بلاکچین

تست نت (Testnet) چیست و چه تفاوتی با مین نت (Mainnet) دارد؟

تست نت (Testnet) چیست و چه تفاوتی با مین نت (Mainnet) دارد؟

اگر بخواهید برنامه نویسی و توسعه بلاکچین را شروع کنید با دو مفهوم مین نت (Mainnet) و تست نت (Testnet) برخورد خواهید کرد. سوال اول این است که تست نت چیست؟ همانطور که از اسم آن مشخص است تست نت در واقع شبکه ای برای تست و امتحان کردن می‌باشد. سوال دوم، چرا به تست نت نیاز داریم و تفاوت آن با مین نت چیست؟ شما برای شروع ساخت یک بلاکچین به یک شبکه تست نیاز دارید تا بتوانید پروژه‌های خود را امتحان کنید. در این مقاله به مفاهیم تست نت و مین نت می‌پردازیم و تفاوت این دو را بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال ایجاد بستری برای خرید و فروش ارز دیجیتال و ساخت یک بلاکچین یا یک رمز ارز هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تست نت چیست

تست نت چیست؟

تست نت یک جایگزین برای بلاکچین بیت کوین (و دیگر ارزهای دیجیتال که دارای شبکه بلاکچین هستند) بوده که برای تست مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند همه‌ی بلاکچین‌ها در تست نت هم رمز ارزهایی وجود دارند که برای استفاده در تست نت طراحی شده‌اند. این کوین‌ها هیچ ارزش مادی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را به حساب‌های واقعی منتقل کرد. این قابلیت به توسعه دهندگان امکان می‌دهد، بدون نیاز به بیت کوین واقعی و نگرانی‌های امنیتی، بتوانند پروژه‌های خود را امتحان و تست کنند.

تا کنون سه مدل یا نسل از تست نت‌ها طراحی شده که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • تست نت 2 (Testnet2) اولین شبکه تست نت بود که مجبور شد ریست شده و دوباره راه‌اندازی شود. چون کاربران رمز ارزهای این شبکه را با پول‌های واقعی خرید و فروش می‌کردند و آن را واقعی پنداشته بودند.
  • تست نت 3 (Testnet 3) تست نت فعال فعلی است که کاربران از آن استفاده می‌کنند. این شبکه با ورژن 0.7 منتشر شد و در ورژن‌های بعدی قانونی به وجود آمد تا از پیچیدگی‌های زیاد پروژه‌ها جلوگیری کند. چون در این صورت تراکنش‌ها بسیار وقت گیر و هزینه بر می‌شدند.
  • پیتر وال Peter Wulle در سال 2015 سگ‌نت SegNet را راه اندازی کرد تا بتوان آپدیت Segregated Witness را بررسی کرد.

برای مطالعه بیشتر در خصوص بلاکچین بیت کوین سگویت چیست را مطالعه کنید.

تست نت اتریوم

گسترش یک شبکه تست برای بلاکچین اتریوم بیشترین تقاضا را داشت تا اینکه یک تست نت برای این شبکه به نام گث (Geth) راه اندازی شد. این شبکه بر پلتفرم‌های مک، لینوکس و ویندوز قابل دسترسی است که به صورت گسترده با بلاکچین اتریوم در تعامل است. نرم افزار اتریوم به کاربران امکان می‌دهد یک شبکه تست و یا حتی یک شبکه خصوصی ایجاد کنند که از هسته اصلی اتریوم مجزا است. گث (Geth) برای توسعه نرم افزار‌های غیرمتمرکز و ایجاد پروژه‌های مختلف بر روی بلاکچین اتریوم بسیار مفید و کاربردی است و می‌توان اجرای برنامه‌ها را بر روی شبکه اصلی امتحان کرد و آن‌ها را مورد سنجش قرار داد. برای انجام این کار به گزینه‌های زیر نیاز دارید:

  • یک فایل اولیه یا Genesis File
  • یک فهرست داده data directory
  • شناسه کاربران شبکه Network user-id
  • غیر فعال بودن تشخیص نودها Disable node detection (پیشنهادی)

برای آشنایی بیشتر با آپدیت‌های بلاکچین اتریوم مقاله اتریوم 2.0 چیست را بخوانید.

تست نت چیست

مین نت (Mainnet) چیست؟

به صورت اختصاری به شبکه اصلی بلاکچین، مین نت (mainnet) گفته می‌شود. در واقع تراکنش‌هایی که در مین نت اتفاق می‌افتند رمز ارز اختصاصی آن شبکه را بهینه کرده و تمامی تراکنش‌ها را در دفتر کل یا لجر ذخیره می‌کند. پروتکل‌های بلاکچین بیت کوین و اتریوم به صورت شفاف طراحی شدند تا تراکنش‌ها با ارزش واقعی انجام پذیرند. در شبکه‌های اثبات کار ماینرها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و با رمز ارز شبکه جایزه دریافت می‌کنند. در شبکه‌های اثبات سهام ماینرها و استیک کننده‌ها تراکنش‌ها را تایید کرده و با هزینه تراکنشی که کاربران پرداخت می‌کنند جایزه می‌گیرند.

بلاکچین‌های تست نت یک فضای جایگزین فراهم می‌کنند تا مانند شبکه اصلی عمل کرده و کاربران و توسعه دهندگان بتوانند پروژه‌های خود را بدون پرداخت هزینه و وقت زیاد تست کرده و آزمایش کنند. بر خلاف رمز ارزهایی که در تست نت وجود دارد، کوین‌های مین نت واقعی بوده و قابل تبادل و معامله با سایر ارزها است.

برای مطالعه بیشتر در خصوص انتشار رمز ارزها و معرفی آن‌ها مقاله ICO چیست را بخوانید.

حرف آخر

اگر بخواهید یک پروژه بر بستر بلاکچین طراحی و اجرا کنید باید ابتدا با شبکه‌های مین نت و تست نت آشنا شوید. همانطور که دیدید مین نت به شبکه اصلی و تست نت شبکه ی جایگزین شبکه اصلی است. برای اجرای پروژه‌های خود و دیدن مشکلات موجود در آن ابتدا باید آن را در تست نت اجرا و تست کنید و در صورت کامل بودن، آن را به مین نت منتقل کنید. در این مقاله توضیح دادیم تست نت چیست و چه تفاوت‌هایی با مین نت دارد. اگر شما هم به دنیای گسترده پروژه‌های بلاکچین وارد شده‌اید، تجربیات خود را در زمنیه تست نت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

درج نظر
با درج نظر امتیاز کسب کنید

  1. سلام ایا میشه ارز خریده شده در تست نت را به مین نت منتقل کرد؟

    آیا این نظر برایتان مفید بود؟
    • با سلام و عرض ادب
      کاربر گرامی، این ارزها هیچ ارزش مادی ندارند و نمی‌توان آن‌ها را به حساب‌های واقعی منتقل کرد.
      پایدار باشید
      ایرانیکارت

      آیا این نظر برایتان مفید بود؟
پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
استیک کردن یا استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟
آیا تا به حال تصور کرده‌اید که می‌توانید به سادگی با خرید و نگه داشتن ارز دیجیتال در کیف پول خود، درآمد غیرفعال به دست آورید؟ بر خلاف سایر سرمایه‌گذاری‌های...
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بلاکچین
بلاکچین چیست و چه کاربردهایی دارد؟
بهترین پاسخ برای «بلاکچین چیست» را می‌توان به این صورت بیان کرد: «بلاکچین (Blockchain) یک دفترکل مشترک و تغییرناپذیر است که فرآیند ثبت و ذخیره‌سازی داده‌ها را در یک شبکه...
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
استخراج ارز دیجیتال
هاوینگ (Halving )چیست و چه تاثیری در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت؟
چهارمین هاوینگ بیت کوین که پیش‌بینی می‌شود در آوریل یا می 2024 اجرا شود، رویداد مهمی در پروتکل بیت‌ کوین است؛ زیرا منجر به کاهش (نصف‌شدن) پاداش ماینرهای شبکه خواهد...