ان اف تی

بهترین NFT برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴

بهترین NFT برای سرمایه گذاری ۲۰۲۴

به لطف توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT‌ ها، این فرصت وجود دارد که بتوانید آثار هنری دیجیتالی را از طریق اینترنت بخرید و یک توکن دیجیتالی منحصربفرد به دست آورید که مالکیت شما را بر آن اثر هنری ثابت می‌کند. NFT‌ ها در حال حاضر، دنیای هنرهای دیجیتال و مجموعه‌ها را دگرگون کرده‌اند. همانطور که همه افراد در دنیا بر این باور بودند که بیت کوین نسخه دیجیتالی ارز یا پول فیزیکی است، NFT‌ ها اکنون به عنوان نسخه دیجیتالی مجموعه آثار هنری ارائه می‌شوند. اگر به NFT‌ ها علاقه‌مند هستید همراه ما باشید تا با لیست بهترین مجموعه NFT برای سرمایه‌ گذاری در بازار ۲۰۲۴ آشنا شوید.

توکن NFT چیست؟

توکن NFT چیست؟ NFT به معنای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) است که مانند ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند. برای درک غیرقابل تعویض بودن nft‌ ها باید بدانید ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند. به این معنا که آن‌ها را می‌توان خرید و فروش کرد یا با یکدیگر مبادله کرد. همچنین واحد‌های یک ارز دیجیتال از نظر ارزش برابر هستند. به عنوان مثال، یک بیت کوین همیشه برابر با بیت کوین دیگر است، یا یک دلار همیشه برابر با یک دلار است. در حالی که هر NFT به عنوان یک امضای دیجیتال عمل می‌کند که امکان مبادله یا برابری آن‌ها را با یکدیگر غیرممکن می‌کند. مثلاً شام آخر یک تابلوی نقاشی است و نمی‌توان آن را با تابلوی دیگری عوض کرد.

برای مشاهده و خرید برترین توکن‌های NFT از خدمات ایرانیکارت استفاده کنید.

خرید توکن NFT

به صورت کلی، NFT‌ ها را نه می‌توان جایگزین کرد و نه تعویض، زیرا دارای ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. ارزهای فیزیکی و ارزهای دیجیتال قابل تعویض هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را خرید و فروش و یا با یکدیگر تبدیل کرد. از آنجایی که توکن‌های غیرقابل تعویض دارای ارزش هستند؛ قیمت آن‌ها توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و می‌توان آن‌ها را مانند سایر انواع هنرهای فیزیکی، خرید و فروش کرد.

مجموعه NFT چیست؟

مجموعه NFT چیست؟

مجموعه NFT مجموعه‌ای منحصر به فرد از NFT‌ ها است که توسط یک هنرمند (یا گروهی از هنرمندان) منتشر می‌شود. بیشتر مجموعه‌های NFT بین ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ توکن را شامل می‌شوند که دارای تغییراتی از همان طرح اولیه هستند که برخی از آن‌ها را بسیار کمیاب‌تر و خاص‌تر می‌کند. معمولا، بیشتر مجموعه‌های NFT شاملNFT های متعددی هستند که همگی با یک سبک هنری اما با تغییرات جزئی در هر توکن، ایجاد شده‌اند.

یک مثال خوب برای این موضوع BoredApeYachtClub است که به عنوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین مجموعه‌های NFT برای سرمایه گذاری در جهان شناخته می‌شود. این مجموعه خاص از ۱۰۰۰۰ توکن منحصر به فرد غیر قابل تعویض در بلاک چین اتریوم تشکیل شده است که آواتارها را با ویژگی‌های مختلف به تصویر می‌کشد. به عنوان مثال، تنها ۵ درصد از میمون‌های Bored خز قرمز دارند و ۳ درصد جلیقه دوچرخه سواری دارند. هرچه ویژگی‌های Bored Ape کمیاب‌تر باشد، قیمت بالاتری در بازار پیدا می‌کند.

مجموعه‌های NFT به اشکال مختلف، مانند املاک مجازی (Decentraland و The Sandbox)، آلبوم‌های موسیقی و حتی کارت‌های تجاری ورزشی (NBA Top Shot و Sorare) ارائه می‌شوند.

آموزش قدم به قدم بازی دسنترالند

چرا NFT ها خریدار دارند؟

  • سازندگان محتوا سود خود را با NFT‌ ها افزایش می‌دهند، زیرا در آن سازندگان، مالکیت محتوای خود را به پلتفرم‌هایی که برای تبلیغ آن استفاده می‌کنند، کنترل می‌کنند.
  • NFT‌ ها علاقه قابل توجهی را از سوی توسعه دهندگان بازی به خود جلب کرده‌اند. چرا که می‌توانند مزایای زیادی را برای بازیکنان فراهم کنند. برای مثال در یک بازی آنلاین، می‌توانید با فروش اقلامی که ایجاد کرده‌اید پول به دست آورید. حتی افراد مشهوری مانند اسنوپ داگ، شاون مندز، و جک دورسی با انتشار خاطرات و آثار هنری منحصر به فرد و فروش آن‌ها به عنوان هنرهای دیجیتالی، به NFT علاقه‌مند هستند.

عوامل مهم در انتخاب بهترین مجموعه NFT

لازم است بدانید ارزش مجموعه‌های NFT بر سه پایه جامعه، فرهنگ و سودمندی استوار است. با این حال اینکه پیدا کردن لیست بهترین مجموعه NFT برای سرمایه گذاری در بازار ۲۰۲۴ که ویژگی‌های گفته شده را دارا باشد، یک چالش اساسی است.

تحقیق کافی

بعد از اینکه NFT مورد علاقه خود را پیدا کردید، وقت آن است که آستین‌های خود را بالا بزنید و هر آنچه را که می‌توانید در مورد آن NFT خاص یاد بگیرید. برای تحقیق درباره NFT مورد نظر، توصیه می‌کنیم سعی کنید تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد توسعه دهنده آن، جامعه آن، پروژه و برند آن پیدا کنید.

درک این موضوع مهم است که وقتی روی یک توکن غیر قابل تعویض یا NFT سرمایه‌گذاری می‌کنید، در واقع روی شخص پشت پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنید. (همانطور که وقتی روی تیم ورزش مورد علاقه خود شرط‌بندی می‌کنید، روی توانایی بازیکن برای اجرا شرط‌بندی می‌کنید.)

به صورت کلی اگر پروژه‌ای را پیدا کردید که سازنده آن سوابق و عملکرد خوب، موقعیت اجتماعی مثبت و توانایی بالا در ایجاد آگاهی از برند داشته باشد، احتمالاً در مسیر درستی برای انتخاب بهترین NFT برای خود هستید.

جامعه سالم

جامعه را فراموش نکنید! یک پروژه NFT خوب جامعه سالمی دارد. نشانه‌های یک جامعه سالم نیز مواردی مانند روحیه مثبت کلی، افراد مفید و ارتباطات زیادی از سوی مدیر پروژه است. این ارتباط باید شامل به‌روزرسانی‌های پروژه، هشدارها و کمک به مشکلاتی باشد که اعضای جامعه ممکن است با آن مواجه شوند.

هر کجا که یک پروژه NFT حضور دارد، شما باید در آنجا باشید. مشاهده کنید، گوش دهید و هر سوالی که ممکن است در مورد پروژه داشته باشید؛ بپرسید. برخی از مکان‌های که می‌توانید جامعه پروژه را مشاهده کنید، در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مختلف مانند Discord و پست‌های وبلاگ و ویدیوها است.

پروژه (برند) مطرح

پروژه یا برند، قطعا یکی از مهم‌ترین قطعات پازل NFT است. برند چیزی است که مردم را جذب می‌کند و تقاضا برای دارایی‌های آن‌ها را در اوج نگه می‌دارد. برندسازی به طور کلی چیزی است که شما را به یک پروژه می‌کشاند.

وقتی درباره یک برند تحقیق می‌کنید، مطمئن شوید که آن برند را دوست دارید و از چیزی که آن‌ها برای آن فعالیت می‌کنند؛ حمایت می‌کنید. همچنین، باید اطمینان حاصل کنید که از محصولات و خدماتی که برند به مصرف کنندگان خود، ارائه می‌دهد، راضی هستید.

زمانی که این سه مورد مهم را بررسی کردید، یک قدم به کشف لیست بهترین NFT ها برای سرمایه‌گذاری در بازار سال ۲۰۲۳ خود نزدیک‌تر شده‌اید.

بهترین مجموعه‌های NFT کدامند؟

بهترین مجموعه‌های NFT کدامند؟

در ادامه لیست بهترین مجموعه‌های NFT برای سرمایه گذاری در بازار ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند.

1. Dribblie

Dribblie یک بازی مدیریت فوتبال است که در آن بازیکنان از کهکشان‌های مختلف برای کسب افتخار می‌جنگند و می‌توانند از طریق مالکیت و اجاره NFT پاداش کسب کنند. مکانیسم کاهش تورم Driblie با روش‌هایی مانند توکن سوزی پتانسیل افزایش ارزش آن در طول زمان را تضمین می‌کند.

2. Flyfish Club

Flyfish Club یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های NFT است که می‌توانید پیدا کنید. در واقع، Flyfish Club اولین باشگاه غذاخوری خصوصی را برای اعضای NFT تأسیس کرد. اعضای باشگاه می‌توانند از دسترسی به یک اتاق غذاخوری خصوصی در شهر نیویورک با مساحت بیش از ۱۰۰۰۰ فوت مربع لذت ببرند.

3. Lucky Block NFTs

NFT های لاکی بلوک جزو با ارزش‌ترین و بهترین مجموعه‌های NFT برای سرمایه گذاری در حال حاضر هستند که از محبوبیت زیادی برخوردارند و یکی از بهترین دارایی‌های دیجیتالی برای هر کسی است که می‌تواند در آن سرمایه‌گذاری کند. جالب اینجاست که NFT های این مجموعه نیز ارزش بیشتری به غیر از ارزش ذاتی NFT ها برای مالکان به ارمغان می‌آورند. چرا که هر NFT لاکی بلوک می‌تواند به عنوان یک بلیط برای قرعه کشی‌های روزانه در پلتفرم کار کند.

4. Azuki

مجموعه NFT ای است که به عنوان اسکیت بازان خودخوانده در دنیای مجازی نیز شناخته می‌شود و بین دنیای فیزیکی و دیجیتال جابجا می‌شود و جزو لیست بهترین NFT ها برای سرمایه گذاری در بازار سال ۲۰۲۴ است. این پروژه مجموعه‌ای از ۱۰۰۰۰ آواتار منحصر به فرد است که ارزش دسترسی انحصاری به «باغ» را دارد. مجموعه Azuki NFT از شخصیت‌ها و شراکت‌ها برای تشویق همکاری‌های لباس خیابانی در کنار محصولات جدید NFT استفاده می‌کند.

5. Bored Ape Yacht Club

BAYC یک پروژه NFT جالب و شیک است که توسط Yuga Labs توسعه یافته است. این مجموعه دارای آواتارهای منحصر به فرد مبتنی بر بلاک چین اتریوم با ویژگی‌های برجسته آن‌ها است. این مجموعه دارای قالب یک میمون متحرک بود و NFT های BAYC برای هر شخصیت طراحی‌های متفاوتی دارند. طرح‌های منحصربه‌فرد میمون‌های دیجیتال نادر بودن آن‌ها را تأیید می‌کند و در نتیجه ارزش آن‌ها را افزایش می‌دهد. به لطف افراد مشهوری مانند پاریس هیلتون و جیمی فالون که میمون‌های خسته خود را در پلتفرم‌های دیجیتال مختلف به رخ می‌کشند، حجم معاملات مجموعه BAYC دو برابر شده است. تا مارس ۲۰۲۲، حجم کل معاملات BAYC تقریباً به ۱.۴ میلیارد دلار رسید و بدین ترتیب آینده امیدوارکننده‌ای را به نمایش گذاشت.

6. NBA Top Shot

این مجموعه NFT پروژه‌ای است که در آن طرفداران بسکتبال می‌توانند مجموعه‌ای منحصربه‌فرد را بازی کنند. NBA Top Shot کلکسیون‌های معروف به «لحظه‌های NBA» را در قالب NFT ارائه می‌کند. لحظه‌های NBA مجموعه‌ای از کلیپ‌های برجسته NBA است که می‌توانید از آن‌ها به عنوان کارت معاملاتی استفاده کنید. یکی از جنبه‌های جالب NBA Top Shot، بازآفرینی تجربه ملموس جمع آوری پاداش بازی است.

7. CryptoPunks

این مدرن‌ترین پروژه NFT و اولین پروژه‌ای است که توجه علاقه مندان به NFT را به خود جلب کرد. مجموعه CryptoPunks NFT شامل ۱۰۰۰۰ کاراکتر منحصر به فرد ۸ بیتی بر اساس تم پانک است. همه NFT ها در مجموعه CryptoPunks دارای نکات برجسته منحصر به فرد هستند که به بیشتر شدن ارزش آن‌ها کمک می‌کند. کریپتوپانکس در حال حاضر گران‌ترین مجموعه NFT موجود است.

8. Mutant Ape Yacht Club

MAYC برداشت دیگری از ایده‌های مجموعه BAYC است. شما می‌توانید MAYC را به عنوان یک مشتق از پروژه BAYC در نظر بگیرید. در حالی که مجموعه BAYC دارای ۱۰۰۰۰ مجموعه آواتار است، MAYC دارای حدود ۲۰۰۰۰ nft است. MAYC بیشتر شبیه یک هدیه قدردانی به کلکسیونرهای BAYC NFT با امکانات بیشتر است.

9. Meebits

Larva Labs مجموعه جدید Meebits را پس از موفقیت CryptoPunks توسعه داد. این مجموعه شامل حدود ۲۰۰۰۰ کاراکتر سه بعدی منحصر به فرد است که بر اساس شخصیت‌های محبوب بازی‌های ویدیویی که در Minecraft و Roblox مشاهده می‌کنید، طراحی شده اند.

مجموعه NFT حدود ۹۰۰۰ Meebit را تنها در عرض ۸ ساعت پس از عرضه به فروش رساند. یکی دیگر از نکات برجسته در مورد Meebits به عنوان یک مجموعه NFT به این واقعیت اشاره می‌کند که می‌تواند عملکردهایی را برای استفاده به عنوان آواتار در تجربیات واقعیت مجازی، بازی‌ها یا متاورس فراهم کند.

10. Crypto Baristas

کریپتو باریستا یکی پرفروش‌ترین مجموعه‌های NFT در لیست بهترین NFT ها برای سرمایه گذاری در بازار سال ۲۰۲۴ است. کریپتو باریستا که توسط Coffee Bros راه اندازی شد، اولین کافه جهان است که با بودجه NFT تامین می‌شود. در مرحله اول، این مجموعه تقریبا ۶۰ شخصیت کافئین دوست را راه اندازی کرده است. مالکان می‌توانند در آینده از مزایای آن در فضاهای کافه‌ها و وب سایت‌های مختلف لذت ببرند. پروژه کریپتو باریستا مشکلات مالکیت، حاکمیت و مدیریت جامعه را به طور موثر حل می‌کند.

آینده nft چگونه خواهد بود؟

آینده nft چگونه خواهد بود؟

تحول دیجیتال و پذیرش فناوری بلاک چین، به معنای تغییر چشم‌انداز اشتغال است. افراد بیشتری نسبت به قبل روی NFT ها، بلاک چین‌ها و ارزهای دیجیتال کار می‌کنند و این امر در آینده بیشتر نیز رایج خواهد شد. تنها در سال ۲۰۲۱، آگهی‌های شغلی کریپتو در ۱۱۸ درصد افزایش یافت! به همین دلیل مردم می‌خواهند بدانند که آیا در این بازار نزولی، NFT‌ ها هنوز منبع خوبی برای کسب درآمد هستند؟ آینده NFT‌ ها چگونه خواهد بود و سوالاتی از این قبیل.

در پاسخ باید بدانید بازار NFT ممکن است نوسان داشته باشد اما پتانسیل‌های بالقوه‌ای در آن وجود دارد. فراموش نکنید نوسانات بازار به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا فرصت مناسبی را برای فیلتر کردن قوی‌ترین و ضعیف‌ترین پروژه‌ها پیدا کنند. نکته مهم این است که، متاورس به یک صنعت در حال رشد تبدیل شده است. جی پی مورگان اعلام کرده است که:

متاورس سالانه ۱ تریلیون دلار درآمد برای مشاغلی ایجاد می‌کند که در بخش‌های مختلف صنایع قرار دارند. این NFT‌ ها هستند که به بلوک‌های سازنده این جهان‌های دیجیتال تبدیل می‌شوند.

متاورس، فراتر از دنیای فیزیکی سنتی ما است. با دستیابی به ابعاد گسترده تر، متاورس تنوع بیشتری در محتوای خود ارائه داده و قابلیت همکاری آن، امکانات را نیز افزایش می‌دهد. بلاک چین و NFT‌ ها شفافیت بیشتری را در حوزه دیجیتال به ارمغان می‌آورند زیرا توانایی آن‌ها برای اثبات مالکیت دیجیتال به عنوان یک انگیزه اقتصادی برای پذیرش عمل می‌کند.

مطالعه بیشتر: متاورس چیست؟

نکته مهم این است که ما در ابتدای راه NFT هستیم و بازار نیز در حال بلوغ است. بنابراین ما انتظار داریم آینده‌ای را ببینیم که در آن بسیاری از موارد به NFT تبدیل خواهند شد!

چگونه بهترین nft ها را خرید و فروش کنیم؟

NFT‌ ها با ارز دیجیتال خریداری می‌شوند. بیشتر تراکنش‌ها در OpenSea، بزرگ‌ترین بازار این حوزه، با اتریوم انجام می‌شود و برای خرید و فروش، داشتن کیف پول ارز دیجیتالی مانند متامسک یا کوین بیس ضروری است. علاوه بر OpenSea شما می‌توانید از پلتفرم‌هایی مانند SuperRare ،Nifty Gateway و Rarible نیز جهت خرید و فروش بهترین مجموعه های NFT برای سرمایه گذاری در بازار ۲۰۲۴ استفاده کنید.

 قبل از خرید و فروش برخی از اقدامات ضروری عبارتند از:

  • شما به یک کیف پول دیجیتالی نیاز دارید که به شما امکان می‌دهد NFT‌ها و ارزهای دیجیتال خود را ذخیره کنید.
  • سپس بسته به ارزهایی که بازار ارائه دهنده NFT شما می‌پذیرد، باید مقداری ارز دیجیتال (معمولا اتریوم) خریداری کنید.
  • پس از خرید ارز دیجیتال خود، می‌توانید آن را از صرافی به کیف پول خود در بازار NFT منتقل کنید.

مشاهده  آموزش خرید و فروش NFT در پلتفرم Opensea از مجله ایرانیکارت

خرید:

در بازار انتخابی (OpenSea ،Rarible یا هر مورد دیگر) ثبت نام کرده و کیف پول خود را به متصل کنید.

پس از ثبت نام و اتصال کیف پول، می‌توانید از بخش Explore بازار، NFT‌ های موجود را مشاهده و انتخاب کنید.

برخی از nft‌ ها دارای گزینه Buy Now هستند در حالی که برخی دیگر به شما امکان می‌دهند پیشنهادی را به مالک ارائه دهید. برای ارسال پیشنهاد روی Make Offer کلیک کنید، مبلغی را که مایل به پرداخت هستید و تاریخ انقضا را انتخاب کنید. پس از تکمیل مبادله، NFT به کیف پول شما منتقل می‌شود و در زیر برگه Collected در صفحه نمایه شما ظاهر می‌شود.

فروش:

برای فروش یک NFT در بازار، به پروفایل خود در بازار انتخاب شده بروید و روی NFT مورد نظر کلیک کنید. سپس دکمه فروش را در صفحه خود انتخاب کنید. اگر می‌خواهید آن را به مبلغ مشخصی بفروشید، قیمت ثابت را انتخاب کنید یا اگر می‌خواهید مردم برای NFT شما پیشنهاد دهند، حراج زمان‌دار (Timed Auction) را انتخاب کنید.

سخن آخر

چه سرمایه گذار باشید و چه هنرمند، صنعت NFT فرصت‌های زیادی برای ارتباط، تعامل و تجارت هنر دیجیتال با مردم از سراسر جهان فراهم می‌کند. بدون شک این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی خود است، رشد سریع آن نشان دهنده یک تغییر مورد نیاز در دنیای هنر است زیرا مردم در نهایت ابزاری معتبر برای کسب درآمد از هنر دیجیتال دارند. امیدواریم پس از خواندن مقاله لیست بهترین NFT های برای سرمایه گذاری در بازار ۲۰۲۴، اکنون همه ابزارها و دانش لازم برای سرمایه‌گذاری در این بازار هیجان‌انگیز را در اختیار داشته باشید. با این حال، اگر در این فضا تازه کار هستید، مراقب برخی از کلاهبرداری‌های موجود در این بازار باشید.

سوالات متداول
Request for Quote

با پیشرفت بیشتر پروژه NFT مور نظر، ارز دیجیتال نیز با ارزش‌تر می‌شود. نمونه آن ارز ایپ کوین بود که در ادامه پیشرفت پروژه رشد قیمت چشمگیری داشت. به صورت کلی سرمایه‌گذاری در ارزهای NFT به شرطی مناسب است که پروژه مربوط به آن، خوب و با پتانسیل باشد.

NFT به همان هنر دیجیتال گفته می‌شود. به عبارتی موسیقی، عکس، متن یا هر چیز دیگر. اما منظور از ارز NF، ارزهای دیجیتالی هستند که در حوزه NFT فعالیت می‌کنند.

صرافی ایرانیکارت از خرید و فروش برترین و شناخته شده‌ترین ارزهای NFT پشتیبانی می‌کند.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش نحوه خرید و فروش NFT
آموزش ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش NFT
خرید و فروش NFT ها اخیراً در جامعه کریپتو و افرادی که به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند، محبوبیت پیدا کرده است. بنابراین، NFT ها در حال تبدیل شدن...
آموزش ساخت NFT و فروش آن در اوپن سی و Rarible
ان اف تی
آموزش ساخت NFT و فروش آن در اوپن سی و Rarible
مراحل ساخت NFT ها بسیار دشوار نیست و هر کسی می‌تواند به این کار بپردازد، البته به شرطی که ماهیت واقعی و زیرساختی توکن‌سازی بر بستر بلاکچین را به طور...
NFT 2.0 چیست؟ نسخه دوم NFT
ان اف تی
NFT 2.0 چیست؟ نسخه دوم NFT
دوران NFT با Bored Ape Yacht Club ،CryptoPunks و دیگر پروژه‌های NFT 1.0 آغاز شد که چیزی جز تصاویر روی بلاک چین نبودند. با این حال مانند هر فناوری دیگری،...
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
متاورس
متاورس چیست؟ آینده اینترنت اینجاست
چندی پیش شرکت فیس بوک به متا تغییر برند دارد. و در بیانیه ای رسمی متاورس را آینده جهان و اینترنت خواند. سرمایه گذاری شرکت های معروف مانند Epic نیز...
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
متاورس
خرید زمین در متاورس – ۴ نکته مهم و حیاتی
 از زمانی که مردم و به ویژه افرادی که به خرید و فروش ارز دیجیتال می‌پردازند، فهمیدند با خرید زمین در متاورس به راحتی می‌توان چند هزار دلار به دست...
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
معرفی ارز دیجیتال
معرفی پروتکل شیباریوم و تاثیر آن بر شیبا
شیباریوم یک راه حل بلاک چین لایه 2 شیبا اینو است که هدف آن رسیدگی به سرعت پایین تراکنش اتریوم است. هدف شیباریوم این است که پایه‌های ساخت اکوسیستم شیبا...