سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

مفهوم apr در ارز دیجیتال چیست و چطور آن را محاسبه کنیم؟

مفهوم apr در ارز دیجیتال چیست و چطور آن را محاسبه کنیم؟

درآمد زایی در بازارهای مالی فقط محدود به خرید و فروش ارز دیجیتال نمی‌شود و روش‌های گوناگونی برای کسب درآمد از این بازارها وجود دارد. اگر به دنبال این روش‌ها بوده باشید و سری به حوزه دیفای، استخرهای نقدینگی، استیکینگ و … زده باشید احتمالا اصطلاحات apr و apy را شنیده‌اید. در این مطلب قصد داریم به طور کامل به توضیح دهیم apr و apy چیست و تفاوت apr و apy را به طور کامل شرح دهیم. تا انتها با ما همراه باشید.

Apr در ارز دیجیتال چیست؟

در واقع Apr ، مخفف عبارت “Annual Percentage Rate” بوده که به معنای بازدهی درصدی سالانه است. این مفهوم در ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود تا نرخ بهره‌ی سالانه را که در یک پلتفرم خاص برای نگهداری سرمایه یا استقراض ارز دیجیتال محاسبه می‌شود، نمایش دهد. 

فرض کنید شما می‌خواهید ارز دیجیتال خود را در یک صرافی یا پلتفرم نگه‌دارید (استیکینگ) تا به شما بهره بدهد یا این که قصد دارید از یک سیستم وام دریافت کنید و سود این سیستم سالانه 5 درصد است. این به این معنی است که برای مبلغی که در این سرویس قرار می‌دهید، در سال بعد 5٪ سود دریافت خواهید کرد یا اگر وام گرفته باشید باید مبلغ وام را به همراه 5 درصد مازاد آن را به پلتفرم پرداخت نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین جا برای استیک ارزهای دیجیتال

بنابراین، اگر شما 1000 واحد از ارز دیجیتال خود را در این سرویس قرار دهید، در پایان سال می‌توانید 50 واحد بهره (5٪ از 1000) دریافت کنید. این بهره معمولا به طور منظم و به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه پرداخت می‌شود.

Apr در ارز دیجیتال چیست؟

مهم است بدانید که APR نشان دهنده نرخ سود است که شما به عنوان سرمایه‌گذار دریافت خواهید کرد و ممکن است با توجه به شرایط صرافی یا پلتفرم مورد نظر تغییر کند. همچنین، در نظر داشته باشید که APR ارزهای دیجیتال مختلف می‌تواند، متفاوت باشد.

البته دقت داشته باشید که بازه زمانی برای سپرده گذاری انجام شده یا وام دریافت شده حتما یک سال نیست و ممکن است کمتر هم شود. مثلا شما 100 عدد بیت کوین را در ازای Apr 12 درصد به مدت یک سال در یک استخر سپرده کرده‌اید. پس از پایان یکسال شما 112 عدد بیت کوین برداشت خواهید کرد یا اگر بیت کوین‌های خود را در نیمه سال برداشت کنید این تعداد 106 واحد خواهد بود.

نحوه محاسبه APR

فرمول محاسبه Apr در ارزهای دیجتال به صورت زیر است.

A = [ P × (1 + RT) ]

برای به دست آوردن مبلغ نهایی(A)، شما باید مقدار سرمایه اولیه P را در مجموع  یک به علاوه حاصل ضرب نرخ بهره (R) در مدت زمان (T) سپرده ضرب کنید. این فرمول را با مثال بالا تست می‌کنیم.

A = [ 100 BTC × ( 1 + 0.12 ×1 ) ] = 112 BTC

پس مبلغ دریافتی شما با ای پی ار 12 درصد و در مدت یک سال برابر با 112 بیت کوین خواهد بود.

از آن جایی که شاخص ای پی ار به صورت سالانه محاسبه می‌شود اگر بازه زمانی کمتر از یک سال باشد می‌توان آن را به صورت نسبی محاسبه کرد. اگر APR برابر 12 درصد باشد و مدت سرمایه گذاری شما 6 ماه باشد مبلغ دریافتی یا وام پرداختی به صورت زیر خواهد بود.

A = [ 100 BTC × ( 1 + 0.12 × 0.5 ) ] = 106 BTC

کاربرد APR در ارز دیجیتال

APR یکی از مفاهیم کلیدی برای سپرده‌گذاری یا دریافت وام در حوزه دیفای است. اطلاع از‌ ای پی آر پلتفرم‌ها و صرافی‌ها دید خوبی برای انتخاب بهترین سرمایه‌گذاری به افراد می‌دهد. البته توصیه می‌شود برای دریافت وام از APR استفاده نموده و برای سپرده‌گذاری از سیستم‌های ارائه دهنده apy استفاده شود تا با لحاظ شدن سود مرکب بهره بیشتری از سرمایه گذاری خود ببرید.

بیشتر بخوانید: وام گرفتن ارز دیجیتال بدون ضامن

قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه، نیاز است که به اندازه کافی تحقیق کنید و مطمئن شوید که میزان ریسک و بازده آن با اهداف و استراتژی سرمایه‌گذاری شما همخوانی دارد. همچنین، توجه داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پویا و قابل تغییر است و سود یا زیان شما ممکن است متغیر باشد.

APY چیست؟

apy مخفف عبارت Annual Percentage Yield و به معنای بازدهی درصدی سالانه است. این نرخ هم مشابه با APR است اما با این تفاوت که در آن سود مرکب هم لحاظ می‌شود. ای پی وای، به شما نشان می‌دهد که سود مرکب سرمایه گذاری، در یک بازه زمانی مشخص، چقدر است.

APY چیست؟

فرض کنید شما 1000 تتر دارید و قصد دارید آن را در حوزه دیفای با 12 درصد apy سرمایه گذاری کنید. در این حالت شما ماهیانه سرمایه شما 1 درصد رشد خواهد کرد یعنی حدود 10 تتر. در ماه دوم این مبلغ به سرمایه شما اضافه شده و سود شما برای سرمایه 1010 تتر محاسبه می‌شود یعنی حدود 10.01 تتر و این افزایش تا ماه دوازدهم ادامه خواهد داشت.

نحوه محاسبه APy

محاسبه APy کمی پیچده تر از APR است زیرا شما باید تاثیر نرخ بهره را هم در آن در نظر بگیرید. این نرخ از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود.

A = [ P ( 1 + R / N)N ]

در این فرمول P نشان دهنده سرمایه اولیه، R بیانگر نرخ APy و N بازه زمانی مورد نظر شماست.

مثلا در مثال بالا سرمایه شما با نرخ ای پی وای 12 درصد و پس از یک سال برابر مقدار زیر خواهد بود.

A = [ 1000 ( 1 + 0.12 / 1)1] = 1120 USDT

اگر بازه سرمایه گذاری در این مثال 6 ماه باشد مبلغ کل پول شما پس از 6 ماه برابر با مقدار زیر خواهد بود.

A = [ 1000 ( 1 + 0.12 / 0.5)0.5] = 1113.55 USDT

سود مرکب را می توان روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه  محاسبه کرد.

تفاوت APR و APY

 مفاهیم APR و APY هر دو برای محاسبه سود سرمایه گذاری یا وام مورد استفاده قرار می‌گیرد اما APY به دلیل محاسبه سود مرکب پیچیدگی بیشتری دارد. apy از نظر عددی بیشتر از ای پی آر است. در جدول زیر تفاوت APR و APY را مقایسه کرده‌ایم.

APR APY
بهره مرکب را در نظر نمی‌گیرد. بهره مرکب را در نظر می‌گیرد.
برای وام گیرندگان مناسب است. برای سرمایه گذاران مناسب است.
مقدار آن ممکن است متغیر باشد. مقدار آن ثابت است.

برای درک بهتر تصور کنید ۱۰۰۰۰ تتر دارید و می‌خواهید آن‌ها را در DeFi سرمایه‌گذاری کنید. شما می‌توانید بین دو پروتکل DeFi انتخاب کنید که به صورت هفتگی سود پرداخت می‌کنند.

پروتکل A به شما ۱۰٪ APR  در بازه زمانی یک‌ساله می‌دهد.

پروتکل B به شما ۱۰٪ APY  در بازه یکساله می‌دهد.

بعد از ۱ سال چقدر درآمد دارید؟

پروتکل A در پایان سال، به شما در مجموع ۱۱۰۰۰ دلار پرداخت خواهد کرد.

پروتکل B در پایان سال در مجموع به شما ۱۱۰۵۰.۶۵ تتر پرداخت خواهد کرد. نمودار تفاوت مقدار پرداختی را در زیر مشاهده می‌کنید. هر چه قدر بازه زمانی سرمایه‌گذاری شما طولانی‌تر باشد این تفاوت بیشتر محسوس است.

سخن آخر

طبق مطالب گفته شده، هر دو APY و APR نرخ بهره را محاسبه می‌کنند، اما APY‌ ها محاسبه دقیق‌تری از پتانسیل درآمد یک حساب به شما می‌دهند.

مفهوم apr در ارز دیجیتال چیست و چطور آن را محاسبه کنیم؟
درآمد زایی در بازارهای مالی فقط محدود به خرید و فروش ارز دیجیتال نمی‌شود و روش‌های گوناگونی برای کسب درآمد از این بازارها وجود دارد. اگر به دنبال این روش‌ها...
5 از 3 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...