آموزش تحلیل ارز دیجیتال

آموزش کامل ستاپ معاملاتی QM در سبک پرایس اکشن RTM

آموزش کامل ستاپ معاملاتی QM در سبک پرایس اکشن RTM

زمانی که استیون دابلیو به عنوان جوانی سنگاپوری و علاقمند به دنیای ترید یک ستاپ معاملاتی در انجمن اینترنتی سایت فارکس فکتوری پیشنهادهای ترید می‌داد، شاید فکرش را هم نمی‌کرد که الگوی معاملاتی او تا این حد محبوب و سودده شود. به طوری که این روزها به عنوان یکی از بهترین ستاپ های معاملاتی در پرایس اکشن RTM به شمار بیاید. کافی است نام او را در اینترنت حتی به فارسی جستجو کنید تا ببینید تا چه میزان روش‌های او معروف هستند و به عنوان مرجعی برای پرایس اکشن معرفی می‌شوند. در این مقاله به بررسی ستاپ معاملاتی qm می‌پردازیم تا شما بتوانید از آن در تریدهای خود استفاده کنید.

ستاپ معاملاتی qm چیست؟

ستاپ معاملاتی qm یک الگو در تحلیل تکنیکال به روش پرایس اکشن RTM است که به خاطر پرتکرار بودن و نتایج معتبری که می‌دهد (چه در اسکالپ و چه در ترید میان‌مدت و بلندمدت) جزو روش‌های محبوب به شمار می‌آید. ستاپ معاملاتی qm بر اساس مفاهیم سطوح حمایت و مقاومت، سقف‌ها و کف‌های قیمتی و استاپ هانتینگ استوار است و یک منطقه خوب با ریسک به ریوارد قابل قبول برای ترید را معرفی می‌کند.

به طور کلی، می‌توان این الگو را نسخه کامل‌تر الگوی سر و شانه دانست. هر چند که می‌توان آن را الگوی متفاوت و مستقلی از آن هم در نظر گرفت.  به عبارت دیگر این ستاپ نقاط ضعف الگوی سر و شانه را به شکل قابل قبولی اصلاح می‌کند و نقاط خوبی برای ورود و خروج ارائه می‌دهد. اما نکته مهم در مورد ماهیت ستاپ معاملاتی qm این است که معمولا پول‌های بزرگ یا بازارسازها باعث تشکیل استاپ هانتیگ  می‌شوند. یعنی یک تریدر با توجه به سطوح حمایت و مقاومت انتظار شکسته شدن یا رشد یک سطح را دارد، اما استاپ معامله‌گرهای بزرگ با توجه به سیاست‌های خود، بازار به سمت مخالف انتظار تریدر سوق می‌دهند.

نحوه استفاده از ستاپ qm

برای استفاده و بهره‌مند شدن از ستاپ معاملاتی qm در ابتدا خطوط روند و سطوح حمایت و مقاومت را در تایم فریم‌های مناسب رسم کنید (این ستاپ برای همه تایم فریم‌ها جواب می‌دهد). سپس باید به دنبال الگویی مشابه الگوی سر و شانه باشید. یعنی باید به دنبال تشکیل سقف‌ها و کف‌های مختلف بگردید.

حال وقتی که قسمت شانه چپ و سر تشکیل شد، می‌توان برای انجام این ستاپ اقدام کرد. با استفاده از ابزارهایی که پلتفرم‌های معاملاتی (مثل تریدینگ ویو) در اختیار شما قرار می‌دهد، روی سقف شانه چپ یک خط افقی رسم کنید. زمانی که قسمت شانه راست در حال تشکیل شدن است، به خط افقی که ترسیم کرده‌اید توجه داشته باشید. اگر قیمت، به خط افقی برخورد کرد یا خیلی به آن نزدیک شد، می‌تواند وارد معامله فروش شوید.  فقط در نظر داشته باشد که باید بالاتر از شانه سمت چپ، سقف جدیدی نداشته باشیم.

انواع الگوی معاملاتی QM

انواع الگوی معاملاتی QM

 مانند اغلب الگوهای پرایس اکشن ، ستاپ معاملاتی qm نیز به دو حالت صعودی و نزولی تقسیم‌بندی می‌شود.

 ستاپ QM نزولی

در ستاپ معاملاتی qm نزولی پس از تشکیل قسمت‌های شانه سمت چپ و سر، کفِ قیمتی دوم از کفِ قیمتی اول (کفِ قیمتی بین شانه سمت چپ و سر) پایین‌تر است. از این رو دوباره انتظار اصلاح قیمت تا تراز سقفِ شانه سمت چپ را داریم. این نقطه می‌تواند نقطه‌ای خوب برای یک پوزیشن فروش باشد. برای تارگت هم می‌توان حداقل تا ناحیه حمایتی، انتظار کاهش قیمت را داشت.

ستاپ QM صعودی

 دقیقا برعکس حالت قبل، در ستاپ معاملاتی qm صعودی پس از تشکیل قسمت‌های شانه معکوس سمت چپ و سر، سقف قیمتی دوم از سقف قیمتی اول (سقف قیمتی بین شانه سمت چپ و سر) بالاتر است. از این رو دوباره انتظار اصلاح قیمت تا تراز کف شانه سمت چپ را داریم. این نقطه می‌توان نقطه‌ای خوب برای خرید باشد. برای تارگت معامله هم می‌توان حداقل تا ناحیه مقاومتی انتظار افزایش قیمت را داشت.

به طور کلی این الگو در تغییر روندها عالی عمل می‌کند و در پولبک‌ها نیز می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. همان‌طور که اشاره شد ستاپ معاملاتی qm تکمیل‌کننده الگوی سرو شانه است و خودِ الگوی سر و شانه نیز جزو الگوهای تغییر روند محسوب می‌شود.

آموزش ستاپ معاملاتی  QM

برای آموزش ستاپ معاملاتی qm توصیه ما این است که در ابتدا نمودار را از حالت کندل استیکی به حالت خطی یا ساده تغییر دهید. در این حالت راحت‌تر می‌توانید الگوها را تشخیص دهید. سپس به روش‌های زیر اقدام کنید.

روش شناسایی الگوی qm

روش شناسایی الگوی qm

در قدم اول، با استفاده از ترسیم خط روند و سطوح حمایتی و مقاومتی و همچنین بهره‌گیری از اندیکاتورها می‌توانید روند کلی بازار را تشخیص دهید. سپس اگر با تأییدیه‌های مختلف به این نتیجه رسیدید که احتمال تغییر روند بازار وجود دارد، منتظر شناسایی الگوی ستاپ معاملاتی qm باشید. در نظر داشته باشید ممکن است به دلایل گوناگون (مثلا اخبار اقتصادی) اصلا این الگو شکل نگیرد. پس تا تشکیل سقف یا کفِ قیمتی دوم، نمی‌توان از ایجاد الگوی QM یا حتی الگوی سر و شانه مطمئن بود.

همان‌طور که می‌دانید اگر جهت حرکتی اندیکاتور با جهت حرکتی قیمت در یک راستا نباشد، واگرایی رخ می‌دهد. وقتی واگرایی رخ می‌دهد نشان‌دهنده این موضوع است که روند قیمتی بسیار ضعیف است و می‌تواند تغییر کند.

در ستاپ معاملاتی qm نیز اغلب شاهد همین موضوع هستیم. یعنی وقتی سرِ الگو در حال شکل‌گیری است و قیمت رشد کرده است، اندیکاتورهایی مانند اندیکاتور RSI چیز دیگری نشان می‌دهند. پس می‌توان گفت واگرایی یک نشانه خوب برای ایجاد الگوهایی مانند QM یا سر و شانه است.  

از دیگر موضوعات اصلی در هنگام استفاده از ستاپ معاملاتی qm تشخیص درست سطوح حمایت و مقاومت است. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از ابزار فیبوناچی و توجه به ترازهای این ابزار کمک بگیرید. البته شما می‌توانید از هر ابزاری که با آن بهتر می‌توانید سطوح حمایت و مقاومت معتبر را رسم کنید نیز، استفاده کنید.

تفاوت ستاپ Qm با الگوی سر و شانه

سوال اصلی این است که آیا این الگو با الگوی سر و شانه متفاوت است؟ در پاسخ باید بدانید این الگو تفاوت کوچکی با الگوی سر و شانه دارد. در الگوی سر و شانه، کفِ قیمتی دوم از کف اول بالاتر است. یعنی HL (سقف پایینتر) تشکیل می‌شود. اما در ستاپ معاملاتی qm، کفِ دوم پایین‌تر است و LL (کف پایینتر) نمایان می‌شود.  

روش ترید با ستاپ QM در سبک RTM

پیش از این که به سراغ روش‌های ترید با این ستاپ برویم، اجازه دهید در ابتدا یک توضیح کوتاه در مورد پرایس اکشن RTM ارائه دهیم. این روش که جزو سخت‌ترین اما سودمندترین روش‌های پرایس اکشن است، ادعا می‌کند که فقط با نگاه و دیدن چارت و مارکت می‌توانید به دنبال نقاط مناسب برای ورود و خروج باشید. RTM اغلب روی نقاط عرضه و تقاضا تمرکز دارد و به دنبال یافتن نقاط ورود و خروج برای معامله است. به عبارتی دیگر، در لحظه بازار را تحلیل می‌کند و مانند اندیکاتورها روی قیمت‌های گذشته بازار متمرکز نیست.

اساس روش RTM

 این سبک معاملاتی را شخصی به نام ایف میانته  (IF Myante) معرفی کرده و مدعی شده است زمانی که بتوانید ورود و خروج پول‌های بزرگ را در بازار به‌درستی تشخیص دهید، می‌توانید سود بیشتری از تریدهای خود داشته باشید. به عبارت دیگر این سبک روی مفهوم نقدینگی در بازار تمرکز دارد و نقدینگی را یک پارامتر مؤثر برای پیش‌بینی آینده قیمت ارز دیجیتال در نظر می‌گیرد.

به طور کلی دلیل اصلی محبوبیت سبک RTM در این است که نسبت ریسک به پاداش بهتری در مقایسه با سایر ستاپ‌ها و روش‌ها دارد. از طرفی در همه بازه‌ها و تایم فریم‌ها قابلیت اجرا دارد و تریدر محدودیتی در این زمینه نخواهد داشت. به عبارت دیگر یک تریدر می‌تواند به دلخواه خود، بازه‌ی زمانی مشخصی را انتخاب و ستاپ های معاملاتی مختلف از جمله ستاپ معاملاتی qm را روی آن در نظر داشته باشد.

 همان‌طور که اشاره شد این سبک بر اساس ورود و خروج پول‌های بزرگ انجام می‌شود. پس تریدرهای خرد که از این روش استفاده می‌کنند به بررسی عملکرد معامله گران بزرگ (مثلا بانک‌ها و مؤسسات اعتباری) می‌پردازند و مطابق یا همراه آن‌ها پیش می‌روند. واضح است که در چنین شرایطی تریدرهای خرد می‌توانند نقاطی ورود مطمئن‌تری را انتخاب کنند. به همان روش نیز می‌توانند برای خروج از معاملات اقدام نمایند.

در سبک RTM معمولا سه ستاپ بسیار قدرتمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. ستاپ کازیمودو یا ستاپ معاملاتی qm قدرتمندترین آن‌ها است که موضوع اصلی این مقاله است. به جز آن، دو ستاپ معاملاتی دیگر به نام‌های ستاپ الماس (Dimond) و ستاپ کن کن (Can Can) نیز وجود دارد.

 لازم است بدانیم که اگر ستاپ معاملاتی qm شکست خورد و تشکیل نشد، حالت الماس یا دایموند ایجاد می‌شود. البته این ستاپ نیز مشابه الگوی سر و شانه عمل می‌کند و در نهایت بازار نزولی را پیش‌بینی می‌کند.

پیشنهاد: آشنایی با انواع سبک های پرایس اکشن

نحوه ترید با ستاپ معاملاتی qm در سبک RTM

نحوه ترید با ستاپ معاملاتی qm در سبک RTM

به روش ترید با ستاپ QM در سبک RTM برگردیم. الگوی سرو شانه که برای تبدیل شدن به ستاپ معاملاتی qm  مورد استفاده قرار می‌گیرد در چند مرحله ایجاد می‌شود.

  • در مرحله اول شما مناطق حمایت و مقاومت را ترسیم کرده‌اید و قیمت بین این منطقه در نوسان است. قیمت از نزدیکی حمایت به سمت بالا می‌رود و به نزدیک مقاومت می‌رسد. در چنین زمانی خیلی از تریدرها منتظر واکنش قیمت نسبت به مقاومت هستند.
  • حال فرض کنید قیمت نتواند مقاومت را بشکند و شاهد ریزش باشیم. تقریباً می‌توان گفت شانه سمت چپ در حال تشکیل شدن است.
  • سپس قیمت به نزدیکی منطقه حمایت می‌رسد. اگر نتواند آن را بشکند بسیاری از تریدرها از معامله خارج می‌شوند زیرا امیدوارند قیمت دوباره تا ناحیه مقاومتی رشد کند.
  • در این مرحله خیلی از تریدرها با توجه به قدرت منطقه مقاومتی ممکن است تصور کنند دوباره قیمت ریزش می‌کند. از این رو دوباره خرید می‌کنند. در اغلب موارد دارندگان پول‌های بزرگ در اینجا وارد بازار می‌شوند و شرایطی را ایجاد می‌کنند که استاپ لاس تعداد زیادی از تریدرها بخورد. در این مرحله سر الگو شکل می‌گیرد و باز شاهد کاهش قیمت هستیم.
  • در این حالت تقریباً الگوی سر و شانه در حال شکل‌گیری است و همه منتظر این هستند که ببینند کفِ دوم در کجا ایجاد می‌شود. اگر کف قیمتی دوم، پایین‌تر از کف قیمتی اول بود، ستاپ معاملاتی qm تشکیل شده و فقط باید صبر کرد تا قیمت به تراز سقف شانه سمت چپ برسد. در اینجا می‌توان برای فروش با اطمینان قابل قبولی اقدام کرد.

نکات مهم الگوی QM

واضح است که اگر کف قیمتی دوم بالاتر از کف قیمتی اول باشد، ستاپ معاملاتی qm شکل نمی‌گیرد و الگوی سر و شانه در حال تشکیل است. پس توصیه می‌کنیم در هنگام تشکیل ستاپ معاملاتی qm عجله نکنید. علاوه بر این در این الگو، یک سقف تشکیل می‌شود و پس از آن یک کف و سپس یک قله که از قله اول بالاتر است، مشاهده می‌شود. سپس دوباره یک کف که از کف اول پایین‌تر‌ است می‌بینیم. وقتی که این الگو در نمودار حاصل شد، باید آماده ستاپ معاملاتی qm باشید.

ستاپ معاملاتی qm یا کازیمودو استراتژی تغییر ماهیت روند بازار است و مهم‌ترین کاری که معامله‌گران باید انجام دهند تشخیص به موقع آن است. البته تشخیص این ستاپ در ابتدا کار سختی است به همین دلیل توصیه می‌کنیم پیش از آغاز معامله به الگوهای کندل استیک نیز مسلط باشید.

 نتیجه‌گیری

در حال حاضر ستاپ های معاملاتی زیادی برای ترید در بازارهای سرمایه است و هر کدام از  مزایا یا معایب خاص خود را دارند. ستاپ معاملاتی  qm نیز جزو جدیدترین و موفق‌ترین ستاپ های معاملاتی است که توانسته بر مبنای الگوی سر و شانه و تصحیح آن، ابزار قدرتمندی برای ترید به شمار بیاید. تجربه نشان داده ریسک به ریوارد این ستاپ به‌مراتب از الگوی سرو شانه بیشتر است.  در این مقاله آنچه برای آموزش ستاپ معاملاتی qm لازم بود را توضیح دادیم. توصیه می‌کنیم حتما آن را در حساب دمو بارها و بارها تکرار کنید تا از هماهنگی آن با استراتژی خود مطمئن شده و سودآوری بیشتری داشته باشید.

سوالات متداول
Request for Quote

چون این الگو در هنگام تغییر روند مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعتبار قابل قبولی دارد. اما هیچ ستاپی به طور صد در صدی معتبر نیست.

rtm یک روش پرایس اکشنی است که می‌توان ستاپ های معاملاتی مختلفی را بر اساس آن مورد استفاده قرار داد. پس می‌توان گفت ستاپ معاملاتی qm یک الگو در قالب پرایس اکشن به شمار می‌آید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...