آموزش تحلیل تکنیکال

اندیکاتور RSI چیست؟ آموزش استفاده به زبان ساده

اندیکاتور RSI چیست؟ آموزش استفاده به زبان ساده

شاخص قدرت نسبی (RSI) یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال است. برای شروع خرید و فروش ارز دیجیتال یا فارکس، با استفاده از استراتژی‌های معاملاتی RSI می‌توانید بازدهی عالی به دست آورید. در ادامه آموزش اندیکاتور RSI و تنظیمات را به همراه بهترین استراتژی‌های معاملاتی آن، توضیح داده‌ایم.

اندیکاتور RSI چیست؟

این اسیلاتور توسط مهندس مکانیک مشهور و تحلیلگر فنی، J. Welles Wilder (جی. ولز وایلدر) توسعه یافت. RSI یک نوسانگر مومنتوم است که سرعت و تغییر حرکات قیمت را اندازه گیری می‌کند. این اسیلاتور بین محدوده ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است.

در تحلیل آن لازم است بدانید RSI زمانی که بالای سطح ۷۰ باشد به این معناست که دارایی در منطقه خرید بیش از حد قرار گرفته است. زمانی هم که پایین‌تر از سطح ۳۰ باشد به این معناست که در منطقه فروش بیش از حد قرار گرفته است.

از سطوحی که شاخص قدرت نسبی یا RSI نشان می‌دهد، تحلیلگران برای ارزیابی روند بازار استفاده می‌کنند. معمولا سیگنال‌های آن را می‌توان با استفاده از واگرایی‌ها و روند موجود، به دست آورد.

حتما بخوانید: پرایس اکشن چیست؟

کاربرد اندیکاتور آر اس آی

همانطور که اشاره کردیم؛ شاخص قدرت نسبی یک شاخص فنی است که در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی استفاده می‌شود. برای مثال شاخص قدرت نسبی در بازار ارز دیجیتال سیگنال‌های خرید یا فروش را به سرمایه گذاران می‌دهد. در تحلیل تکنیکال، از آن برای تشخیص روند، نوسانات، واگرایی‌ها استفاده می‌شود.

در واقع RSI سرعت و بزرگی تغییرات اخیر قیمت دارایی را اندازه گیری می‌کند تا شرایط ارزش‌گذاری شده آن را ارزیابی کند. این اسیلاتور در پیش بینی روند بازار نیز موثر است.

فرمول اندیکاتور RSI

RSI یک فرمول نسبتاً ساده دارد اما توضیح آن بدون مثال دشوار است. برای اطلاعات بیشتر در مورد محاسبات آن به کتاب وایلدر مراجعه کنید. فرمول اصلی این است:

RSI = 100 – [100 / ( 1 + (Average of Upward Price Change / Average of Downward Price Change ) ) ]

Average of Upward Price Change: میانگین تغییر قیمت رو به بالا

Average of Downward Price Change: میانگین تغییر قیمت رو به پایین

آموزش کار با اندیکاتور RSI

برای دسترسی به اندیکاتور RSI کافیست در پلتفرم تحلیل خود در قسمت اندیکاتور‌ها گزینه Relative Strength Index را جستجو کنید. در این مقاله ما از پبتلفرم تحلیل تریدینگ ویو استفاده کرده‌ایم. در تریدینگ ویو پس از انتخاب جفت ارز مورد نظر برای تحلیل، مانند تصویر زیر از بخش اندیکاتور‌ها RSI را جستجو کنید. با کلیک بر روی آن، روی چارت شما اعمال خواهد شد.

آموزش کار با اندیکاتور RSI

راه اندازی و تنظیمات مناسب اندیکاتور RSI

تنظیم RSI بر تعداد دفعاتی که RSI سیگنال‌های خرید، فروش و واگرایی می‌دهد، تأثیر می‌گذارد.

تنظیم پیش‌فرض RSI برای ۱۴ دوره است. این بدان معناست که شاخص با استفاده از ۱۴ کندل آخر در نمودار قیمت محاسبه می‌شود.

استفاده از یک بازه زمانی کوتاه‌تر، برای مثال ۵ دوره، باعث می‌شود RSI بیشتر به مقادیر بالای ۷۰ یا کمتر از ۳۰ برسد. به همین ترتیب، تنظیمات بازه زمانی طولانی‌تر RSI را کمتر به ۷۰ یا ۳۰ می‌رساند.

در زیر نحوه تغییر تنظیمات مختلف در پلتفرم معاملاتی تریدینگ ویو نشان داده شده است.

توسعه دهنده RSI، J. Welles Wilder Jr. بهترین تنظیم RSI را استفاده از دوره ۱۴ توصیه می‌کند. اما سایر تنظیمات RSI نیز بسته به اینکه در حال معامله در فارکس، ارزهای دیجیتال یا سایر بازارهای مالی و بازه زمانی مورد معامله هستید، می‌توانند برای معامله خوب باشند.

با نگاهی به نمودار زیر، می‌توانید RSI ۱۴ روزه را در مقابل RSI ۵ روزه در مقابل تنظیم RSI ۵۰ روزه مقایسه کنید.

راه اندازی و تنظیمات مناسب اندیکاتور RSI

تفسیر اندیکاتور RSI

شاخص قدرت نسبی (RSI) حرکت قیمت دارایی را اندازه گیری می‌کند. ایده اصلی پشت RSI این است که اندازه گیری کند که معامله گران چقدر سریع قیمت را بالا یا پایین می‌کنند. RSI این نتیجه را در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد. به طور کلی، زمانی که اندیکاتور RSI از ۳۰ عبور کند، یک سیگنال صعودی و زمانی که از ۷۰ عبور کند، یک سیگنال نزولی است.

به عبارت دیگر، می‌توان تفسیر کرد که مقادیر RSI ۷۰ یا بالاتر نشان می‌دهد که یک دارایی بیش از حد خرید یا ارزش‌گذاری شده است. بنابراین ممکن است برای تغییر روند یا اصلاح قیمت آماده شود. سطح RSI ۳۰ یا کمتر نشان دهنده شرایط فروش بیش از حد یا ارزش‌گذاری دارایی کمتر از مقدار واقعی است.

منظور از اشباع خرید نیز این است که دارایی در سطح قیمتی بالاتر از ارزش واقعی (یا ذاتی) آن معامله می‌شود. این بدان معناست که طبق گفته متخصصان تحلیل تکنیکال یا تحلیل بنیادی، قیمت آن بالاتر از جایی است که باید باشد. معامله‌گرانی که سیگنال اشباع خرید را مشاهده می‌کنند، ممکن است انتظار اصلاح قیمت یا تغییر روند را داشته باشند. بنابراین، آن‌ها ممکن است دارایی را بفروشند. بالعکس این موضوع نیز صادق است.

این دستورالعمل‌ها می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا قدرت روند را تعیین کرده و تغییر روندهای احتمالی را تشخیص دهند. به عنوان مثال، اگر RSI نتواند در چند نوسان متوالی قیمت در طول یک روند صعودی به ۷۰ برسد، سپس به زیر ۳۰ برسد، روند ضعیف شده و ممکن است معکوس شود.

برعکس این موضوع نیز برای یک روند نزولی صادق است. اگر روند نزولی نتواند به ۳۰ یا کمتر برسد و سپس به بالای ۷۰ صعود کند، این روند نزولی ضعیف شده و ممکن است به سمت صعودی معکوس شود. خطوط روند و میانگین‌های متحرک ابزارهای فنی مفیدی هستند که در استفاده از RSI به این روش باید لحاظ شوند.

مشاهده تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال امروز

انواع استراتژی در اندیکاتور RSI چیست؟

3 مورد از محبوب ترین استراتژی های اندیکاتور rsi عبارتند از:

واگرایی

استفاده از استراتژی معاملاتی واگرایی با چند شاخص فنی از جمله MACD و Stochastic نیز امکان‌پذیر است. اما MACD بهتر است یا RSI؟ در پاسخ باید بدانید هر دوی این موراد برای شناسایی واگرایی‌ها بسیار کاربری‌اند. معامله گران با استفاده از استراتژی واگرایی بازدهی خوبی به دست می‌آورند. حتما این استراتژی را امتحان کنید.

واگرایی زمانی است که اندیکاتور در جهت مخالف قیمت، شروع به حرکت می‌کند. تغییر جهت اندیکاتور توسط معامله گران به این معنی است که حرکت قیمت ممکن است در همان جهت دنبال شود. اسیلاتور در این سناریو یک شاخص پیشرو برای قیمت است.

پیشنهاد مطالعه: واگرایی‌ها و انواع آن در تحلیل تکنیکال

در نمودار زیر قیمت همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد اما اندیکاتور RSI از موقعیت اشباع خرید، شروع به کاهش می‌کند که به عنوان واگرایی نزولی شناخته می‌شود. هر زمان چنین واگرایی دیده شد به این معناست که قیمت کاهش خواهد یافت.

واگرایی نزولی

در تصویر زیر یک واگرایی مثبت مشاهده می‌کنید. زیرا با اینکه قیمت کف پایین‌تر از کف قبلی خود ایجاد کرده اما اندیکاتور rsi کف جدید را بالاتر از کف قبلی ساخته است. چنین واگرایی نشان دهنده افزایش قیمت است.

واگرایی صعودی

توجه: واگرایی‌های نزولی معمولاً باید در پایان یک روند صعودی اتفاق بیفتند، در حالی که واگرایی‌های صعودی در پایان یک روند نزولی اتفاق می‌افتد. فراموش نکنید واگرایی‌های صعودی از کف و واگرایی‌های نزولی از سقف ایجاد می‌شوند.

مشاهده بهترین استراتژی‌های معاملاتی ارز دیجیتال

RSI و MACD

با استفاده از ترکیب این دو اندیکاتور می‌توان سیگنال‌های خرید و فروش سریع‌تر و دقیق‌تری به دست آورد. به تصویر زیر دقت کنید. Rsi در منطقه اشباع خرید بوده و جهت آن نشان می‌دهد احتمال تغییر روند قیمت وجود دارد. با این حال اگر به اندیکاتور Macd دقت کنید، هیستوگرام‌های آن که در حال ضعیف شدن هستند، زودتر سیگنال کاهش قیمت را می‌دهند.

بنابراین استفاده از این دو به صورت همزمان، سیگنال‌های معتبر‌تری خواهد داد.

RSI و MACD

RSI و تقاطع MA

در این استراتژی RSI را با شاخص میانگین متحرک 4 دوره و 13 دوره ترکیب می کنیم. هنگامی که RSI از خط 50 عبور می کند و با یک کراس از میانگین های متحرک همزمان می شود، با توجه به نوع کراس ما دارایی را می خریم یا می فروشیم و موقعیت را تا زمانی که سیگنال معکوس را از یکی از دو اندیکاتور دریافت کنیم یا واگرایی در نمودار مشاهده کنیم، حفظ خواهیم کرد. به تصویر زیر دقت کنید.

با اینکه RSI در سطحی که با خط عمودی مشخص شده است، جهت رو به پایین دارد اما با مشاهده میانگین متحرک ۴ که میانگین متحرک ۱۳ را شکسته، متوجه می‌شویم که قیمت افزایش خواهد یافت.

RSI و تقاطع MA

سخن آخر

اگر در معامله‌گری تازه کار هستید، ترکیب شاخص قدرت نسبی با شاخص دیگری مانند حجم یا میانگین متحرک، شروع خوبی است. هنگامی که آن را با اندیکاتور دیگری ترکیب کنید، تصمیمات مطمئن‌تری خواهید گرفت. امیدواریم این وبلاگ برای شما آموزنده باشد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر:

اندیکاتور مکدی (MACD) چیست؟

اندیکاتور فیبوناچی fibonacci چیست؟

اندیکاتور مووینگ اوریج چیست moving average و چه کاربردی دارد؟

سوالات متداول
Request for Quote

مخفف Relative Strength Index و به معنای شاخص قدرت نسبی است.

بله با استفاده از ترکیب آن با اندیکاتورهای فنی دیگر مانند MACD، می‌توان سیگنال‌های سودآور خوبی به دست آورد.

Stochastic RSI یک اندیکاتور مورد استفاده در تحلیل تکنیکال است که بین صفر تا یک (یا صفر تا ۱۰۰ در برخی از پلتفرم‌های نموداری) در نوسان است و با اعمال فرمول نوسان‌گر تصادفی به مجموعه‌ای از مقادیر شاخص قدرت نسبی (RSI) ایجاد می‌شود.

استفاده از مقادیر RSI در فرمول Stochastic به معامله گران این ایده را می‌دهد که آیا ارزش فعلی RSI بیش از حد خرید شده است یا بیش از حد فروخته شده است.   نوسان ساز StochRSI برای استفاده از هر دو اندیکاتور مومنتوم به منظور ایجاد یک شاخص حساس‌تر که با عملکرد تاریخی دارایی‌ها هماهنگ‌تر است، توسعه داده شد.

توسعه دهنده آن، استفاده از RSI را در تایم فریم روزانه توصیه می‌کند.

بله اغلب اوقات سیگنال‌های خرید و فروش خوبی صادر می‌کند. با این حال هیچ اندیکاتوری ۱۰۰ درصد سودده نیست و می‌تواند سیگنال خطا هم داشته باشد.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...