سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

کال مارجین چیست؟ معرفی استراتژی‌هایی برای جلوگیری از Margin Call

کال مارجین چیست؟ معرفی استراتژی‌هایی برای جلوگیری از Margin Call

فعالیت در بازارهای مالی و ترید کردن نیاز به دانش و آگاهی دارد. زمانی که شما با موارد مهم بازار آشنایی داشته باشید و نحوه برخورد درست با آن را یاد بگیرید، می‌توانید ریسک معاملات خود را کاهش دهید. کال مارجین یا مارجین کال یکی از اصطلاحات رایج در بازارهای مالی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. این اصطلاح به معنی هشدار یا پیام اخطاری است که توسط صرافی به کاربران ارسال می‌شود تا از وضعیت حساب خود مطلع شود. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که کال مارجین چیست و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد.

کال مارجین (margin call) چیست؟

کال مارجین یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی است که تنها در معاملات اهرم دار رخ می‌دهد. در واقع در معاملات معمولی یا اسپات از مارجین کال خبری نخواهد بود. کال مارجین (Margin Call )، به پیام هشداری گفته می‌شود که صرافی یا کارگزاری هنگام کاهش دارایی حساب به کمتر از مقدار تعیین‌شده خود، برای معامله‌گران ارسال می‌کند. طی این پیام، صرافی از کاربر درخواست می‌کند که پول بیشتری به حساب معاملاتی خود واریز کنند یا معاملات پرریسک خود را ببندند. کاربر با انجام این کار می‌تواند از مارجین کال شدن جلوگیری کنند و وضعیت حساب خود را به در ریسک یا نرمال تغییر دهد. اما اگر این کار را انجام ندهد باعث خواهد شد که دارایی کاربر لیکوئید و صفر شود. 

 

کال مارجین (margin call) چیست؟

در ادامه با یک مثال کال مارجین را برای شما توضیح می‌دهیم که آن را به خوبی درک کنید.

تعریف کال مارجین با مثال

همانطور که اشاره کردیم کال مارجین نشان می‌دهد سطح سرمایه (مارجین) در حساب معاملاتی کاربر به زیر حداقل مقدار مورد نیاز رسیده است. فرض کنید 10000 دلار به حساب خود واریز کرده‌اید و می‌خواهید 10000 دلار دیگر از صرافی وام بگیرید. یعنی یک معامله با اهرم 2 باز کنید. شما می‌توانید با این سرمایه وارد معامله شوید و کسب سود کنید. اگر حاشیه سود شما به 30- برسد شما در وضعیت در ریسک قرار خواهید گرفت. اما اگر میزان ضرر شما بیشتر از 70 درصد شود، کال مارجین خواهید شد. در واقع اگر میزان دارایی حساب شما حدود 14000 دلار در ضرر باشد، کال مارجین خواهید شد.

کال مارجین در بازار ارز‌های دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از محبوب‌ترین بازارهای مالی دنیا است که اصطلاح کال مارجین در آن نیز استفاده می‌شود. در صورتی که از اهرم در معاملات ارز دیجیتال استفاده کنید و میزان ضرر شما بیشتر از 70 درصد شود مارجین کال خواهید شد. در چنین موقعیتی، صرافی یک پیام هشدار برای شما ارسال می‌کند و شما را از وضعیت مطلع خواهد کرد. اگر به موقع برای پیشگیری از این وضعیت اقدام نکنید باعث لیکوئید شدن دارایی شما می‌شود.

انواع وضعیت حساب در بازارهای معاملاتی

انواع وضعیت حساب در بازارهای معاملاتی

بازارهای مالی شرایط لازم برای انجام آسان معاملات را برای کاربران فراهم می‌کنند. اگر قصد فعالیت در بازارهای مالی مخصوصا بازار آتی را دارید باید با انواع وضعیت حساب آشنا شوید. هر یک از انواع وضعیت حساب نشان‌دهنده وضعیت معاملات و دارایی‌های شما است. با شناخت این وضعیت‌ها می‌توانید عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارید. به‌طور کلی انواع وضعیت حساب در بازارهای معاملاتی عبارت‌اند از: 

وضعیت عادی

وضعیت نرمال به زمانی گفته می‌شود که طی آن هیچ گونه زیان یا ریسکی معامله‌گران را تهدید نمی‌کند. طی این وضعیت، مبلغ موجود در حساب شما برابر یا بیشتر از وجه تضمین شده خواهد بود.

وضعیت در ریسک

زمانی که معاملات شما متحمل ضرر شوند وضعیت حساب به وضعیت در ریسک تغییر پیدا می‌کند. تا زمانی که ضرر معاملات شما بالای 30 درصد نرفته باشد همچنان در وضعیت ات ریسک هستید و پیامی تحت عنوان کال مارجین برای شما ارسال نخواهد شد.

وضعیت مارجین کال (margin call)

اگر میزان ضرر شما از معاملات به 70 درصد برسد وضعیت حساب مارجین کال خواهد شد. در چنین شرایطی یک اخطار برای شما ارسال می‌شود تا از وضعیت خود مطلع شوید و در اولین فرصت اقدامات لازم برای خروج از مارجین کال را انجام دهید.

چگونه از وضعیت کال مارجین باخبر شویم؟

این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که ارزش دارایی‌هایی که با استفاده از اعتبار یا وام خریداری شده‌اند، کاهش پیدا کند. صرافی یا کارگزاری موردنظر، در صورت مشاهده چنین وضعیتی یک پیام هشدار برای شما ارسال خواهد کرد تا به موقع از وضعیت حساب خود مطلع شوید و اقدامات لازم برای جلوگیری از کال مارجین را انجام دهید. معمولا این پیام هشدار از طریق ایمیل یا پیامک به معامله‌گر ارسال می‌شود. در صورت مشاهده این هشدار می‌توانید از راهکارهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم برای خروج از کال مارجین استفاده کنید.

چگونه از وضعیت کال مارجین خارج شویم؟

برای خارج شدن از وضعیت کال مارجین دو روش کاربردی وجود دارد. شما با توجه به وضعیت بازار و معاملات خود می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید و ریسک لیکوئید شدن خود را از بین ببرید.

در چنین شرایطی، سرمایه‌گذار باید یکی از اقدامات زیر را انجام دهد:

  1. افزایش سرمایه در حساب: سرمایه‌گذار می‌تواند با واریز پول نقد، میزان مارجین در حساب خود را افزایش دهد تا به حداقل مورد نیاز برساند.

  2. فروش بخشی از دارایی‌ها: سرمایه‌گذار می‌تواند بخشی از دارایی‌های خود را که با اعتبار خریداری شده‌اند، بفروشد تا سطح مارجین را به حداقل مورد نیاز برساند.

برای انجام روش اول باید پول نقد اضافی در حساب خود داشته باشید. در واقع شما باید موجودی حساب خود را افزایش دهید تا وجه تضمین حساب شما افزایش یابد و از وضعیت مارجین کال خارج شوید. این روش زمانی جواب می‌دهد که بازار در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و با اضافه کردن وجه بتوانید روند معاملات خود را بهبود ببخشید.

در روش دوم شما باید همه یا بخشی از معاملات پرریسک خود را ببندید تا مارجین درگیر آن‌ها آزاد شود. این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید مارجین کلی خود را افزایش دهید و از وضعیت مارجین کال خارج شوید. بهتر است زمانی از این روش استفاده کنید که امیدی به بازگشت ارز نداشته باشید و تنها راه چاره شما همین یک کار باشد. دقت داشته باشید که شما می‌توانید روش‌های ذکر شده را با یکدیگر ترکیب کنید و بهترین نتیجه را از این کار دریافت نمایید.

جلوگیری از کال مارجین

جلوگیری از کال مارجین

هرچند استفاده از حساب مارجین به شما کمک خواهد کرد که بتوانید بازدهی بیشتری داشته باشید، با این حال خطر از دست دادن سرمایه هم شما را تهدید می‌کند. به هر حال اگر حساب مارجین دارید و می‌خواهید از مارجین کال شدن جلوگیری کنید لازم است که کارهای زیر را انجام دهید:

  • پول نقد اضافی داشته باشید: همانطور که اشاره کردیم کال مارجین زمانی اتفاق می‌افتد که دارایی شما از مقدار مورد نیاز صرافی کمتر باشد. بنابراین در صورتی که پول نقد اضافی داشته باشید می‌توانید به حساب مارجین خود واریز کرده و از کال شدن آن جلوگیری کنید.
  • سبد متنوعی انتخاب کنید: بازار ارزهای دیجیتال نوسان قیمتی زیادی دارد. با توجه به این موضوع بهتر است که سبد متنوعی داشته باشید تا در صورت ریزش یک ارز دچار مشکل نشوید. همچنین بهتر است که از ارزهای با ثبات برای ترید استفاده کنید.
  • پرتفوی خود را چک کنید: برخی از معامله‌گران عادت کرده‌اند که یک ارز را خریداری کنند و تا مدت‌ها سراغی از آن نگیرند تا به قیمت مورد نظر برسد. زمانی که حساب مارجین باز می‌کنید نباید بدین صورت عمل کنید چون اگر پرتفوی خود را چک نکنید ممکن است بازار روی بد خود را به شما نشان دهد و حساب شما کال شود. پس باید روزانه حساب خود را چک کنید تا در صورت نیاز تغییرات لازم را اعمال نمایید.
  • پیگیر باشید: زمانی که حساب شما در معرض کال مارجین قرار بگیرد، صرافی یک هشدار برای شما ارسال خواهد کرد. در صورت مشاهده چنین هشداری باید فورا دست به کار شده و آن را رفع کنید.
  • برخی از معاملات خود را ببندید: اگر روند تغییر قیمت ارزهای انتخاب شده طبق تحلیل شما پیش نرفت بهتر است که آن‌ها را ببندید تا دچار کال مارجین نشوید.

فرمول کال مارجین چیست؟

کال مارجین یک حالت هشدار است که قبل از لیکوئید شدن به معامله‌گر ارسال می‌شود. این وضعیت دارای یک فرمول خاص است که با شناخت آن می‌توانید از وضعیت حساب خود مطلع شده و به موقع از متحمل شدن ضرر هنگفت جلوگیری کنید. در حالت کلی کال مارجین زمانی رخ می‌دهد که موجودی حساب شما کمتر از 70 درصد وجه تضمین باشد. در صورتی که به این نقطه برسید یک پیامک هشدار برای شما ارسال خواهد شد و از شما درخواست می‌شود که هر چه زودتر برای رفع این وضعیت اقدام نمایید.

تفاوت لیکوئید شدن و کال مارجین چیست؟

لیکوئید شدن و کال مارجین دو اصطلاح رایج در بازارهای مالی هستند که تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. کال یک نوع اخطار است که هنگام قرار گرفتن دارایی‌ها در وضعیت نامناسب برای شما ارسال می‌شود. در واقع این هشدار زمانی که موجودی شما کم شده باشد، برای شما ارسال خواهد شد و شما می‌توانید پوزیشن‌های خود را به موقع ببندید. در نقطه مقابل لیکوئید شدن به معنای بسته شدن اجباری پوزیشن توسط صرافی است. به عبارتی ساده زمانی که لیکوئید شوید دارایی‌های که داخل پوزیشن وجود دارند صفر خواهند شد. دقت داشته باشید که این دو اصطلاح تنها در معاملات اهرم دار و بازار فیوچرز اتفاق می‌افتد و معاملات اسپات چنین ریسکی را به همراه ندارند.

مدیریت ریسک در بازارهای مالی برای جلوگیری از کال مارجین

سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی چالش‌ها و ریسک‌های خاص خود را دارد. در صورتی که از حساب مارجین استفاده کنید این ریسک افزایش پیدا می‌کند و ممکن است دچار کال مارجین شوید. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که دارایی‌های معامله‌گر کمتر از میزان تعیین شده توسط صرافی باشد. در صورتی که وضعیت حساب شما نزدیک به مارجین کال باشد یک پیام از طرف صرافی برای شما ارسال می‌شود تا به موقع برای رفع آن اقدام نمایید. در این مقاله بررسی کردیم که کال مارجین چیست، چگونه می‌توان از آن باخبر شد و چطور باید از کال شدن جلوگیری کرد. در صورتی که سوال یا ابهامی در رابطه با مارجین کال شدن دارید، کافی است که در قسمت دیدگاه‌ها با ما با اشتراک بگذارید.

کال مارجین چیست؟ معرفی استراتژی‌هایی برای جلوگیری از Margin Call
فعالیت در بازارهای مالی و ترید کردن نیاز به دانش و آگاهی دارد. زمانی که شما با موارد مهم بازار آشنایی داشته باشید و نحوه برخورد درست با آن را...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...