معرفی ارز دیجیتال

فرق بیت کوین و بیت کوین کش چیست؟ 

فرق بیت کوین و بیت کوین کش چیست؟ 

با اصطلاح هاردفورک در ارزهای دیجیتال آشنا هستید؟ هاردفورک، به زبان ساده فرآیندی است که طی آن تغییر و تحولاتی در یک شبکه بلاکچین ایجاد می‌شود. این تغییر و تحولات منجر به ایجاد یک بلاکچین جدید می‌شود؛ به این ترتیب عملا بخشی از اعضای جامعه یک رمزارز از آن جدا می‌شوند. یکی از معروف‌ترین هاردفورک‌هایی که تاکنون انجام شده، مربوط به بیت کوین کش است. با ایجاد این ارز دیجیتال، عملا بخشی از جامعه بیت کوین از آن جدا شدند. در ادامه قصد داریم به بررسی فرق بیت کوین و بیت کوین کش بپردازیم. پس پیشنهاد می‌کنیم که حتما تا پایان این مطلب با ما همراه باشید. 

چرایی شکل‌گیری و پیدایش بیت کوین کش

Bitcoin Cash با نماد اختصاری BCH در صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش می‌شود. بیت کوین کش تنها ارز دیجیتال هاردفورک شده از بیت کوین نیست. حتما این سوال را مطرح می‌کنید که دلیل ایجاد بیت کوین کش چیست؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا لازم است که نیم نگاهی به مشکلات و چالش‌های بیت کوین بیندازیم. 

مشکلات و چالش‌های بیت کوین 

مشکلات و چالش‌های بیت کوین 

هدف ساتوشی ناکاموتو از راه‌اندازی بیت کوین، ارائه یک جایگزین غیر متمرکز و کارآمد برای سیستم مالی فعلی در جهان بود. اگر قرار است بیت کوین به‌عنوان یک ارز رایج برای معاملات روزمره در جهان امروز مورد استفاده قرار بگیرد، سرعت پردازش تراکنش‌ها در آن باید زیاد باشد. در حوزه تخصصی بلاکچین از این موضوع تحت عنوان مقیاس‌پذیری یاد می‌کنند. 

پیشنهاد مطالعه: بیت کوین چیست

در سال‌های ابتدایی عرضه بیت کوین، تعداد تراکنش‌های این ارز دیجیتال محدود بود؛ اما به‌مرور زمان شاهد افزایش تعداد تراکنش‌ها در این بلاکچین بودیم. این موضوع باعث شد که شبکه بیت کوین با مشکل مقیاس‌پذیری روبه‌رو شود. وقتی ترافیک تراکنش‌ها افزایش پیدا کند، کارمزد پرداختی برای انجام سریع‌تر تراکنش بالا می‌رود. 

اطلاعات تراکنش‌های بیت کوین درون بلوک‌ها ذخیره می‌شوند. هر بلوک در بلاکچین بیت کوین با حجم 1 مگابایت‌، می‌تواند داده‌های 4 هزار تراکنش را در خود جای دهد. از طرفی مدت زمان کامل شدن هر بلوک در این شبکه حدود 10 دقیقه است. با یک محاسبه سرانگشتی مشخص می‌شود که در هر ثانیه امکان پردازش تنها 7 تراکنش بیت کوین وجود دارد. این موضوع یک نقطه ضعف جدی برای بیت کوین در مسیر پذیرش جهانی به‌شمار می‌رود. برای درک بهترین فرق بیت کوین با بیت کوین کش بار دیگر این پاراگراف را مطالعه کنید و سپس به‌سراغ ادامه مقاله بروید. 

هاردفورک و پیدایش بیت کوین کش 

بیت کوین کش، حاصل هاردفورک در بلاکچین بیت کوین است. سه نفر از اعضای جامعه بیت کوین با نام‌های هایپو یانگ (Haipo Yang)، راجر ور (Roger Ver) و وو جیهان (Wu Jihan) مشکلات مقیاس‌پذیری این شبکه بلاکچین را به‌خوبی درک کردند. آن‌ها یک راه‌حل مشخص برای حل مشکل مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین ارائه دادند. پیشنهاد آن‌ها افزایش حجم هریک از بلوک‌ها در زنجیره بیت کوین از 1 مگابایت به چیزی بین 8 تا 32 مگابایت بود. 

فرض کنید سایز هر بلوک را 8 مگابایت در نظر بگیریم. به این ترتیب داده‌های 32 هزار تراکنش در هر بلوک جای می‌گیرد. زمان تشکیل هر بلوک نیز همان 10 دقیقه باقی می‌ماند. با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که تعداد تراکنش‌های پردازش شده در هر ثانیه به 53 مورد افزایش پیدا می‌کند که حدود 8 برابر بیت کوین است. حالا همین محاسبات را برای بلوک‌های با سایز 32 مگابایت انجام دهید تا بهتر متوجه فرق بیت کوین با بیت کوین کش شوید. 

سه چهره یاد شده، از سال 2015 تا 2017 تلاش کردند تا ضمن تشریح پیشنهاد خود، نودهای شبکه بیت کوین را برای اعمال تغییر پیشنهادی مجاب کنند. طبق برنامه‌نویسی شبکه بیت کوین، در صورت موافقت بیش از 50 درصد نودها می‌توان با انجام سافت فورک، تغییرات مد نظر را در شبکه ایجاد کرد. به هر حال این سه نفر نتوانستند موافقت اعضای جامعه بیت کوین را جلب کنند. 

در ادامه آن‌ها شخصا دست به‌کار شدند و با اعمال هاردفورک در شبکه بیت کوین، بیت کوین کش را در روز نخست ماه اوت سال 2017 معرفی کردند. این هاردفورک، بزرگ‌ترین انشعاب در سال‌های اخیر از شبکه بیت کوین بوده است. پس از آن بیت کوین کش به‌عنوان یک ارز دیجیتال مستقل به فعالیت خود در بازار کریپتوکارنسی ادامه داد. 

مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و بیت کوین کش 

مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و بیت کوین کش 

شاید در روزها نخست هاردفورک بیت کوین کش با بیت کوین، تفاوت‌های خیلی چشمگیری بین این دو شبکه مشاهده نمی‌شد؛ اما به‌مرور زمان توسعه‌دهندگان بیت کوین کش تغییراتی را ایجاد کردند که به‌موجب آن فرق بیت کوین با بیت کوین کش روزبه‌روز افزایش پیدا کرد. به‌عنوان مثال از ماه مارس سال 2022، حداکثر سایز بلوک‌های زنجیره بیت کوین کش به 32 مگابایت افزایش پیدا کرد که گامی بلند در مسیر مقیاس‌پذیری بهتر این شبکه بود. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و بیت کوین کش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

1- تفاوت ظرفیت بلوک‌های شبکه 

در شبکه بیت کوین اندازه هر بلوک روی 1 مگابایت تثبیت شده است. این در حالی است که در شبکه بیت کوین کش، سایز هر بلوک به 32 مگابایت افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر شبکه بیت کوین تنها 7 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند و این عدد برای شبکه بیت کوین کش برابر 200 تراکنش است. 

علاوه بر آن کارمزد گس تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین کش به‌دلیل مقیاس پذیری بیشتر در مقایسه با بیت کوین به‌مراتب کمتر است. ایده شبکه بیت کوین کش باعث شده تا تعداد بلوک‌های زنجیره بیش از حد افزایش پیدا نکند. این موضوع در مدیریت بهتر سختی شبکه نیز نقش بسزایی دارد. جالب است بدانید که توسعه دهندگان بیت کوین کش، در نقشه راه خود اشاره به افزایش ظرفیت هر بلوک تا 1 ترابایت کرده‌اند! 

2- پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز 

فرق بیت کوین با بیت کوین کش محدود به مقیاس‌پذیری شبکه نمی‌شود. بیت کوین صرفا نوعی پول الکترونیک برای مبادلات همتا به همتا است. این در حالی است که بیت کوین کش ، علاوه بر این قابلیت اخیرا پشتیبانی از قرارداد هوشمند و برنامه‌های متمرکز را نیز در دستور کار خود قرار داده است. برای اطلاع بیشتر درمورد قرارداد‌های هوشمند بیت کوین این مقاله را مطالعه کنید 

زبان قرارداد هوشمند شبکه بیت کوین کش، کش اسکریپت (Cashscript) است. به‌این ترتیب این بلاکچین قصد دارد ویژگی‌های بیت کوین و اتریوم را با هم ترکیب کند و به‌این ترتیب جایگاه خود را در بازار کریپتوکارنسی بالاتر ببرد. 

3- سختی استخراج شبکه 

مدت زمان تکمیل هر بلوک در شبکه بیت کوین و بیت کوین کش یکسان و برابر با 10 دقیقه است. این امکان وجود دارد که در اثر رقابت ماینرها، زمان لازم برای تکمیل هر بلوک افزایش یا کاهش پیدا کند. از این پدیده تحت عنوان سختی شبکه یاد می‌شود. در هر دو شبکه از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) با طرح هش SHA-256 استفاده می‌شود.

با توجه به افزایش یا کاهش تقاضا برای استخراج این ارزهای دیجیتال، سختی شبکه بیت کوین کش به‌صورت خودکار تغییر می‌کند تا زمان 10 دقیقه‌ای تشکیل بلوک ثابت باقی بماند. این در حالی است که سختی شبکه بیت کوین به‌هیچ عنوان تغییر نمی‌کند. 

شباهت‌های بیت کوین و بیت کوین کش 

شباهت‌های بیت کوین و بیت کوین کش 

تا اینجا بیشتر روی فرق بیت کوین و بیت کوین کش، تمرکز کردیم. باید توجه داشته باشید که این دو ارز دیجیتال شباهت‌های زیادی نیز با یکدیگر دارند. از جمله مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید اشاره کنیم، عبارت‌اند از: 

  • هر دو ارز دیجیتال به‌عنوان پول الکترونیک برای مبادلات همتا به همتا قابل استفاده هستند. 
  • سقف تعداد سکه قابل عرضه هر دو یکسان و برابر با 21 میلیون کوین است. 
  • در هر دو شبکه از الگوریتم اجماع اثبات کار برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌شود. 
  • امکان استخراج بیت کوین و بیت کوین کش با دستگاه‌های ایسیک (ASIC) وجود دارد. 
  • هر دو شبکه از بلاک‌چین با ساختار و معماری مشابه برخوردار هستند. 

جدول مقایسه بیت کوین و بیت کوین کش 

تا اینجا به بررسی شباهت و تفاوت بیت کوین با بیت کوین کش پرداختیم. در این قسمت بد نیست که تا در قالب یک جدول به‌مقایسه این دو ارز دیجیتال بپردازیم. خلاصه آنچه تا اینجا ذکر کردیم را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید. 

توضیحات

بیت کوین

بیت کوین کش

نماد اختصاری

BTC

BCH

خالق

ساتوشی ناکاموتو

هایپو یانگ ، راجر ور، وو جیهان 

زمان راه‌اندازی

ژانویه 2009

اوت 2017

الگوریتم اجماع

اثبات کار

اثبات کار

زمان تشکیل بلاک

10 دقیقه

10 دقیقه

تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در ثانیه

7

200

تعداد سکه قابل عرضه

21 میلیون

21 میلیون

قابلیت استخراج

دارد

دارد

هاوینگ پاداش استخراج

دارد

دارد

آینده از آن کدام است، بیت کوین یا بیت کوین کش؟ 

موضوع مهم دیگری که باید به‌عنوان تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش ذکر کنیم، مارکت این دو ارز دیجیتال است. بیت کوین در زمان نگارش این مقاله با ارزش بازار 415 میلیارد دلار در جایگاه نخست رمز ارزها قرار دارد. این در حالی است که بیت کوین کش با مارکت کپ 2.3 میلیارد دلار، جایگاه بیست و هشتم را به‌خود اختصاص داده است. 

پیشنهاد مطالعه: آینده بیت کوین تا سال 2030

بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید، از نظر ارزش بازار و همچنین اعضای جامعه بیت کوین کش به‌هیچ عنوان با بیت‌کوین قابل مقایسه نیست. ضمن اینکه اخیرا هاردفورک‌هایی نیز در بلاکچین بیت کوین کش رخ داده است. به همین دلیل بخشی از اعضای جامعه این ارز دیجیتال نیز کاهش یافته است.  

صحبت درباره آینده بیت کوین و بیت کوین کش خیلی ساده نیست. هرچند بیت کوین کش تا حد زیادی مشکل مقیا‌س‌پذیری بیت کوین را حل کرده است؛ اما در جلب نظر فعالان بازار ارزهای دیجیتال چندان موفق نبوده است. 

 چناچه قصد خرید بیت کوین و یا خرید بیت کوین کش را دارید می‌توانید از خدمات صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت با سرعت و امنیت بالا استفاده کنید!

سخن آخر

با توجه به تفاوت‌های موجود بین بیت کوین و بیت کوین کش، بنظر می‌رسد تا زمانی که توسعه دهندگان این ارز دیجیتال، موفق به بالا بردن تعداد اعضای اکوسیستم خود نشوند، نمی‌توان نسبت به رشد و گرفتن جای بیت‌کوین توسط بیت کوین کش امیدوار بود.

شما کدام یک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید؟ بیت کوین یا بیت کوین کش؟ نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

از نظر پذیرش جهانی، حجم بازار و تعداد اعضای جامعه بدون تردید بیت کوین بهتر است؛ اما از نظر مقیاس‌پذیری و کارمزد تراکنش‌ها، بیت کوین کش عملکرد بهتری از خود نشان داده است. 

تقاضای بیشتر برای خرید بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین عامل قیمت بالاتر آن نسبت به بیت کوین کش است. 

بله، این ارز دیجیتال در حال حاضر با ارزش بازار بیش از 2.3 میلیارد دلار، جایگاه بیست و هشتم در بین رمز ارزها را به‌خود اختصاص داده است. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...