مشاهیر ارز دیجیتال

پاول دوروف از تلگرام تا تون کوین (بیوگرافی و رزومه کامل)

پاول دوروف از تلگرام تا تون کوین (بیوگرافی و رزومه کامل)

آشنایی با زندگی سازندگان فناوری، همیشه جذاب است. تلگرام جزو فناوری‌هایی است که گوی سبقت را از رقبایش ربوده است. اکنون نیز فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را با معرفی تون کوین به عنوان یک رمزارز، شروع کرده است. البته خبرهایی از ایجاد یک کیف پول اختصاصی در تلگرام هم به گوش می‌رسد. در صورت ساخت آن، فاصله زیاد این اپلیکیشن را با همه پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی فعلی بیشتر و بیشتر می‌کند. در این مقاله زندگی پاول دوروف، بنیانگذار تون کوین را از کودکی تا خلق تلگرام و تن کوین مرور می‌کنیم.

بیوگرافی پاول دوروف

 در ابتدا نگاهی کوتاه به بیوگرافی پاول دوروف داشته باشیم. پاول دوروف، کارآفرین و مهندس رایانه، در سال ۱۹۸۴ در سنت پترزبورگ روسیه به دنیا آمد. اما اصالتی لهستانی دارد. او به خاطر شغل پدر، کودکی و بخشی از نوجوانی خود را در شهر تورین ایتالیا سپری کرد.

پس از بازگشت به روسیه، در دانشگاه سنت پترزبورگ رشته زبان‌شناسی را برگزید. اما در همان حال به خاطر نبوغ فراوان در ریاضیات و برنامه‌نویسی، عضو تیم المپیاد ریاضی روسیه در مسابقات مختلف بود. دوروف، جزو اولین کسانی است که روی مفاهیم و بنیان‌های شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها کار کرد. اما به علت محدودیت‌هایی که داشت نتوانست زودتر از افرادی مثل مارک زاکربرگ فعالیت کند.

برای افرادی که علاقمند به دنبال کرد دوروف هستند؛ آدرس شبکه‌های اجتماعی پاول دوروف به شرح زیر هستند:

سیر رشد فعالیت‌های پاول دوروف

سیر رشد فعالیت‌های پاول دوروف

پس از فارغ‌التحصیلی و در سال ۲۰۰۶ به همراه برادرش، یک شبکه اجتماعی روسی به نام وی‌کی (VK) را ساخت که هم‌اینک نیز در روسیه فعال است. از آنجایی که این شبکه روسی‌زبان است، از کشورهای همسایه (اوکراین و بلاروس) نیز در آن عضویت دارند. چون برخی از مردم اوکراین با سیاست‌های روسیه مشکل داشتند، این شبکه اجتماعی مملو از مطالب سیاسی ضدروسی بود.

همین موضوع باعث شد تا فشارهایی از طرف نهادهای مختلف روی پاول دوروف باشد تا او اطلاعات زیادی در اختیار مسئولان و سازمان‌های امنیتی قرار دهد. اما دوروف از این کار امتناع ورزید و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای این فعالیت شبکه اجتماعی شد. در نهایت نیز او به واسطه فشارهای زیاد مجبور به ترک وطن شد و به آمریکا رفت.

پاول دوروف را مارک زاکربرگ روسیه می‌گویند. هرچند که بسیاری با این لقب مخالفند. چرا که پاول دوروف در شرایط بسیار سخت‌تری به موفقیت رسید. شاید اگر مارک زاکربرگ تحت فشارهای امنیتی و روانی CIA قرار می‌گرفت، اکنون «متا» یا فیسبوکی وجود نداشت!

خلق تلگرام

سال ۲۰۱۳، پاول دوروف توانست با چند تن از همکاران و دوستان سابق و البته سرمایه‌گذاران آلمانی، تلگرام را در برلین و با سرمایه‌ای بیش از ۲۵۰ هزار دلار تأسیس کند. او نه تنها در آلمان بلکه در کشورهای دیگر نیز سرورهای تلگرام را فعال کرد. چرا که به حوزه‌های دولتی و سرمایه‌گذاران وابسته به دولت‌ها شکاک و بدبین بود. 

این موضوع، برگرفته از عدم حمایت سرمایه‌گذاران روسی نزدیک به پوتین، در سال‌های گذشته بود. هرچند هزینه این سرورها برای او بسیار زیاد بود، اما تمام این هزینه‌ها را متحمل شد! در مدت‌زمان کمی این اپلیکیشن محبوب شد و تعداد کاربران آن بسیار افزایش یافت. مردم روسیه به‌شدت از آن استقبال کردند. چرا که تجربه کار با VK را داشتند و می‌دانستند تلگرام نسخه جدیدتر است. طبق آخرین آمار، در حال حاضر روزانه بیش از ۵۵ میلیون کاربر از تلگرام استفاده می‌کند و حدود یک میلیارد کاربر فعال در سطح جهان دارد.

خلق تلگرام توسط پاول دوروف

آنچه باعث محبوبیت تلگرام شده، ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی هستند که در هیچ نرم‌افزار دیگری قابل مشاهده نیست. استفاده از پروکسی داخلی، فضای نامحدود ذخیره‌سازی، امکان ساخت ربات‌های دلخواه و API های سفارشی‌شده، امنیت بی‌نظیر، رابطه کاربری عالی، فرستادن فایل تا یک گیگابایت حجم، ساخت گیف و انیمیشن، ارسال لوکیشن، تماس‌های صوتی، چت مخفی و … از ویژگی‌هایی هستند که باعث شده تلگرام از تمام اپلیکیشن‌های پیام رسان مشابه، یک سر و گردن بالاتر باشد.

دوروف به خاطر اهمیت زیاد روی امنیت اپلیکیشن تلگرام و همچنین اجازه صحبت و اظهار نظر در مورد همه‌چیز در این پلتفرم، به عنوان نماد آزادی بیان در سراسر دنیا شناخته می‌شود.

برادران دوروف و تون کوین

پاول به همراه برادر خود نیکلای دوروف سال ۲۰۱۸ تون کوین TON را به عنوان بلاک چین و ارز دیجیتال رسمی تلگرام، معرفی کردند. در واقع هدف اصلی آن‌ها امکان انتقال و تراکنش ارزهای دیجیتال در خود پیام رسان تلگرام بود. در حال حاضر این بستر اجازه تراکنش nft ها و قراردادهای هوشمند را نیز دارد.

از طرفی دیگر تن کوین، راهی برای پرداخت هزینه خدمات و ذخیره‌سازی اطلاعات هم محسوب می‌شود. در حال حاضر بیش از ۵ میلیارد سکه از آن عرضه شده است. پیش‌بینی‌ها از افزایش ارزش تن کوین حتی تا ۳۰ دلار نیز می‌دهند. تن کوین هم‌اکنون رتبه ۱۵ سایت کوین مارکت کپ را دارد.

بیشتر بخوانید: تون کوین چیست

اخباری مبتنی بر ارائه یک کیف پول دیجیتال داخلی برای تلگرام نیز مخابره شده است. هرچند هم‌اکنون در متامسک Metamask ، تراست والت Trust wallet و بایننس چین BinanceChain نیز قابلیت ذخیره‌سازی و خرید و فروش آن وجود دارد. به طور کلی، دوروف از پشتوانه بزرگی که همان کاربران تلگرام هستند؛ برخوردار است و این پشتوانه سبب شده وارد دنیای ارزهای دیجیتال شود.

جالب است بدانید در سال ۲۰۰۶ در شبکه اجتماعی VK برای اولین بار ارز مجازی در دسترس کاربران وجود داشت که در واقع نوعی نسخه اولیه از ارزهای دیجیتال فعلی بودند. اگر فشارهای زیاد بر روی پاول دوروف نبود، شاید ارزهای دیجیتال قبل‌تر از بیت‌کوین عرضه می‌شدند.

نکته: خرید و فروش تون کوین با کارمزد صفر در صرافی ایرانیکارت امکان پذیر است.

حواشی پیرامون پاول دوروف

مثل اغلب کارآفرینان جوان و معروف دنیا، پاول دوروف نیز حواشی بسیار زیادی دارد. او با بلند پروازی‌های خود کارهایی کرده که تعجب یا خشم خیلی‌ها را برانگیخته است و از طرفی ویژگی‌ها و عادات خاصی دارد که در اینجا به آن‌ها می‌پردازیم.

نکات و اتفاقات جالب زندگی شخصی

نکات و اتفاقات جالب زندگی شخصی

  • در ۱۱ سالگی سیستم‌های کامپیوتری مدرسه را هک کرد تا از همان زمان نشان دهد چندان به قوانین پایبند نیست!
  • بر اساس ادعای برخی از نزدیکانش، به هشت زبان و از جمله فارسی مسلط است. 
  • او نیز همانند ایلان ماسک شخصیت جالبی دارد. به نظر علاقه یا حتی شباهت زیادی به نئو (شخصیت فیلم‌های ماتریکس) دارد. چون معمولا لباس‌ها و مدل موی شبیه او دارد.
  • دوروف یک گیاهخوار، خَیِر و متنفر از مشروبات الکلی است. او به خاطر مسائل امنیتی دائما در سفر است و بیشتر از یک ماه در یک کشور نمی‌ماند.
  • تفکرات لیبرال و شخصیتی درون‌گرا دارد. تلویزیون تماشا نمی‌کند و به جز اطلاعاتی که در برخی از پست‌های اینستاگرامی یا توییت‌هایش منتشر کرده، کمتر کسی از زندگی شخصی‌اش آگاه است. خاطرات او در کتابی با عنوان کد پاول دوروف به زبان روسی منتشر شده است.
  • یک جمله معروف دارد که یک ساعت تنهایی مفیدتر از هزار ساعت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی است.
  • او در مورد کاربران ایرانی که درصد قابل توجهی از کاربران تلگرام هستند نیز اظهارنظرهای مختلفی کرده است. برای مثال یک بار گفته بود که ۷۰ درصد نام‌های کاربری تلگرام، توسط کاربران ایرانی رزرو شده که برای او خیلی عجیب بوده است.
  • از طرفی به نظر می‌رسد عمل‌های زیبایی زیادی هم کرده باشد. چرا که چهره او در زمان دانشجویی با چهره فعلی‌اش تفاوت زیادی دارد.
  • معمولا در زمستان‌ها به دبی می‌رود. البته اعضای اصلی تیم توسعه‌دهنده تلگرام در دبی مستقر هستند.
  • اگر صفحه اینستاگرام او را دنبال کنید خواهید دید که به سفر و عکاسی نیز علاقه دارد.
  • او از اینکه تروریست‌ها و گروه‌های تبهکاری از پلتفرم او استفاده می‌کنند ناراحت است و اظهار تأسف می‌کند.

بیشتر بخوانید:نات کوین تلگرام چیست؟

حواشی ایجاد شده برای دوروف

  • وقتی نیروهای امنیتی در روسیه از دوروف خواستند اطلاعات چهره‌های اپوزیسیون که در اوکراین مستقر هستند و در شبکه وی‌کی فعالیت گسترده دارند را به آن‌ها بدهد، او عکس یک سگ با لباس چرم و با دهانی باز را برای آن‌ها فرستاد! همین موضوع آغاز کشمکش‌های او با جریان‌های خاص در دولت پوتین شد. حتی به او اتهام ضرب و شتم یک پلیس راهنمایی و رانندگی به خاطر عدم توجه به فرمان ایست در بزرگراه را نیز زدند. او در جواب این اتهام گفت اصلا رانندگی بلد نیست و چنین ادعایی از اساس دروغ است.
  • او گفته است که الگویش ادوارد اسنودن ( افشاکننده اسناد ویکی لیکس) است. دیدگاهی که کمی عجیب به نظر می‌آید. همه تصور دارند به خاطر مخالفت‌های زیاد با پوتین، دوروف یک غرب‌گرا باشد. اما الگو خطاب کردن اسنودنی که از ترس کشورهای غربی به روسیه پناهنده شده، کمی دور از تصور بود. البته جسارت اسنودن مدنظر دوروف بوده است!
  • یکی از ویدیوهای پربازدید دوروف زمانی است که در آن با اسکناس ۵۰۰۰ روبلی( که پول کمی در روسیه نیست)، موشک کاغذی درست می‌کند و آن را در میان مردم می‌اندازد. کاری که توسط خیلی از کاربران به معنای توهین به مردم روسیه شناخته شد.
  • جالب است بدانید اگرچه او در حال حاضر با سیاست‌های پوتین زاویه دارد، اما در دوران دانشجویی سه بار موفق به اخذ بورسیه مخصوص ریاست جمهوری برای موفقیت در المپیادهای زبان‌شناسی شده است.
  • دوروف به‌شدت به گوگل و اپل بدبین است و اعتقاد دارد این دو شرکت از ابزارهای جاسوسی استفاده می‌کنند. همین اظهارنظرهای باعث ایجاد درگیری‌های لفظی بین او مدیران این شرکت‌ها شده است.

نقل قول‌های جالب از پاول دوروف بنیانگذار تون کوین

نقل قول‌های جالب از پاول دوروف

 همیشه سخنان بزرگان حاوی نکات مهمی بوده است. پاول دوروف هم سخنان و نقل قول‌های جالبی دارد که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست. شاید خالی از حکمت هم نباشد! سه جمله زیر معروف‌ترین نقل قول‌های پاول دوروف هستند.

“موفقیت یعنی نسبت به کاری که انجام می‌دهید و روی آن متمرکز هستید، هیجان داشته باشید”.

در مصاحبه ای دیگر می گوید:

“جایی که رقابت نباشد، پیشرفتی اتفاق نمی‌افتد”.

یکی دیگر از نقل قول‌های پاول دوروف:

“آدم‌ها بیش از حد به موقعیت اجتماعی بها می‌دهند. چه فرقی می‌کند در لندن زندگی کنید یا روستا؟ تا زمانی که اینترنت داشته باشید، بین این دو هیچ فرقی وجود ندارد”.

در مورد تلگرام نیز اعلام کرده است که:

“حتی با ۲۰ میلیارد دلار هم تلگرام را نمی‌فروشم! چرا که یک گارانتی همیشگی است”.

ثروت پاول دوروف چقدر است؟

دوروف صد و چهارمین فرد ثروتمند جهان به شمار می‌آید. طبق آمار مجله معروف فوربز، درآمد و ثروت پاول دوروف در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است. به طور کل ابهامی که در مورد شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ‌ها وجود دارد این است که آن‌ها از چه منابع و پشتیبانی‌های مالی برخوردار هستند؟ چگونه یک پیام رسان متن‌باز ساده مثل تلگرام بدون هیچ تبلیغی، این همه سرمایه دارد که می‌تواند سرورهای زیادی داشته باشد تا یک کاربر بتواند بی‌نهایت اطلاعات و فایل را در آن ذخیره کند؟

برای مثال اسکایپ بعد از ۳۰ روز اطلاعات شما را ذخیره می‌کند. اما تلگرام اطلاعات را تا ابد نگه می‌دارد! قطعا می‌دانید که هزینه خرید یا نگهداری یک سرور ساده چقدر زیاد است. چه برسد به تعداد زیادی سرور که اطلاعات یک میلیارد کاربر را ذخیره می‌کنند. پس فرضیه فروش اطلاعات کاربران به نهادهای خاص در مورد تلگرام هم صدق می‌کند. البته مدتی است که تلگرام نسخه پرو دارد و درصدی از هزینه‌های خود را از آن تأمین می‌کند. با توجه به تمامی موارد گفته شده، پیش بینی می‌شود که آینده رمز ارز تون کوین در کنار اپلیکیشن تلگرام، بسیار درخشان باشد.

نتیجه‌گیری

 شاید بهتر باشد به جای سوال پاول دوروف کیست بپرسیم پاول دوروف چه تاثیری در زندگی ما داشته است؟ در سال 97 و با اعمال محدودیت روی پیام رسان تلگرام، همه به تأثیر این کارآفرین جوان در زندگی‌هایشان پی بردند. دوروف حقیقتا یک کارآفرین خودساخته است. ستاره شدن در محدودیت‌های زیادی که در بین سال‌های 2006 تا 2013 برای او رخ داد سبب شد تا عزمش را برای ایجاد یک شبکه آزاد، جزم کند. همین اتفاق هم افتاد و دوروف حالا اهداف بلندپروازانه‌تری در سر دارد. در این مقاله به مروری مختصر بر زندگی خالق تلگرام و بنیانگذار تون کوین پرداختیم. دو پلتفرمی که به نظر می‌رسد در صدر بهترین‌ها بمانند!

سوالات متداول
Request for Quote

پاول دوروف کارآفرین روسی بنیان‌گذار تلگرام و ارز دیجیتال رسمی آن یعنی تون کوین است.

با توجه به اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی دوروف قابل مشاهده است، او در حال حاضر روی ارتقای سطح کیفی بلاک چین تون کوین تمرکز دارد.

دوروف در ابتدا شبکه اجتماعی VK را ساخت. سپس تلگرام را به دنیا معرفی کرد و حالا روی پروژه شبکه‌های بلاک چینی در بستر پیامرسان تلگرام کار می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...