آموزش تحلیل ارز دیجیتال

اصطلاح شورت اسکوئیز چیست و چه زمانی رخ می دهد؟

اصطلاح شورت اسکوئیز چیست و چه زمانی رخ می دهد؟

کسانی که سابقه فعالیت در بازار رمزارزها را دارند، با یک نکته مهم به‌خوبی آشنا هستند. نوسانات شدید قیمت، یک ویژگی ذاتی ارزهای دیجیتال است. بارها پیش آمده که یک رمزارز در اثر انتشار اخبار خاصی، به‌ یکباره چند ده درصد افزایش یا کاهش قیمت را تنها در یک روز تجربه کرده است. در چنین شرایطی خطر لیکویید شدن پوزیشن‌های معاملاتی فیوچرز در بازار رمزارزها نسبتا بالاست. یکی از چالش‌هایی که در همین راستا برای معامله‌گران ایجاد می‌شود، اتفاقی است که از آن تحت عنوان شورت اسکوئیز (Short Squeeze) یاد می‌کنند. اگر کنجکاو هستید که با این مفهوم بیشتر آشنا شوید، حتما تا پایان مطلب حاضر با ما همراه باشید.

مفهوم شورت اسکوئیز چیست؟ (Short Squeeze)

شورت اسکوئیز یک مفهوم در ارتباط با معاملات مشتقه (Derivatives) در بازارهای مالی است. همان‌طور که می‌دانید در معاملات مشتقه مانند بازار فیوچرز، به‌جای خرید و فروش دارایی‌ها، روی تغییر قیمت آن‌ها شرط‌بندی می‌شود. در این حالت معامله‌گران به‌ دو دسته تقسیم می‌شوند.

  • معامله‌گرانی که پیش بینی افزایش قیمت یک دارایی را دارند، وارد پوزیشن‌های خرید یا لانگ (Long) می‌شوند.
  • در مقابل معامله‌گرانی که معتقدند قیمت یک دارایی کاهش خواهد یافت، پوزیشن‌های فروش یا شورت (Short) را بر می‌گزینند. 

با این توضیح روشن است که شورت اسکوئیز مفهومی در ارتباط با پوزیشن‌های معاملاتی شورت است. گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل جو منفی که درباره یک ارز دیجیتال منتشر می‌شود، گروه قابل توجهی از معامله‌گران انتظار کاهش قیمت دارایی را داشته باشند.

مطالعه بیشتر: آموزش فعالیت در بازار فیوچرز ارز دیجیتال

در چنین شرایطی طبیعی است که بیشتر معاملات در بازار فیوچرز به‌سمت پوزیشن‌های شورت گرایش پیدا می‌کنند. اگر در این حالت به‌صورت ناگهانی و در اتفاق غیر منتظره قیمت ارز دیجیتال برخلاف تصور روند افزایشی پیدا کند، اصطلاحا شرایط شورت اسکوئیز به وجود می‌آید. 

طبیعی است که در موقعیت Short Squeeze حد ضرر بسیاری از پوزیشن‌های معاملاتی فروش فعال شده و برای جلوگیری از لیکویید شدن در بازار، معامله‌گران تصمیم به خروج از پوزیشن معاملاتی می‌گیرند. سوال اساسی این است که آیا راهی برای تشخیص Short Squeeze در بازار رمزارزها وجود دارد؟  

شورت اسکوئیز چگونه اتفاق می‌افتد؟ 

شورت اسکوئیز چگونه اتفاق می‌افتد؟ 

افزایش قیمت دارایی برخلاف پیش‌بینی تریدرها، جرقه اولیه شورت اسکوئیز به‌شمار می‌رود. این افزایش قیمت ممکن است به دلیل انتشار اخبار ارز دیجیتال مثبت باشد. مثلا می‌توان به رونمایی از یک پروژه زیرمجموعه جدید، ایجاد تغییرات مثبت در ساختار شبکه بلاک‌چین یا اتفاقات دیگری مانند لیست شدن توکن در صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر باشد. 

اما آنچه باعث می‌شود به یک باره افزایش قیمت شدیدی را در نمودار شاهد باشیم، رفتار هیجانی تریدرها برای بستن پوزیشن‌های شورت است. همان‌طور که می‌دانید برای بستن پوزیشن شورت، باید سفارش خرید یا لانگ در بازار ثبت کنید. خیلی از معامله‌گران کوتاه مدت به‌خاطر نگرانی بابت ضرر و زیان بیشتر، دست به چنین کاری می‌زنند. بنابراین این تریدرها هستند که شدت و ضعف Short Squeeze را تعیین می‌کنند. 

چطور شورت اسکوئیز را تشخیص دهیم؟ 

شورت اسکوئیز دو ویژگی مهم دارد. اول آنکه جهش قیمت نسبتا قابل توجهی را در نمودار قیمت یک دارایی رقم می‌زند. نکته مهم‌تر این است که افزایش قیمت در زمان بسیار کوتاهی رخ می‌دهد. این دو ویژگی باعث می‌شوند که تشخیص Short Squeeze اصلا کار ساده‌ای نباشد. در مجموع چند نشانه مهم وجود دارند که برای پیش‌بینی احتمال وقوع این پدیده در نمودار قیمت یک ارز دیجیتال قابل استفاده هستند که عبارت‌اند از: 

  • در بازارهای نزولی احتمال پامپ قیمت در ارزهای دیجیتال بیشتر است. 
  • اگر فشار فروش با حجم معاملات غیرعادی همراه باشد، احتمال شورت اسکوئیز وجود دارد. 
  • در شرایطی که نسبت پوزیشن‌های شورت به لانگ بیشتر است، احتمال رخ دادن این پدیده افزایش می‌یابد. 

استراتژی معامله با Short Squeeze 

طبیعی است که شورت اسکوئیز فرصت کسب سود قابل توجه در کوتاه مدت را فراهم می‌کند؛ اما واقعیت این است که بهره‌مندی از این فرصت بسیار دشوار است. به‌همین دلیل معامله با Short Squeeze انتخاب مناسبی برای بسیاری از تریدرهای بازار رمزارزها نیست. در هر صورت اگر قصد دارید تا از این فرصت در بازار بهره‌مند شوید، باید بدانید که خیلی نمی‌توانید روی تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال حساب باز کنید. از آن جایی که این پدیده ارتباطی با روند حرکت بلند مدت ارز دیجیتال نیز ندارد، استفاده از تحلیل فاندامنتال هم تقریبا بی‌فایده است. 

در عوض باید روی اخبار تمرکز کنید. ضمن اینکه فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی را نیز زیر نظر داشته باشید. در عین حال پیشنهاد می‌کنیم حتما معاملات خود را در صرافی‌هایی با حجم معاملات بالا انجام دهید. ضمن اینکه از اهرم بالا در معاملات فیوچرز با احتیاط بیشتری استفاده کنید. 

یک مثال کاربردی 

بیایید یک مثال واقعی از شورت اسکوئیز در بازار رمزارزها را با هم بررسی کنیم. تصویر زیر نمودار قیمت بیت کوین در روز 12 سپتامبر سال 2023 است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در میانه نمودار افت قیمت قابل توجهی را شاهد هستیم. به‌طوری که قیمت بیت کوین از مرز 25600 دلار به 25100 دلار عقب نشینی می‌کند. 

مثال شورت اسکوئیز در نمودار قیمت بیت کوین روز 12 سپتامبر سال 2023

این موضوع باعث می‌شود که پوزیشن‌های فروش یا شورت در روز 12 سپتامبر سود نسبتا قابل توجهی کسب کنند. چه بسا معامله‌گران بیشتری هم دست به کار شوند و پوزیشن شورت روی بیت کوین باز کنند. اما وقتی کمی به سمت جلو حرکت می‌کنیم، داستان کاملا تغییر می‌کند. در سمت راست نمودار، دو کندل سبز رنگ نسبتا کشیده را مشاهده می‌کنید. این دو کندل دقیقا محل وقوع شورت اسکوئیز در نمودار قیمت بیت کوین هستند. به‌یکبار قیمت بیت کوین از محدود 25200 دلار افزایش یافته و تا 25800 دلار بالا می‌رود. 

طبیعی است که در این حالت حد ضرر بسیاری از پوزیشن‌های شورت کوتاه مدت روی بیت کوین فعال شده و تریدرها مجبور به بستن پوزیشن معاملاتی خود می‌شوند. نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که شورت اسکوئیز فوق‌العاده سریع رخ می‌دهد. به‌همین دلیل فرصت چندانی برای تصمیم‌گیری در زمان مواجهه با این پدیده ندارید. 

شورت اسکوئیز، یک تله خرسی

در این مطلب بررسی کردیم که شورت اسکوئیز چیست و چگونه می‌توان آن را تشخیص داد. دقت داشته باشید که نباید Short Squeeze را با اتفاقات دیگری مانند پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال اشتباه بگیرید. پامپ و دامپ معمولا روی توکن‌های با ارزش بازار کم و ناشناخته رخ می‌دهد. این در حالی است که شورت اسکوییز معمولا در ارزهای دیجیتال معتبر مانند بیت کوین، اتریوم و … با ارزش بازار زیر به وقوع می‌پیوندد. بار دیگر تاکید می‌کنیم اگر تجربه معاملاتی کمی دارید و ریسک پذیر هم نیستید، خیلی به کسب سود از Short Squeeze فکر نکنید. 

اصطلاح شورت اسکوئیز چیست و چه زمانی رخ می دهد؟
کسانی که سابقه فعالیت در بازار رمزارزها را دارند، با یک نکته مهم به‌خوبی آشنا هستند. نوسانات شدید قیمت، یک ویژگی ذاتی ارزهای دیجیتال است. بارها پیش آمده که یک...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

    • سلام و احترام
      سپاس از همراهی شما
      پایدار باشید

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...