سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

علت نوسان قیمت تتر

علت نوسان قیمت تتر

بارها شاهد کاهش قیمت تتر کمتر از ۱ دلار بوده‌ایم. این موضوع ذهن بسیاری از فعالان بازار کریپتو را مشغول خود کرد. تتر که یک استیبل‌کوین است چرا باید دارای نوسان قیمتی باشد؟ دلایل متعددی وجود دارند که باعث می‌شوند قیمت تتر دچار کاهش و افزایش شود. در این مقاله به علت نوسان قیمت تتر پرداخته‌ایم.

سازوکار استیبل کوین ها و تتر چگونه است؟

هدف استیبل کوین‌ها ارائه جایگزینی برای نوسانات بالای ارزهای دیجیتال محبوب، از جمله بیت کوین (BTC) است که می‌تواند ارز دیجیتال را برای تراکنش‌ها مناسب‌تر کند.

استیبل کوین‌ها سعی می‌کنند ارزش بازار خود را به یک مرجع خارجی، معمولاً یک ارز فیات، متصل کنند. استیبل کوین‌ها می‌توانند به عنوان یک وسیله مبادله مفیدتر از ارزهای دیجیتال که نوسان دارند؛ استفاده شوند.

خرید تتر از ایرانیکارت بدون کارمزد

استیبل کوین‌ها ممکن است به ارزی مانند دلار آمریکا یا به قیمت کالایی مانند طلا متصل شوند یا از الگوریتمی برای کنترل عرضه استفاده کنند. ضمن اینکه همچنین دارایی‌های ذخیره را به عنوان وثیقه یا از طریق فرمول‌های الگوریتمی که قرار است عرضه را کنترل کنند، نگهداری می‌کنند.

تتر چیست؟ محبوب‌ترین و بزرگترین استیبل کوین بر اساس ارزش بازار، تتر (USDT) است. تتر به دلار آمریکا با نسبت ۱:۱ وابسته است و توسط ذخایر طلا حمایت می‌شود. همچنین به طور مداوم در پنج ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار دارد. می‌توانید Tether را در اکثر صرافی‌های رمزنگاری بزرگ، از جمله ایرانیکارت، بایننس، کوکوین و… معامله کنید.

چرا با اینکه تتر یک استیبل کوین است، قیمت آن نوسان دارد؟
علت نوسان قیمت تتر چیست؟

چرا با اینکه تتر یک استیبل کوین است، قیمت آن نوسان دارد؟

تتر به‌دلایل مختلفی دارای یک نوسان قیمتی کمی است. یکی از مهم‌ترین اساس‌های بازار کریپتو، عرضه و تقاضا است. عرضه و تقاضا تاثیر زیادی بر قیمت‌ ارز‌های دیجیتال می‌گذارند. بعضی مواقع امکان دارد این عرضه و تقاضا باعث نوسان کمی در قیمت تتر شود؛ هر چند که این ارز یک استیبل کوین است. ممکن است افراد به‌دلیل ریزش دیگر رمزارز‌ها و حفظ ارزش سرمایه خود به سمت تتر هجوم بیاورند، این موضوع هم باعث نوسان قیمت تتر می‌شود.

برابر نگه داشتن خزانه این شرکت با کوین‌های عرضه شده نیز از دلایل دیگر است. امکان دارد این برابری بعضی مواقع دچار مشکلات شود و یا اینکه شایعاتی مطرح شود. همه این موضوعات نوسانات قیمت تتر را ایجاد می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: پشتوانه تتر چیست و امنیت آن چطور تضمین می‌شود؟

اگر صادرکنندگان تتر تنها مرکز برای ایجاد و سوزاندن آن بودند، آنگاه تتر همیشه روی 1 دلار باقی می ماند. اما هر بار که مشتریان توکن‌هایی را خریداری می‌کنند، ضرب می‌شوند و هر بار که مشتریان توکن‌ها را می‌فروشند، می‌سوزند.

تغییر قیمت تتر، به دلیل تغییرات عرضه است و یا تقاضا در آن است. هرچند که مکانیسم مقابله با تغییرات شدید در استیبل کوین ها برای حفظ ثبات وجود دارد. بنابراین پویایی عرضه و تقاضا در تتر مانند هر ارز دیجیتال دیگری است، بنابراین قیمت‌هایی بالاتر یا کمتر از 1 دلار در هر زمان ممکن است ایجاد شود.

علت نوسان قیمت تتر چیست؟

نوسان قیمت تتر در ایران دلایل مشخصی دارد و در جهان هم همین‌طور. بسته به شرایط مالی‌ای که در ایران وجود دارد نوسان قیمتی تتر بیشتر است. عرضه و تقاضا از مهم‌ترین دلایل نوسان قیمت تتر است. سازندگان تتر باید همیشه به‌دنبال کنترل قیمت این ارز دیجیتال باشند. به‌طوری که وقتی عرضه این رمزارز زیاد شد، آن را کم کنند و زمانی که تقاضا افزایش یافت، عرضه را هم افزایش دهند تا قیمت ثابت بماند.

علاوه بر این وضعیت کلی بازار هم بر قیمت تتر تاثیر می‌گذارد. زمانی که بازار نزول یا صعود شدیدی را تجربه می‌کند، تتر هم دچار نوسان قیمتی می‌شود؛ البته این نوسان قیمتی معمولا یک تا دو روز بعد اصلاح می‌شود و ارز به قیمت ثابت خود باز می‌گردد. اخبار و شایعاتی که منتشر می‌شوند هم نوسانات قیمتی ایجاد می‌کنند. به‌خصوص زمانی که این اخبار درباره شرکت سازنده تتر باشند؛ زیرا امکان دارد یک تهدید محسوب شوند.

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در بازارهای جهانی

علت نوسان قیمت تتر در بازار‌های جهانی هیجانات بازار است. در سال‌های اخیر بازار کریپتو رویداد‌های مختلفی را تجربه کرده است. هیجانات و اقدامات احساسی تاثیراتی بر قیمت تتر گذاشته‌اند؛ البته تیم تتر تلاش می‌کنند این اثرات را خنثی کنند و قیمت تتر را بر روی یک دلار تثبیت کنند.

برخی هم معتقدند که شرکت تتر، پشتوانه‌ی دلار آمریکا را به حد کافی ندارد. این بدان معنی است که خزانه دلاری تتر به اندازه تتر ایجاد شده نیست؛ البته این‌ها حدس و گمان هستند و شرکت سازنده این ارز به مراجع قضایی خزانه خود را اثبات کرده است.

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران
چرا دلار و تتر در ایران نرخ متفاوتی دارند؟

دلایل اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران

مواردی مانند عرضه و تقاضا و اقدامات هیجانی که بر اختلاف قیمتی تتر و دلار تاثیر گذار بود، در ایران هم تاثیر‌گذار است. علاوه بر این دلایل که باعث نوسان قیمتی تتر می‌شوند، دلایلی دیگری هم برای ایران وجود دارد که منجر به اختلاف قیمتی تتر می‌شوند.

تتر محدود در ایران: ایرانیان قابلیت تبدیل مستقیم دلار به تتر را به‌خاطر تحریم‌ها ندارند. این موضوع باعث می‌شود تعداد محدودی تتر در ایران وجود داشته باشد که عمدتا در اختیار صرافی‌هاست. شما می‌توانید با پرداخت ریال مقداری تتر دریافت کنید. این محدودیت هم باعث مقدار کمی اختلاف قیمتی می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مطلب علت اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران را مطالعه کنید.

کارمزد صرافی‌ها: اختلاف قیمتی که تتر در ایران دارد می‌تواند به‌خاطر کارمزد صرافی‌ها نیز باشد. معمولا صرافی‌ها یک تا سه درصد کارمزد دریافت می‌کنند؛ البته صرافی ایرانیکارت هیچ کارمزدی برای معاملات دریافت نمی‌کند.

سیاست‌های ارزی ایران: محدودیت در خرید و فروش دلار می‌تواند باعث اختلاف قیمتی تتر شود. به‌دلیل کاهش ارزش ریال مردم به سمت تبدیل سرمایه‌های خود به دلار هجوم می‌برند. به‌دلیل محدودیت خرید دلار مردم به رمزارز‌ها به‌خصوص تتر علاقه‌مند شدند. این موضوع باعث افزایش تقاضای این ارز می‌شود. درنتیجه قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

اختلاف قیمت تتر و دلار در ایران چقدر است؟

بر اساس دلایلی که توضیح دادیم، قیمت تتر و دلار در ایران دارای اختلاف قیمتی است. این اختلاف قیمتی چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است. این اختلاف می‌تواند به‌دلیل کارمزد صرافی‌ها که معمولا چیزی بین یک تا سه درصد است باشد؛ البته در حالت عادی قیمت تتر نوسان زیادی ندارد و معمولا چیزی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومن است. عمدتا رویداد‌های مختلف باعث افزایش این نوسان قیمتی شدید می‌شوند.

جمع‌بندی

دلایل متعددی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را علت نوسان قیمت تتر دانست. در این مقاله سعی کردیم به ساز‌وکار تتر و استیبل‌کوین‌ها بپردازیم؛ همچنین علت نوسان قیمت تتر را بررسی کردیم. اقدامات هیجانی و احساسی و عرضه و تقاضا از دلایل مهم نوسان قیمت تتر هستند. به‌نظر شما چه دلایل دیگری وجود دارد که باعث نوسان قیمت تتر می‌شود؟ در بخش نظرات به ما بگویید!

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...