آموزش تحلیل ارز دیجیتال

تحلیل چرخه‌های قیمت بیت کوین، آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

تحلیل چرخه‌های قیمت بیت کوین، آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

بازارهای مالی، همیشه در حال صعود و سقوط هستند. با این حال، تقریبا بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که هر بازاری چرخه قیمتی دارد. در بازار ارزهای دیجیتال، بیت کوین یکی از دارایی‌هایی است که کاملا مفهوم چرخه قیمت در رفتار آن پیداست و می‌توان سایکل‌های قیمتی آن را پیش بینی کرد. این چرخه نه تنها برای بیت کوین بلکه برای کل بازار ارزهای دیجیتال قابل استفاده است. با ما همراه باشید تا در این مطلب تحلیلی از چرخه قیمت بیت کوین داشته باشیم و دریابیم چطور به موقع به بازار ورود کنیم.

چرخه ۴ ساله بازار بیت ‌کوین 

بیت کوین، به عنوان اولین و شناخته‌شده‌ترین رمزارز، از بدو تولد تا کنون، نوسانات قیمتی چشمگیری را تجربه کرده است. بررسی این نوسانات نشان‌دهنده وجود الگوهایی تکرارشونده‌ای است که به نام «چرخه‌های قیمت» شناخته می‌شوند. در واقع چرخه‌های قیمت بیت کوین به دوره‌های تکرار شونده‌ای اشاره دارد که در آن‌ها قیمت بیت کوین افزایش و سپس کاهش می‌یابد. این چرخه‌های قیمت با اصطلاحاتی مانند بازار گاوی (بازاری که در آن قیمت‌ها در حال افزایش است) و بازار خرسی (بازاری که در آن قیمت‌ها در حال کاهش است) هم توصیف می‌شوند. عوامل متعددی بر این چرخه‌ها تاثیر می‌گذارند، از جمله عرضه و تقاضا، اخبار ارز دیجیتال، تغییرات در قوانین و مقررات، نوآوری‌های فنی و رویدادهای اقتصادی کلان و…

به طور کلی چرخه قیمت به ۴ مرحله تقسیم می‌شود:

چرخه ۴ ساله بازار بیت ‌کوین 

  • انباشت (Accumulation)

انباشت اولین مرحله از چرخه بازار است. مشخصه مرحله انباشت این است که قیمت در یک محدوده کوچک باقی می‌ماند و نوسان می‌کند. این نوسان می‌تواند برای مدت طولانی، گاهی حتی برای سال‌ها ادامه داشته باشد. انباشت مرحله‌ای است که سرمایه گذاران نهادی شروع به انباشت بیت کوین می‌کنند.

  • پیک صعودی (Mark up)

مرحله پیک صعودی نیز با افزایش قیمت بیت کوین به بالای سطح مقاومت مهم مشخص می‌شود. زمانی که این «شکست» اتفاق می‌افتد، شاهد افزایش حجم معاملات هستیم. این افزایش حجم ناشی از موسسات و افرادی است که در مرحله انباشت خرید نکرده‌اند و اکنون در حال خرید بیت کوین هستند. در مرحله پیک صعودی، حرکت قیمت می‌تواند از حالت خنثی به روند تبدیل شود.

  • توزیع (Distribution)

مرحله توزیع نشان می‌دهد که چرخش بازار در حال وقوع است زیرا خریداران اولیه، یعنی کسانی که در مرحله انباشتگی خرید کرده‌اند و همچنین خریداران بعدی، ممکن است شروع به خروج از بیت کوین کنند. یکی از مشخصه‌های این مرحله افزایش حجم اما بدون افزایش قیمت است.

  • اصلاح (Mark down)

این مرحله نهایی چرخه بازار است. در این مرحله، خریدارانی که در مرحله توزیع وارد شده‌اند شروع به فروش بیت می‌کنند. این موضوع می‌تواند قیمت‌ها را به سرعت و در حجم زیاد پایین بیاورد. این مرحله معمولا زمانی به پایان می‌رسد که یک سطح حمایت مهم شکسته شود و حجم چندین برابر میانگین روزانه افزایش یابد، در این مرحله اکثر فروش به اتمام می‌رسد و بیت کوین می‌تواند بار دیگر به مرحله انباشت بازگردد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند هسته اصلی چرخه قیمت بیت کوین، فرآیندی است که با نام هاوینگ شناخته می‌شود. هاوینگ یک رویداد مهم است که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد و به معنای نصف کردن است. طی این رویداد نرخ تولید بیت کوین‌های جدید کم می‌شود و پاداش دریافتی ماینرها را به نصف کاهش می‌دهد. این مکانیسم در کدهای بیت کوین نوشته شده است و برای تقلید از کمیابی فلزات گرانبها مانند طلا طراحی شده است.

در مرحله اول چرخه، که همان سال اول هاوینگ است، کم شدن عرضه بیت کوین‌های جدید، بازار صعودی ایجاد می‌کند و قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد. با ورود کمتر کوین‌های جدید به گردش، تقاضا اغلب از عرضه جلو می‌زند و قیمت رشد پیدا می‌کند. در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ شاهد این رویداد بودیم.

با این حال، مرحله دوم چرخه، یک دوره اصلاح است. پس از جهش اولیه بازار، در مرحله دوم قیمت‌ها ریزش شدیدی پیدا می‌کنند و اکثر سرمایه‌گذاران تازه‌کار ناامید می‌شوند. در این دوره معمولا اخبار ارز دیجیتال بسیار منفی هم شنیده می‌شود و موارد زیادی هک و ورشکستگی هم در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتد. این مرحله اصلاح، پایه‌های چرخه صعودی بعدی است. در مرحله بعد کم کم دوباره قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد و در یک بازه تقریبا با نوسان کم همراه است تا وارد چرخه بعدی می‌شود.

بازار بیت کوین در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

قیمت بیت کوین در ۲۰۲۲ شروع به ریزش شدید کرد و در سال ۲۰۲۳ نیز نسبتا ریزشی بود. اگر تئوری چرخه قیمت بیت کوین را درست بدانیم، به نظر می‌رسد که بازار کریپتو و بیت کوین از یک زمستان سخت و ریزشی عبور کرده است و نزدیک به شروع سال سوم چرخه قرار داد. به این معنا که اکنون در مرحله پیک صعودی است. چرا که مقاومت مهم سقف قبلی (۶۹۵۰۰) را شکست.

بسیاری از آلتکوین‌ها هم در این مورد ریزش شدید داشتند و قیمت برخی از آن‌ها 90 درصد کاهش پیدا کرد. با این حال، با خبرهای مربوط به ETF بیت کوین و خریدهای شرکت‌های بزرگ مدیریت دارایی به نظر می‌رسد فاز ریزش بازار تمام شده است. اتفاق مهمی که در سال 2024 پیش روی بیت کوین است رویداد هاوینگ است که می‌تواند بازار را به طور کامل وارد یک بازار گاوی کند. چرخه 4 ساله بیت کوین در واقع همیشه در سال چهارم با هاوینگ مصادف می‌شود و بیت کوین بین شش ماه تا یک سال بعد از آن با رشد قیمتی مواجه خواهد شد. 

فراکتال‌های مارپیچی بیت کوین

به صورت کلی فراکتال به معنی تکرار الگو در همه بازه‌های زمانی است. یعنی هر اتفاقی که در بازه زمانی هفتگی یا ماهانه پدیدار می‌شود در تایم فریم‌های روزانه و… نیز قابل مشاهده است. فراکتال‌های مارپیچی بیت کوین، به الگوهای پیچیده و نقش‌های تکراری موجود در نمودارهای قیمت تاریخی بیت کوین گفته می‌شود. معامله‌گران و تحلیل‌گران مشاهده کرده‌اند که حرکات قیمت بیت کوین اغلب ویژگی‌های فراکتالی را دارد، که شبیه الگوهای هندسی تکراری در مقیاس‌های زمانی مختلف است. این فراکتال‌ها، زمانی که روی نمودار ظاهر می‌شوند، ساختاری مارپیچ مانند را تشکیل می‌دهند.

یکی از مزیت‌های فراکتال‌های مارپیچی بیت کوین، اطلاعاتی است که آن ها در مورد چرخه قیمت بیت کوین ارائه ‌می‌دهند. الگوهای تکراری مشاهده شده در این فراکتال‌ها نشان‌ می‌دهد که فعالان بازار در طول زمان رفتارها و واکنش‌های مشابهی را نسبت به شرایط خاص نشان‌ می‌دهند. هدف معامله‌گران از بررسی این فراکتال‌ها، پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده و تصمیم‌گیری آگاهانه بر اساس روندهای تاریخی است.

باید توجه داشته باشید مطالعه فراکتال‌های مارپیچی فقط تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بیت کوین نیست. این فراکتال‌ها ممکن است نشان دهنده عوامل کلان اقتصادی و وضعیت احساسات سرمایه‌گذاران باشد. برخی نیز می‌گویند که الگوهای فراکتال پذیرش بیت کوین به عنوان یک دارایی جهانی را نشان می‌دهد. 

اگر چه فراکتال‌های مارپیچی بیت کوین جذاب هستند اما باید با احتیاط آن‌ها را بررسی کرد. صعود و سقوط قیمت در بازار تحت تأثیر عوامل بی‌شماری قرار دارد و الگوهای تاریخی ممکن است همیشه نتایج آینده را به درستی پیش‌بینی نکنند. 

مهم‌ترین چرخه افزایش قیمت بیت کوین 

مهم‌ترین چرخه تاثیرگذار بر افزایش قیمت بیت کوین حول هاوینگ است. تا به حال، بازار بارها و بارها نشان داده است که این چرخه درست است و بررسی رفتار قیمتی بیت کوین در ماه‌های مختلف همین مسئله را اعلام می‌کند. در برخی از این ماه‌ها، بیت کوین سقف‌های قیمتی قبلی را شکسته است و بسیاری از سرمایه‌گذار را شگفت‌زده است. در ادامه مروری بر چرخه قیمت بیت کوین از گذشته تا به امروز خواهیم داشت. 

مهم‌ترین چرخه افزایش قیمت بیت کوین 

  • مه ۲۰۱۰ تا نوامبر ۲۰۱۰

سال ۲۰۱۰ دومین سال راه اندازی بیت کوین بود. بیت کوین در همین مراحل اولیه، از‌می 2010 تا نوامبر 2010، ماهیت چرخه‌ای خود را به نمایش گذاشت. ارزش بیت کوین از حدود 0.003 دلار به حدود 0.3 دلار افزایش یافت که نشان دهنده اولین نشانه‌های افزایش قیمت در این چرخه اولیه است.

  • آوریل ۲۰۱۱ تا ژوئن ۲۰۱۱

بخش بعدی اولین چرخه قیمت بیت کوین، بین آوریل و ژوئن 2011 مشاهده شد و یک الگوی تکراری را به نمایش گذاشت. بیت کوین با شروع قیمت 0.8 دلار در آوریل 2011، به حدود 31 دلار در ژوئن 2011 افزایش یافت که نشان دهنده یک فاز صعودی بود. 

  • ژانویه ۲۰۱۳ تا نوامبر ۲۰۱۳

بیت کوین با ورود به سال 2013 چرخه دیگری را تجربه کرد. دسامبر 2012 هاوینگ رخ داد. قیمت بیت کوین در شروع سال تقریباً 13 دلار بود و در اواخر نوامبر 2013 به بالاترین حد یعنی در حدود 1150 دلار رسید. در این دوره الگوی افزایش قابل توجه قیمت در هر چند سال یکبار، آشکارتر شد و درستی ایده چرخه‌های تکرار شونده را تقویت کرد.

  • دسامبر ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۷

برجسته‌ترین چرخه قیمت بیت کوین بین دسامبر 2016 و دسامبر 2017 رخ داد و قیمت بیت کوین در این دوره همه را شگفت زده کرد. در تاریخ جولای 2016 هاوینگ رخ داد. قیمت بیت کوین در شروع حدود 750 دلار بود و به اوج خود نزدیک شد و به 20000 دلار رسید و چرخه صعودی شدیدی را تجربه کرد. این دوره به معیاری برای درک منظم بودن چرخه‌های قیمت بیت کوین تبدیل شد.

  • ژوئیه ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۱۹

چرخه بعدی، از جولای 2019 تا ژوئن 2020، ارزشمندی بیت کوین را در طول بحران‌های اقتصادی نشان داد. بیت کوین در ابتدا ریزش شدیدی تجربه کرد تا به این بازه رسید و قیمت ریکاوری شد. بیت کوین با قیمت حدودی 10000 دلار، ثبات نسبی را در طول این چرخه حفظ کرد، که نشان دهنده مرحله تثبیت قبل از دوره صعودی بعدی است. 

  • سپتامبر ۲۰۲۰ تا آوریل ۲۰۲۱

چرخه از سپتامبر 2020 تا آوریل 2021 مرحله صعودی مهم دیگری را رقم زد. قیمت بیت کوین با حدود 10000 دلار به بیش از 60000 دلار افزایش یافت و الگوی چرخه‌ای افزایش قیمت پس از دوره‌های ثبات را دوباره نشان داد. استقبال شرکت‌ها و هنرمندان و اشخاص مشهور مثل ایلان ماسک و دونالد ترامپ، نقش محوری در هدایت این چرخه ایفا کرد.

  • ژوئیه ۲۰۲۱ تا نوامبر ۲۰۲۱

پس از آوریل 2021، بیت کوین وارد مرحله اصلاح در الگوی چرخه‌ای شد. قیمت در ژوئیه 2021 به حدود 30000 دلار کاهش یافت که نشان دهنده دوره‌ای بودن اصلاحات پس از بازارهای صعودی شدید است. این مرحله اهمیت درک ماهیت دوره‌ای احساسات بازار و تأثیر آن بر چرخه‌های قیمت را کاملا مشخص کرد.

  • می‌۲۰۲۲ تا مارچ ۲۰۲۴

در می‌۲۰۲۲ قیمت بیت کوین یک بازگشت به سطح ۴۷۰۰۰ دلار داشت و سپس در سال ۲۰۲۳ تا سطح ۱۶۰۰۰ نیز کاهش یافت. پس از آن قیمت دوباره شروع به افزایش کرد و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴۵۰۰۰ دلار رسید. با تایید etf بیت کوین مصادف با آغاز سال جدید بیت کوین سقف قیمتی خود را شکست و برای اولین بار از ۶۹۵۰۰ دلار عبور کرد.

نظر تحلیل‌گران در مورد چرخه صعودی فعلی بیت کوین

جورج کال از متخصصان شرکت theBlock می‌گوید که ارزش کل بازار کریپتو در سال 2024 بیشتر خواهد شد و کریپتو به طور کلی بهتر از شاخص‌های سهام و بخش‌های دیگر فناوری رشد خواهد کرد. صندوق ETF بیت کوین با تسویه نقدی در اوایل سه ماهه اول اتفاق‌ می‌افتد، اما تسلط یا دامیننس بیت کوین روی بازار کریپتو در بیشتر سال از بین‌ می‌رود زیرا سرمایه گذاران به گزینه‌های جایگزین با پتانسیل صعودی بیشتری روی‌ می‌آورند.

استیون ژنگ یکی دیگر از متخصصان شرکت theBlock می‌گوید که بیت کوین رشد قیمتی خود را داشته و 2024 سالی است که آلت کوین‌ها، خصوصا آن‌هایی که لایه 1 هستند رشد بیشتری نسبت به بیت کوین خواهند داشت و کلا بیت کوین ناگزیر است به سمت ماژولار کردن بلاک چین خود برود تا از بقیه جا نماند. 

متخصصان شرکت مدیریت دارایی کریپتویی CoinShares در گزارش خود پیش‌بینی قیمتی ارائه نکرده است، اما اعلام کرده که اتفاقات اخیر و تایید صندوق‌های ETF اسپات باعث می‌شود استخراج بیت کوین بعد از هاوینگ رقابتی‌تر شود و ماینرهای کوچک از بین بروند. هش ریت (که نشان دهنده میزان توان محاسباتی برای امنیت شبکه است) و هزینه ماینرها نسبت به چرخه قبل نیز افزایش یافته است. 

مارک سایبراس تحلیلگر CryptoAdviser‌ می‌گوید آینده صعودی بیت کوین ممکن است به چارچوب‌های بانکداری سنتی بستگی داشته باشد. سیبراس‌ می‌گوید:

«بحران جدی در اقتصاد جهانی وجود دارد، زیرا ایالات متحده با بحران بانکی و تعهدات بدهی رو به رشد مواجه است. در سال 2023 چندین مورد ورشکستگی بانکی اتفاق افتاد، اما بسیاری از افراد فراموش کرده‌اند که علت اساسی این ورشکستگی‌ها هنوز پابرجا است».

عملکرد بازده تجمعی بیت کوین و دیگر دارایی‌ها

اقتصاد آمریکا و غرب دچار بحران‌های جدی در سال‌های اخیر بوده است و بازدهی بازار سهام نیویورک از میزان مورد انتظار بسیار کمتر بوده است. نگاهی اجمالی به عملکرد قیمتی بیت کوین در سال 2023 نشان می‌دهد که علیرغم این که ظاهرا قیمت هنوز تا اوج چرخه قیمت بیت کوین فاصله دارد اما بازار بیت کوین وضعیت بهتری داشته و برنده رقابت بازارهای مالی بوده است. 

ماه بازدهی بیت کوین بازدهی ۵۰۰ شرکت برتر بورس آمریکا بازدهی طلا
ژانویه ۳۹.۶۳% ۶.۲۸% ۵.۵۷%
فوریه ۰.۰۳% -۲.۴۴% -۲.۲۰%
مارچ ۲۲.۹۶% ۳.۶۷% ۳.۱۴%
آپریل ۲.۸۱% ۱.۵۶% ۴.۵۵%
می -۶.۹۰% ۰.۴۳% -۰.۳۸%
جولای ۱۱.۹۸% ۶.۶۱% -۲.۴۷%
ژوئن -۴.۰۲% ۳.۲۱% ۰.۴۲%
آگوست -۱۱.۲۹% -۱.۵۹% -۱.۶۶%
سپتامبر ۳.۹۱% -۴.۷۷% -۰.۱۴%
اکتبر ۲۸.۵۲% -۲.۱۰% ۰.۰۲%
نوامبر ۸.۸۱% ۹.۱۳% ۳.۵۴%
دسامبر ۱۲.۱۸% ۴.۵۴% ۰.۸۸%
جمع ۱۰۸% ۲۴.۵۳% ۱۱.۲۷%

وضعیت کلی بازار از نگاه سنتیمنت (Sentiment)

در سال 2023 و بعد از اعلام خبر ورشکستگی صرافی FTX و اخبار مربوط به نرخ بهره، بیت کوین و کل بازار ارز دیجیتال شرایط خوبی نداشت. قیمت بیت کوین به کف (16 هزار) رسیده بود و سنتیمت کلی بازار ترس بود. این وضعیت تقریبا تا نیمه‌های سال 2023 ادامه داشت. با این حال، کمی بعد از آن ورق برای بازار کریپتو برگشت و بیت کوین به محدود 20 هزار و بعد 30 هزار بازگشت. 

به دنبال خبر تصویب صندوق‌های ETF بیت کوین، سنتیمت کل بازار مثبت و بیت کوین چندین هفته رشد قیمت داشت. بیت کوین بعد از این قرار است که در بورس آمریکا قابلیت خرید و فروش داشته باشد و سرمایه‌گذاران سنتی‌تر می‌توانند بدون ایجاد ولت و استفاده از صرافی‌ها، فقط سهام صندوق بیت کوین را بخرند و کسب سود کنند. این صندوق‌ها که توسط بزرگترین شرکت‌های مدیریت دارایی جهان مثل بلک راک و فیدلیتی راه اندازی شده، پول زیادی را روانه بازار بیت کوین خواهد کرد.

 روزی که این خبر اعلام شد، بیت کوین نوسان شدیدی داشت. با این حال، بعد از تایید خبر تصویب صندوق‌های ETF بیت کوین، قیمت بیت کوین آرام آرام کم شد و سنتیمت بازار از طمع مطلق به سمت طمع رفت. بسیاری از کارشناسان این کاهش قیمت را به خاطر فروش‌های نهنگ‌ها و شرکت‌ها در فاز نهایی استراتژی معروف «با شایعه بخر و با خبر بفروش» بود. 

با این حال، سنتیمنت کلی بازار هنوز مثبت است اما فشارهای خرید و فروش کمتر شده است. سنتیمنت بازار البته در چنین شرایطی به زودی از حالت طمع خارج خواهد شد و به سمت خنثی می‌رود. در سال 2024 رویداد هاوینگ قرار دارد که پیش‌بینی می‌شود بازار را به سمت صعود قیمت‌ها و طمع ببرد. 

پیش بینی حرکت قیمت با چرخه بازار بیت کوین

در این مطلب نگاهی به چرخه قیمت بیت کوین داشتیم و دیدیم که این طلای دیجیتال چه مسیری را تا به امروز طی کرده است. بیت کوین به مسیر خود ادامه می‌دهد و هر روز بیشتر از دیروز بین شرکت‌ها، دولت‌ها و مردم محبوبیت و مقبولیت دریافت می‌کند.

 با این حال، برای سرمایه‌گذاران بلندمدت همیشه درک چرخه‌ها مهم‌تر از اتفاقات گذرا هستند. بیت کوین یک دارایی است که قیمت آن از چرخه خودش پیروی می‌کند. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این چرخه هنوز پابرجا است و سال 2024، سالی است که بازار بیت کوین در وسط چرخه قرار دارد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...