آموزش ترید ارز دیجیتال

بازار خرسی (Bearish) و بازار گاوی (Bullish) در ارز دیجیتال به چه معناست؟

بازار خرسی (Bearish) و بازار گاوی (Bullish) در ارز دیجیتال به چه معناست؟

همواره در بازارهای مالی اصطلاحات جالبی رواج پیدا می‌کنند. برای مثال، خرس و گاو دو اصطلاح رایج در بازار ارز دیجیتال است که برای اشاره به شرایط بازار استفاده می‌شود. این دو عبارت صعودی یا نزولی بودن بازار را نشان می‌دهند و می‌توانند اطلاعات مفیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران بگذارند. اما شرایط بازار خرسی و بازار گاوی چیست و چه استراتژی معاملاتی را باید در این بازارها به کار گرفت؟

بازار گاوی به چه معناست؟        

در بازار ارز دیجیتال و به طور کلی بازارهای مالی، بازار گاوی (Bullish Market)، به بازاری گفته می‌شود که روند قیمتی دارایی‌ها در آن صعودی است. اگر کمی به گاوبازی‌ اسپانیایی‌ها دقت کرده باشید، می‌بینید که گاوها در هنگام جنگ شاخ‌های خود را بالا نگه می‌دارند. بنابراین، زمانی که بازار شکل صعودی به خود می‌گیرد، به اصطلاح به آن بازار گاوی گفته می‌شود که تقاضا برای خرید ارز دیجیتال و به دنبال آن قیمت نیز افزایش می‌یابد. بنابراین، در بازار گاوی کنترل در دست خریداران یا گاوها است.

بازار گاوی معمولا با شرایط رونق اقتصادی همراه است. برای مثال در بازار  گاوی کریپتو ارزهای دیجیتال سودآوری خوبی داشته‌اند و انتظار می‌رود که در آینده نیز سودآوری خود را حفظ کنند. در بازار گاوی به دلیل افزایش تقاضا حجم معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند.

بازار گاوی به چه معناست؟        

بازار گاوی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از ویژگی‌های بازار گاوی عبارت است از:

  • روند کلی قیمت‌ها صعودی است.
  • تقاضا برای خرید افزایش یافته و عرضه کاهش می‌یابد.
  • حجم معاملات افزایش می‌یابد.
  • سرمایه‌گذاران احساس خوش‌بینی دارند.
  • افزایش علاقه عمومی به ارزهای دیجیتال در میان افراد مشهور، اینفلوئنسرها و سایر بخش‌هایی که ممکن است قبلا علاقه‌ای به ارزهای دیجیتال نداشته باشند.
  • افزایش شدید قیمت‌ها در صورت اخبار خوب
  • کاهش جزئی قیمت در صورت انتشار اخبار بد

به طور معمول بازار گاوی برای مدت زمانی مشخص ادامه می‌یابد و سپس روند بازار تغییر می‌کند. پایان بازار گاوی اغلب با کاهش تقاضا برای خرید و افزایش عرضه همراه است. این امر باعث می‌شود که قیمت‌ها کاهش یابد و بازار وارد روند خرسی شود.

اشتباهات رایج در بازار گاوی

بازار گاوی می‌تواند فرصت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند و سودهای بسیار خوبی را برای آن‌ها ایجاد کند. در واقع، در این بازار به دلیل اینکه برای مدتی همه چیز صعودی بوده است و سرمایه اکثر معامله‌گران به سود نشسته، سرمایه‌گذاران با تصور ادامه‌دار بودن روند و تحت تاثیر هیجانات بازار، ممکن است حجم زیادی از سرمایه خود را وارد کنند و دچار زیان‌های سنگین شوند.

علاوه بر این، از آنجا که در این بازار اکثر ارزهای دیجیتال و سهم‌ها در حال رشد هستند، افراد بدون توجه به مدیریت سرمایه و با طمع سود بیشتر خرید می‌کنند؛ حتی ممکن است روی ارزهایی که ارزش ذاتی چندانی ندارند و فقط تحت تاثیر هیجانات بازار حالتی صعودی به خود گرفته‌اند؛ سرمایه‌گذاری کنند. بدین ترتیب، با ورود بدون هدف به بازاری که انرژی صعودی آن تخلیه شده و آماده ریزش است، اکثر معامله‌گران دارایی خود را از دست می‌دهند.

اشتباه رایج دیگری که در بازارهای Bull Market شاهد آن هستیم نگه‌داشتن سرمایه به امید سود بیشتر است. بسیاری از سرمایه‌گذاران زمانی که می‌بینندن معامله آن‌ها وارد سود شده، به جای سیو سود و خروج به موقع، دارایی را با هدف رشد بیشتر نگهداری می‌کنند. در چنین مواقعی با سقوط یکباره بازار، نه تنها سود معامله از دست می‌رود بلکه ممکن است وارد ضرر نیز بشود.

استراتژی‌ها و روش‌های معاملاتی در بازار گاوی

برای معامله در بازارهای گاوی، بهترین کار این است که بتوانید از قبل روند را تشخیص دهید تا پیش از صعود مارکت ارزهای مورد نظر را خریداری کنید. برخی از بهترین استراتژی های بازار گاوی عبارتند از:

خرید و نگهداری (Buy and Hold): ساده‌ترین استراتژی برای سرمایه‌گذاری در بازار گاوی، خرید و نگهداری (هولد کردن) دارایی‌های با کیفیت بالا و دارای پتانسیل رشد است. این روش بر این فرض استوار است که بازار به طور کلی در طولانی مدت صعودی است.

شناسایی ارزهای لیدر: سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال یا سهام‌هایی که در روندهای صعودی پیشتاز بازار هستند. این دارایی‌ها معمولا از شرکت‌هایی با عملکرد قوی مالی، نوآوری در محصولات یا خدمات، و مزیت رقابتی پایدار برخوردار هستند. برای مثال در روند صعودی اخیر، اتریوم، سولانا و… جزو لیدرهای بازار بودند.

سرمایه‌گذاری بر اساس روندها (Trend Following): شناسایی و سرمایه‌گذاری بر اساس روندهای صعودی جاری در بازار، با استفاده از اندیکاتورها و تحلیل‌های فنی برای تشخیص زمان مناسب ورود و خروج. نمونه‌ای از سرمایه‌گذاری بر اساس روند، ترند شدن حوزه هوش مصنوعی در روند صعودی اخیر بود. برخی رمزارزهای هوش مصنوعی تا ۲۰ برابر افزایش قیمت داشتند!

بازار خرسی به چه معناست؟       

درست همانطور که پس از روز شب می‌آید، بازارهای مالی نیز پس یک دوره صعودی یا گاوی که همه سرمایه‌گذاران را به سود می‌رساند، دوره‌ نزولی دارند. به بازارهای نزولی که در آن‌ها روند قیمتی دارایی ها کاهشی است، بازار خرسی یا (Bearish Market)، گفته می‌شود. نام این بازار از حالت حمله خرس‌ها گرفته شده که در حالت جنگ یا حمله، پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌گیرند. بنابراین، در این بازار کنترل به دست خرس‌ها یا فروشندگان است که باعث می‌شوند تقاضا برای خرید کاهش یافته و قیمت‌ها نیز به دنبال آن کاهشی شوند. 

به طور کلی، زمانی که قیمت دارایی‌ها ۲۰ درصد یا بیشتر کاهشی می‌شود و این روند برای بیش از یک هفته ادامه یابد می‌توان گفت که بازار bearish شده است. عواملی مانند نرخ بهره آمریکا، اخبار سیاسی، پذیرش رمزارزها، سیاست‌های پولی و اقتصادی و … می‌توانند یک بازار خرسی را ایجاد کنند. این بازار همچنین به دلیل کاهش تقاضا با کاهش حجم معاملات همراه است.

بازار خرسی به چه معناست؟       

بازار خرسی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برخی از ویژگی‌های بازار خرسی عبارتند از:

  • روند کلی قیمت‌ها نزولی است.
  • تقاضا برای خرید کاهش یافته و عرضه افزایش می‌یابد.
  • حجم معاملات کاهش می‌یابد.
  • سرمایه‌گذاران نسبت به بازار بدبین هستند.

در نهایت با کاهش فشار فروش روند بازار خرسی تغییر می‌کند و بازار دوباره شکل صعودی یا خنثی به خود می‌گیرد. پایان این بازار اغلب با افزایش تقاضا برای خرید و کاهش قدرت فروشندگان همراه خواهد بود.

اشتباهات رایج در بازار خرسی

با نزولی شدن بازار و کاهش پی‌درپی قیمت‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران احساس ترس می‌کنند و در طی یک تصمیم هیجانی، دارایی خود را می‌فروشند. در واقع، ترس از دست دادن یا فومو (Fomo)، دارایی باعث می‌شود تا معامله‌گران معاملات خود را در ضرر ببندند و حتی دارایی‌های خود را پایین‌تر از ارزش ذاتی آن بفروشند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران در تلاش برای کسب سود بیشتر، اقدام به فروش تمام دارایی خود می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به از دست دادن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آینده شود.

همه این اشتباهات در حالی رخ می‌دهد که بازار خرسی نقطه مناسبی برای خروج از یک دارایی نیست مگر این که معامله به استاپ لاس تعیین شده، رسیده باشد. در اصل، اکثر تریدرهای حرفه‌ای بازار خرسی را یک فرست مناسب برای خرید می‌دانند زیرا اکثر دارایی‌ها قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود دارند و با تغییر روند می‌توانند سود خوبی را به سرمایه‌گذار بدهند. البته برای خرید بهتر است ابتدا با استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال ارز دیجیتال یا سایر بازارهای مالی کف قیمیتی دارایی را شناسایی و سپس اقدام به خرید کنید.

استراتژی‌ها و روش‌های معاملاتی در بازار خرسی

در بازار خرسی (Bear Market)، جایی که قیمت‌ها کاهش می‌یابند، استراتژی‌ها و روش‌های معاملاتی تمایل به تمرکز بر مدیریت ریسک، کاهش ضررها و در برخی موارد، بهره‌برداری از روند نزولی بازار دارند.

معامله کوتاه مدت: برای معامله در بازار خرسی، بهترین کار این است که بتوانید از قبل روند را تشخیص دهید تا پیش از نزول مارکت ارزهای مورد نظر را بفروشید. بنابراین، نکته مهمی که باید در انتخاب استراتژی و روش معاملاتی در بازار خرسی بدانید این است که استراتژی‌هایی مانند اسکالپینگ (Scalping) می‌توانند سودهای جزئی به شما بدهند. در واقع، اکثر سرمایه‌گذاران با خرسی شدن بازار اقدام به فروش دارایی و ذخیره سود به دست آمده می‌کنند.

معامله در بازار فیوچرز: بازار فیوچرز در ارز دیجیتال یا فارکس، به کاربران این امکان را می‌دهد که از کاهش قیمت‌ها نیز کسب سود کنند. در این استراتژی، سرمایه‌گذار اقدام به فروش یک دارایی می‌کند که در مالکیت او نیست. برای مثال، اگر سرمایه‌گذار پیش‌بینی کند که قیمت یک دارایی در آینده کاهش می‌یابد، می‌تواند اقدام به فروش کوتاه‌مدت آن دارایی کند. اگر پیش‌بینی سرمایه‌گذار درست باشد، او می‌تواند از کاهش قیمت دارایی سود کسب کند. با این حال، این روش معاملاتی بسیار پرریسک است و تنها برای افراد حرفه‌ای مناسب خواهد بود زیرا ریسک از دست دادن سرمایه به طور کامل وجود دارد.

نقدینگی بالا نگه داشتن: داشتن درصدی نقدینگی به شما امکان می‌دهد در زمان مناسب و به سرعت وارد عمل شوید، چه برای خرید دارایی‌های با ارزش با قیمت‌های پایین چه برای محافظت از دارایی‌های خود در برابر ضررهای بیشتر. همانطور که گفتیم، بازار صعودی و گاوی دیر یا زود تغییر روند می‌دهد. انتهای بازار خرسی فرصت مناسبی برای خرید دارایی‌ها است.

خرید در کف بازار: برای خرید در بازار خرسی، ابتدا بهتر است به تحلیل فاندامنتالی ارز موردنظر، توجه کنید. عواملی مانند تیم توسعه قوی، جامعه فعال و… می‌تواند به شما پروژه‌ای را معرفی کند که به احتمال زیاد در برابر رکودهای بازار مقاومت کند و با بهبود شرایط بازار نیز شرایط آن بهتر شود. علاوه بر این، اگرچه بازارهای نزولی می‌توانند فرصتی عالی برای خرید ارزهای دیجیتال با قیمت پایین‌تر باشند، اما باید آماده باشید که سرمایه‌گذاری‌های خود را برای مدت طولانی هولد کنید تا روند بازار تغییر کند و دارایی به سود بنشیند. توجه داشته باشید که برای موفقیت در این استراتژی، سرمایه‌گذار باید بتواند ارزش ذاتی دارایی‌ها را تعیین کند. این امر می‌تواند با استفاده از روش‌های مختلفی مانند تحلیل تکنیکال و فاندامنتال انجام شود. همچنین دارایی که انتخاب می‌کنید باید در کف قیمتی خود قرار داشته باشد تا ریسک ضرر به حداقل برسد.

ریشه کلمه بازار گاوی و خرسی از کجا آمده است؟  

ریشه کلمه بازار خرسی و بازار گاوی به نحوه جنگیدن این دو حیوان برمی‌گردد. گاو به هنگام حمله به دشمن، شاخ‌های خود را به سمت بالا می‌گیرد و با آن‌ها به دشمن حمله می‌کند. بنابراین، برای نشان دادن بازار صعودی، از نماد گاو استفاده می‌شود. از سوی دیگر خرس نیز به هنگام حمله به دشمن، پنجه‌های خود را به سمت پایین می‌گیرد و اینگونه به دشمن حمله می‌کند. پس زمانی که بازار روند نزولی به خود می‌گیرد به اصطلاح به آن بازار خرسی گفته می‌شود.

این اصطلاحات برای اولین بار در قرن هجدهم در انگلستان مورد استفاده قرار گرفتند. در آن زمان، دلال‌های سهام پوست خرس را پیش‌فروش می‌کردند و در زمانی که قیمت پوست خرس کاهش می‌یافت، آن‌ها را با قیمت پایین‌تری می‌خریدند و سود کسب می‌کردند. این افراد به «خرسی‌ها» شهرت یافتند و چون روند نزولی قیمت را پیش‌بینی می‌کردند، اصطلاح «بازار خرسی» برای توصیف این روند مورد استفاده قرار گرفت. این اصطلاحات در اکثر بازارهای مالی به‌خصوص بازار ارزهای دیجیتال رایج است و برای نشان دادن روند حاضر بر بازار استفاد می‌شود.

رفتار سرمایه گذاران در بازار خرسی و گاوی به چه صورت است؟  

رفتار سرمایه گذاران در بازار خرسی و گاوی به چه صورت است؟  

رفتار سرمایه گذاران در بازار خرسی و گاوی تقابل ترس و طمع است. در واقع بررسی رفتار سرمایه‌گذاران در بازار خرسی و بازار گاوی، می‌تواند اطلاعات بسیار مفیدی را برای تصمیمات معامله‌گری درست به سرمایه‌گذاران بدهد. همانطور که خواندید، بازار خرسی بازاری قرمز، نزولی و با قیمت‌های کاهشی است که در آن تقاضا برای خرید کاهش می‌یابد و عرضه از تقاضا پیشی‌ می‌گیرد. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران که مشاهده می‌کنند دارایی‌های آن‌ها در حال سقوط است معمولا دچار احساساتی منفی مانند ترس، نگرانی و ناامیدی می‌شوند و برای بیرون کشیدن خود از این وضعیت، تصمیمات هیجانی نادرستی مانند فروش کل دارایی، می‌گیرند. در بازار خرسی، سرمایه‌گذاران نسبت به بازار بدبین هستند و تمایلی به خرید و معامله ندارند.

از سوی دیگر، در بازار سبز گاوی که تقاضا برای خرید سر به فلک می‌کشد، همه سرمایه‌گذاران خوشحال و راضی هستند و احساسات مثبتی مانند خوش‌بینی، هیجان و غرور را تجربه می‌کنند.  البته این احساس غرور می‌تواند باعث شود تا سرمایه‌گذار به موقع سود خود را ذخیره نکند و اینگونه آن را از دست بدهد. به علاوه، یک احساس رایج دیگر که در بازارهای گاوی شاهد آن هستیم، احساس فومو (FOMO) یا ترس از عقب ماندن است. این هیجان باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران احساس کنند از سودهای بازار گاوی جا مانده‌اند و به این ترتیب یک دارایی را در سقف خریداری و در معامله خود ضرر کنند.

به طور کلی، بهترین کار این است که پیش از ورود به معامله، اهداف خود را مشخص کنید و ببینید تا چه حد ریسک‌پذیر هستید. همچنین در تمامی مراحل مدیریت ریسک را فراموش نکنید و با بررسی اخبار سیاسی و اجتماعی و به طور کلی اخبار فاندامنتال ارزهای دیجیتال تصمیمات منطقی بگیرید.

چگونه می‌توان روند بازار را تشخیص داد؟

تشخیص بازار خرسی و بازار گاوی، کار چندان سختی نیست و می‌توان به کمک چند ابزار و شاخص، به راحتی آن را تشخیص داد. در واقع، برای تشخیص روند بازار می‌توان از دو تحلیل تکنیکال و فاندامنتال کمک گرفت. تحلیل تکنیکال، یک تحلیل کلی است که بر اساس بررسی قیمت و حجم معاملات در گذشته، روند بازار را پیش‌بینی می‌کند. در این تحلیل از ابزارهایی مانند:

  • میانگین متحرک
  • خطوط روند
  • کانال‌های روند
  • سطوح حمایت و مقاومت

می‌توان برای تشخیص روند بازار استفاده کرد. برای مثال، زمانی که خط میانگین متحرک به سمت بالا شیب دارد، نشان‌دهنده یک روند صعودی و بازار گاوی و هنگامی که خط میانگین متحرک به سمت پایین شیب دارد، نشان‌دهنده یک روند نزولی و خرسی است. تحلیل فاندامنتال نیز می‌تواند برای تشخیص روند مفید باشد. برای مثال، تقاضای پایین، حجم معاملات کم و احساسات منفی در بازار بیانگر بازار خرسی هستند و برعکس.

بازار گاوی و خرسی بیت کوین    
کادر سبز بازار گاوی و کادر قرمز بازار خرسی

بازار گاوی و خرسی بیت کوین    

بیت کوین، اولین ارز دیجیتال بازار، از ابتدای راه‌اندازی خود تاکنون چندین بازار خرسی و بازار گاوی را تجربه کرده است. این ارز دیجیتال که در ابتدا ارزش چندانی نداشت، اولین بازار گاوی خود را در سال ۲۰۱۱ تجربه کرد که در طی یک صعود قدرتمند قیمت آن از ۳۱ دلار تا ۲۶۶ دلار افزایش یافت. این بازار گاوی تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشت تا این که با تغییر روند و حاکم شدن خرس‌ها قیمت بیت کوین به ۱۲ دلار کاهش یافت.

پس از آن دومین بازار گاوی بیت کوین در سال 2013 آغاز شد و قیمت این ارز دیجیتال را تا 1130 دلار افزایش یافت. این بازار گاوی نیز تا سال 2014 ادامه داشت و سپس قیمت بیت کوین به 260 دلار کاهش پیدا کرد. سومین بازار گاوی این ارز در سال 2015 بود و قیمت بیت کوین را تا 19,511 دلار افزایش داد. این بازار گاوی نیز تا سال 2017 ادامه داشت اما در نهایت بر اثر حمله هکری به یکی از صرافی‌های بزرگ بیت کوین به نام CoinCheck، و به سرقت رفتن حجم عظیمی بیت کوین، چیزی حدود  ۵۰۰ میلیون دلار، قیمت این ارز به 13,800 دلار سقوط کرد.

در نهایت، چهارمین و آخرین بازار گاوی که بیت کوین تجربه کرده در سال 2021 آغاز شد و قیمت آن تا 68,789 دلار افزایش داشت. این بازار گاوی تا سال 2022 ادامه داشت و پس از آن قیمت تا 16,000 دلار کاهش یافت. سرمایه‌گذاران بیت کوین این روزها نیز در انتظار چهارمین بازار گاوی بیت کوین هستند که بسیاری معتقدند بر اثر هاوینگ و اخبار فاندامنتال ایجاد خواهد شد.

تله خرسی و گاوی

درک تفاوت‌های بین بازار خرسی و بازار گاوی در صنعت کریپتو برای تصمیم‌گیری آگاهانه سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. با شناخت ویژگی‌های هر نوع بازار و تنظیم استراتژی سرمایه‌گذاری بر اساس آن، می‌توانید بالقوه بازده خود را به حداکثر و ریسک‌ها را به حداقل برسانید. به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شامل ریسک‌های ذاتی است و لازم است قبل از ورود به بازار، میزان تحمل ریسک و اهداف سرمایه‌گذاری خود را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید این مقاله سیگنال معاملاتی نیست و جنبه آموزشی دارد.

سوالات متداول
Request for Quote

بازار گاوی را می‌توان از نظر این که سرمایه سرمایه‌گذاران را به سود می‌رساند بهتر دانست اما بازار خرسی نیز یک فرصت خرید فوق‌العاده است.

بازار گاوی یا Bullish Market به بازاری گفته می‌شود که خریداران حاکم آن هستند و روند قیمتی صعودی است.

بازار خرسی یا Bearish Market به بازاری گفته می‌شود که فروشندگان کنترل را در دست گرفته‌اند و روند قیمتی نزولی است.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...