آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوی کندل سه سرباز سفید و نحوه شناسایی و معامله با آن

آشنایی با الگوی کندل سه سرباز سفید و نحوه شناسایی و معامله با آن

شناسایی لحظه معکوس شدن بازار و تغییر روند، برگ برنده هر تریدری برای معاملات است. در حقیقت کسانی که می‌توانند لحظه تغییر جهت بازار را مشاهده کنند؛ می‌توانند در بهترین نقطه وارد معامله یا از آن خارج شوند و به این ترتیب بیشتری سود و کمترین ضرر را به دست آورند. در این مقاله ما قصد داریم درباره الگوی کندل سه سرباز سفید، یک الگو برای تشخیص روند صعودی صحبت کنیم. سه سرباز سفید Three white soldier pattern، برای پیش‌بینی معکوس شدن روند نزولی استفاده می‌شود. این الگو شامل سه کندل بلند متوالی است که هر یک از کندل‌ها در بدنه کندل قبلی باز می‌شود و از ارتفاع کندل قبلی بلندتر است. اگر می‌خواهید با استفاده از این الگو بهترین فرصت ورود به معامله را شناسایی کنید، این مقاله از بلاگ ایرانیکارت را از دست ندهید.

کندل سه سرباز سفید چیست؟

کندل سه سرباز سفید یک الگوی کندل استیک صعودی است که در انتهای یک روند نزولی قوی ایجاد و خبر از تغییر روند می‌دهد. همانطور که از نام آن پیداست، این الگو از سه کندل تشکیل شده که به رنگ سبز هستند. این کندل‌ها سایه‌های بلندی ندارند و معمولا سایه بالا و پایین مساوی تشکیل می‌شود. هر کندل‌های سه سرباز سفید باید بالاتر از کندل قبلی بسته شود و هیچ کندل دیگری بین آن نباید وجود داشته باشد.

کندل سه سرباز سفید چیست؟

در تحلیل پرایس اکشن، این الگو نشان‌دهنده تغییرات قوی در احساسات بازار است که عملکرد قیمت در نمودار را تشکیل می‌دهند. هنگامی که یک کندل با سایه‌های کوچک یا بدون سایه بسته می‌شود، نشان می‌دهد که خریداران توانسته‌اند قیمت را در بالای محدوده نگه دارند. در واقع خریداران توانسته‌اند تمام روز را صاحب شوند و آن را در نزدیکی اوج قیمت برای سه دوره متوالی ببندند.

علاوه بر این، الگوی سه سرباز سفید ممکن است با الگوهای کندل استیکی دیگری مانند دوجی، که حاکی از معکوس شدن قیمت است، نیز همراه باشد. توجه داشته باشید از آنجایی که این الگو از سه کندل تشکیل شده است، تقریبا به تنهایی می‌تواند برای تایید معکوس شدن روند کافی باشد، زیرا نیروی صعودی قابل توجهی در پشت ایجاد این الگو وجود دارد.

الگوی سه سرباز سفید چه زمانی رخ می‌دهد؟

گفتیم که Three white soldier pattern معمولا در پایان روند‌های نزولی ظاهر می‌شود. البته این الگو می‌تواند بعضی مواقع پس از یک دوره ثبات در بازار نیز دیده شود اما در چنین حالتی دیگر به عنوان یک سیگنال صعودی نخواهد بود. این کندل‌ها همچنین سیگنال فشار خرید را به ما می‌دهند. در واقع کندل‌های بزرگ این الگو می‌تواند نشان دهنده این باشد که به دلیل وجود مخالفت برای صعودی شدن بازار، خریداران با فشار بیش از حد سریع و شدید قدرت خود را بر بازار تحمیل می‌کنند.

بدین ترتیب، سه کندل الگوی سه سرباز باید به شکل زیر ظاهر شوند.

  • کندل اول ادامه‌دهنده روند نزولی باشد. این یک کندل صعودی است که می‌گوید قیمت بسته شدن باید بیشتر از قیمت باز شدن باشد و نشان می‌دهد که خریداران دوباره وارد عمل شده‌اند.
  • کندل دوم نیز باید صعودی باشد. قیمت باز شدن باید در بدنه واقعی کندل اول باشد و ترجیحا بین نقطه وسط و قیمت بسته شدن کندل قبلی باشد. قیمت بسته شدن باید بالاتر از قیمت بسته شدن کندل قبلی باشد و باید بیشتر از قیمت بسته شدن کندل قبلی باشد.
  • کندل سوم نیز باید یک کندل صعودی بدون سایه یا کوچک باشد. شرایط باز و بسته شدن این کندل مشابه کندل دوم است.

الگوی سه سرباز سفید خود به تنهایی می‌تواند معتبر باشد اما برای تایید گرفتن می‌توانید منتظر حجم ثابت در سشن‌های بعدی و نزدیکی به سطح حمایت باشید تا سیگنال دریافتی محکم‌تر شود.

تشخیص الگوی سه سرباز سفید در چارت

تشخیص این الگو در چارت کار چندان سختی نیست. برای تشخیص درست الگوی کندل سه سرباز سفید شرایط زیر را باید در در نظر بگیرید:

تشخیص الگوی سه سرباز سفید در چارت

  • روند بازار: باید یک روند نزولی قبلی وجود داشته باشد تا این شکل‌گیری نشانه بازگشت احتمالی بازار باشد.
  • کندل‌های متوالی: شروع روند از کندل متوالی سبز (یا سفید) تشکیل شده باشد.
  • طول کندل: هر کندل باید دارای بدنه واقعی بلند، با سایه‌های کوچک یا بدون سایه باشد. بدنه بلند نشان دهنده فشار خرید قوی است. دقت کنید اولین کندل الگو در محدوده ۵۰ تا ۶۰ درصد کندل نزولی قبل خود معامله می‌شود و دومین کندل سبز بالاتر از کلوز کندل نزولی، بسته می‌شود.
  • زمینه بازار: در نظر گرفتن زمینه کلی بازار هنگام تفسیر سه سرباز سفید مهم است. اگر این شکل‌گیری در طول یک روند صعودی بازار گسترده‌تر ظاهر شود، به احتمال زیاد سیگنال معتبرتری است.

در صورتی که این شرایط برآورده شود، می‌تواند نشانه‌ای قوی از تغییر احتمالی روند از نزولی به صعودی است و تریدرها می‌توانند از آن به عنوان سیگنالی برای ورود به موقعیت‌های خرید استفاده کنند. با این حال، همیشه توصیه می‌شود قبل از تصمیم‌گیری در مورد معامله، الگو را با ابزارهای تحلیل تکنیکال دیگر، از جمله میانگین متحرک، خطوط روند، فیبوناچی اصلاحی و داده‌های بازار تأیید کنید.

مشاهده تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال 

توجه داشته باشید که این الگو را با الگوی معکوس آن یعنی سه کلاغ سیاه اشتباه نگیرید. زیرا الگوی سه کلاغ سیاه نیز یک الگوی کندل استیکی سه کندلی است که هر کندل در داخل بدنه واقعی کندل قبلی باز شده و پایین‌تر از کندل قبلی بسته شده‌اند. این در حالی است که سه سرباز سفید حرکت کنترل گاوها بر بازار را نشان می‌دهد و سه کلاغ سیاه نشان می‌دهند که خرس ها کنترل را از خریداران گرفته‌اند. بنابراین سه سرباز سفید یک الگوی صعودی و سه کلاغ سیاه یک الگوی نزولی است.

استراتژی معامله با الگوی سه سرباز سفید

از آنجایی که سه سرباز سفید یک الگوی صعودی است، اغلب به عنوان نقطه ورود یا خروج استفاده می‌شود. با مشاهده این الگو معامله‌گرانی که در معاملات شورت هستند از آن خارج می‌شوند و تریدرهایی که در انتظار گرفتن موقعیت صعودی هستند، سه سرباز سفید را به عنوان یک فرصت ورود می‌بینند. البته بهتر است برای استفاده از این الگو حجم معاملات را نیز بررسی کنید.

هنگام معامله با الگوی سه سرباز سفید، مهم است که توجه داشته باشید که حرکت‌های قوی بالاتر می‌تواند شرایط موقتی برای خرید بیشتر را نیز ایجاد کند. مثلا اگر شاخص قدرت نسبی یا اندیکاتور RSI، بالاتر از سطح 70.0 حرکت کرده باشد. همچنین در برخی موارد، دوره کوتاهی از تثبیت بازار به دنبال الگوی سه سرباز وجود دارد، اما سوگیری کوتاه مدت و میان مدت صعودی باقی می‌ماند. با ظهور این الگو حرکت صعودی پرقدرت همچنین می‌تواند به سطوح مقاومت کلیدی برسد که در آن ارز می‌تواند قبل از ادامه حرکت بالاتر، تثبیت شود.

استراتژی معامله با الگوی سه سرباز سفید

بنابراین، برای ترید با الگوی سه سرباز سفید باید:

  1. الگو را تشخیص دهید: به دنبال سه کندل سبز (یا سفید) متوالی که هرکدام بالاتر از دیگری بسته شده‌اند باشید که پس از یک روند نزولی یا در ادامه یک ثبات رخ می‌دهد.
  2. نقطه ورود را تعیین کنید: پس از تایید شکل‌گیری، می‌توانید سفارش خرید را در انتهای کندل سوم یا کمی بالاتر از آن قرار دهید.
  3. نقاط خروج را تعیین کنید: استراتژی‌های خروج مورد استفاده در هنگام معامله با سه سرباز سفید شامل کسب سود در سطح مقاومت بعدی یا استفاده از روش توقف انتهایی است که به شما امکان می‌دهد با حرکت قیمت به نفع خود، سیو سود کنید.

از آنجایی که در مثال ما سطوح مقاومت بسیار نزدیک به نقطه ورودی است، پیشنهاد می‌کنیم که احساسات بازار را نیز در نظر بگیرید و هدف معامله را کسب سود بگذارید. از اندیکاتور rsi و استوک استیک نیز می‌توانید برای شناسایی نقاط اشباع فروش و خرید استفاده کنید. همچنین برای کمک به محافظت از سرمایه خود، می‌توانید یک سفارش استاپ لاس را زیر پایین‌ترین کندل سوم یا پایین‌ترین قیمت قابل توجه اخیر قرار دهید.

محدودیت های الگوی سه سرباز سفید

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، سه سرباز سفید علاوه بر بازار نزولی می‌توانند در روندهای ثابت بازار نیز ظاهر شود که این راهی آسان برای گرفتار شدن در ادامه روند موجود به جای معکوس شدن آن است. بنابراین، یکی از نکات کلیدی که باید در نظر بگیرید، شرایط دیگری است که این تغییر را تایید می‌کنند. مثلا شکل‌گیری این الگو در حجم کم بازار مشکوک است.

پس برای جلوگیری از اشتباه یا سوء تفاهم در معامله، تریدرها باید از سه سرباز سفید و سایر الگوهای کندل استیک در کنار سایر شاخص‌های فنی مانند خطوط روند، میانگین‌های متحرک و.. استفاده کنند. به عنوان مثال، تریدرها ممکن است قبل از ورود به یک موقعیت خرید، به دنبال مناطق مقاومتی باشند یا به سطح حجم در هنگام شکست نگاه کنند تا تأیید شود که حجم معاملات دلاری زیاد بوده است. اگر این الگو در حجم کم با مقاومت کوتاه مدت رخ داد، بهتر است منتظر بمانید تا تأیید بیشتری مبنی بر شکست برای شروع یک موقعیت خرید وجود داشته باشد.

سه سرباز سفید نشانه صعودی شدن روند

الگوی سه سرباز سفید یا Three white soldier pattern یک الگوی صعودی سه کندلی است که خبر از تغییر روند نزولی به صعودی می‌دهد. این الگو به علت فشار خرید قوی رخ می‌دهد و معمولا پس از یک روند نزولی طولانی تشکیل می‌شود که نیروهای صعودی بیش از نیروهای نزولی برای سه روز متوالی باشد. برای شناسایی این الگو در نمودارهای کندل استیک، شرایطی وجود دارد که باید رعایت شود. این الگو می‌تواند به تنهایی معتبر باشد اما باید تماشا کرد که آیا این حجم بازار نیز از تشکیل سه سرباز سفید حمایت می‌کند یا خیر. به یاد داشته باشید که محتوای این مقاله آموزشی بوده و نباید یه عنوان سیگنال خرید یا فروش مورد استفاده قرار گیرد.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

الگوی سه سرباز سفید یک الگوی صعودی است که در انتهای یک روند نزولی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده تغییر روند است.

این الگو اگر در انتهای یک روند نزولی طولانی ظاهر شود معتبر است اما برای اطمینان بهتر است به شرایط دیگر مانند حجم بازار نیز دقت کنید.

آشنایی با الگوی کندل سه سرباز سفید و نحوه شناسایی و معامله با آن
شناسایی لحظه معکوس شدن بازار و تغییر روند، برگ برنده هر تریدری برای معاملات است. در حقیقت کسانی که می‌توانند لحظه تغییر جهت بازار را مشاهده کنند؛ می‌توانند در بهترین...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
اکانت های خارجی
تلگرام پرمیوم چیست و چه کاربردی دارد؟
تلگرام پرمیوم چیست؟ تلگرام با میزبانی از 700 میلیون کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان، از جدیدترین پلن اشتراکی جذاب خود یعنی تلگرام پرمیوم رونمایی کرد. تلگرام پریمیوم نسبت به...
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج ارز دیجیتال
آموزش نحوه استخراج بیت کوین با گوشی + معرفی 5 برنامه کاربردی برای استخراج سریع
استخراج بیت کوین با استفاده از گوشی‌های هوشمند، که در ابتدا تنها توسط رایانه‌های قدرتمند و تجهیزات مخصوص ممکن بود، اکنون با پیشرفت تکنولوژی و افزایش قدرت پردازشی گوشی‌های هوشمند،...
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
آموزش ارز دیجیتال
پشتوانه بیت کوین چیست؟ تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر مالیات و اقتصاد
هر پولی، یک پشتوانه دارد. بیت کوین، اولین و پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا، پیش‌فرض‌های ذهن بسیاری از افراد در مورد پشتوانه پول‌ها به هم ریخته است. بیت کوین برخلاف ارزهای...
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
اکانت های خارجی
آموزش ساخت شماره مجازی رایگان
شماره مجازی (virtual number) شماره تلفنی است که وجود حقیقی نداشته و بدون نیاز به سیمکارت کارایی شماره‌های واقعی را دارد؛ به بیان دیگر، این سرویس نوعی تلفن مجازی است...
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه ویژه ایرانی‌ها
معاملات روزانه ارزهای دیجیتال به دلیل داشتن سودهای کوتاه‌مدت اما پربازده، اخیرا به روشی محبوب برای تریدرها تبدیل شده است. بدین‌ ترتیب، معامله‌گران از طبیعت سریع و پرنوسان بازار کریپتو...