معرفی ارز دیجیتال

فایل کوین چیست؟ معرفی ۵ مزایای رقابتی ارز دیجیتال FIL

فایل کوین چیست؟ معرفی ۵ مزایای رقابتی ارز دیجیتال FIL

فایل کوین یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا است که با هدف حل مشکل ذخیره‌سازی داده‌ها در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شده است؛ پروژه‌ای که به هر کاربری امکان می‌دهد از طریق اجاره فضای ذخیره‌سازی اضافی رایانه در اختیار خود، کسب درآمد کند. پلتفرم ارز دیجیتال فایل کوین (FIL) به‌صورت منبع‌باز طراحی شده است و توسط شبکه بلاک چین بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌شود. همچنین این پروژه از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود و با استفاده از آن کاربران می‌توانند داده‌های خود را در یک فضای امن ذخیره کنند. این مقاله از صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت به بررسی جامعی از چیستی فایل کوین، مزایا و معایب آن، مهم‌ترین سرمایه‌گذاران این پروژه و پیش‌بینی آینده آن خواهد پرداخت.

ارز دیجیتال فایل کوین چیست

فایل کوین (Filecoin) به عنوان یک پلتفرم مبتنی‌ بر بلاک‌چین شناخته می‌شود که هدف آن ایجاد یک شبکه جهانی از اپراتورهای رایانه‌ای برای ارائه خدمات اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی فایل است. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که فضای هارد درایو استفاده نشده خود را به دیگران اجاره دهند و به این ترتیب سیستمی برای ذخیره‌سازی داده‌ها ایجاد شود که تحت کنترل هیچ نهاد مرکزی واحدی نیست. به همین دلیل برخی کارشناسان معتقدند که پروژه‌ فایل کوین می‌تواند چالش‌ها و محدودیت‌های خدمات مبتنی بر ذخیره‌سازی ابری سنتی که توسط شرکت‌های معروف مانند گوگل ارائه می‌شود را رفع کند.

بنیان‌گذاران این پروژه ادعا می‌کنند که اگر افراد بیشتری اکوسیستم فایل کوین را بپذیرند، پلتفرم آن می‌تواند سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه برای ذخیره داده‌ها در فضای مبتنی‌ بر اینترنت باشد. از آنجایی که فایل کوین یک پلتفرم غیرمتمرکز است، تبادل فایل‌های موجود در شبکه آن نمی‌تواند توسط دولت‌ها یا سایر افراد کنترل شود. این پروژه ارز دیجیتال بومی خود با نماد اختصاری FIL را برای پاداش‌دهی به کاربران نقش اصلی شبکه و پرداخت کارمزدهای درون شبکه‌ای پروتکل فایل کوین عرضه کرده است. رمزارز FIL به عنوان یک توکن بر بستر بلاک‌چین بایننس اسمارت چین و با حداکثر حجم عرضه 1,960,163,194 واحد توکن FIL روانه بازار شده است.

نام رمزارز فایل ‌کوین
نماد FIL
نهاد توسعه‌دهنده پروتکل لبز (Protocol Labs)
تاریخ عرضه 2017
بیشترین قیمت تاریخی (ATH) 237.24 دلار
کمترین قیمت تاریخی (LTH) 1.83 دلار
آدرس سایت Filecoin.io
وایت‌ پیپر Filecoin
مکانیزم اجماع اثبات تکرار (PoRep) و اثبات فضا-زمان (PoSt)
ویژگی‌های کلیدی و هدف آن ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده، اثبات رمزنگاری، ایجاد یک بازار رقابتی برای کسب درآمد

تاریخچه ارز دیجیتال فایل کوین filecoin

فایل کوین توسط «خوان بنت» (Juan Benet)، بنیان‌گذار پروتکل لبز (Protocol Labs) راه‌اندازی شده است. شرکت پروتکل لبز در زمینه ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها در یک سیستم توزیع شده به نام فناوری فایل بین سیاره‌ای (IPFS) فعالیت می‌کند. این پروژه برخلاف سایر پروژه‌های ارز دیجیتال در ابتدای پیدایش خود هیچ سروصدایی به همراه نداشت و به مدت سه سال دور از هر گونه حاشیه‌ای به کار خود ادامه داد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برنامه عرضه و توسعه فایل کوین بر این اساس بوده است که در سال 2019 در صرافی‌ها لیست شود، اما به دلیل وجود یک سری مشکلات در روند عرضه آن، این اتفاق به تأخیر افتاد؛ ارز دیجیتال فایل کوین با نماد اختصاری FIL در اکتبر 2020 به لیست صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان اضافه شد.

عرضه اولیه فایل کوین (ico)

فایل کوین در سال 2017، عرضه اولیه (ICO) خود را برگزار کرد که طی آن توانست سرمایه قابل توجهی به اندازه 257 میلیون دلار جمع‌آوری کند. ICO فایل کوین در دو بخش: پیش فروش (در قالب پیشنهاد اولیه توکن (ITO) برای سرمایه‌گذاران معتبر) و فروش عمومی (برای همه سرمایه‌گذاران) شکل گرفت. در طول ITO حدود 25 درصد از کل عرضه فایل کوین با قیمت 0.75 دلار به سرمایه‌گذاران فروخته شد. اما فروش عمومی این ارز با قیمت 1 دلار شروع شد، البته پس از گذشت مدت کوتاهی قیمت آن به تدریج کاهش یافت.

عرضه اولیه فایل کوین یکی از موفق‌ترین ICO های سال 2017 بود؛ همچنین تقریبا 205 میلیون دلار از سرمایه‌ جمع‌آوری شده توسط این عرضه در بخش فروش عمومی FIL به دست آمد. عرضه اولیه این پروژه توجه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر نظیر Andreessen Horowitz،Union Square Ventures و Winklevoss Capital را جلب کرد. این موضوع نشان‌دهنده علاقه جامعه ارزهای دیجیتال به حمایت از راه‌حل‌های نوآورانه برای ذخیره‌سازی داده‌ها بود.

فایل کوین چیست؟ و ICO آن

بنیان‌گذار فایل کوین

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، فایل‌کوین در سال 2014 توسط خوان بنت راه‌اندازی شد. بنت به عنوان یک دانشمند کامپیوتر آمریکایی، تحصیلات خود را در دانشگاه استفورد به اتمام رسانده است. او به‌ عنوان بنیان‌گذار سیستم انتقال فایل بین ستاره‌ای (Interplanetary File System) نیز شناخته می‌شود. خوان بنت پروژه فایل کوین را به‌ عنوان یک شرکت فعال در زمینه تحقیق، توسعه و آزمایش پروتکل‌های شبکه تاسیس کرد.

وایت پیپر فایل کوین

پروژه فایل کوین دارای یک مقاله وایت پیپر 36 صفحه‌ای است که در سال 2017 منتشر شد. این مقاله که به عنوان نقشه راه این پروژه منتشر شده است، از آن زمان تا اکنون به روز رسانی نشده و توسعه‌دهندگان با توجه به توضیحات موجود در همان نسخه روی پروژه فایل کوین کار می‌کنند. به علاوه وایت پیپر فایل کوین نحوه به دست آوردن توکن‎‌های FIL و نحوه عملکرد شبکه فایل‎ کوین را به‌طور کامل شرح داده است. برای مطالعه کامل این مقاله می‌توانید به سایت فایل کوین که در جدول درج شده در ابتدای این متن آورده شده است، مراجعه کنید.

تیم توسعه فایل کوین

پروتکل لبز، شرکت توسعه‌دهنده فایل کوین، یک شرکت آمریکایی است که سابقه فعالیت در زمینه ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی دارد. به جز بنیان‌گذار خوان بنت، برخی از افراد دیگری که عضو تیم توسعه‌دهنده فایل کوین هستند و در راه‌اندازی این پروژه کاربردی به خوان بنت کمک کردند، عبارتند از:

  • آلان راسل: محقق سیستم‌های مهندسی پروتکل لبز و فارغ‌التحصیل از ماساچوست (MIT) و دانشگاه استنفورد.
  • کریس بروکوم: سرپرست امور مالی پروتکل لبز و فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و MBA.
  • مولی مکینلی: مدیر محصول پروتکل لبز و فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد.

نقشه راه FIL

توسعه ارز دیجیتال فایل‌ کوین گامی بزرگ در تکامل راه‌حل‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز محسوب می‌شود. این پروژه با استفاده از فناوری بلاک‌چین، به ترویج و توسعه بستری دردسترس‌تر، قابل‌اعتمادتر و کاربرمحورتر برای ذخیره‌سازی داده‌ها می‌پردازد.

توکن بومی شبکه فایل‌کوین به عنوان روش پرداخت درون پلتفرم استفاده می‌شود؛ در واقع استخراج‌کنندگان با ارائه ظرفیت ذخیره‌سازی و پردازش و بازیابی سریع داده‌ها، توکن‌های FIL به دست می‌آورند، در حالی که مشتریان برای استفاده از این خدمات توکن‌های FIL پرداخت می‌کنند. این امر استخراج‌کنندگان فایل‌ کوین را ترغیب می‌کند که ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری فراهم کنند و اطمینان می‌دهد که داده‌ها به طور مطمئن و سریع بازیابی خواهند شد. برای درک بهتر مراحل توسعه فایل کوین، در ادامه اقداماتی که تاکنون در نقشه راه این پروژه رخ داده‌اند و برنامه‌های آتی آن را به طور خلاصه یادآوری می‌کنیم:

سال 2019: دوره پایه‌‎گذاری و فازهای شبکه آزمایشی

فایل کوین در اواخر سال 2019 به راه‌اندازی شبکه آزمایشی داخلی (تست نت) خود پرداخت که به توسعه‌دهندگان و کاربران اولیه اجازه داد عملکردها و مکانیسم‌های امنیتی این پلتفرم را آزمایش کنند. سپس بازخورد ارزشمندی برای بهبودهای بیشتر پروژه ارائه دهند. به این ترتیب، در این سال فاز اول شبکه آزمایش عمومی شروع شد و رشد جامعه فایل کوین صورت گرفت.

سال 2020: راه‌اندازی شبکه اصلی

در اکتبر 2020 راه‌اندازی رسمی شبکه فایل کوین اتفاق افتاد که طبق آن پروژه از یک محیط آزمایشی به بستری برای اجرای عملیات واقعی تبدیل شد. همچنین امکان تراکنش‌های ذخیره‌سازی واقعی داده‌ها فراهم شد.

سال 2021: افزایش نودها و گسترش فایل کوین

فایل کوین با پیوستن ماینرهای بیشتری به شبکه، شاهد افزایش قابل‌توجهی در ظرفیت ذخیره‌سازی خود بود که باعث افزایش استحکام و بستر ذخیره‌سازی شبکه شد. این پروژه همچنین مراحل راه‌اندازی و توسعه ماشین مجازی فایل کوین با نام (FEVM) را در این سال شروع کرد. به علاوه در 2021، فایل کوین شراکت با بازیگران اصلی در صنایع مختلفی از جمله بلاکچین و ذخیره‌سازی داده را برای گسترش موارد استفاده و ادغام در برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) اعلام کرد.

سال 2022: بهبود شبکه و تقویت مقیاس‌پذیری آن

در سال ۲۰۲۲، فایل کوین چندین ارتقا شبکه را با هدف بهبود سرعت تراکنش‌ها و کاهش کارمزدها اجرا کرد. از این رو، فایل‌ کوین به شبکه‌ای کارآمدتر و مقیاس‌پذیرتر تبدیل شد. همچنین در این دوران، برنامه‌های از جمله معرفی الگوریتم اثبات بازگشت (Recursive Proof)، ارائه وام به نودهای ذخیره‌کننده، راه‌اندازی پلتفرم ذخیره‌سازی حریم خصوصی و… را در راستای توسعه مداوم اکوسیستم فایل کوین پیاده‌سازی کرد.

سال 2023: تمرکز بر قابلیت استفاده و پشتیبانی از توسعه‌دهندگان

در سال 2023، تیم توسعه‌دهنده فایل کوین تلاش‌هایی مبتنی بر بهبود تجربه کاربری برای مشتریان و ارائه‌دهندگان خدمات ذخیره‌سازی انجام دادند که به ساده‌سازی فرآیندهای ایجاد و انجام معاملات ذخیره‌سازی ختم شد. همچنین معرفی کمک‌های مالی جامع‌‎تر و اجرای برنامه‌های پشتیبانی برای تشویق توسعه‌دهنده‌ها، اقداماتی بودند که فایل کوین در سال 2023 روی آن‌ها تمرکز داشت. به عنوان مثال، پیاده‌سازی قرارداد های هوشمند سازگار با اتریوم بر بستر FEVM، راه‌اندازی تست نت هایپر اسپیس و تست امنیت شبکه مواردی بودند که در این دوران اجرا شدند.

سال 2024: پذیرش جریان اصلی و وب غیرمتمرکز

پیاده‌سازی استراتژی‌هایی در راستای پذیرش گسترده‌تر در بین کاربران سازمانی از جمله پیشرفت‌ در ایجاد بستری با امنیت قابل‌قبول و متناسب با ویژگی‌های سازمانی، جزو برنامه‌هایی است که فایل کوین در سال جاری روی آن‌ها متمرکز شده است. در 2024 مشارکت‌های سازنده در صنعت وب 3، با هدف تبدیل شدن به سنگ بنای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز‌ داده در زیرساخت وب غیرمتمرکز از جانب فایل کوین دنبال می‌شود.

سال 2025: استفاده از فن‌آوری‌های پیشرفته و نوآوری‌های آینده

تحقیق و توسعه در جهت ایجاد پروژه‌ای پیشرفته‌تر برای ایمن‌سازی و بهینه‌سازی فرایندهای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده در سراسر جهان، از برنامه‌های آتی فایل کوین در سال ۲۰۲۵ هستند؛ برنامه‌هایی که ارز دیجیتال فایل کوین را به گسترش در سطح جهانی نزدیک کنند.

توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال فایل کوین

امنیت فایل کوین

فایل کوین همانند پلتفرم‌های محبوبی نظیر دراپ باکس (Dropbox) و آی کلود درایو (iCloud Drive) که در زمینه ذخیره‌سازی داده فعالیت می‌کنند، طراحی شده است؛ با این تفاوت که فایل کوین از بلاک‌چین استفاده می‌کند. به همین دلیل امنیت بیشتری دارد. دراپ باکس سابقه هک شدن دارد، اما فایل کوین کاملا منبع باز طراحی شده و به لطف ویژگی‌های فناوری بلاکچین از جمله تمرکززدایی در برابر هک و دست‌کاری مقاوم است. شبکه غیرمتمرکز فایل کوین، داده‌ها را تقسیم کرده و به سرورهای مختلف در سراسر جهان توزیع می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که هیچ نهاد متمرکزی نتواند به کل داده‌های ذخیره‌شده دسترسی داشته باشد و امنیت شبکه را مختل کند.

سرمایه‌گذاران ارز فایل کوین

ویژگی‌های یکتا و کاربردهای گسترده ارز دیجیتال فایل کوین باعث شده است که نظر سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان زیادی از فضای کریپتو به این پروژه جلب شود. از جمله سرمایه‌گذاران برجسته رمزارز FIL می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

  • اگنس بودزین (Agnes Budzyn): مدیر عامل شرکت Bluedge Ventures، شرکتی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مبتنی ‌بر بلاکچین و دارایی‌های دیجیتال.
  • گروه المنای ونچز (Alumni Ventures Group): یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر.
  • آندرسن هوروویتز (Andreessen Horowitz): شرکتی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها.
  • بلو یارد کپیتال (BlueYard Capital): شرکتی فعال در زمینه سرمایه‎‌گذاری روی بنیان‌گذاران با ایده‌های متحول‌کننده که جهان را غیرمتمرکز کنند.
  • کریگ بلوم (Craig Bloem): مدیرعامل و مؤسس شرکت LogoMix.
  • سم آلتمن (Sam Altman): کارآفرین و سرمایه‌گذار خطرپذیر آمریکایی و مدیرعامل شرکت اوپن‌اِی‌آی (OpenAI).
  • دیوید جی لا پلاکا (David J. La Placa): مدیر اجرایی و هم بنیان‌گذار یک شرکت فعال در زمینه خدمات مالی.
  • دیجیتال کارنسی گروپ (DCG): بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر در صنعت کریپتو.

کیف پول‌های رمزارزی فایل کوین

فایل کوین یکی از بهترین پروژه‌های ارز دیجیتال است که توسط کیف پول‌های متنوعی پشتیبانی می‌شود. کاربران می‌توان واحد‌های رمزارز FIL را در انواع کیف پول‌های سخت ‌افزاری و نرم‌افزاری ذخیره کنند. هر یک از کیف پول‌های فایل کوین ویژگی‌های خاص خود را داشته و در سطح خود گزینه مناسبی برای ذخیره فایل‌ کوین هستند. با شناخت بهترین کیف پول‌های فایل کوین می‌توانید دارایی‌های خود را در یک محیط امن و با خیال راحت نگهداری کنید. به ‌طور کلی بهترین کیف پول‌های رمزارزی فایل کوین عبارت‌اند از:

  • تراست ولت
  • اتمیک ولت
  • متامسک
  • بایننس چین ولت
  • کوین بیس ولت
  • لجر
  • ترزور

مزایا و معایب فایل کوین

هر یک از پروژه‌های فعال در دنیای رمزارزها با هدف خاصی ایجاد می‌شوند، به همین دلیل مزایا و معایب مختص به خود را نیز دارند. شناخت ویژگی‌ها، موارد استفاده و مزایا و معایب هر رمزارز در دنیای ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که بینش جامعی نسبت به آن داشته باشید. سپس به صورت هوشمندانه روی رمزارز موردنظر سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه مزایا و معایب فایل کوین را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

نحوه عملکرد ارز دیجیتال فایل کوین چیست؟

مزایای فایل کوین

فایل کوین یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های کریپتویی است که مزایای بسیار زیادی دارد. بهره‌مندی از این مزایا سبب شده است که FIL در لیست بهترین رمزارزها برای سرمایه‌گذاری قرار بگیرد. مهم‌ترین مزایای فایل کوین عبارت‌اند از:

۱. کاربردی از نظر کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی داده: فایل کوین یک بازار آزاد برای ذخیره‌سازی امن داده‌ها فراهم کرده است، به همین جهت شما می‌توانید هزینه‌های مربوط به ذخیره داده‌ها را کاهش دهید.

۲. مقیاس‌پذیری بالا: این شبکه میلیون‌ها رایانه را گرد هم آورده است و خدمات خود را بدون هیچ محدودیتی در اختیار کاربران بسیاری قرار می‌دهد.

۳. امنیت بالا: فایل کوین از امنیت بالایی برخوردار است و هک آن کاملا سخت و هزینه‌بر خواهد بود.

۴. بازار رقابتی: در شبکه فایل کوین، قیمت‌ها به‌صورت رقابتی بین تامین‌کنندگان نودهای ذخیره‌سازی تعیین می‌شود. در این پروژه، ماینرها برای ارائه کمترین قیمت برای ذخیره‌سازی با یکدیگر رقابت می‌کنند. فایل کوین ادعا می‌کند که این بازار «فوق رقابتی» است و بنابراین ارزان‌تر از ذخیره‌سازی متمرکز داده مانند خدمات وب آمازون خواهد بود.

۵. بدون نیاز به API: با استفاده از فایل کوین نیاز نیست برای ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی، API متفاوت اجرا شود.

معایب فایل کوین

فایل کوین در کنار مزایای بسیار زیاد خود، برخی معایب نیز دارد؛ بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری روی این رمزارز را دارید باید معایب آن را بشناسید. به ‌طور کلی معایب ارز دیجیتال فایل کوین عبارت‌اند از:

۱. سرعت پایین در بازیابی اطلاعات: سرعت فراخوانی داده‌ها در شبکه فایل کوین پایین است. این موضوع یکی از چالش‌های اصلی کاربران فایل کوین به شمار می‌رود. البته همکاری با پروژه‌های معتبر باعث شده است که این مشکل تا حدی رفع شود.

۲. رقبای قدرتمند: فایل کوین چندین رقبای قدرتمند مانند استورج (STORJ) و سیا کوین (SC) را در مقابل خود دارد؛ پروژه‌هایی که هر کدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد، رویکردهای تکنولوژیکی و مشوق‌های ویژ‌ه‌ای را برای جذب کاربران و توسعه‌دهندگان ارائه می‌کنند.

مقایسه فایل کوین با دیگر پروژه‌های مشابه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، فایل کوین تنها پروژه فعال در زمینه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها نیست. رمزارزهای زیادی از دنیای کریپتو در این زمینه فعالیت می‌کنند که استورج و سیا از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. در حالی که هدف همه این پلتفرم‌ها تمرکززدایی و ذخیره‌سازی داده‌ها است، روش‌ها و بازارهای هدف آن‌ها متفاوت است.

به عنوان مثال، در فایل کوین زیرساخت‌ها و انگیزه‌های اقتصادی متنوعی برای جذب طیف گسترده‌ای از ماینرها و مشتریان، از افراد عادی گرفته تا شرکت‌ها طراحی شده‌اند. در حالی که پلتفرم‌هایی مانند استورج و سیا، ممکن است به دلیل حفظ حریم خصوصی بیشتر، برای کاربران بخش خصوصی و مقیاس کوچک‌تر جذاب به نظر برسند و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

با وجود این شرایط، ارز دیجیتال فایل کوین از لحاظ میزان امنیت، کاربردی بودن، محبوبیت، بازار رقابتی و میزان فضای ذخیره‌سازی نسبت به رقبای خود برتری دارد و یک گزینه ایده‌آل برای ذخیره غیرمتمرکز داده‌ها به شمار می‌رود.

ماینینگ فایل کوین و کسب درآمد از طریق آن

استخراج (ماینینگ) فایل کوین

استخراج فایل کوین همانند ماینینگ بیت ‌کوین نیست که برای شرکت در آن نیاز به استفاده از دستگاه‌های ایسیک باشد. بلکه ماینینگ فایل کوین شامل ارائه خدمات ذخیره‌سازی داده‌ها و بازیابی اطلاعات است که در ازای این فعالیت از مصرف‌کنندگان و شرکت‌کنندگان واحد‌های رمزارز FIL دریافت می‌شود.

ماینینگ رمزارز فایل کوین راهی برای مشارکت در بازار ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است؛ طوری که یک روش سرمایه‌گذاری بالقوه و سودآور را برای کسانی که می‌توانند حجم زیادی از ظرفیت ذخیره‌سازی ارائه دهند و آن را به طور موثر مدیریت کنند، فراهم می‌کند. با افزایش تقاضا برای راه‌حل‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز، فرصت‌ها برای استخراج‌کنندگان FIL افزایش می‌یابد، به ویژه برای کسانی که می‌توانند قیمت‌های رقابتی و خدمات قابل اعتماد ارائه دهند.

به عبارت دیگر، بر خلاف استخراج رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین که به توان محاسباتی برای حل مسائل پیچیده ریاضی متکی است، استخراج FIL اساساً شامل کمک به ظرفیت ذخیره‌سازی در شبکه این رمزارز می‌شود. کاربران برای شرکت در ماینینگ فایل کوین نیز باید به برخی تجهیزات و الزامات مجهز باشند:

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج FIL

اگر تصمیم به استخراج FIL گرفته‌اید، باید در نظر داشته باشید که این کار نیز همانند سایر ارزهای دیجیتال دارای یک سری تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است:

الزامات سخت‎افزاری:

  • سخت‌افزار ذخیره‌سازی (حافظه، رم): منبع اصلی استخراج‌کنندگان فایل ‌کوین فضای ذخیره‌سازی است. ماینرها باید حجم زیادی از فضای دیسک در دسترس داشته باشند که داده‌ها را برای مشتریان ذخیره کنند. بسته به استراتژی ماینر و نیازهای مورد انتظار او برای سرعت بازیابی و یکپارچگی داده‌ها، نوع سخت‎‎‌افزار ذخیره‌سازی می‌تواند از هارد دیسک‌های استاندارد تا SSD های سریع‌تر متغیر باشد.
  • سخت‌افزار محاسباتی (پردازنده مرکزی و گرافیکی): استخراج فایل ‌کوین به مقدار قابل‌توجهی از قدرت محاسباتی، به‌ویژه برای پردازش و تفکیک داده‌ها و انجام فرایندهای مکانیزم‌ اجماع پروژه نیاز دارد.
  • اینترنت قوی: ماینرها برای دریافت و ارسال سریع داده‌ها به یک اتصال اینترنت با پهنای باند بالا نیاز دارند. از آنجایی که عملکرد اکوسیستم فایل کوین به عنوان یک شبکه تا حدی به تأخیر و سرعت بازیابی داده‌ها بستگی دارد، اتصال به اینترنت پایدار و سریع بسیار مهم است.

الزامات نرم‌افزاری:

  • کلاینت لوتوس (Lotus Client): در استخراج فایل کوین، ماینرها از نرم‌افزار لوتوس استفاده می‌کنند که نرم‌افزار رسمی خود پروژه است. لوتوس تمام جنبه‌های فرآیند استخراج از جمله مدیریت معاملات، تنظیم داده‌ها، تولید مدارک و تعامل با بلاک‌چین فایل کوین را مدیریت می‌کند.

انواع ماینر برای استخراج فایل کوین

ماینینگ فایل کوین شامل انواع مختلفی از گره‌ها است که هر کدام وظیفه خاصی را در شبکه انجام می‌دهند؛ این گره‌ها در مجموع عملکرد، قابلیت اطمینان و امنیت شبکه را تضمین می‌کنند. کاربرانی که قصد استخراج رمزارز FIL دارند، می‌توانند با تهیه تجهیزات لازم برای تبدیل شدن به هر کدام از این گره‌ها به یک نوع ماینر فایل کوین تبدیل شوند. سپس در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند واحد‌های FIL دریافت کنند. انواع گره‌ها یا ماینرهای فایل کوین عبارت‌اند از:

ماینرهای ذخیره‌سازی (Storage Miner)

ماینر‌های ذخیره‌سازی مسئول ذخیره‌‌سازی داده‌ها از طرف کلاینت‌ها هستند. همچنین برای تأیید اینکه داده‌ها در طول زمان در شبکه فایل کوین ذخیره ‌شوند، ماینر‌های ذخیره‌سازی وظیفه ایجاد مدارک به درستی انجام شدن این فرآیند را دارند.

ماینر‌های بازیابی (Retrieval Miner)

این نوع از گره‌ها روی ارائه خدمات بازیابی اطلاعات به مشتریان تمرکز دارند؛ ماینر‌ها در این گروه، داده‌هایی را که اغلب به آن‌ها دسترسی دارند، ذخیره می‌کنند و در صورت درخواست مشتری به تحویل سریع آن اقدام می‌کنند.

ماینرها یا گره‌های کامل (Full Node)

ماینری که الزامات تبدیل شدن به یک گره کامل را دارد، برای نگهداری یک کپی کامل از بلاک‌چین و اعتبارسنجی تراکنش‌ها و بلاک‌ها در شبکه فایل‌ کوین شرکت می‌کند. سپس بخشی از کارمزدهای دریافتی را در قالب کوین‌های FIL دریافت خواهد کرد.

سود استخراج فایل کوین

هر کدام از ماینر‌های فوق، نقش مهمی در حفظ یکپارچگی، کارایی و تمرکززدایی شبکه فایل کوین ایفا می‌کنند و اطمینان می‌‎دهند که به عنوان یک پلتفرم قوی و قابل اعتماد برای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز باقی بماند. با وجود این برای تبدیل شدن به هر کدام از ماینرهای فایل کوین لازم است که حداقل به یک فضای ذخیره‌سازی قوی برای بلاک‌چین، منابع محاسباتی برای کارهای اعتبارسنجی و اتصال مداوم به اینترنت دسترسی داشت.

با توجه به این الزامات و هزینه تهیه و نگهداری آن‌ها در هر منطقه جغرافیای، می‌توان گفت که سود استخراج فایل کوین متغیر است و می‌تواند دستخوش هزینه‌های ماینر و برخی عوامل دیگر باشد. به طور کلی، از آنجایی که فایل کوین پروژه قابل ‌اعتماد و آینده‌داری در فضای رمزارزها تلقی می‌شود. در عین حال استخراج آن نسبت به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال آسان‌تر است؛ برآورد کارشناسان این است که ماینینگ فایل کوین سوددهی قابل‌قبولی خواهد داشت.

آینده فایل کوین چگونه خواهد بود؟

مشتریان استفاده از خدمات ذخیره‌سازی ابری هزینه قابل‌توجهی پرداخت می‌کنند؛ طوری که پرداختی‌های آن‌ها منبع درآمد چشمگیری برای ارائه‌دهنده‌های این گونه خدمات نظیر آمازون و گوگل محسوب می‌شوند. این امر نشان می‌دهد که تقاضای زیادی در بازار هدف فایل کوین وجود دارد؛ بنابراین اگر فایل کوین بتواند به سطحی ارتقا یابد که سهم بازار ارائه‌دهنده‌های سنتی را در زمینه خدمات ذخیره‌سازی داده از آن‌ها بگیرد، بدون شک چشم‌انداز روشنی در انتظار آن است.

آینده رمزارز فایل کوین و کسب درآمد از طریق استخراج آن

از سوی دیگر، اگر مشتریان تصمیم بگیرند که به خدمات غیرمتمرکز ذخیره‌سازی در اکوسیستم فایل کوین اعتماد کنند، می‌توانند در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌جویی داشته باشند. نکته قابل توجه این است که آن بخش از هزینه‌ها که در استفاده از خدمات فایل کوین پرداخت می‌شود، به طور مستقیم به اقتصاد و جامعه باز می‌گردد؛ زیرا هزینه خدمات پروژه فایل کوین به افراد و مشاغل کوچکی می‌رسد که در شبکه غیرمتمرکز این پروژه مشارکت کرده‌اند. همین امر می‌تواند به رشد و پذیرش بیشتر فایل کوین ختم شود.

نظر متخصصان در مورد فایل کوین

ویژگی‌‎های گسترده و قابلیت‌های کاربردی فایل کوین، باعث شده است که اغلب کارشناسان آینده درخشانی برای این رمزارز در نظر بگیرند و آن را یک پروژه قدرتمند و با پتانسیل رشد بالا تصور کنند. در این قسمت به معرفی دیدگاه برخی از متخصصان نسبت به فایل کوین می‌پردازیم:

  • پلتفرم کریپتوپلیتن (Cryptopolitan): کارشناسان این پلتفرم‌ قیمت 60.45 دلاری را برای ارز دیجیتال FIL تا پایان سال 2030 پیش‌بینی کرده‌اند. به گفته آن‌ها، اگر بازار کریپتو روند صعودی خود را حفظ کند، فایل کوین می‌تواند تا آن زمان قیمت 80 دلار را نیز ببیند.
  • سایت چنجلی (Changelly): کارشناسان این سایت نیز آینده خوش‌بینانه‌ای برای فایل کوین متصور هستند. طبق پیش‌بینی این سایت، فایل کوین با کمی ریزش تا پایان سال 2024 در قیمت 3.75 دلاری باقی می‌ماند، اما در بلندمدت و تا پایان سال 2030 می‌تواند به بیش از 85 دلار برسد.
  • پلتفرم کوین‌کدکس (CoinCodex): دیدگاه این پلتفرم درباره فایل‌ کوین متفاوت و تقریبا واقع‌گرایانه‌تر است؛ کارشناسان آن حداکثر 20.7 دلار را تا پایان 2025 و قیمت تقریبی 50 دلار را تا پایان سال 2030 برای فایل کوین پیش‌بینی کرده‌اند.
  • رسانه ای‌‌ام‌بی کریپتو (AMBCrypto): کارشناسان پلتفرم خبری – تحلیلی ای‌ام‌بی کریپتو پیش‌بینی می‌کنند که فایل کوین تا پایان سال 2024 می‌تواند به سطح قیمتی بیش از 6 دلار رشد داشته باشد. همچنین آن‌ها قیمت 45.6 دلاری را تا پایان سال 2030 برای این رمزارز پیش‌بینی می‌کنند.

چشم‌انداز صعودی رمزارز FIL در همکاری با پروژه‌های معتبر

همان‌طور که در این مقاله توضیح داده شد، فایل کوین از قدرتمند‌ترین پروژه‌های کریپتویی است که می‌تواند موردتوجه سرمایه‌گذاران نهادی واقع شود و در آینده رشد چشمگیری داشته باشد. در این راستا، فایل کوین با پروژه‌های معتبری از جمله لایو پیر (Livepeer) و چین لینک (ChainLink) همکاری می‌کند. نهاد توسعه‌دهنده ارز دیجیتال چین لینک، از 24 مارس 2021 آغاز همکاری خود با فایل کوین را اعلام کرد؛ مشارکتی که باعث شده است ماینرهای فایل کوین از خدمات مبتنی‌ بر فناوری اوراکل چین لینک استفاده کنند و به نوعی در انجام وظایف خود هوشمند‌تر شوند. به این ترتیب، عملکرد شبکه فایل کوین ارتقا یابد. از سوی دیگر، همکاری فایل کوین با لایو پییر به آسان‌تر شدن ماینینگ این رمزارز کمک می‌کند.

در مجموع، می‌توان گفت که اگر فایل کوین بتواند به تمام موارد تعیین شده در نقشه‌ راه خود عمل کند، به سادگی می‌تواند به اهداف نهایی خود نیز برسد و یک تغییر اساسی در حوزه داده‌ها ایجاد کند؛ زیرا هدف فایل کوین رفع ایرادات سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری است. از نظر بسیاری از کارشناسان، فایل کوین یک پروژه بسیار ارزشمند است که می‌تواند در آینده به طور گسترده‌ای مورد پذیرش واقع شود.

سوالات متداول
مشاوره رایگان

فایل کوین ویژگی‌های رقابتی را نسبت به سایر پلتفرم‌های رقیب خود ارائه می‌دهد. با این حال برای سرمایه‌گذاری در فایل کوین باید طبق استراتژی خود عمل کنید.

به وبسایت فایل کوین مراجعه کرده و با استفاده از اطلاعات موجود، تامین کننده مورد نیاز خود را پیدا کنید. پس از یافتن چند ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی مناسب، می‌توانید در شبکه فایل کوین داده ذخیره کنید.

شبکه Filecoin از مکانیزم استخراج، ذخیره‌سازی و بازیابی استفاده می‌کند که استخراج کنندگان ذخیره‌سازی (ارائه دهندگان) و استخراج کنندگان بازیابی (سرور) را با مشتریانی که برای ذخیره و بازیابی داده‌ها پول پرداخت می‌کنند، متصل می‌کند.

صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت، با بیش از یک دهه فعالیت و اعتبار در حوزه ارزهای دیجیتال، امکان خرید و فروش ارز دیجیتال فایل کوین را با کمترین کارمزد ارائه می‌دهد.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. ب جرات میتونم بگم یکی از بهترین و کامل ترین توضیحاتی بود که در مورد این ارز خوندم بابت زحماتتون سپاسگذاریم

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی، از این که دیدگاه خود را با ما در میان گذاشتید، متشکریم.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
ارز های دیجیتال
11 تا از سایت‌های مهم ارز دیجیتال که باید بشناسید!
اگرچه معامله گران بازارهای کریپتو به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته با هزاران توکن در حال فعالیت هستند، اما کسب سود ثابت کار ساده‌ای نیست. به همین...
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
آموزش ارز دیجیتال
ابزارهای رصد قیمت لحظه ای بیت کوین و سایر رمزارزها
قیمت لحظه ای بیت کوین را از کجا رصد کنیم؟ چگونه از نوسانات قیمتی بیت کوین مطلع شویم؟ این دو سوال، از سوالات مهم علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال است؛ آن...
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
آموزش تحلیل تکنیکال
اندیکاتور (indicator) چیست و چه کاربردی دارد؟
به طور کلی اندیکاتورها شاخص‌هایی هستند که با استفاده از داده‌هایی مانند قیمت،حجم معاملات و … روندهای آینده و حرکات قیمتی را پیش‌بینی می‌کنند. در ادامه بیشتر به این موضوع...
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...