اخبار ارز دیجیتال

ETF‌ های اسپات بیت کوین برای صندوق‌های آتی دردسرساز شده‌اند!

ETF‌ های اسپات بیت کوین برای صندوق‌های آتی دردسرساز شده‌اند!

حجم معاملات ProShares Bitcoin Strategy ETF (BITO)، بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری معاملات آتی مبتنی بر بیت کوین (BTC) در جهان، از زمان آغاز به کار ETF‌ های اسپات این ارز دیجیتال در ایالات متحده در تاریخ ۱۱ ژانویه، به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های ردیابی‌شده توسط صرافی کریپتویی کوین بیس (Coinbase)، در روز پنج‌شنبه هفته گذشته، ارزش سهام BITO به تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار در بازار بورس نیویورک (NYSE) رسید و ۷۵ درصد نسبت به رکورد ۲ میلیارد دلاری خود در تاریخ ۱۱ ژانویه کاهش داشته است. بر اساس منبع داده ETF.com، سهام BITO در این مدت شاهد خروج سرمایه خالص بیش از ۲۷۰ میلیون دلاری بوده است.

بر اساس داده‌های کوین بیس، در همین حین، ۱۱ صندوق قابل معامله ETF اسپات در هفته اول فعالیت خود مجموعاً به حجم معاملات ۱۴ میلیارد دلاری دست یافتند و این رقم از تمامی ETF‌ های راه‌اندازی‌شده در سال ۲۰۲۳ بیشتر بوده است. این صندوق‌ها تنها در اولین هفته فعالیت خود بیش از ۱/۲ میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند.

ETF‌ های اسپات در بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا با این ارز دیجیتال در ارتباط باشند و در عین حال با دردسری از بابت ذخیره‌سازی آن مواجه نشوند. ETF‌ های اسپات جایگزین‌های بهتری نسبت به ETF‌ های مبتنی بر معاملات آتی مانند BITO در نظر گرفته می‌شوند. از آنجایی که BITO در قراردادهای آتی بیت کوین CME سرمایه‌گذاری می‌کند، باید قراردادهای در حال انقضا را به قراردادهای جدید تبدیل کند و در نتیجه هزینه‌هایی را متحمل شود که بر عملکرد این صندوق در بلندمدت تاثیر می‌گذارد.

به گفته برخی از ناظران، ساختار ایجاد وجه نقد در ETF‌ های اسپات احتمالاً تضمین می‌کند که ETFهای مبتنی بر معاملات آتی نیز همچنان از اهمیت یا کاربرد خود برخوردار خواهند بود.

ETF ها به دو صورت ایجاد و بازخرید می‌شوند: نقدی و یا غیرنقدی. در حالت اول، زمانی که ارائه‌دهنده ETF می‌خواهد سهام جدیدی را ایجاد کند، شریک انحصاری (AP) آن اوراق بهادار پایه شامل خود ETF را خریداری می‌کند و آن را در ازای یک بلوک از سهام ETF که قابلیت فروش در بازار آزاد را دارد، به شرکت ارائه‌دهنده تحویل می‌دهد. زمانی که ارائه‌دهنده ETF بخواهد سهامی را بازخرید کند، این فرآیند به صورت معکوس اجرا می‌شود.

این فرآیند در ساختار خلق پول یکسان باقی می‌ماند، با این تفاوت که AP ها پول نقد را در اختیار ارائه‌دهنده ETF قرار می‌دهند و سپس این شرکت دارایی واقعی را خریداری می‌کند.

این امر APها یا موسسات و شرکت‌های بازارساز را بین زمان دریافت سفارش خرید تا زمانی که ارائه‌دهندگان ETF یک دارایی را برای ایجاد سهام جدید خریداری می‌کنند، در معرض نوسانات قیمت بیت کوین قرار می‌دهد. به این ترتیب، برخی از ناظران بر این باورند که AP ها احتمالاً از محصولات تنظیم‌شده‌ای مانند قراردادهای آتی BITO و CME برای محافظت از موقعیت خود استفاده می‌کنند.

لورن کیسیس (Laurent Kssis)، مشاور معاملات ارزهای دیجیتال CEC Capital و یکی از بازارسازان سابق ETF گفت:

AP ها به طور معمول از محصولات رگوله‌شده مانند BITO برای محافظت از موقعیت خود (که به آنها دلتا گفته می‌شود) استفاده می‌کنند، به خصوص در زمانی که برای این منظور در معاملات آتی CME حساب نداشته باشند. به طور کلی اگر آن‌ها نتوانند قراردادهای آتی بیت کوین CME را اجرا کنند یا مستقیماً به معامله بیت کوین بپردازند، این امر به عنوان یک جایگزین مناسب در نظر گرفته می‌شود.

کیسیس افزود:

احتمال آسیب‌پذیر بودن در برابر نوسانات یا عدم وجود پوشش ریسک مناسب بالاست، بنابراین BITO روش‌های حفاظتی معقولی را ارائه می‌دهد، حتی اگر این پوشش ریسک به دلیل اسلیپیج و هزینه‌های مربوط به خرید سهام، چندان بی‌عیب و نقص هم نباشد. اما بسیاری از AP ها گزینه‌های قابل انتخاب زیادی نخواهند داشت، چرا که نمی‌توانند بیت کوین بخرند یا بواسطه بخش انطباق خود با قوانین اجازه ندارند با این دارایی ارتباط داشته باشند. علاوه بر این، برخی از آن‌ها زیرساخت‌های لازم، مانند متولی یا سیستم بک آفیس را نیز برای تطبیق مواضع خود ندارند.

دیوید دوونگ (David Duong)، رئیس بخش تحقیقات سازمانی کوین بیس، در خبرنامه هفتگی این صرافی گفت که علیرغم کاهش حجم معاملات BITO، این صندوق یک «بخش جدایی‌ناپذیر از فضای ETF بیت کوین» باقی خواهد ماند.

دوونگ گفت:

ما معتقدیم که برخی از AP ها (به ویژه کارگزاران معامله‌گر) در استفاده از روش‌های تنظیم‌شده برای پوشش ریسک، مانند حفظ پوزیشن‌های خرید در معاملات آتی CME یا BITO هنگام ایجاد سهام (یا شورت گرفتن قراردادهای آتی CME در حین بازخرید) ادامه خواهند داد. علاوه بر این، ممکن است برخی از AP ها قبل از راه‌اندازی ETF اسپات مقداری بیت‌ کوین خریداری کرده باشند و سهام BITO را فروخته‌اند تا تراکنش‌های مشتریان احتمالی خود را در طول اولین روز معاملاتی این صندوق‌ها پوشش دهند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...