آموزش ترید ارز دیجیتال

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال چیست؟ (آموزش کامل)

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال چیست؟ (آموزش کامل)

معامله گران مبتدی بیشتر تمایل به خرید دارند تا فروش؛ اغلب اوقات نیز از مدیریت سرمایه غافل می‌شوند. این اشتباه بزرگی است. چرا که مدیریت سرمایه همان موضوعی است که بین یک معامله‌گر برنده و بازنده تفاوت ایجاد می‌کند. اگر تازه وارد بازار خرید و فروش ارز دیجیتال شده‌اید اکیدا توصیه می‌کنیم قبل از هر چیز دانش مدیریت سرمایه را کسب کنید. هدف شما در ابتدا نباید کسب سود باشد، بلکه باید حفظ سرمایه و از دست ندادن پول باشد. تنها در این صورت می‌توانید در دنیای جذاب و در عین حال خطرناک ارزهای دیجیتال ماندگار شوید. فراموش نکنید که اگر مدیریت سرمایه درست را اعمال نکنید، هیچوقت یک تریدر حرفه‌ای نخواهید شد! این مقاله به منظور آموزش و تأکید بر اهمیت مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال و نحوه انجام آن نوشته شده است. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

مدیریت سرمایه چیست؟

معامله در بازار ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی ماهیت سریالی دارد. به این معنا که ممکن است بعد از  یک سری معاملات سودآور، یک سری معاملات زیان ده داشته باشید و بالعکس. اینجا نقش مدیریت سرمایه روشن می‌شود.

مدیریت سرمایه سیستمی از قوانین است که در آن، حجم پوزیشن معاملاتی مناسب، نحوه قرار دادن و جابجایی حد ضررها، با در نظر گرفتن نسبت ریسک به ریوراد (بازده) مشخص می‌شود. هدف مدیریت سرمایه، به حداکثر رساندن سود و کنترل ضرر است.

با استفاده از مدیریت سرمایه افراد بدون استرس معامله می‌کنند چرا که قوانین سیستم معاملاتی را در اولویت قرار می‌دهند. یک معامله موفق از مثلث سیستم معاملاتی، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک تشکیل شده است. بی‌توجهی به هر یک از اجزای این مثلث، منجر به بی‌ثباتی در معاملات و در نهایت ضرر می‌شود.

ذکر این نکته مهم است که مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک یکسان نیستند. هر یک از این موضوعات فنی، هدف مشخص خود را دارند. اگر هنوز تفاوت بین مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را نمی‌دانید، شاید برای شروع معامله‌گری خیلی زود است.

با این حال مدیریت سرمایه و ریسک به صورت کلی شامل ۳ مرحله هستند.

  • اقدامات پیش از معامله (مانند محاسبه حجم پوزیشن معاملاتی)
  • اقدامات حین معامله (مانند مدیریت پوزیشن، حد ضرر و…)
  • اقدامات تکمیلی (لحاظ کردن میزان اسپرد هنگام ورود و خروج به پوزیشن)

مدیریت ریسک چیست؟

مدیریت ریسک چیست؟

حتی بهترین معامله‌گران در جهان هم از ابزارهای مدیریت ریسک استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده است در ترید جزو برترین‌ها باشند. منظور از مدیریت ریسک مجموعه اقداماتی است که برای کاهش رویدادهای منفی و میزان ضرر و زیان در معامله انجام می‌شوند. رویدادهای منفی به مواردی مانند افزایش قیمت غیرمعمول، اشتباهات و بسیاری از اتفاقات ناخوشایند دیگر اشاره دارد.

شکی نیست که هنگام معامله ارزهای دیجیتال، اتفاقات غیرمنتظره را تجربه خواهید کرد. قوانین مدیریت ریسک باعث می‌شود بتوانید ضررهای خود را نیز کنترل کنید. نکته مهم این است که رعایت نکردن شیوه‌های مدیریت ریسک بر روی تراز معاملاتی شما تأثیر می‌گذارد و حتی می‌توانید تمام سرمایه خود را از دست بدهید.

اصطلاحات مدیریت سرمایه و ریسک

در آموزش مدیریت ریسک و سرمایه به اصطلاحات بسیاری برخورد می‌کنید که بهتر است آن‌ها را بدانید.

اصطلاحات توضیحات اصطلاحات توضیحات
total capital مقدار کل سرمایه‌ای که در حساب معاملاتی قرار دارد. risked capital مقدار پولی از کل سرمایه، که در صورت رسیدن قیمت به آن، از دست می‌دهید.
risk درصدی از کل سرمایه که مجازید در هر معامله ریسک کنید. margin میزان پولی که در معامله قرار می‌گیرد.
long موقعیت معاملاتی که در آن تریدر از افزایش قیمت سود می‌کند. position size اندازه مجاز از سرمایه که در معامله قرار می‌گیرد.
short موقعیت معاملاتی که در آن تریدر از کاهش قیمت سود می‌کند. liquidation بسته شدن اجباری معامله به دلیل ضرر بیش از حد مجاز مارجین
leverage میزان سرمایه‌ای که از صرافی قرض گرفته می‌شود. pnl به معنای سود یا ضرر؛ آنچه که در یک معامله به دست آورده یا از دست می‌دهید.
entry سطح قیمتی که در آن وارد معامله می‌شوند. risk/reward نسبت سود به دست آمده به ضرر احتمالی
stoploss سطح قیمتی که آن را بر اساس دانش فنی تریدر تنظیم می‌شود تا اگر قیمت در معامله بر خلاف پیش بینی حرکت کرد، از ضرر بیشتر جلوگیری کند. roe نسبت کل سود به میزان مارجین
exit سطح قیمتی که در آن از معامله خارج می‌شود. percent change  درصد تغییر قیمت دارایی

شما می‌توانید برای مشاهده لیست کامل اصطلاحات ارز دیجیتال در ایرانیکارت دیدن کنید.

شاخص‌های مدیریت سرمایه و ریسک

قبل از هر چیز و در ابتدای شروع معامله گری، یک تریدر باید پلن معاملاتی و استراتژی معاملاتی داشته باشد. خیلی از افراد پلن و استراتژی معاملاتی را یکسان می‌دانند در صورتی که این دو مورد متفاوت از هم عمل می‌کنند. به بیان ساده سبک تحلیلی مورد استفاده شما جزو استراتژی محسوب می‌شود.

در واقع برای تعیین استراتژی معاملاتی ما بر اساس روحیات و شرایط خود تصمیم می‌گیریم که مثلا یک معامله‌گر کوتاه مدت باشیم یا بلند مدت؟ و اینکه روحیات ما برای معامله‌گری تحلیل تکنیکال را ترجیح می‌دهد یا فاندامنتال؟ ما در طراحی استراتژی معاملاتی مشخص می‌کنیم که در چه صورت وارد معامله و در چه صورتی از معامله خارج می‌شویم.

 توصیه می‌شود برای درک بهتر مبحث استراتژی معاملاتی مقاله  استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

در مقابل پلن معاملاتی بیشتر حول محور مدیریت سرمایه و ریسک عمل می‌کند. به این صورت که چه حجمی وارد معامله کنیم، حد مجاز ریسک خود را چقدر تعیین کنیم و…

بر اساس توضیحاتی که از استراتژی و پلن معاملاتی خواندید؛ اکنون می‌دانید چقدر داشتن این دو مورد برای شروع فعالیت معامله‌گری و موفقیت در آن الزامی است. اغراق نیست اگر بگوییم افرادی که دانش فنی لازم برای تعیین استراتژی و پلن معاملاتی ندارند نه تنها تریدر نامیده نمی‌شوند بلکه محکوم به نابودی در بازار نیز هستند!

بنابراین لازم است بدانید شاخصه‌های مدیریت سرمایه چیست و برای اینکه یک بتوانیم مدیریت ریسک و سرمایه را به خوبی اعمال کنیم؛ چه مواردی باید انجام دهیم؟ در ادامه برخی از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریت سرمایه و ریسک که قبل و یا حین ورود به یک معامله باید آن‌ها را در نظر بگیرید، آورده شده است.

  • حد ضرر یا Stop Loss

حد ضرر یک ابزار معاملاتی است که برای محدود کردن حداکثر میزان ضرر یک معامله با نقد کردن خودکار معامله، پس از رسیدن قیمت بازار به یک مقدار مشخص طراحی شده است. چندین نوع حد ضرر یا استاپ لاس وجود دارد که بسته به وضعیت بازار ارز دیجیتال در سناریوهای مختلف قابل استفاده است. از جمله روش‌های مشخص کردن حد ضرر می‌توان به مواردی مانند حد ضرر کامل، حد ضرر جزیی و حد ضرر شناور اشاره کرد. تاکید بسیار می‌کنیم که مقاله حد ضرر در بازار ارز دیجیتال را بخوانید چرا که در آن به صورت کامل اهمیت و لزوم استفاده از حد ضرر را توضیح داده و انواع آن را نیز معرفی کرده‌ایم.

  • ریسک در سرمایه یا Risked capital

منظور از ریسک در سرمایه، میزان سرمایه‌ای است که اگر یکی از معاملات شما به حد ضرر بر خورد کرد، از دست می‌دهید. این میزان کاملاً به شرایط تریدر بستگی دارد. برای مثال شما ۲۵۰۰ دلار سرمایه دارید و می‌خواهید در معاملات خود تنها ۲ درصد از کل سرمایه را ریسک کنید. بنابراین میزان ریسک سرمایه شما برابر با ۵۰ دلار می‌شود. به این معنا که اگر در معاملات خود ۵۰ دلار ضرر کردید، باید از معامله خارج شوید چرا که حد ریسک شما پر شده است. با استفاده از فرمول زیر می‌توان میزان ریسک در سرمایه خود را محاسبه کنید.

Risked Capital= Total Capital * Risk

ریسک * کل سرمایه =ریسک سرمایه

  • پوزیشن سایز یا حجم معاملاتی Position size

پوزیشن سایز یا میزان حجم قابل معامله به حجمی از سرمایه تریدر گفته می‌شود که قرار است با آن معامله کند. از آنجایی که وارد کردن کل سرمایه در یک موقعیت معاملاتی کار اشتباه و پر ریسکی است؛ سرمایه گذاران با استفاده از پوزیشن سایز میزان ریسک خود را کنترل کرده و بازده خود را به حداکثر می‌رسانند. اگر می‌خواهید پوزیشن سایز را در معاملات خود بر اساس میزان سرمایه‌ای که دارید محاسبه کنید، به فرمول زیر دقت کنید.

        Position size= risked capital / entry – stoploss

نقطه ورود – حد ضرر / ریسک سرمایه =حجم پوزیشن

  • وین ریت یا درصد موفقیت Win Rate

به صورت کلی تعداد معاملات برنده را نسبت به تمام معاملاتی که یک فرد در یک دوره زمانی معین انجام می‌دهد، نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر فردی در مجموع ۱۰ بار معامله کند و ۷ مورد از آن معاملات را برنده شده باشد، وین ریت معاملات او ۷۰٪ است. (تعداد معاملات برنده تقسیم بر تعداد کل معاملات انجام شده ضرب در ۱۰۰)

  • ریسک تو ریوارد یا نسبت ریسک به موفقیت Risk to Reward

 Risk To Reward= Pnl / Risked Capital

 مقدار ریسک کلی سرمایه / مقدار سود یا ضرر =نسبت ریسک به موفقیت

با استفاده از شاخص‌های بالا، اصول باز کردن یک موقعیت معامله را یاد گرفتید اما این پایان کار نیست. چرا که این موارد مانند دانش فنی و تحلیلی شما، تنها جزو پیش نیازهای معامله‌گری‌اند. ممکن است تمام اصول را رعایت کنید اما باز هم ضرر کنید! اینجاست که باید به سراغ استراتژی و سبک تحلیلی خود بروید.

بنابراین پس از اینکه دانش تحلیل خود را بالا برده و یک سبک تحلیل انتخاب کرده و پس از آن نیز استراتژی معاملاتی مناسب شخصیت و شرایط خود و پلن معاملاتی مناسب و روش‌های مدیریت ریسک و سرمایه را آموختید، تازه می‌توانید در محیط آزمایشی شروع به پیاده‌سازی موارد گفته شده کنید.

 با چک لیست ابزارهای معاملاتی تریدرها آشنا شوید.

نکته مهم این است که هر استراتژی و پلن معاملاتی سودده نیست و در این شرایط حاکم بر کشور، با یک استراتژی نامناسب تنها شرایط خود را سخت‌تر می‌کنید. به همین دلیل شما باید استراتژی و پلن معاملاتی خود را آزمایش کنید و بارها و بارها مراحل بک تست و فوروارد تست را انجام دهید تا به این نتیجه برسی که آیا با استفاده از آن‌ها می‌توانید به سود برسید یا خیر؟

در مقالات بعدی سعی می‌کنیم به صورت کامل نحوه طراحی یک استراتژی معاملاتی سوده و روش بک تست و فوروارد تست را به شما آموزش دهیم. بنابراین آموزش‌های ایرانیکارت را دنبال کنید.

انواع استراتژی‌های مدیریت سرمایه و ریسک

اگر این شش قانون برتر مدیریت سرمایه و پول را به درستی رعایت کنید، شانس موفقیت شما در معاملات ارز دیجیتال بسیار بالا می‌رود. این قوانین را می‌توانید متناسب با سیستم معاملاتی خودتان تنظیم کنید.

۱. تعریف ریسک در هر معامله و استفاده از پوزیشن سایز

هدف این است که یک معامله‌گر باید تنها درصد کمی از حساب خود را در هر معامله‌ای به خطر بیندازد. اکثر کارشناسان قانون ۲% را توصیه می‌کنند. به این صورت که تریدر در هر معامله نباید بیشتر از ۲% از سرمایه خود را به خطر بیاندازد.

اشتباه برخی از تریدر‌ها این است که با توجه به معاملات اخیر خود، پوزیشن سایز هر معامله را تغییر می‌دهند. بسته به عملکرد معاملات اخیر، اندازه هر معامله را تغییر می‌دهند. برای مثال از روش مدیریت سرمایه مارتینگل استفاده می‌کنند. در روش مارتینگل هنگام ضرر در معامله، پول بیشتری وارد می‌کنند تا با استفاده از میانگین‌گیری قیمت، بتوانند ریسک خود را کاهش دهند. توجه کنید که مارتینگل یک روش مدیریت سرمایه منسوخ شده است و استفاده از آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود! برای مدیریت ریسک معامله خود بهتر است به حدسود و حد ضرر پایبند باشید.

یک استراتژی معاملاتی و برنامه مدیریت ریسک خوب باید به معامله‌گر کمک کند تا در طول زمان پول خود را افزایش دهد. از آنجایی که هرگز نمی‌توانید مطمئن باشید که در معاملات بعدی چه اتفاقی خواهد افتاد؛ بهتر است برای کاهش ریسک، پوزیشن سایز خود را ثابت نگه دارد. تریدر باید میزان ریسک را به قدری کم کند که حتی اگر در ده معامله متوالی باخت، بتواند سرمایه خود را جبران کند. (با روش مارتینگل در صورت باخت، بیشتر سرمایه خود را از دست می‌دهید و به همین دلیل است که مارتینگل یک روش منسوخ شده شناخته می‌شود.)

انواع استراتژی‌های مدیریت سرمایه و ریسک
۲. مشخص کردن حداکثر میزان افت سرمایه در معاملات همزمان

تریدر باید استراتژی خود در حداقل ۱۰۰ معامله به صورت بک تست آزمایش کند و میزان حداکثر ضرر یا افت کل معاملات را محاسبه کند. فرض کنید حداکثر ضرر در استراتژی شما ۱۰% است.

نکته‌ای که باید دقت کنید این است ۱۰% برای کل معاملات باز همزمان محاسبه می‌شود. بنابراین در مثال گفته شده، اگر ضرر کل معاملات باز همزمان شما به ۱۰% کل سرمایه رسید، باید معاملات خود را متوقف کنید. استفاده از این استراتژی به صورت جدی، خطر از دست دادن سرمایه را از شما دور می‌کند.

۳. تعیین ریسک به ریوراد هر معامله

برای اینکه یک تریدر در بازار ارز دیجیتال بتواند به صورت طولانی مدت سرمایه خود را افزایش دهد، باید دقیقاً بداند از استراتژی و پلن معاملاتی خود چه انتظاری دارد. یکی از مهم‌ترین نکات در این مورد نسبت ریسک به ریوارد است که در بخش‌های قبلی به نحوه محاسبه آن اشاره کردیم.

قائده کلی که در آموزش‌ها می‌بینید این است که تعداد معاملات برنده باید دوبرابر معاملات باخت شما باشد تا به ریسک به ریوارد کلی ۲ به ۱ برسید. به این معنا که درصد موفقیت در معاملات با پلن انتخابی بالاتر از درصد شکست است. با این حال مهم‌ترین نکته این است که میزان ریسک در معاملات ثابت باشد.

شما باید استراتژی دقیقی برای تعیین ریسک به ریوارد معامله داشته باشید. پیش رفتن با بازار بدون داشتن برنامه سرمایه شما را به نابودی می‌کشاند. به این ترتیب زمانی که یک معامله ریسک به ریوارد منطقی برای شما نداشته باشد، وارد آن نمی‌شوید. تنها زمانی که تمام شرایط پلن شما مهیاست، ورود می‌کنید.

۴. استفاده از حد ضرر و حد سود

استفاده از استاپ حد ضرر و حد سود، چهارمین استراتژی موفق مدیریت سرمایه و ریسک است.

حدضرر برای کمک به محدودسازی ضرر تریدر‌ها در یک پوزیشن معاملاتی استفاده می‌شود. به این معنا که در صورتی که بازار خلاف پیش‌بینی آن‌ها حرکت کرد، بتوانند از سرمایه خود محافظت کنند.

حد سود نیز سطحی را مشخص می‌کند که در آن از معامله خارج شده و سود خود را برداشت می‌کنید. داشتن حد سود برای طمع نکردن در بازار بسیار کاربردی است.

هرچند ممکن است برخی اوقات بازار بخاطر تغییر روند استاپ ضرر شما را فعال کند و بعد به سمت تارگت حرکت کند؛ اما هر چقدر هم این موضوع آزار دهنده باشد بازهم برای زمان‌هایی که تغییرات ناگهانی و شدید در بازار رخ می‌دهد یا زمانی که شما نمی‌توانید مدام بازار را چک کنید، بسیار کاربردی است.

در حال حاضر اکثر پلتفرم‌های معاملاتی دارای ابزار‌هایی برای مشخص کردن حد ضرر و حد سود هستند. معامله گران می‌توانند متناسب با سبک‌های معاملاتی خود، از آن‌ها استفاده کنند.

۵. متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری

لازم نیست همه سرمایه خود را وارد خرید و فروش ارز‌های دیجیتال کنید. بهتر است با استفاده از روش‌های دیگری مانند استیکینگ، یک روش افزایش سرمایه بدون ریسک را نیز برای خود به وجود‌ آورید. همچنین درصدی از سرمایه خود را نیز به نگهداری طولانی مدت از چندین ارز مختلف اختصاص دهید. چرا که بازار ارز‌های دیجیتال هنوز نابالغ است و از این نظر می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در دوره‌های طولانی‌تر چشم انداز بسیار خوبی داشته باشد. مابقی سرمایه خود را نیز می‌توانید در بازار‌های دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

۶. استفاده از سرمایه منطقی

آخرین استراتژی ولی با اهمیت‌ترین مورد این است که سرمایه منطقی وارد معامله کنید. به این معنا که خانه یا لوازم رفاهی خود را نفروشید یا قرض نگیرید به این‌امید که قرار است ثروتمند شوید. معامله موفقیت‌آمیز تنها زمانی امکان‌پذیر است که معامله‌گر بتواند تصمیمات غیر احساسی در مورد اینکه با یک فرصت معاملاتی چه کند، بگیرد.

چرا که اگر معامله‌گر برای برنده شدن تحت فشار معامله کند، تصمیمات غیرمنطقی گرفته و احتمال از دست دادن پول خود را افزایش می‌دهد. بنابراین استراتژی درست این است که با پولی که به آن نیازی ندارید، هرچند کم ولی به اندازه شرایط خود شروع کنید.

فراموش نکنید که باید”برای بهترین‌ها امیدوار باشید و برای بدترین‌ها برنامه‌ریزی کنید.” با معامله با وجوهی که در صورت از دست دادن آن‌ها به سبک زندگی شما آسیب جدی می‌رسد، فقط زودتر خود را از بازار حذف می‌کنید.

چه عواملی در مدیریت سرمایه ارز دیجیتال تاثیرگذار است؟

چه عواملی در مدیریت سرمایه تاثیرگذار است؟

همه افرادی که در بازار ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند، شرایط یکسانی ندارند. مواردی که در نحوه مدیریت سرمایه و ریسک تریدر‌ها می‌تواند تأثیر‌گذار باشید در ادامه توضیح داده شده است.

دانش فنی و تجربه

همه چیز بستگی به دانش فنی و تجربه دارد. شما نمی‌توانید هیچ تریدر مطرحی را پیدا کنید که در معاملات و سرمایه‌گذاری‌های خود، مدیریت سرمایه نداشته باشد. در واقع درصد زیادی از موفقیت افراد برتر در بازار ارز دیجیتال به همین مدیریت سرمایه و ریسک مرتبط است. این افراد با داشتن تخصص کافی در زمینه تحلیل و همچنین تجربه در معامله‌گری، می‌دانند که بازار ارز دیجیتال جدا از فرصت‌های بی‌نظیر، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و موجب از دست رفتن کل سرمایه‌ای که برای آن زحمت کشیده‌اند، شود.

شرایط مالی

نمی توان انکار کرد افرادی سرمایه بیشتری دارند، در ابتدا ممکن است از دست دادن چند دلار برای آن‌ها اهمیتی نداشته باشد. هرچند که همین ضرر‌های جزیی ممکن است بعد از مدتی بیشتر سرمایه را شامل شود. در مقابل افرادی که سرمایه آن‌ها محدودتر است بیشتر سعی می‌کنند از سرمایه خود محافظت کنند تا بتوانند پول بیشتر به دست آورند. یکی از استراتژی‌های مدیریت سرمایه، متنوع‌سازی سرمایه‌گذاری بود. متأسفانه افرادی هستند که شرایط مالی آن‌ها اجازه نمی‌دهد بتوانند سرمایه‌گذاری‌های متنوع‌تری داشته باشند در مقابل افراد با سرمایه بزرگ‌تر به راحتی به سرمایه‌گذاری خود تنوع بخشیده و ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش می‌دهند.

سن

شاید تعجب کنید اما موضوع سن نیز می‌تواند در مدیریت سرمایه تأثیر‌گذار باشد. همانطور که گفتیم افراد با تجربه‌تر، ریسک‌پذیری کمتری دارند و معقولانه‌تر عمل می‌کنند. در مقابل افراد تازه وارد یا جوان‌تری که هنوز تجربه کافی در بازار‌های مالی ندارند، ممکن است اهمیت مدیریت سرمایه را به اندازه کافی درک نکنند.

یک نمونه کاربردی از مدیریت سرمایه ارز دیجیتال

فرمول‌هایی که در بخش‌های پیشین معرفی شد صرفاً برای این بود که با نحوه محاسبه این موارد آشنا شوید. برای درک بهتر مدیریت سرمایه و راحت محاسبه کردن شاخص‌های لازم، وبسایت calc.trade را به شما معرفی می‌کنیم. با استفاده از این سایت دیگر نیازی به محاسبه دستی مواردی مانند پوزیشن سایز یا درصد وین ریت خود نیستید. بلکه این پلتفرم یک سرویسی به شما ارائه می‌دهد که شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات معامله خود، پوزیشن سایز، لوریج و… را به دست‌آورید.

یک نمونه کاربردی از مدیریت سرمایه ارز دیجیتال

برای استفاده از این سرویس به صورت زیر عمل کنید.

  • در بخش symbol جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • در بخش total capital سرمایه موجود در حساب معاملاتی خود را وارد کنید.
  • در بخش risk میزان ریسکی که برای معامله خود در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید. برای مبتدی‌ها بهتر است این میزان روی ۱ الی ۱.۵ درصد تنظیم شود.
  • در بخش type موقعیت معاملاتی خود long یا short را مشخص کنید.
  • در بخش leverage، entry، stop و exit به ترتیب اهرم، نقطه ورود، حد ضرر و نقطه خروج خود را وارد کنید.

بعد از وارد کردن اطلاعات بالا در کادر پایین‌تر مقادیر زیر به شما داده می‌شود.

  1. risked capital
  2. margin
  3. position size
  4. liquidation
  5. risk/reward
  6. estimated pnl
  7. roe
  8. percent change

به این ترتیب اکنون شما تمامی اطلاعات لازم برای ورود به یک معامله منطقی که مدیریت سرمایه و ریسک در آن کاملاً رعایت شده را در اختیار دارید.

» پیشنهاد مطالعه: رایج‌ترین اشتباهات تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال

سخن آخر

مدیریت ریسک یک عنصر حیاتی موفقیت برای هر معامله‌گر در هر بازار مالی است. صرف نظر از اندازه سرمایه‌ای که با آن معامله می‌کنید، به خصوص در بازار‌های بسیار پر نوسانی مانند ارز‌های دیجیتال، ضرر و زیان اجتناب ناپذیر خواهد بود، یادگیری نحوه مدیریت سرمایه و ریسک در بازار ارز دیجیتال برای به حداقل رساندن ضرر معاملات، بسیار حیاتی است. ‌امیدواریم از توصیه‌های نوشته شده در این مطلب استفاده کنید. چنانچه چالشی در فهم مطلب فوق داشتید، از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مدیریت سرمایه در بازار ارز دیجیتال چیست؟ (آموزش کامل)
معامله گران مبتدی بیشتر تمایل به خرید دارند تا فروش؛ اغلب اوقات نیز از مدیریت سرمایه غافل می‌شوند. این اشتباه بزرگی است. چرا که مدیریت سرمایه همان موضوعی است که...
5 از 3 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...