معرفی ارز دیجیتال

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

لایت کوین یک ارز دیجیتال است که در سال 2011 دو سال بعد از بیت کوین توسط یکی از مهندس‌های سابق گوگل به نام چارلی لی رو نمایی شد. لایت کوین منبع باز بوده و بر یک شبکه پرداخت جهانی راه اندازی شده است. با این حال لایت کوین بر خلاف بیت کوین نرخ سرعت ساخت بلاک بالاتری دارد و از اسکریپت برای مدل اثبات کار استفاده می‌کند. اگر شما هم به دنبال خرید و فروش ارز‌ دیجیتال هستید همراه ما باشید تا بفهمیم لایت کوین چیست و چه تفاوتی با دیگر ارز‌های دیجیتال دارد.

خلاصه مقاله

  • لایت کوین می‌تواند به عنوان یک روش پرداخت در نظر گرفته شود و شما می توانید به هرکس در هر کجا از دنیا پرداخت خود را انجام دهید. این نوع پرداخت نیاز به کاغذ بازی و روند اداری را از بین می‌برد.
  • لایت کوین چهاردهمین ارز دیجیتال بزرگ بازار است.
  • تعداد عرضه لایت کوین حداکثر 84 میلیون ارز خواهد بود.

لایت کوین چیست

لایت کوین چیست؟

لایت کوین یک ارز مجازی همتا به همتا است، به این معنا که توسط یک مرجع مرکزی اداره نمی‌شود. شبکه لایت کوین امکان پرداخت‌های سریع را برای افراد و موسسات مختلف در سراسر جهان فراهم می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های لایت کوین هزینه کارمزد آن بوده که تقریبا نزدیک صفر است. لایت کوین مانند بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال برای ایمن سازی شبکه‌های خود از الگوریتم اثبات کار یا POW استفاده می‌کند. اساسا، الگوریتم اثبات کار نیازمند این است که یکی از شرکت کننده‌ها اثبات کند که محاسبات مورد نیاز انجام شده است. با این حال بر خلاف بیت کوین که از الگوریتم هشینگ SHA-256 POW استفاده می‌کند، لایت کوین از الگوریتم Scrypt POW که کم مصرف تر است، بهره می‌برد.

برای مطالعه بیشتر مقاله آربیتروم چیست را بخوانید.

در زمان نوشتن این مقاله بالاترین قیمت لایت کوین 410.26 دلار در 10 می 2021 و پایین ترین قیمت 1.15 دلار را در 14 ژانویه 2015 تجربه کرد. لازم به ذکر است که لایت کوین در سال 2013 که به بازار معرفی شد حدود 4.3 دلار به فروش می‌رسید.

برای خرید لایت کوین، می‌توانید از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید و از طریق لینک زیر لایت کوین خرید و فروش کنید. خرید و فروش لایت کوین

اهداف لایت کوین

هدف لایت کوین تبدیل شدن به یک روش پرداخت است. این ارز هم مانند دیگر رمز ارز‌ها یک نوع پول دیجیتالی بوده که تمام افراد و موسسات می‌توانند برای خرید کالا‌ها و یا انتقال وجه بین حساب‌ها از آن استفاده کنند. ویژگی استفاده از لایت کوین این است که واسطه‌هایی مثل بانک‌ها، کارت‌های اعتباری و دیگر سازمان‌های پرداخت را کنار زده و به صورت مستقیم و بدون نیاز به کاغذ بازی و انجام روند اداری تراکنش‌‎‌های خود را انجام دهند.

بسیاری از سرمایه گذاران بدون توجه به ویژگی پرداخت این ارز به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه می‌کنند. مانند دیگر رمز ارز‌های بازار که روز به روز در حال پیشرفت هستند، انتظار می‌رود لایت کوین نیز در طول زمان پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

لایت کوین چیست

ویژگی خاص لایت کوین

همانطور که می‌دانید استخراج ارز‌های دیجیتال به قدرت پردازشی زیاد و سخت افزار‌های تخصصی نیاز دارد. از این رو قدرت پردازشی اکثر کامپیوتر‌های شخصی برای استخراج ارز‌های دیجیتال کافی نیست. ویژگی خاص لایت کوین این است که بر خلاف اکثر ارز‌های دیجیتال می‌توان آن را با رایانه‌های شخصی نیز استخراج کرد.

نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که هر چه دسترسی به کالا یا ارزی سخت تر باشد، ارزشمند‌تر است. مثلا طلا چون بسیار نادر بوده و استخراج آن سخت است پس قیمت بالایی هم دارد. در ارز‌های دیجیتال هم این قانون پابرجا است و هرچه آسان تر بدست آید قیمت آن هم پایین تر است. سازندگان لایت کوین که در ابتدا متوجه این موضوع شدند، تعداد عرضه لایت کوین‌ها را محدود کردند تا بتوانند حداقل ترس مردم را از تولید بیش از حد کاهش دهند.

برای مطالعه بیشتر شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست ؟ را مطالعه کنید.

بنیان گذاران لایت کوین تخمین می‌زنند در حوالی سال‌های 2142 لایت کوین به بیشترین تعداد خود یعنی 84 میلیون ارز دست پیدا خواهد کرد.

لایت کوین چه استفاده ای دارد؟

لایت کوین یک روش پرداخت است که به مردم در تمام نقاط جهان امکان پردازش تراکنش‌ها را بدون نیاز به واسطه و هزینه‌های زیاد انجام دهند.

لایت کوین چیست

آخرین هاوینگ لایت کوین

برای ساخت رمز ارز لایت کوین مانند بیت کوین از پروسه ماینینگ استفاده می‌شود. ماینر‌ها از طرف بلاک چین برای فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، به عنوان جایزه لایت کوین دریافت می‌کنند. هاوینگ لایت کوین هم به پروسه ای اشاره دارد که در آن میزان جایزه ای که ماینر‌ها بعد از ساخت یک بلاک دریافت می‌کنند، نصف می‌شود. هدف از هاوینگ این است که عرضه و تقاضا کنترل شود. به این معنا که عرضه زیاد یک ارز باعث ایجاد تورم نشود. آخرین هاوینگ لایت کوین در تاریخ 5 آگوست 2019 اتفاق افتاد که در آن جایزه‌ها از 25 لایت کوین به 12.5 لایت کوین برای هر بلاک کاهش یافت. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی هم در تاریخ 23 آگوست 2023 اتفاق افتد و جایزه‌ها از 12.5 به 6.25 لایت کوین برای هر بلاک کاهش می‌یابند.

برای مطالعه بیشتر مقاله بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری 2023 را بخوانید.

تعداد کل لایت کوین ها چقدر است؟

به صورت کلی حدود 84 میلیون لایت کوین می‌تواند وارد بازار شود. در نوامبر 2021 حدود 69 میلیون لایت کوین در بازار وجود داشت. در نتیجه حدود 15 میلیون لایت کوین هنوز استخراج نشده است.

حرف آخر

زمانی که یک ارز به طیف گسترده ای از کاربران دست پیدا می‌کند، می‌تواند به عنوان یک روش پرداخت مورد استفاده قرار گیرد. هنوز لایت کوین به این میزان محبوبیت نرسیده است ولی احتمال می‌رود با افزایش کاربرد رمز ارز‌ها در کسب و کار‌ها، چند رمز ارز به عنوان روشی برای پرداخت در نظر گرفته شود. یکی از این ارز‌ها می‌تواند لایت کوین باشد. اگر لایت کوین به اهداف خود برسد آینده بسیار روشنی در پیش رو خواهد داشت. در این مقاله بررسی کردیم لایت کوین چیست و چه کاربردی دارد. اگر شما هم از این ارز استفاده می‌کنید حتما نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟
لایت کوین یک ارز دیجیتال است که در سال 2011 دو سال بعد از بیت کوین توسط یکی از مهندس‌های سابق گوگل به نام چارلی لی رو نمایی شد. لایت...
5 از 1 رای ثبت شده
درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۴
در عصر دیجیتالی که روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از بازارهای مالی سریع‌تر از آنچه که تصور کنیم در حال تکامل است، بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین توجه بسیاری...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت {ویژه ایرانیان}
تا به حال به این فکر کرده‌اید که اگر روی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ سرمایه‌گذاری می‌کردید، الان چقدر سود کسب کرده بودید؟ با اینکه این ارز در مدت اخیر...