آموزش ترید ارز دیجیتال

تریدر کیست؟ چطور یک تریدر حرفه‌ای و موفق باشیم؟

تریدر کیست؟ چطور یک تریدر حرفه‌ای و موفق باشیم؟

دو روش اصلی در بازارهای مالی برای کسب سود پیش روی شما قرار دارد. یکی از آن‌ها سرمایه‌گذاری است که با هدف خرید و نگهداری طولانی مدت یک دارایی برای کسب سود انجام می‌گیرد. روش دیگر، ترید یا معامله دارایی‌هاست که در آن معامله‌گران خرید و فروش دارایی‌ها را در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، انتخاب می‌کنند. اگر قصد دارید به‌عنوان یک تریدر در بازارهای مالی فعالیت کنید، به مهارت‌های خاصی نیاز دارید. مهارت‌هایی که جز از طریق آموزش دیدن و کسب تجربه به‌دست نمی‌آیند. در این مطلب به بررسی مفهوم ترید و ویژگی‌های آن می‌پردازیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید. 

مفهوم ترید چیست؟ 

ترید کردن به معنی خرید و فروش دارایی‌ها، در بازه زمانی مشخص با هدف کسب سود است. طبیعی است که تریدر در مقایسه با سرمایه‌گذار نیاز به حضور بیشتری در بازار دارد و زمان زیادی را برای این منظور صرف می‌کند. بنابراین باید به‌ دنبال کسب سود بیشتر در مقایسه با سرمایه‌گذاری طولانی مدت باشد. در غیر این صورت فعالیت به‌عنوان تریدر توجیه ندارد. 

مفهوم ترید چیست؟ 

آنچه به‌طور قطع می‌توان بیان کرد این است که زمان خرید و فروش رمزارز یا سایر دارایی‌ها، در ترید نسبت به سرمایه‌گذاری کوتاه‌تر است. در سرمایه‌گذاری معمولا افراد با خرید مستقیم دارایی‌ها سروکار دارند. به‌همین دلیل تنها از افزایش قیمت آن‌هاست که سود می‌برند.

روش‌های دیگری برای معامله‌گری نظیر فیوچرز، CFD و معاملات آپشن هم پیش روی تریدرها قرار دارد. در این معاملات که تحت عنوان مشتقه شناخته می‌شوند، شما می‌توانید علاوه بر افزایش قیمت، از کاهش قیمت دارایی‌ها نیز سود به‌دست بیاورید. البته در معاملات مشتقه مالکیت دارایی‌ها جابه‌جا نمی‌شود. بلکه دو طرف معامله بر سر پیش‌بینی جهت حرکت قیمت قراردادی را با هم منعقد می‌کنند. 

تریدر کیست؟ 

تریدر یا معامله‌گر به کسی گفته می‌شود که از استراتژی خرید و فروش دارایی‌ها در بازه زمانی مشخص، برای کسب سود استفاده می‌کند. تریدرها ویژگی‌های شخصیتی کاملا متفاوتی در مقایسه با سرمایه‌گذاران دارند. وقتی قرار است به‌عنوان تریدر در یک بازار فعالیت کنید، باید آن را به چشم یک شغل نگاه کنید. لذا باید برای معامله کردن زمان اختصاص دهید. اما در سرمایه‌گذاری معمولا افراد یکبار دارایی را خریداری می‌کند و تا مدت‌ها دیگر با آن کاری ندارند.  

این موضوع نقطه عطف تفاوت‌های بین تریدر و سرمایه‌گذار است. نوع فعالیت معامله‌گر به‌ گونه‌ای است که استرس و فشار روانی بیشتری متحمل می‌شود. به‌همین دلیل لازم است که ظرفیت مناسب برای پذیرش شرایط را داشته باشد. از طرفی دیگر ریسک پذیری تریدرها در مقایسه با سرمایه‌گذاران به مراتب بیشتر است. چراکه نوسانات مقطعی قیمت دارایی‌ها در بازار همواره سرمایه آن‌ها را تهدید می‌کند. 

انواع تریدر کدامند؟ 

اشاره کردیم که ترید با هدف کسب سود از تغییرات قیمت دارایی‌ها در کوتاه مدت اجرا می‌شود. حتما این سوال را می‌پرسید که منظور از کوتاه مدت در جمله قبل چیست؟ واقعیت از این قرار است که بر اساس مدت زمان باز و بسته کردن پوزیشن‌های معاملاتی، انواع ترید را می‌توان در 4 دسته اصلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از: 

1. اسکالپ تریدر (Scalp Trader) 

اسکالپرها هر پوزیشن معاملاتی را در حد چند ثانیه تا چند دقیقه باز نگه می‌دارند. در واقع استراتژی معامله به روش اسکالپ تریدینگ، کسب سود‌های کم و پرتعداد است. به‌همین دلیل در طول یک جلسه معاملاتی ممکن است تریدر بیش از 100 پوزیشن معاملاتی را باز و بسته کند. بیشترین میزان فشار و استرس در بین معامله‌گران، روی اسکالپرهاست. ضمن اینکه نیاز به مهارت بالایی دارد و باید عملا ترید را به‌عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنید. 

انواع تریدر کدامند؟ 

2. معامله گر روزانه (Day Trader) 

در ترید روزانه، معامله‌گر هر پوزیشن معاملاتی را در همان روز که باز کرده، می‌بندد. بدیهی است که فشار این روش ترید در مقایسه با اسکالپینگ به‌مراتب کمتر است. چرا که معامله‌گران راحت‌تر می‌توانند ریسک‌های موجود را کنترل کنند.

در عین حال فرصت کسب سود از نوسانات قیمت روزانه دارایی‌ها در روش ترید روزانه فراهم می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که انتشار اخبار روزانه ممکن است تمام پیش‌بینی‌های معامله‌گران از تغییر قیمت دارایی‌ها را بر هم بزند. به‌همین دلیل همچنان ریسک معامله روزانه بالاست. 

3. سوئینگ تریدر (Swing Trader) 

سوئینگ تریدر روی نوسان قیمت دارایی‌ها در بازه زمانی بین 1 تا 30 روز تمرکز می‌کند. به‌همین دلیل با انتخاب این روش ترید می‌توانید روی روند های کوتاه مدت تا میان مدت در نمودار قیمت دارایی‌ها حساب کنید. استراتژی سوئینگ تریدینگ در مقایسه با معامله روزانه و اسکالپینگ ساده‌تر است و ریسک کمتری را به‌دنبال دارد. ضمن اینکه نیاز به صرف زمان کمتری هم برای حضور فعال در بازار دارد. همه این‌ها باعث می‌شود معامله‌گر استرس کمتری را هم متحمل شود. 

4. پوزیشن تریدر (Position Trader) 

پوزیشن تریدر با هدف کسب سود از معاملات در بازه‌های زمانی یک ماه تا چند سال عمل می‌کند. به‌عبارت دیگر ممکن است یک پوزیشن معاملاتی حتی برای مدت بیش از 1 سال در این استراتژی باز بماند. با انتخاب این روش، عملا فرصت کسب سود از نوسانات قیمت کوتاه مدت را از دست می‌دهید.

در عین حال ریسک معاملات نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. ضمن اینکه با توجه به انتخاب تایم فریم طولانی مدت، درصد دقت تحلیل تکنیکال نمودار قیمت‌ دارایی‌ها، به‌ مراتب بیشتر می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که در پوزیشن تریدینگ نمی‌توانید روی کسب سود در کوتاه مدت حساب کنید. 

تفاوت‌های ترید و سرمایه‌گذاری 

  • مهم‌ترین تفاوت بین سرمایه‌گذاری و ترید، مدت زمان است که افراد دارایی‌های خریداری شده را نگهداری می‌کنند. سرمایه‌گذاران معمولا افق زمانی بالاتر از یک سال را در نظر می‌گیرند. این در حالی است که کمتر تریدری را می‌توان یافت که یک پوزیشن معاملاتی را برای مدت طولانی‌تر از یک سال باز نگه دارد. 
  • یکی دیگر از تفاوت‌های سرمایه‌گذاری و معامله‌گری، پتانسیل و ریسک از دست دادن اصل سرمایه است. قطعا هیچ یک از این دو روش خالی از ریسک نیستند. اما در عین حال تجربه نشان می‌دهد که ریسک برای معامله‌گران در مقایسه با سرمایه‌گذاران به‌مراتب بیشتر است. سرمایه‌گذاران به‌سراغ معاملات مشتقه نمی‌روند. بلکه دارایی مد نظر خود را خریداری کرده و در پرتفوی‌شان نگهداری می‌کنند. به‌همین دلیل نوسانات قیمت خطر لیکویید شدن پوزیشن‌های معاملاتی آن‌ها را به‌دنبال ندارد. خطری که سایه آن همواره بالای سر معامله‌گران سنگینی می‌کند. 
  • تفاوت دیگری که می‌توان بین سرمایه‌گذاری و ترید عنوان کرد، نحوه عملکرد افراد در بازارهای مالی است. سرمایه‌گذاران بیشتر روی تحلیل فاندامنتال تمرکز می‌کنند. به این ترتیب ارزش ذاتی یک دارایی را در آینده برآورد کرده و تصمیم به خرید آن می‌گیرند. بدون توجه به نوسانات قیمت مقطعی منتظر می‌مانند تا دارایی به قیمت مد نظر در بلند مدت برسد. این در حالی است که تریدرها روی تحلیل تکنیکال حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. ابزارهای تحلیل تکنیکال، سیگنال‌هایی درباره تغییرات قیمت دارایی‌ها در کوتاه مدت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا درباره خرید و فروش تصمیم گیری کنند. 

مهارت‌های کلیدی یک تریدر 

مهارت‌های کلیدی یک تریدر 

شما به‌عنوان یک معامله‌گر باید از چند ویژگی کلیدی برخوردار باشید که عبارت‌اند از: 

  1. آشنایی با تحلیل بنیادی برای شناسایی و انتخاب دارایی‌های ارزشمند در معامله‌گری 
  2. آشنایی با بهترین استراتژی‌های معاملاتی ترید و انتخاب مناسب ترین گزینه با توجه به ویژگی‌های شخصیتی 
  3. آشنایی با انواع روش‌های سفارش‌گذاری در خرید و فروش دارایی‌ها، مانند تفاوت سفارش استاپ و لیمیت
  4. مهارت تابلوخوانی و بررسی عمق بازار معاملاتی 
  5. مهارت مدیریت سرمایه زمان 
  6. تسلط بر ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال 
  7. آشنایی با روان‌شناسی بازار برای رصد احساسات معامله‌گران 
  8. ریسک پذیری بالا 

چالش‌های یک تریدر چیست؟ 

اگر فعالیت به عنوان تریدر در بازارهای مالی را انتخاب می‌کنید، باید توجه داشته باشید که قدم در جاده‌ای صاف و هموار نمی‌گذارید. بلکه فراز و نشیب زیادی پیش روی شما خواهد بود که جز با صبر و حوصله زیاد و آموزش دیدن و کسب تجربه از پس آن‌ها بر نمی‌آیید. مهم‌ترین چالش‌های پیش روی یک معامله‌گر عبارت‌اند از:  

  1. تامین نقدینگی کافی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی مد نظر 
  2. انتخاب پرتفوی مناسب از دارایی‌ها از بین گزینه‌های متعدد روی میز 
  3. رصد و پیگیری اخبار مهم بازارهای مالی 
  4. مدیریت اعصاب و روان و کنترل تنش‌های عصبی با درک کامل روانشناسی بازار
  5. انتخاب ابزارهای مناسب تحلیل تکنیکال از بین گزینه‌های مختلف موجود 
  6. شناسایی سیگنال‌های خرید و فروش واقعی در کار کردن با ابزارهای تحلیل تکنیکال 
  7. صرف زمان کافی برای فعالیت به‌عنوان تریدر 
  8. همراهی با روندها و پایبندی به استراتژی‌ معاملاتی 
  9. غلبه بر احساسات و پرهیز از تصمیم‌گیری‌های هیجانی 

کلام پایانی 

در این مطلب بررسی کردیم که ترید چیست و تریدر کیست. واقعیت این است که نمی‌توان معامله‌گری را انتخاب مناسبی برای همه افراد دانست. گاهی اوقات سرمایه‌گذاری در یک بازار مالی می‌تواند تصمیم خوبی برای گروهی از افراد باشد؛ البته در صورتی که اهل ریسک و مواجهه با چالش هستید؛ فرصت کافی برای فعالیت در بازارهای مالی را دارید و از آموزش دیدن و کسب تجربه استقبال می‌کنید، فعالیت به‌عنوان معامله‌گر در بازارهای مالی می‌تواند انتخاب درستی برای شما باشد. 

سوالات متداول
Request for Quote

بسته به‌ویژگی‌های شخصیتی افراد باید درباره بهتر بودن ترید یا هولد صحبت کرد. به صورت کلی، هولد کردن برای افراد صبور و ترید برای افراد حرفه ای مناسب است.

میزان سرمایه، استراتژی معاملاتی و مهارت معامله‌گران در تعیین درآمد تریدرها نقش بسزایی ایفا می‌کند. 

اسکالپ تریدینگ، ترید روزانه، سوئینگ تریدینگ و پوزیشن تریدینگ چهار استراتژی ترید هستند که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. 

تریدرها بجز دارا بودن علم و دانش فنی و اینترنت مناسب، باید باید با ابزارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال آشنایی کامل داشته باشند.

هنوز قانونی مبنی بر اصول ترید در ایران منتشر نشده است.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...