استخراج ارز دیجیتال

ردیابی ماینر از چه روش‌هایی ممکن است؟ روش‌های جلوگیری از شناسایی ماینر

ردیابی ماینر از چه روش‌هایی ممکن است؟ روش‌های جلوگیری از شناسایی ماینر

از زمان پیدایش ارز دیجیتال تاکنون، ماینینگ ارزهای دیجیتال، همواره راهی کم ریسک برای کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال در دنیا شناخته می‌شود. اما این روش بسته به قانون کشوری که ماینرها قصد فعالیت در آن را دارند، آن قدرها هم کم ریسک نیست. از آن جایی که قوانین ایران به گونه‌ای است که برای ساخت مزارع استخراج نیازمند مجوز هستیم و در صورت اقدام غیر مجاز جریمه خواهید شد؛ در این مطلب از ایرانیکارت قصد معرفی روش‌های ردیابی ماینر و چگونگی جلوگیری از شناسایی دستگاه‌های استخراج را داریم.

آیا استفاده از دستگاه‌های ماینر غیر قانونی است؟

روزانه اخبار زیادی مرتبط با کشف و ضبط فارم استخراج در رسانه‌ها منتشر می‌شود. شنیدن این موضوع برای برخی افراد ممکن است این تصور را ایجاد کند که استفاده از دستگاه‌های ماینر در ایران غیر قانونی است. اما بر اساس قوانینی که در سال 2019 وضع شده‌اند، به شرط اخذ مجوزهای لازم از وزارت صمت امکان واردات دستگاه‌های ماینر و استخراج رمزارزها به صورت قانونی در ایران وجود دارد. جالب است بدانید که در حال حاضر ایران هشتمین کشور محبوب در زمینه استخراج BTC است. البته برای بهینه‌سازی مصرف سوخت استخراج در زمان‌های پیک مصرف ممنوع است. 

چگونه می‌توان دستگاه ماینر را ردیابی کرد؟

چگونه می‌توان دستگاه ماینر را ردیابی کرد؟

فرآیند استخراج بیت کوین بسیار پیچیده، سنگین و نیازمند منابع پردازشی فراوان است. به همین دلیل مصرف برق ماینر بسیار قابل توجه است. این میزان حتی از کل مصرف انرژی الکتریکی مردم برخی از کشورها بیشتر است. از این رو دولت‌ها برای جلوگیری از بلعیدن برق توسط دستگاه‌های استخراج (ASIC ها) و آلودگی محیط زیست ناشی از آن، روش‌هایی را برای شناسایی ماینرهای غیر مجاز استفاده می‌کنند که عبارت است از:     

ردیابی ماینر از طریق مصرف برق

سوال بسیاری از افراد این است که اداره برق چگونه ماینر را پیدا می‌کند؟ در پاسخ بهتر است بدانید از آن جایی که مصرف برق ماینر برای استخراج هر بیت‌کوین توسط ماینرها، معادل 28 واحد مسکونی است به منظور  جلوگیری از کمبود برق و آسیب‌های محیط زیستی این دستگاه‌ها اداره برق موظف به تجزیه و تحلیل مصرف در مناطق گوناگون است. با مشاهده تغییرات مصرف برق در طول زمان، این ادراه می‌تواند دستگاه‌های ماینر را تشخیص دهد. مصرف بالای برق در مناطق پر مصرف می‌تواند به سرعت توجه این سازمان را جلب کند. از این رو بهتر است برای جلوگیری از ردیابی ASIC ها، از ماینرهای کم مصرف در مناطقی با نرخ برق ارزان استفاده کرد.      

ردیابی ماینر از طریق مک آدرس

MAC Address مخفف عبارت Media Access Control Address یک کد ۶ یا ۸ بایتی است که بر روی حافظه (ROM) یک دستگاه برنامه‌ریزی می‌شود. همانطور که هر خانه یک کد پستی منحصر به فرد دارد هر دستگاهی که به اینترنت وصل می‌شود نیز یک آدرس یکتا و مخصوص به خود دارد که برای ردیابی دستگاه‌ها در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای تسهیل ارتباط بین دو دستگاه در شبکه، به آدرس IP و آدرس MAC نیاز داریم. در واقع برای شناسایی یک دستگاه از این کدها استقاده می‌شود، آدرس MAC دستگاه را به صورت محلی و آدرس IP آن را به صورت جهانی شناسایی می‌کند. معمولا تغییر مک آدرس‌ها کار دشواری است و ردیابی ماینر از طریق آن احتمال کمی دارد.

جلوگیری از شناسایی ماینر توسط مک آدرس

اگرچه احتمال شناسایی شدن ماینرها از طریق MAC Address کم است، اما باز هم بهتر است از راه‌حل‌های زیر برای جلوگیری از ردیابی دستگاه استفاده کنید:

  • استفاده از سرورهای مجازی یا اختصاصی برای ماینینگ در واقع به کارگیری VPN های با IP ثابت حین استفاده از دستگاه
  • خودداری از خرید دستگاه‌های ماین دست دوم. زیرا ممکن است مک آدرس دستگاه به عنوان ماینر غیر مجاز شناسایی شده باشد.

ردیابی دستگاه ماینر از طریق IP آدرس

IP مخفف واژه Internet Protocol و روشی دیگر برای شناسایی یک دستگاه در شبکه است. هر IP Address رشته‌ای از اعداد است که با نقطه ازهم جدا شده‌اند و حاوی اطلاعات مکان جغرافیایی دستگاه هستند. آدرس IP یک دستگاه قابلیت تغییر دارد، برای مثال، خاموش یا روشن کردن مودم یا روتر (Router) می‌تواند سبب تغییر آن شود. هر دستگاهی دو نوع آدرس آیپی دارد، آدرس IP خصوصی و آدرس IP عمومی. آدرس‌های عمومی نیز به دو دسته استاتیک و پویا تقسیم می‌شوند.

جلوگیری از لو رفتن ماینر توسط آدرس آی پی

برای جلوگیری از ردیابی ماینر بهتر است از  VPNهای آیپی ثابت یا وی پی اس (VPS) بر روی روتر یا مودم استفاده نمایید. این کار ممکن است برای شما کمی هزینه داشته باشد اما باعث حفظ امنیت دارایی شما خواهد شد. امکان تنظیم وی‌پی ان بر روی دستگاه ماینر وجود ندارد و شما باید این تغییر آدرس را بر روی مودم یا روتر انجام دهید.

برای تنظیم VPN بر روی مودم یا روتر ابتدا باید مطمئن شوید که Router یا مودم ماینر شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. در این صورت دیگر نیاز به تنظیمات خاصی نیست. تنها باید اطلاعات اکانت وی‌پی‌ان خود را وارد روتر نمایید و پیکربندی‌های لازم را انجام بدهید. در صورتی که دستگاه شما از وی‌پی‌ان پشتیبانی نمی‌کند باید ابزار خود را فلش کرده و یک فریمویر منبع باز روی آن نصب کنید و بعد تنظیمات VPN را انجام دهید. البته روش دوم توصیه نمی‌شود و بهتر است از همان ابتدا از modem یا روتری استفاده نمایید که امکان نصب وی‌پی‌ان را داشته باشد.

ردیابی ماینر از طریق آدرس کیف پول 

ردیابی ماینر از طریق آدرس کیف پول 

ماینرها برای دریافت ارزهای استخراج شده باید آدرس کیف پول را در اختیار استخرهای استخراج قرار دهند. از آن جایی که این اتصال از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و با توجه به تحریم‌های ایران بهتر است راهکارهایی برای جلوگیری از ردیابی آدرس دستگاه‌ها صورت بگیرد.

جلوگیری از پیدا شدن ماینر توسط آدرس کیف پول

برای کاهش ریسک بلوکه شدن دارایی‌‌های دیجیتال استخراج شده بهتر است به نکات زیر توجه نمایید:

  • استفاده از وی‌پی‌ان آیپی ثابت یا VPS
  • از ولت‌های جدید برای دریافت ارزهای خود استفاده نمایید. زیرا ممکن است تراکنش‌های قبلی شما ارزیابی شود.
  • به هیچ وجه از آدرس کیف پول‌ها یا صرافی‎‌های ایرانی استفاده نکنید.
  • دارایی‌های خود را مستقیما از کیف پول متصل به استخرها به صرافی‌های داخلی منتقل نکنید و برای این کار از یک صرافی یا ولت واسطه استفاده نمایید.

جریمه استفاده غیرمجاز از ماینر          

شناخت قوانین ماینینگ در ایران نکته حائز اهمیتی است. چرا که افرادی که به صورت غیر مجاز اقدام به ماینینگ ارزهای دیجیتال می‌کنند در صورت شناسایی ملزم به پرداخت جریمه سنگین هستند. در تعیین مقدار این جریمه، فاکتورهای زیادی تاثیرگذار خواهد بود. یکی از این عوامل، میزان خسارتی است که شخص به  شبکه برق وارد کرده است. هر چقدر مصرف برق یک دستگاه بیشتر باشد مشمول جریمه بیشتری خواهد شد. از طرفی هر چه تعداد دستگاه‌ها بیشتر باشد، میزان خسارت پرداختی افزایش می‌یابد. اگر شخص ماینرها را به صورت غیر قانونی وارد کشور کرده باشد، شامل مجازات قاچاق کالا هم می‌شود و باید 3 الی 7 برابر ارزش دستگاه‌‌ها غرامت بپردازد.

چالش‌های ماینینگ در ایران

روش‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال، محدود به ترید نمی‌شود و روش‌های دیگری از جمله ماینینگ ارزهای دیجیتال بسیار پر طرفدار است. اما این کار ریسک‌های مخصوص به خود را دارد و در صورت اقدامات عیر قانونی و ردیابی ماینر مشمول مجازات‌های سنگین خواهد شد. در این مطلب به طور کامل روش‌های که از طریق آن دستگاه‌های ASIC شناسایی می‌شوند را معرفی نمودیم.        

سوالات متداول
Request for Quote

مصرف برق دستگاه‌های ماینر بسیار بالا است، از طرفی آلودگی صوتی و محیط زیستی بالایی نیز تولید می‌کند. با توجه به کمبود برق در کشور بهتر است منابع موجود به مصارف خانوار و صنعت اختصاص داده شود.

در صورتی که دستگاه شما غیر قاتونی باشد، عملا هیچ گونه اقدامی نمی‌توانید انجام دهید. اما اگر برای این کار مجوز دارید و دستگاه شما دارای برگه سبز است می‌توانید از مراجع قانونی برای رهگیری دستگاهتان استفاده نمایید.

اداره برق از طریق ردیابی الگوی مصرف برق و تشخیص نا متعارف مصرف می‌تواند فعالیت دستگاه‌های ماینر را شناسایی کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
استخراج ارز دیجیتال
بهترین ماینر بیت کوین در بازار ایران (بیشترین بازده)
بهترین ماینر بیت کوین کدام است؟ ارزهای دیجیتال جایگاه خود را در سراسر دنیا پیدا کرده‌ و روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن وجود دارد. ماینینگ رمز ارز یکی...
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
10 تا از بهترین ارزهای دیجیتال برای استخراج ۲۰۲۴
ارز دیجیتال یک طبقه دارایی هستند که می‌توانند بدون اختیار متمرکز بانک یا دولت در گردش باشند. تا به امروز، 23627 پروژه ارز دیجیتال وجود دارد که کل بازار 1...
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
استخراج ارز دیجیتال
صفر تا صد استخراج ارز دیجیتال با موبایل ۲۰۲۴
ارزهای دیجیتال اثبات کار (PoW) مانند BTC با استفاده از یک فرآیند محاسباتی توزیع شده به نام استخراج ایجاد می‌شوند. برخی از این ارزها را می‌توان با استفاده از تلفن‌های...