آموزش تحلیل تکنیکال

الگوی کلاسیک پرچم در تحلیل تکنیکال / روش شناسایی و استفاده از آن

الگوی کلاسیک پرچم در تحلیل تکنیکال / روش شناسایی و استفاده از آن

الگوهای کلاسیک قیمت در تحلیل تکنیکال، به‌ دو دسته بازگشتی و ادامه دهنده تقسیم می‌شوند. الگوهای ادامه دهنده جایی در میانه روندهای صعودی یا نزولی ایجاد می‌شوند. پس از شکل‌گیری این الگوها، نمودار بار دیگر به روند قبلی خود ادامه می‌دهد. در بین انواع الگوی ادامه دهنده، الگوی پرچم یا Flag، یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزارها برای تحلیلگران به‌شمار می‌رود. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی الگوی فلگ، به بررسی استراتژی‌های معاملاتی با تکیه بر آن بپردازیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

الگوی پرچم چیست؟ 

منظور از الگوی پرچم در نمودار قیمتی، زمانی است که پس از یک روند کوتاه مدت، قیمت برخلاف روند فعلی حرکت می‌کند و شکلی شبیه به پرچم ایجاد می‌کند. علت نام‌گذاری این الگو به دلیل شباهت آن به یک پرچم روی میله است. همانطور که اشاره کردیم الگوی پرچم، یک الگوی ادامه دهنده در الگوهای کلاسیک است که برای شناسایی ادامه احتمالی روند قبلی از نقطه‌ای که قیمت تغییر کرده است، استفاده می‌شود.

الگوی پرچم چیست؟ 

فرض کنید به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال X که روند صعودی دارد، بپردازید. در میانه این روند زمانی فرا می‌رسد که خریداران نسبت به ادامه رشد قیمت دچار تردید می‌شوند. همزمان با کاهش خرید X، فروش آن افزایش پیدا می‌کند.  

این اتفاق باعث می‌شود که به‌صورت مقطعی، شاهد کاهش قیمت در X باشیم. کاهش قیمتی که به‌صورت نوسانی رخ می‌دهد و شدت آن هم زیاد نیست. پس از مدت کوتاهی نیز به پایان می‌رسد و بار دیگر نمودار روند صعودی خود را از سر می‌گیرد. دقیقا عکس این ماجرا نیز ممکن است در روند نزولی برای یک رمزارز رخ دهد. وقفه‌ای که در مسیر حرکت قیمت به‌وجود می‌آید، خود را به‌شکل الگوی پرچم در نمودار نشان می‌دهد. این الگو از دو جزء اصلی تشکیل می‌شود که در ادامه بررسی می‌کنیم.

اجزای الگوی پرچم Flag 

شناسایی الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال، روی نمودار قیمت کار نسبتا ساده است. دلیل اصلی این موضوع، ساختار نسبتا ساده‌ تشکیل دهنده الگوی Flag است. به‌طور کلی الگوی پرچم از دو جزء اصلی تشکیل می‌شود که عبارت‌اند از: 

1. میله پرچم (Flag Pole)

میله پرچم خط روندی است که نمودار تا قبل از ورود به بدنه پرچم، طی می‌کند. میله پرچم می‌تواند به‌صورت صعودی یا نزولی بسته به روند نمودار ایجاد شود. شناسایی میله پرچم در تنظیم استراتژی معاملات به‌خصوص برای تعیین حد سود در پوزیشن‌های معاملاتی نقش تعیین کننده‌ای دارد. 

2. بدنه پرچم (Flag Body)

وقفه کوتاه مدتی که در مسیر حرکت نمودار ایجاد می‌شود، معمولا درون یک کانال قیمت رخ می‌دهد. کانالی که از دو خط حمایت (Support) و مقاومت (Resistance) تشکیل می‌شود. این بخش تحت عنوان بدنه الگوی پرچم شناخته می‌شود. دو خط حمایت و مقاومت به‌صورت کاملا موازی با یکدیگر قرار می‌گیرند یا با شیب بسیار کمی همگرا می‌شوند. 

تا زمانی که نمودار درون بدنه نوسان می‌کند، الگوی پرچم کامل نشده است. به محض شکسته شدن (Break Out) یکی از خطوط حمایت و مقاومت، الگوی پرچم کامل می‌شود. بسته به تایم فریم انتخاب شده، معمولا بدنه پرچم بین 5 تا 20 کندل را در بر می‌گیرد. 

انواع الگوی پرچم Flag

انواع الگوی پرچم را بر اساس روند حاکم بر نمودار می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از: 

1. الگوی پرچم صعودی (Bull Flag)

الگوی صعودی پرچم در روندهای صعودی روی نمودار ظاهر می‌شود. میله پرچم، خط روند صعودی است که پس از پشت سر گذاشتن آن، نمودار وارد محدوده نوسانی درون بدنه پرچم می‌شود. خطوط حمایت و مقاومت بدنه پرچم در این الگو حالت نزولی دارند. 

الگوی پرچم صعودی (Bull Flag)

میزان افت قیمت در الگوی پرچم صعودی حداکثر به میزان 50 درصد میله پرچم خواهد بود. نهایتا بعد از مدت کوتاهی نمودار خط مقاومت در بدنه پرچم را می‌شکند. پس از آن بار دیگر روند صعودی در نمودار آغاز می‌شود. 

2. الگوی پرچم نزولی (Bear Flag)

الگوی نزولی پرچم در روندهای نزولی روی نمودار ظاهر می‌شود. میله پرچم، خط روند نزولی است که پس از پشت سر گذاشتن آن، نمودار وارد محدوده نوسانی درون بدنه پرچم می‌شود. خطوط حمایت و مقاومت بدنه پرچم در این الگو حالت صعودی دارند. 

الگوی پرچم نزولی (Bear Flag)

میزان افزایش قیمت در الگوی پرچم نزولی حداکثر به میزان 50 درصد میله پرچم خواهد بود. نهایتا بعد از مدت کوتاهی نمودار خط حمایت در بدنه پرچم را می‌شکند. پس از آن بار دیگر روند نزولی در نمودار آغاز می‌شود. 

استراتژی‌های کسب سود از الگوی پرچم 

سوال اساسی که مطرح می‌شود این است که الگوی پرچم چه کاربردی دارد؟ آیا می‌توان از این الگو برای تنظیم استراتژی معاملاتی استفاده کرد؟ به‌طور کلی استراتژی‌های معاملاتی در الگوی پرچم را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از: 

1. معامله درون بدنه پرچم  

شما می‌توانید از فرصت نوسان قیمت درون بدنه پرچم برای معامله کردن استفاده کنید. تا زمانی که نمودار درون بدنه پرچم قرار دارد، بین دو خط حمایت و مقاومت نوسان می‌کند. به‌همین دلیل شما می‌توانید از این فرصت برای تعیین حد سود و ضرر در معاملات خرید و فروش رمزارزها استفاده کنید. 

برای این منظور در پوزیشن‌های معاملاتی خرید یا لانگ (Long) باید حد سود را زیر خط مقاومت و حد ضرر را بالای خط حمایت تعریف کنید. دقیقا عکس این روند نیز برای پوزیشن‌های معاملاتی فروش یا شورت (Short) صدق می‌کند. این استراتژی برای الگوی پرچم صعودی و نزولی قابل استفاده است. 

البته باید توجه داشته باشید که ریسک این استراتژی معاملاتی نسبتا بالاست. چرا که اولا ممکن است نوسانات قیمت درون بدنه پرچم الزاما با خط حمایت و مقاومت برخورد نداشته باشند. از آن گذشته پیش‌بینی زمان خروج نمودار از بدنه پرچم نیز کار آسانی نیست.  

استراتژی‌های کسب سود از الگوی پرچم 

2. استراتژی معامله بیرون از بدنه پرچم  

استراتژی دوم روی استفاده از فرصت معامله پس از خروج نمودار از الگوی پرچم صعودی یا نزولی متمرکز است. در این حالت تحلیل‌گران الگوی پرچم را روی نمودار شناسایی می‌کنند و منتظر می‌مانند که نمودار از بدنه پرچم خارج شود. سپس پوزیشن معاملاتی خود را ایجاد می‌کنند. 

فرض کنید الگوی پرچم صعودی در نمودار قیمت را تشخیص دهید. در این حالت باید منتظر شکست خط مقاومت باشید. پس از آن باید به‌سراغ پوزیشن معاملاتی لانگ بروید. حد ضرر پوزیشن معاملاتی را باید کمی پایین‌تر از خط حمایت تعریف کنید. 

سوال مهم دیگر این است که حد سود پوزیشن معاملاتی را چگونه تعیین کنیم؟ اینجا 3 راه پیش روی شما وجود دارد.

اول) پس از تشخیص الگو، روی سوئینگ ایجاد شده یک فیبوناچی اصلاحی رسم کنید و حد سود را روی سطح 1.68 آن قرار دهید.

دوم) در روش دوم ابتدا فاصله بین خط حمایت و مقاومت در الگوی پرچم را در نظر بگیرید. سپس مقدار اندازه‌گیری شده را به قیمت ورود به پوزیشن معاملاتی اضافه کنید تا حد سود به‌دست بیاید. 

سوم) در این روش باید ارتفاع میله پرچم را اندازه بگیرید. سپس مقدار اندازه‌گیری شده را به قیمت ورود به پوزیشن معاملاتی اضافه کنید. عدد به‌دست آمده حد سود معامله شما خواهد بود. با توجه به اینکه در این حالت حد سود را بالاتر از روش قبل در نظر می‌گیرید، طبیعی است که باید ریسک بیشتری را بپذیرید. دقیقا عکس آنچه اشاره کردیم، درباره الگوی پرچم نزولی صدق می‌کند. 

لازم است به یک نکته مهم دیگر اشاره کنیم. پس از خارج شدن نمودار از بدنه پرچم، ممکن است بلافاصله روند قبلی از سر گرفته نشود. بلکه گاهی اوقات شاهد پولبک زدن نمودار به خط حمایت یا مقاومت شکسته شده بدنه پرچم هستیم. پس از آن روند صعودی یا نزولی ادامه پیدا می‌کند.

بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما در زمان باز کردن پوزیشن معاملاتی، احتمال پولبک را در تعیین حد ضرر مد نظر قرار دهید. برای این منظور همواره حد ضرر در پوزیشن لانگ را کمی پایین‌تر از خط حمایت در نظر بگیرید. همچنین برای پوزیشن شورت نیز حد ضرر را مقداری بالاتر از خط مقاومت انتخاب کنید. 

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با الگوی کف و سقف سه قلو مقاله مربوط به آن را در ایرانیکارت مطالعه کنید.

الگوی پرچم، الگوی پولساز!

در این مطلب بررسی کردیم که الگوی پرچم چیست و چگونه می‌توان از آن برای تنظیم استراتژی معاملاتی استفاده کرد. کار کردن با الگوی پرچم در تحلیل تکنیکال خیلی پیچیده نیست. البته مشروط بر آن که حتما زمان بگذارید و نحوه شکل‌گیری آن را روی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال مختلف زیر نظر بگیرید. به این ترتیب می‌توانید در معاملات خود نیز از این الگوی کلاسیک برای خرید و فروش رمزارزها استفاده کنید. 

سوالات متداول
Request for Quote

بعد از شکستن بدنه پرچم توسط نمودار، ممکن است قبل از آغاز روند جدید، نمودار بار دیگر به‌سمت بدنه باز گردد. این اتفاق تحت عنوان پولبک زدن شناخته می‌شود. نحوه مواجهه با پولبک احتمالی در الگوی پرچم را در متن مقاله بررسی کردیم.  

اندیکاتورهایی مانند RSI و استوکاستیک در رد یا تایید شکل‌گیری الگوی پرچم روی نمودار قیمت به‌شما کمک می‌کنند. 

هر چه طول میله پرچم بزرگ‌تر و شیب کمتری داشته باشد، اعتبار الگوی پرچم افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه الگوهایی که در تایم فریم طولانی‌تر تشکیل شود، اعتبار بالاتری دارد. میزان تغییر قیمت درون بدنه پرچم نیز باید حتما کمتر از 50 درصد میله پرچم باشد. 

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...