آموزش ترید ارز دیجیتال

سفارش میکر و تیکر در ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟

سفارش میکر و تیکر در ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟

هنگام معامله ارز دیجیتال در یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال (CEX)، دو نوع سفارش میکر (سازنده) و تیکر  (گیرنده) وجود دارد. مهم است که از انواع سفارش‌های معاملاتی در صرافی‌های ارز دیجیتال آگاه باشید و نحوه عملکرد آن‌ها را بدانید. در این مطلب توضیح می‌دهیم که هر یک از سفارش میکر و تیکر در ارز دیجیتال چیست و چقدر برای شما هزینه دارند.

میکر (Maker) چیست؟

میکر یا سفارش‌گذار در بازار ارز دیجیتال کسانی هستند که ثبت نوع درخواست آن‌ها باعث افزایش نقدینگی می‌شود. سفارش میکر یا سازنده، سفارشی است که شما ثبت می‌کنید و بلافاصله با سفارش خریدار (یا فروشنده) در دفترچه سفارش، اجرا نمی‌شود. در واقع سفارشی که بلافاصله اجرا نمی‌شود، سفارش میکر محسوب می‌شود. با این تفاسیر لیمیت اوردر یا سفارش محدود، یک سفارش میکر است. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

 اگر BTC/USDT در حال حاضر با ۳۱۰۰۰ دلار معامله می‌شود و شما یک لیمیت اودر برای خرید ۱ بیت کوین با قیمت محدود ۳۰۰۰۰ دلار ارسال کنید، این سفارش بلافاصله اجرا نمی‌شود. بلکه، به دفترچه سفارش صرافی اضافه خواهد شد و تا زمانی که قیمت به ۳۰۰۰۰ دلار کاهش پیدا نکند، اجرا نخواهد شد. 

با قرار دادن این سفارش در صرافی، از شما به عنوان «میکر یا سازنده» یاد می‌شود، زیرا با سفارش خود، نقدینگی را به صرافی اضافه کرده‌اید. (اکنون یک خریدار (شما) وجود دارد که از فروشنده خرید می‌کند). 

سفارش میکر maker و تیکر taker در ارز دیجیتال چیست؟

تیکر (Taker) چیست؟

سفارش میکر و تیکر دقیقا عکس یکدیگر عمل می‌کنند. تیکر نیازی نیست که برای به نتیجه رسیدن درخواست، زمان زیادی را منتظر بماند و قیمتی را از پیش تعیین کند. تیکرها بدون هیچ شرطی سفارش خود را ثبت می‌کنند و بلافاصله معامله ارز دیجیتال مورد نظر برابر با قیمت مارکت انجام می‌شود.  

تیکر یا سفارش‌گیرنده در بازار ارز دیجیتال کسانی هستند که ثبت نوع درخواست آن‌ها باعث کاهش نقدینگی می‌شود. سفارش تیکر یا گیرنده، سفارشی است که شما ثبت می‌کنید و بلافاصله با سفارش خریدار (یا فروشنده) در دفترچه سفارش، اجرا می‌شود. در واقع سفارشی که بلافاصله اجرا می‌شود، سفارش تیکر محسوب می‌شود. با این تفاسیر مارکت اوردر یا سفارش بازار، یک سفارش تیکر است. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید. 

بیشتر بخوانید: تفاوت سفارش های استاپ و لیمیت

به عنوان مثال، اگر BTC/USDT در حال حاضر با قیمت ۳۱۰۰۰ دلار معامله می‌شود و شما یک سفارش بازار برای خرید بیت کوین ارسال کنید، این سفارش بلافاصله با قیمت با قیمت ۳۱۰۰۰ دلار (قیمت بازار) اجرا می‌شود. با قرار دادن این سفارش در صرافی، از شما به عنوان «تیکر یا گیرنده» یاد می‌شود، زیرا با سفارش خود، نقدینگی را از صرافی حذف کرده‌اید. 

تفاوت میکر و تیکر

در توضیحاتی که پیش‌تر درباره سفارش میکر و تیکر به صورت مجزا بیان کردیم؛ احتمالا کم و بیش متوجه تفاوت‌هایی که این دو سفارش با یکدیگر دارند، شده‌اید. برای این‌که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید که سفارش‌های خود را از نوع میکر در صرافی ثبت کنید یا در بازارهای دیجیتال تیکر باشید؛ تفاوت سفارش میکر و تیکر را در ادامه نیز بررسی کرده‌ایم.

انواع ثبت سفارش در بازار میزان کارمزد زمان نتیجه ثبت سفارش نقش در نقدینگی بازار ارز دیجیتال
سفارش میکر کم مدت زمان نامعلوم بالا رفتن نقدینگی
سفارش تیکر زیاد در لحظه پایین رفتن نقدینگی
  • میزان ایجاد نوسان در نقدینگی

سفارشاتی که توسط میکرها در بازار ثبت می‌شود باعث افزایش نقدینگی بازار می‌شوند و ثبت سفارش‌ها توسط تیکرها در نقدینگی بازار نقش عکس دارد. زیرا سفارش‌ها توسط میکر به صورت (Order Limit) ثبت می‌شود و تیکرها در همان لحظه خرید خود را برابر با قیمت مارکت خریداری می‌کنند.

  • کارمزد معاملات برای سفارش میکر و تیکر

هیچ معامله‌ای در انواع بازارها پیدا نمی‌کنید که عاری از کارمزد باشند و به همین ترتیب معاملات در دنیای کریپتو کارنسی نیز شامل کارمزدهایی برای خریداران و فروشندگان ارزهای رمزنگاری شده است.

جالب است بدانید به دلیل افزایش نقدینگی میکرها در بازار، صرافی‌ها برای انجام معاملات این افراد، کارمزد کمتری در نظر گرفته‌اند. بالا بودن نقدینگی در بازار اهمیت ویژه‌ای دارد؛ از این‌رو، با کمتر در نظر گرفتن کارمزد برای میکرها صرافی‌ها کاربران را تشویق می‌کنند که تبدیل به میکر شده و سفارشات خود را در این جایگاه ثبت کنند. 

  • زمان نتیجه ثبت سفارش

ثبت سفارش میکر و تیکر در زمان نتیجه انجام معامله نیز با هم تفاوت‌هایی دارد. وقتی یک تیکر سفارش خود را ثبت می‌کند، آنی سفارش نتیجه می‌دهد و برداشت یا خرید خود را می‌تواند انجام دهد. اما ثبت سفارش توسط میکر ممکن است روزها در قسمت درخواست‌های صرافی دیجیتال باقی بماند و برای محیا شدن شرایط و دریافت نتیجه زمان بیشتری لازم است.

نقش سفارش میکر و تیکر در ارز دیجیتال چیست؟

نقش سفارش میکر و تیکر در ارز دیجیتال چیست؟

بسیاری از صرافی‌ها بخش قابل توجهی از درآمد خود را با دریافت کارمزد معاملاتی برای کاربران، به دست می‌آورند. این بدان معناست که هر زمان که سفارشی را ایجاد می‌کنید و آن را اجرا می‌کنید، مبلغ کمی را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنید. اما این مقدار از یک صرافی به صرافی دیگر متفاوت است و همچنین ممکن است بسته به اندازه و نقش معاملاتی شما متفاوت باشد.

به طور کلی، به میکرها نوعی تخفیف پیشنهاد می‌شود، زیرا آن‌ها نقدینگی را به بازار اضافه می‌کنند. در بسیاری از موارد، تیکرها کارمزد بیشتری نسبت به سازندگان می‌پردازند، زیرا نقدینگی را که سازندگان ارائه می‌دهند، ارائه نمی‌کنند.  

بیشتر بخوانید: چرا قیمت ارز دیجیتال در صرافی‌ها متفاوت است؟

در مجموع، سازندگان بازار برای جذابیت پلتفرم به‌عنوان یک مکان معاملاتی برای صرافی‌هایی که ساختار سازنده را اجرا می‌کنند، بسیار مهم هستند. صرافی‌ها به سازندگان با کارمزدهای کاهش یافته پاداش می‌دهند زیرا نقدینگی را تامین می‌کنند. از سوی دیگر، گیرندگان از این نقدینگی برای خرید و فروش سریع دارایی‌ها استفاده می‌کنند.

زمانی که نقدینگی در صرافی بالا باشد، تفاوت سفارش‌های خرید و فروش کم است و درخواست‌های ثبت شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسد. در مقابل زمانی‌که بازار در حال تجربه میزان نقدینگی پایین است به مراتب تقاضا برای خرید و فروش نیز کمتر است.

به همین دلیل است که پویایی در بازار ارزهای دیجیتال و رشد صرافی‌ها رابطه مستقیمی با نقش میکر و تیکر و ثبت نوع سفارش‌های معامله‌گران دارد. سفارش‌های میکر موجب می‌شود که درخواست‌های پیشنهاد فروش در یک صرافی بالا برود. به مراتب درخواست‌ها برای خرید نیز افزایش یافته و معاملات بیشتری به سرانجام می‌رسد.

کلام آخر

همیشه برای هر سفارشی که اجرا می‌شود یک میکر و یک تیکر وجود دارد. سازندگان یا میکر‌ها سفارش‌های خرید یا فروش را ایجاد می‌کنند که بلافاصله اجرا نمی‌شوند. این باعث ایجاد نقدینگی می‌شود، به این معنی که اگر سایر افراد با قیمت تعیین شده توسط سازندگان موافقت کنند، خرید یا فروش فوری برای افراد آسان‌تر است. در مقابل افرادی که مایل به خرید یا فروش فوری هستند، «تیکر» نامیده می‌شوند. آن‌ها سفارشات ایجاد شده توسط «میکرها» را «می گیرند». هنگام اجرای سفارش نیز، از میکرها «کارمزد میکر» دریافت می‌شود، در حالی که از تیکر‌ها «کارمزد تیکر» دریافت می‌شود.

سفارش میکر و تیکر در ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی باهم دارند؟
هنگام معامله ارز دیجیتال در یک صرافی متمرکز ارز دیجیتال (CEX)، دو نوع سفارش میکر (سازنده) و تیکر  (گیرنده) وجود دارد. مهم است که از انواع سفارش‌های معاملاتی در صرافی‌های...
4 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...