراپ‌ها بسته به شرایط دریافت آن‌ها، در انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. سازمان‌های توسعه دهنده این توکن‌ها را در ازای ثبت نام در وبسایت، نگهداری یک ارز خاص در کیف پول و یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به شرکت کنندگان ارائه می‌دهند. بنابراین انواع ایردراپ‌ها عبارتند از : استاندارد، پاداش و هولد.

امروزه ایردراپ‌ها یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های کسب درآمد در دنیای ارزهای دیجیتال هستند که احتیاجی به سرمایه اولیه برای ورود به آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: ایردراپ چیست؟

ایردراپ چگونه عمل می‌کند؟

در حال حاضر بیش از 2000 ارز دیجیتال مختلف در بازار وجود دارد که رقابت را برای ارزهای تازه وارد و پروژه‌ها نوپا سخت‌تر می‌کند. به این ترتیب، توکن‌های جدید باید از یک تکنیک بازاریابی موفق برای دیده شدن استفاده کنند. ایردراپ‌ها یک راه اثبات شده برای ایجاد آگاهی و جلب توجه فعالان بازار است. چه کسی پول باد آورده را دوست ندارد؟ از طرفی با ممنوعیت تبلیغات ICO توسط اکثر پلتفرم‌های آنلاین بزرگ، ایردراپ‌ها به عنوان یک جایگزین تبلیغاتی حتی برای برخی از عرضه‌های اولیه استفاده می‌شوند. برخلاف آنچه عموم مردم فکر می‌کنید، فقط توکن‌های ناشناخته نیستند که ایردراپ ارائه می‌دهند. حتی توکن‌های محبوب و معروف نیز گاهی از این روش بازاریابی برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. در می 2018، بنیاد ترون توکن‌های TRX را به ارزش 1.7 میلیون دلار در جامعه اتریوم توزیع کرد.

تفاوت ایردراپ با عرضه اولیه

مزایا و معایب ایردراپ

یکی از مهم‌ترین مزایای ایردراپ‌ها این است که به شکل گیری جامعه یک توکن کمک می‌کند. در حالی که مقدار توکن‌های دریافتی برای هر نفر نسبتاً کم است، تعداد افراد شرکت کننده زیاد خواهد بود. در نتیجه، ایردراپ‌ها به سرعت موجب ایجاد یک جامعه از کاربران و دارندگان توکن می‌شود. ایجاد جامعه ایردراپ ممکن است تاثیر مثبتی بر تقاضای توکن داشته باشد. این احتمال وجود دارد که افرادی که این توکن‌های رایگان را دریافت می‌کنند، تحقیقات کامل‌تری در مورد پروژه انجام دهند و تصمیم بگیرند که سرمایه گذاری بیشتری روی این توکن‌ها انجام دهند.

از طرفی همه چیز آنطور که به نظر می‌رسد خوشبینانه نیست و ایردراپ ها نیز با خطرات و چالش‌هایی همراه هستند. کلاهبردارانی که با اسم ایردراپ و توکن رایگان از طمع مردم سواستفاده میکنند، روز به روز در حال افزایش هستند و روش‌های جدیدتری را برای به دام انداختن افراد بکار می‌گیرند. قبل از شرکت در ایردراپ‌ها، مطمئن شوید که ایردراپ انتخابی مورد تایید سایت‌های معتبری مانند کوین مارکت کپ باشد. ضمنا شما برای شرکت در ایردراپ ملزم به پرداخت هیچ مبلغی نیستید. هرگز اطلاعات شخصی خود را در اختیار سایتی قرار ندهید و برای دریافت اطلاعیه‌ها به سایت اصلی آن ایردراپ مراجعه نمایید.

مراحل دریافت ایردراپ 

ایردراپ‌ها گاهی از قبل اعلام می‌شوند و گاهی مانند یک سوپرایز یا غافلگیری عمل می‌کنند. در ایردراپ‌های غافلگیرکننده، توکن‌ها به صورت تصادفی در آدرس‌های اتریوم یا بیت کوین توزیع می‌شوند. ایردراپ‌های از پیش اعلام‌شده ممکن است پیش‌نیازهای متفاوتی داشته باشند، بنابراین ما نمی‌توانیم فهرست کاملی از شرایط مشارکت برای هر ایردراپ را ارائه کنیم. شما می‌توانید با مراجعه به بهترین‌ سایت‌های ایردراپ، از ایردراپ‌های فعال و نحوه شرکت در آن‌ها مطلع شوید. در اینجا چند مورد اساسی وجود دارند که احتمالا برای شرکت در ایردراپ‌ها به آن‌ها نیاز داشته باشید.

  1. کیف پول سازگار: اکثر توکن‌هایی که در حال حاضر توزیع می‌شوند، ERC20 هستند. بنابراین برای مشارکت ممکن است به کیف پول اتریوم احتیاج پیدا کنید. همچنین این کیف پول باید فعال باشد و شاید لازم باشد مقداری از ارز مورد نظر را در کیف پول خود نگهداری کنید.
  2. یک حساب تلگرام: تلگرام یک برنامه پیام رسانی مهم در جامعه ارزهای دیجیتال است. همانطور که اشاره شد، در بسیاری از ایردراپ‌ها برای اینکه شما واجد شرایط دریافت ایردراپ شوید، ملزم به عضویت در گروه کامیونیتی آن ارز هستید. 
  3. یک حساب توییتر: توییتر یکی دیگر از رسانه‌های محبوب برای ایردراپ‌ها است. به این ترتیب، بسیاری از ایردراپ‌ها از  شرکت‌کنندگان می‌خواهند تا حساب توییتر آن‌ها را دنبال کنند یا حتی آن‌ها را ریتوییت کنند تا در بتوانند در ایردراپ شرکت کنند.

موارد فوق تنها برخی از ابتدایی‌ترین ابزارهایی هستند که برای شرکت در ایردراپ به آن نیاز دارید.

تفاوت ایردراپ و عرضه اولیه

عرضه اولیه ارز دیجیتال ICO چیست؟

عرضه اولیه کوین(ICO) راهی برای تامین منابع مالی راه اندازی یک پروژه جدید است. هدف اصلی عرضه اولیه جذب سرمایه گذار است. بنابراین برای ورود به ICO نیاز به سرمایه اولیه دارید. بیشتر ICO ها توسط استارت آپ‌ها برای عرضه قسمتی از اکونومیک یک ارز انجام می‌شوند. همچنین ایردراپ‌ها ممکن است به عنوان بخشی از یک ICO در مرحله توزیع و تبلیغات استفاده شوند. اتریوم نیز به عنوان یک ICO شروع به کار کرد و در حال حاضر دومین ارز دیجیتال با ارزش است.

پیشنهاد مطالعه: عرضه اولیه ارز دیجیتال

فرایند عرضه اولیه ارز دیجیتال

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال ایمن هستند و نیازی به شکل فیزیکی برای مبادله ندارند، در مقایسه با سایر دارایی‌ها نقدشوندگی بیشتری دارند. نقدینگی بالا به توانایی یک دارایی برای خرید یا فروش سریع در بازار بدون تأثیر قابل توجهی بر ارزش آن اشاره دارد. دارایی‌های سنتی مانند IPO، سهام، اوراق قرضه و سایر اشکال مبادله به پرونده‌های نظارتی مختلفی متکی هستند و می‌توانند زمان و انرژی زیادی از سرمایه گذاران را به خود اختصاص دهند. چیزی که ICO ها را نسبت به IPO ها و سایر دارایی های سنتی متمایز می کند این است که برای نگهداری از تراکنش‌های مختلف به فناوری بلاک چین تکیه می‌کنند. این ویژگی، امکان به روز رسانی مداوم داده‌ها را در عرض چند ثانیه فراهم می‌کند.

تفاوت ایردراپ با عرضه اولیه

مزایا و معایب عرضه اولیه

مزیت اصلی ICO این است که تمام تراکنش ها به صورت آنلاین انجام می شود. همه چیز به راحتی قابل بررسی و ردیابی آنلاین است. استارت‌ اپ‌هایی که از ارزهای دیجیتال برای تامین مالی استفاده می‌کنند، دسترسی بیشتری به سرمایه‌گذاران مختلف از همه سطوح اقتصادی دارند. این موضوع برای موسسه‌هایی که ممکن است هنوز بودجه لازم برای شروع پروژه خود را نداشته باشند، بسیار سودمند باشد؛ زیرا می‌توانند ارزش خود را در طول زمان افزایش دهند. برخی از موفق ترین ICOها از ارزش نسبتاً پایین شروع کردند و به طور پیوسته ارزش بازار خود را افزایش دادند. چیزی که این ICOها را واقعاً موفق می کند این است که آنها توانستند چیزهای جدید و خلاقانه‌ای در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند که سایر ICOها نمی‌ توانستند.

فناوری‌های بلاک چین مستعد تغییرات مختلفی هستند. ICO‌ها رقابت زیادی در بازار دارند. با عوامل بسیاری که می تواند بر ارزش فعلی آن‌ها تأثیر بگذارد، سرمایه گذاران می توانند انتظار تغییرات سریع قیمت در دارایی خود را داشته باشند که می تواند یک چالش‌های بزرگ باشد. از طرفی شما به عنوان یک سرمایه گذار باید اعضای تیم توسعه دهنده را بررسی کرده تا ببیند آیا آن‌ها تجربه و دانش کافی برای تحقق ادعای خود در وایت پیپر را دارند یا خیر؟ در برخی از موارد، پروژه‌ها فقط برای کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران ناآگاه تشکیل می‌شوند و افراد با خرید توکن‌های بی‌ارزش متضرر می‌شوند. اکثر ICOها با فرآیندهای جمع آوری سرمایه ایمن‌تر و قابل اعتمادتر مانند IEO و IDO جایگزین شده‌اند.

بسیاری از ICOها از شرکت‌های تازه تاسیس و سایر موسسات خصوصی سرچشمه می‌گیرند که بودجه کافی برای شروع پروژه‌ خود را ندارند. در حالی که سرمایه‌گذاران می‌توانند انتظار بازدهی بالایی از سرمایه‌گذاری در آینده داشته باشند، هیچ تضمینی وجود ندارد که شرکت‌های مذکور بتوانند آنچه را که وعده داده‌اند را انجام دهند. به این معنی که سرمایه‌گذاران ممکن است همیشه آنچه را که انتظار دارند به دست نیاورند. به سرمایه گذاران توصیه می شود که در مورد تمام جنبه‌های شرکت مانند شهرت، کارمندان و تعداد پروژه‌های موفق تحقیق کنند.

تفاوت ایردراپ با عرضه اولیه

مراحل شرکت در عرضه اولیه

پس از تجزیه و تحلیل و در نهایت انتخاب ICO، سرمایه گذار باید یک حساب در صرافی ارز دیجیتال افتتاح کند و ارز فیات خود را به بیت کوین یا اتریوم تبدیل کند. اکثر ICO ها با استفاده از پلتفرم اتریوم و استاندارد توکن ERC20 راه اندازی می شوند و همه آن‌ها اتر را می پذیرند. سرمایه‌گذار نمی‌تواند از کیف پول حساب صرافی خود برای سرمایه‌گذاری در ICO استفاده کند و باید کیف پول ارز دیجیتال راه‌اندازی کند. این کیف پول می‌تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. همانطور که می‌دانید کیف پول‌های سرد امنیت بالاتری را برای دارایی‌های شما ارائه می‌دهند و برای نگهداری مبالغ بالا در بلندمدت مناسب‌تر هستند. MyEtherWallet به عنوان کیف پول نرم افزاری و Ledger Nano S به عنوان کیف پول سخت افزاری، ترکیب خوبی برای شروع هستند.

خرید کیف پول سخت افزاری

یک پروژه ICO خوب، اطلاعات واضحی در مورد جدول زمان بندی ICO و نحوه خرید توکن‌های ICO در وب سایت خود ارائه می‌دهد. کاربر بهتر است دستورالعمل‌ها را به دقت مطالعه کند و در رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های آنلاین مانند تلگرام عضو شود تا به‌روزرسانی‌های منظم درباره پروژه را دریافت کند.

سرمایه گذار باید ارزهای دیجیتال خود را به آدرس مشخص شده توسط تیم پروژه ICO در وب سایت منتقل کند. این احتمال وجود دارد که هکرها آدرس موجود در وب سایت را دستکاری کنند تا پرداخت‌های سرمایه گذاران را به حساب خود هدایت کنند. اخبار مربوط به ICO را در رسانه های اجتماعی یا تلگرام را دنبال کنید تا در مورد چنین حملاتی آگاه باشید. پس از دریافت توکن‌ها، برای ایمنی بیشتر آن‌ها باید از کیف پول وب به کیف پول سخت افزاری منتقل شوند. 

تفاوت ایردراپ و عرضه اولیه ارز دیجیتال

یک تفاوت اساسی بین ICO و Airdrop این است که شرکت کنندگان عرضه اولیه موظف به سرمایه گذاری مالی هستند ولی شرکت کنندگان ایردراپ نباید هزینه‌ای پرداخت کنند. یکی دیگر از عمده‌ترین تفاوت‌ها این است که ایردراپ‌ها با هدف تبلیغات و تشویق کاربران به مشارکت در ارزهای جدید و یا قدیمی انجام می‌شوند، ولی عرضه اولیه کوین برای جذب بودجه و فروش اولیه ارز انجام می‌پذیرد.  

امیدواریم که در این مقاله تمام سوالات و ابهامات ذهنی شما در رابطه با تفاوت ایردراپ و عرضه اولیه را پاسخ داده باشیم.

سوالات متداول
Request for Quote

ICO به معنای عرضه اولیه کوین و IDO به معنای عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز یا دیفای است.

شرکت در ایردراپ برای شما رایگان است اما شرکت در عرضه اولیه به عنوان سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود.

ارائه توکن‌های کلاهبرداری در بازار ارزهای دیجیتال بسیار رایج است. شما همیشه باید مراقب باشید که گرفتار پروژه‌های کلاهبرداری نشوید.

با افزایش محبوبیت ایردراپ ها، تعدادی سایت معتبر ایردراپ مانند Airdrop Alert ،AirdropsMob ،Coinairdrops Airdrop Addict و Airdrops Live وجود دارند که میتوانید از اطلاعات مربوط به ایردراپ ها باخبر شوید.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
آموزش ترید ارز دیجیتال
آموزش گام به گام معامله اسپات در ارز دیجیتال
از زمان پیدایش بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال، شاهد رشد سریع و پذیرش گسترده صنعت کریپتو در جهان بوده‌ایم. بدین ترتیب، امروزه دارایی‌های دیجیتال در پرتفوی مدیران و...
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل فاندامنتال
تحلیل آنچین On-Chain چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر بازار ارزهای دیجیتال را مانند یک ماشین در حال حرکت تصور کنیم، تحلیل و استراتژی‌ در نقش راهنمای راه یا همان گوگل مپ مشهور ظاهر می‌شود. همانند نقشه‌های راهنما،...
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
آموزش ارز دیجیتال
دامیننس چیست؟ بازار رمزارزها را زیرکانه تحلیل کنید
دامیننس Dominance یک معیار مهم برای درک موقعیت یک ارز دیجیتال در بازار است. دامیننس نسبت بین ارزش بازار یک رمز ارز خاص و کل ارزش بازار ارز دیجیتال است....