آموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوی کندل مرد به دار آویخته یا مرد آویزان

آشنایی با الگوی کندل مرد به دار آویخته یا مرد آویزان

کندل مرد به دار آویخته یا Hanging man pattern، یکی از کندل‌های مشهور است که همانند نام خود خبر از رسیدن روزهای ترسناک و نزولی بازار می‌دهد. این الگو که از مجموعه تحلیل‌های تکنیکال به شمار می‌رود و جزو پرکاربردترین الگوهای شمعی ژاپنی است که می‌تواند به سرمایه‌گذاران خبر اتمام بازار صعودی را بدهد. اما چطور این الگو را شناسایی کنیم و به کمک آن ترید کنیم؟ در ادامه شما می‌توانید با الگوی کندل مرد به دارآویخته آشنا شوید و درباره استراتژی‌های معاملاتی با آن نیز بدانید.

کندل مرد به دار آویخته چیست؟

الگوی مرد به دار آویخته یکی از کاربردی‌ترین الگو‌های تحلیل تکنیکال به سبک پرایس اکشن است که همانند الگو‌های ستاره شامگاهی و ابر سیاه پوشاننده، نشانگر یک الگوی بازگشتی نزولی است. این کندل محبوبیت زیادی میان معامله‌گران دارد زیرا ابزاری قابل اعتماد برای پیش‌بینی ‌تغییرات در جهت روند در نظر گرفته می‌شود. الگوی مرد آویزان در واقع یک الگوی تک کندلی است و معمولا توسط معامله گران برای شناسایی تغییرات بالقوه در احساسات بازار و اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه استفاده می‌شود.

کندل مرد آویزان در بالای یک روند صعودی شکل می‌گیرد و دارای بدنه کوچک، سایه پایینی بلند و سایه بالایی است. سایه پایین طولانی نشان می‌دهد که قیمت به طور قابل توجهی در طول روز کاهش داشته، اما دوباره برگشته و با بسته شدن در نزدیک به قیمت آغازین کندل، یک بدن کوچک شبیه به یک مرد حلق آویز را تشکیل می‌دهد.

بدین ترتیب، الگویی که پس از یک روند صعودی طولانی ظاهر می‌شود نشان می‌دهد که فشار خرید در حال کاهش است و خرس ها در حال به دست آوردن کنترل هستند. شکل کندل مرد حلق آویز مانند یک “T” به نظر می رسد، اگرچه ظاهر شمع فقط یک هشدار است و لزوماً دلیلی برای عمل نیست. کندل مرد آویزان، از مجموعه کندل‌هایی در کندل استیک است که به اصطلاح به آن‌ها فرفره چرخان (Spinning top) گفته می‌شود.

این کندل ممکن است هم به رنگ سبز و هم قرمز تشکیل شود اما به طور کلی رنگ این کندل اهمیت چندانی ندارد. بلکه به جای رنگ، موقعیت کندل و ساختار آن است که اطلاعات مهم را در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد. البته این نکته را یادآوری کنیم که اگر کندل به رنگ قرمز تشکیل شود نشان معتبرتری برای تایید تغییر روند است. با این حال، تریدرها نباید تنها بر اساس رنگ کندل تصمیم بگیرند و همیشه باید الگو را با ابزارها و شاخص‌های تجزیه و تحلیل فنی دیگر نیز تأیید کنند.

الگوی مرد آویزان چه زمانی ظاهر می‌شود؟

الگوی مرد آویزان چه زمانی ظاهر می‌شود؟

الگوی کندلی Hanging Man معمولاً در بالای یک روند صعودی ظاهر می‌شود و می‌تواند هشداری برای معکوس شدن روند و شروع روند نزولی باشد. برای ظاهر شدن این کندل، نیازی نیست که بازار حتما یک روند صعودی طولانی مدت را داشته باشد، اما حتما باید قبل از این الگو، یک افزایش قیمت چشمگیر وجود داشته باشد.

این الگو همچنین ممکن است پس از یک دوره بلاتکلیفی یا تثبیت بازار نیز ظاهر شود. بنابراین، کندل مرد آویزان در واقع یک سیگنال نزولی است که نشان می‌دهد گاوها در حال از دست دادن کنترل بازار هستند و ممکن است خرس‌ها کنترل را در دست بگیرند. معامله‌گران نیز اغلب از الگوی مرد معلق به عنوان سیگنالی برای فروش استفاده می‌کنند.

برای نمونه، در عکس بالا شما می‌توانید مشاهده کنید که سهام به سقف روند صعودی رسیده و کندل مرد به دار آویخته نیز ظاهر شده است. همانطور که می‌بینید پس از این کندل بازار بلافاصله نزولی شده و معامله‌گران می‌توانند از این موقعیت به عنوان یک سیگنال فروش استفاده کنند.

مهم است که بدانید الگوی مرد آویزان تا زمانی که قیمت در دوره بعدی یا مدت کوتاهی پس از آن کاهش یابد، تایید نمی‌شود. همچنین پس از این کندل، قیمت نباید بالاتر از بالاترین قیمت شمع مرد آویزان بسته شود، زیرا اگر اینطور شود نشان‌دهنده افزایش قیمت دیگری است. اگر قیمت به دنبال مرد آویزان کاهش یابد، این الگو را تایید می‌کند و معامله‌گران کندل استیک می‌توانند از آن به عنوان سیگنالی برای خروج از پوزیشن‌های خرید یا ورود به پوزیشن‌های فروش استفاده کنند. 

بنابراین مراحل تشکیل کندل مرد به دار آویخته طبق تصویر به صورت خلاصه عبارت است از:

  1. روند صعودی: مرد آویزان را تنها زمانی می توان شناسایی کرد که در بالای یک روند صعودی شکل بگیرد.
  2. سطح باز شدن: کندل مرد آویزان می تواند یک کندل سبز (قیمتی) یا یک کندل قرمز (نزولی) باشد، اگرچه کندل نزولی نشانه بهتری از تضعیف بازار است.
  3. سایه بالایی: سایه بالایی کوچک نشان می دهد که قبل از افت قابل توجه قیمت، تلاشی برای حفظ روند صعودی فعلی صورت گرفته است.
  4. سایه پایین بلند: یکی از دقیق‌ترین مشاهدات روی کندل است که فروش قابل توجهی را به تصویر می‌کشد.
  5. سطح بسته شدن: سطح بسته شدن زیر سطح باز شدن بود و بنابراین تأیید می کند که این یک کندل مرد به دار آویخته نزولی است.

کندل مرد به دار آویخته نزولی است یا صعودی؟

کندل مرد به دار آویخته یک کندل نزولی در نظر گرفته می‌شود زیرا هشداری از احتمال نزولی شدن بازار است. در طول این قدرت خریداران و فروشندگان جابجا می‌شود و قیمت نیز کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. البته در طول این روند گاوها برای آخرین بار قدرت‌نمایی می‌کنند و قیمت را بازمی‌گرداند اما همانطور که مشاهده می‌شود کاهش قیمت چشمگیر بوده و این دو در حال آزمایش قدرت هم هستند.

تریردرها همچنین می‌توانند از این کندل استیک برای شناسایی و گرفتن معاملات شورت نیز استفاده کنند زیرا سایه بلند پایینی نشان می‌دهد تریدرها در حال فروش پرقدرت هستند. به یاد داشته باشید، برای تایید این کندل و ورود یا خروج از معامله باید به کندل‌های بعدی که تشکیل می‌شوند نیز دقت داشته باشید. در صورتی که کندل بعدی، سایه پایین‌تری از این کندل بزند و خط روند صعودی را بشکند این می‌تواند نشان‌دهنده آغاز روند نزولی طولانی مدت باشد.

نحوه تشخیص کندل مرد آویزان در چارت

نحوه تشخیص کندل مرد آویزان در چارت

همانطور که گفتیم، کندل مرد آویزان دارای یک سایه پایینی بلند، یک بدن واقعی کوچک، و یا هیچ سایه بالایی برای مشخص کردن الگو است. بدن کوچک، که معمولا در بالای کندل یافت می‌شود، می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. اما برای این که بتوانید از میان ده‌ها کندل، مرد به دار آویخته را پیدا کنید، باید به دنبال یک کندل خاص باشید.

اول، سایه پایینی کندل باید حداقل دو برابر طول بدنه واقعی باشد، سایه بالایی باید خیلی کوچک یا وجود نداشته باشد که نشان دهد ارز با قیمت بالاتر از بدنه واقعی معامله نشده است.

دوم بدنه واقعی باید کوچک باشد، که نشان دهد حرکت قیمت در طول دوره معاملاتی حداقل بوده است و در نهایت بدنه باید در قسمت بالا باشد، که نشان دهد گاوها قادر به بالا بردن قیمت نبودند.

بنابراین، برای تشخیص کندل مرد آویزان شما باید سه مورد را در نظر بگیرید.

  • سایه بالایی کوچک
  • جثه کوچک
  • بدنه به بالای فتیله نزدیک‌تر
  • دم بلند

همانطور که پیش‌تر نیز یادآور شدیم، هنگامی که تریدرها کندل مرد آویزان را می‌بینند باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد معاملات، از سایر ابزارها و شاخص‌های تحلیل تکنیکال تأییدیه بگیرند. به عنوان مثال، معامله گران برای تایید گرفتن می‌توانند به دنبال یک واگرایی نزولی بین قیمت و یک شاخص حرکت، مانند اندیکاتور RSI باشند. یک شکست به زیر سطح حمایت بحرانی برای تأیید برگشت نیز می‌تواند کندل مرد به دار آویخته را تایید کند.

استراتژی معامله با الگوی کندل مرد به دار آویخته

برای این که بتوانید با الگوی کندل مرد به دار آویخته معامله کنید و استراتژی بچینید، ابتدا باید بدانید هر بخش از این کندل که شکل می‌گیرد مربوط به چه زمانی است و چه اطلاعاتی را به ما می‌دهد. اول از همه، یک سایه بلند پایین الگوی کندل، ورود فروشندگان به بازار را نشان می‌دهد. در این الگو یک قانون کلی بیان می‌کند که هرچه سایه پایینی مرد آویزان طولانی باشد، سیگنالی که می‌توان از آن دریافت کرد معتبرتر است.

استراتژی معامله با الگوی کندل مرد به دار آویخته

همانطور که گفتیم، در این کندل رنگ چندان اهمیتی برای ما ندارد. به‌طور کلی، اگر قیمت باز شدن کندل و بیشترین قیمت یکسان باشند کندل قرمز و اگر قیمت بسته شدن با بیشترین قیمت یکسان باشد کندل سبز رنگ خواهد بود. اگرچه رنگ قرمز می‌تواند اعتبار بیشتری به تحلیل بدهد اما در هر صورت برای گرفتن تایید باید منتظر کندل نزولی بعدی باشیم.

پیشنهاد مطالعه: یکی دیگر از مهم‌ترین الگوهای کندل استیک کندل مارابوزو marubozu است که در صورت تمایل می‌توانید این الگو را نیز در بلاگ ایرانیکارت مطالعه و بررسی کنید.

علاوه بر این، اگر کندل بعدی نیز نزولی شود و بتواند خط روند حمایت را بشکند، معامله‌گران آن را به عنوان سیگنالی مثبت در جهت نزولی شدن بازار در نظر می‌گیرند. البته تریدرها باید علاوه بر این سیگنال‌ها، باید افزایش حجم معامله ارز دیجیتال در حین شکل‌گیری الگوی مرد آویزان را نیز بررسی کنند. هرچه حجم معاملات در زمان شکل‌گیری بیشتر باشد و سایه‌های کندل بلندتر باشد امکان موفقیت استراتژی نیز بیشتر است.

بنابراین، در نتیجه سیگنال‌های کندل آویزان نزولی، معامله‌گران فقط می‌توانند در دو موقعیت برای معاملات شورت وارد شوند:

  • در نزدیکی پایان روز پس از بسته شدن کندل مرد معلق
  • نزدیک به قیمت بسته شدن مرد آویزان یا نزدیک به باز شدن کندل بعدی

در نهایت، بالاترین نقطه کندل بهترین نقطه برای تعیین استاپ لاس است. حد سود نیز با توجه به استراتژی معاملاتی خود شما مشخص خواهد شد.

محدودیت های الگوی کندل مرد آویزان

یکی از مشکلات استراتژی‌های معاملات با کندل استیک‌ها این است که هدف قیمتی ارائه نمی دهند. بنابراین، بهتر است تا زمانی که بازار نزولی است در معامله باقی بمانید اما زمانی که قیمت ارز دیجیتال یا دارایی دوباره شروع به افزایش کرد، از آن خارج شوید. همچنین لام به ذکر است که الگوهای مرد معلق فقط مربوط به سیگنال‌های معکوس و کوتاه مدت هستند. این الگو تنها خبر از معکوس شدن روند می‌دهد و نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهد.

تفاوت کندل مرد آویزان با کندل چکش و ستاره شامگاهی

تفاوت کندل مرد آویزان با کندل چکش و ستاره شامگاهی

از آنجا که دو کندل شبیه به کندل مرد آویزان در تحلیل تکنیکال وجود دارد، خوب است در پایان مقاله به تفاوت این دو نیز بپردازیم تا شما نیز در تشخیص آن‌ها به اشتباه نیوفتید. این دو کندل، کندل چکش (Hammer) و ستاره شامگاهی (Shooting Stars) نام دارند که از نظر ظاهری بسیار شبیه به مرد به دار آویخته‌اند.

برای مثال، کندل ستاره شامگاهی و مرد آویزان هردو نزدیک به بالای یک روند صعودی ظاهر می‌شوند اما بدنه مرد آویزان کوچک و نزدیک به بالای کندل است. در حالی که، بدنه ستاره شامگاهی کوچک و در نزدیکی پایین کندل قرار می‌گیرد. در واقع، Shooting Stars همان مرد آویزان برعکس است اما هر دو نشان‌دهنده تغییر جهت روند بازار و نزولی شدن آن هستند.

همچنین مرد آویزان و چکش نیز هر دو الگوهای کندل استیکی هستند که معکوس شدن روند را نشان می‌دهند اما باز هم در ظاهر متفاوتند. این یعنی، کندل T اگر در نموداری با روند صعودی ظاهر شود، به آن مرد معلق می‌گویند اما اگر در یک روند نزولی ظاهر شود، یک چکش است. جدای از این تفاوت کلیدی، الگوها و اجزای آن‌ها یکسان هستند.

پیشنهاد مطالعه: از مهم‌ترین الگوهای کندل استیک می‌توان به الگوی ستاره صبح گاهی اشاره کرد.

الگوی کندل مرد آویزان، هشدار ریزش

همانطور که در این مقاله خواندید، اگر در بالای یک روند صعودی کندلی با بدنه کوچک و سایه‌های بلند مشاهده کردید باید بدانید که روند بازار در حال تغییر است. البته این کندل به تنهایی نمی‌تواند سیگنال معتبری را به شما ارائه دهد اما می‌تواند شما را گوش به زنگ تغییر احتمالی که در روند رخ خواهد داد کند. با این حال، برای به حداکثر رساندن احتمال موفقیت در تحلیل، باید از سایر کندل‌ها و ابزارهایی که به شما در باره روند قیمتی اطلاعات می‌دهند نیز استفاده کنید تا بتوانید استراتژی محکمی بچینید. در صورتی که درباره الگوی کندل مرد به دار آویخته سوال یا پیشنهادی دارید لطفا در قسمت کامنت‌ها با ما و دیگر معامله‌گران نیز به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول
Request for Quote

الگوی مرد معلق یک نشانگر برگشت نزولی در پایان یک روند صعودی است.

برخی از معامله گران معتقدند که این یک شاخص قابل اعتماد است در حالی  که بسیاری فکر می‌کنند که شاخص ضعیفی است. در هر صورت اگر می‌خواهید از این کندل استفاده کنید بهتر است آن را با شاخص‌های دیگر ترکیب کنید.

درج نظر اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
با درج نظر امتیاز کسب کنید

پیشنهادی سردبیر ایرانیکارت
برگزیده اخبار و مقالات
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
دانستنی های گیفت کارت
آموزش گرفتن جم رایگان فری فایر + بازی کنیم جم بگیریم؟
چگونه جم رایگان فری فایر بگیریم؟ این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که گیمرها با آن مواجه می‌شوند و برای انجام بهتر بازی فری فایر به دنبال جواب دقیقی...
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
معرفی ارز دیجیتال
تتر چیست؟ محبوب ترین استیبل کوین دنیا
تتر (USDT) بزرگ‌ترین استیبل‌کوین از نظر ارزش بازار است. از اصلی‌ترین کاربرد این نوع دارایی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که معامله‌گران بازار رمزارزها از تتر و دیگر استیبل‌کوین‌های...
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
سرمایه گذاری در ارز دیجیتال
آموزش نحوه خرید و فروش تتر در ایران
در دنیای جذاب رمزارزها و بازارهای مالی دیجیتال، تتر (USDT) به عنوان یک رمزارز محبوب و پایدار برای انتقال و نگهداری ارزش مالی در جهان و علی الخصوص ایران جایگاه...
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
آموزش ارز دیجیتال
تاریخچه بیت کوین از ابتدا تا سال ۲۰۲۴
ساتوشی ناکاموتو، نابغه‌ای ناشناس بود که دنیای فناوری را تکان داد. این شخص ناشناس در یکی از انجمن‌های اینترنتی در سال 2008 خلق یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز را پیشنهاد کرد...
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
دانستنی های درآمد ارزی و فریلنسری
کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی
متاسفانه بیشتر عکاسان اطلاعات دقیقی از نحوه کسب درآمد دلاری از فروش عکس در سایت های خارجی نداشته و نمی‌دانند که چگونه به کمک آن درآمد ارزی مناسبی را به...
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حساب های بین المللی
پی پال چیست؟ آموزش صفر تا صد حساب پی پال
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید از سایتی خرید کنید یا در سایتی اشتراکی ایجاد کنید و ندانید بهترین و مطمئن‌ترین روش برای پرداخت هزینه کدام است. وقتی...